Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

stagevergoeding

Een kennis van mij zit op het CIOS voor de sportopleiding. Ze moeten uiteraard stage lopen. Maar de stagevergoeding die ze krijgen moeten ze afdragen aan school. Zo kan de school weer extra dingen doen.
Maar ik vind dit vreemd. Mag dit wel?


Leene

Leene

01-11-2022 om 14:37

MamaE schreef op 01-11-2022 om 10:22:

Als een school een factuur stuurt voor het inhuren van hun leerlingen, dan zouden ze dat toch bij alle stageplekken doen lijkt me. Beetje gek om tegen bedrijf a te zeggen dat ze een leerling gratis mogen inhuren en tegen bedrijf b dat dat tegen een vergoeding van bedrag x kan.

Dat je het wil verdelen snap ik wel, maar het moet niet zo zijn dat je als student belasting moet gaan betalen over inkomen dat je nooit hebt ontvangen. Giften aan goede doelen kun je zelfs van de belasting aftrekken.

Volgens mij ligt dat niet aan de school maar aan het bedrijf, en inderdaad als je al moeite hebt om je leerlingen ergens onder te brengen dan ga je niet onderhandelen over een vergoeding. Dan is het gewoon meegenomen dat sommigen bedrijven wel betalen. 
Verder prima natuurlijk als school het regelt en je bij school declaraties kunt indienen. 
Het door leerlingen zelf laten regelen loopt uit op een fiasco, zie mijn eerdere verhaal. Er zijn toen dingen gedeclareerd waarvan ik zeker wist dat ze niet klopten en wij maar betalen en zelf bijna niets overhouden. terwijl er figuren bijliepen die eventjes 120 euro ( pardon gulden) declareerden. Nou ja, 30 jaar later nog steeds frustraties ... 

Ik vind het niet zo gek hoor zoals Elpisto dat beschrijft en we weten niet zo goed wat er met afdragen aan school wordt bedoeld ( zoals Pippeltje in haar openingspost zegt). Betekent afdragen dat je het eerst krijgt en dan moet terugstorten dan lijkt  me dat wel vreemd. Maar misschien noemt de kennis dat afdragen maar is het niet zo dat ze het eerst gestort krijgt maar dat het regelrecht naar de school gaat. Ik vind het op zich goed dat degene die wel een stage vergoeding krijgen dat delen met degene die dat niet krijgen maar dan wel gereguleerd vanuit school en niet onderling regelen.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Op het mbo hier mogen de leerlingen zelf hun stage vergoeding houden. Niet iedereen krijgt inderdaad een vergoeding en de bedragen verschillen ook wel. Dus je kan pech/geluk hebben. De school helpt nauwelijks bij het vinden van de stage plaatsen en de studenten moeten dat grotendeels zelf regelen. Als het nu nog allemaal in een pot zou gaan en dan verdeeld worden over de studenten vind ik het iets anders maar gewoon naar de opleiding vind ik een rare gang van zaken.

Pippeltje

Pippeltje

01-11-2022 om 17:08 Topicstarter

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal nog vragen hoe het gaat; of de llerlingen het moeten afdragen of dat het bedrijf de stagevergoeding rechtsstreeks naar school stuurt.

Leene schreef op 01-11-2022 om 14:37:

[..]

Volgens mij ligt dat niet aan de school maar aan het bedrijf, en inderdaad als je al moeite hebt om je leerlingen ergens onder te brengen dan ga je niet onderhandelen over een vergoeding. Dan is het gewoon meegenomen dat sommigen bedrijven wel betalen.
Verder prima natuurlijk als school het regelt en je bij school declaraties kunt indienen.
Het door leerlingen zelf laten regelen loopt uit op een fiasco, zie mijn eerdere verhaal. Er zijn toen dingen gedeclareerd waarvan ik zeker wist dat ze niet klopten en wij maar betalen en zelf bijna niets overhouden. terwijl er figuren bijliepen die eventjes 120 euro ( pardon gulden) declareerden. Nou ja, 30 jaar later nog steeds frustraties ...

Ik vind het niet zo gek hoor zoals Elpisto dat beschrijft en we weten niet zo goed wat er met afdragen aan school wordt bedoeld ( zoals Pippeltje in haar openingspost zegt). Betekent afdragen dat je het eerst krijgt en dan moet terugstorten dan lijkt me dat wel vreemd. Maar misschien noemt de kennis dat afdragen maar is het niet zo dat ze het eerst gestort krijgt maar dat het regelrecht naar de school gaat. Ik vind het op zich goed dat degene die wel een stage vergoeding krijgen dat delen met degene die dat niet krijgen maar dan wel gereguleerd vanuit school en niet onderling regelen.

Stage is sowieso vaak frustratie.

Ik tijdig een stageplek georganiseerd voor mezelf een klasgenoot die pas op het laatst ging zoeken en niets vond kreeg via de coördinator op onze school een stageplek bij dezelfde werkgever. 

Er waren twee teams 1 team waarbij ze hoe dan ook de stagiair overal in betrekken en meenemen naar cliënten en echt laten proeven aan het werk. 1 team waar ze bij geen werk een stagiair op kantoor laten blijven. Raad eens in welk team ik geplaatst werd? Precies nauwelijks werkzaamheden te omschrijven.

Bijtje82

Bijtje82

01-11-2022 om 18:15

Ik heb navraag gedaan. Als een bedrijf een stagevergoeding aan een leerling toekent, dan staat deze los van een eventuele overeenkomst met school. De leerling hoeft deze dus ook niet aan school af te dragen. Indien school een financiële vergoeding van het stagebedrijf wenst, dan zullen zij deze zelf moeten aanvragen. 

Scholen die een stagevergoeding krijgen hebben vaak ook een stageovereenkomst met een firma en levert vaker leerlingen aan voor stage. 

Aanvulling: Als jij dus zelf een stageplek regelt zonder hulp van school, dan heeft school verder geen binding met het bedrijf. Als het goed is teken jij en indien minderjarig, ook een ouder de overeenkomst. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.