Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

21-05-2022 om 17:54

Tegemoetkoming energie overheid.

Peiling

Hebben jullie automatisch de eenmalige subsidie energie ontvangen?
5 stemmen
20%
40%
40%

MMcGonagall schreef op 23-05-2022 om 15:48:

Ik had er nog niet van gehoord. Wanneer heb je er recht op en waar vraag ik het aan?

Dit is voor mensen die een inkomen van maximaal 120% bijstandsniveau hebben.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2022 om 15:54

Jonagold schreef op 23-05-2022 om 15:17:

Je begrijpt het verkeerd denk ik. Volgens mij bedoelt Ginny dat de mensen die er wel recht op hebben het niet weten, en dus ook niet vanuit de gemeente op de hoogte worden gebracht. En de mensen die er geen recht op hebben, die weten wel van het bestaan van de regeling...

Hier in Nederland mogen systemen voor zover ik weet niet gekoppeld zijn zonder expliciete toestemming van de 'eigenaar' van de gegevens. Dus dat een gemeente niet weet dat jij een WW- of Wajong of wat dan ook krijgt, dat snap ik helemaal. En dus ook dat je zelf achter je tegemoetkoming aan moet. Ik snap dan weer niet dat jij dat niet snapt .
Natuurlijk is het wel weer extra werk, en dat is vervelend. En het is ook niet fijn dat je dan weer je hand op moet houden. En ik ben met je eens dat er meer ruchtbaarheid aan gegeven had mogen worden. Maar ik vind dus niet dat iedereen van de gemeente een brief zou moeten krijgen.

Dat hoop ik dan idd.

Extra werk is niet erg hoor, maar dan voor de mensen die niet in de system en voorkomen. Ik doe dit soort administratie voor mijn moeder, zij is wel bekend in de systemen en krijgt alle mogelijk info in haar berichtenbox. Behalve dit bericht. 

Al lijkt het mij dat het voor gemeenten of instanties één druk op de knop is om een bericht naar de berichtenbox te sturen voor velen tegelijk. Lukt met andere zaken ook. 

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2022 om 15:57

MamaE schreef op 23-05-2022 om 15:51:

[..]

Dit is voor mensen die een inkomen van maximaal 120% bijstandsniveau hebben.

Ja het ligt alleen iets genuanceerder. Ze kijken ook naar je gezinssamenstelling. Dus alleenstaand, met of zonder kinderen. Met pensioen, wel of niet samenwonend.

Als je naar de website van je eigen gemeente gaat en je zoekt op energie toeslag dan vind je vanzelf de pagina waar je het kunt aanvragen. 

Bijtje82 schreef op 23-05-2022 om 15:57:

[..]

Ja het ligt alleen iets genuanceerder. Ze kijken ook naar je gezinssamenstelling. Dus alleenstaand, met of zonder kinderen. Met pensioen, wel of niet samenwonend.

Als je naar de website van je eigen gemeente gaat en je zoekt op energie toeslag dan vind je vanzelf de pagina waar je het kunt aanvragen.

Wij werken met zijn tweeën, beide 32 uur en geen minimuminkomen dus we hebben er sowieso geen recht op. Hoeft ook niet, want we hebben het meer dan goed genoeg.

MamaE schreef op 23-05-2022 om 15:51:

[..]

Dit is voor mensen die een inkomen van maximaal 120% bijstandsniveau hebben.

Ik zag het net. Mijn moeder heeft hier niets over gehoord, dus het is goed dat ik dit nu lees.

Overigens kunnen de voorwaarden per gemeente verschillen. Sommige gemeenten doen bijvoorbeeld wel een vermogenstoets en andere weer niet. Ook kan verschillen tot welk inkomen je hier recht op hebt.

Bijtje82

Bijtje82

23-05-2022 om 17:14

Daglichtlamp schreef op 23-05-2022 om 16:48:

Overigens kunnen de voorwaarden per gemeente verschillen. Sommige gemeenten doen bijvoorbeeld wel een vermogenstoets en andere weer niet. Ook kan verschillen tot welk inkomen je hier recht op hebt.

Dat is dan wel weer raar eigenlijk. Dat zou voor iedereen gelijk moeten zijn.

Maar goed dat is dezelfde discussies als dat de kosten voor een rijbewijs of paspoort /ID kaart zo enorm verschillen per gemeente. Of andere zaken. 

Eigenlijk zouden dit soort dingen gewoon gelijk moeten zijn. 

Bijtje82 schreef op 23-05-2022 om 15:54:

[..]

Dat hoop ik dan idd.

Extra werk is niet erg hoor, maar dan voor de mensen die niet in de system en voorkomen. Ik doe dit soort administratie voor mijn moeder, zij is wel bekend in de systemen en krijgt alle mogelijk info in haar berichtenbox. Behalve dit bericht.

Al lijkt het mij dat het voor gemeenten of instanties één druk op de knop is om een bericht naar de berichtenbox te sturen voor velen tegelijk. Lukt met andere zaken ook.

Was het maar zo'n feest. Door de privacywetgeving is het vaak juist moeilijk voor gemeenten om inwoners te informeren over tegemoetkomingen in kosten. Daarom blijft er helaas veel geld op de plank liggen. Voor inwoners is het handig om de gemeenteberichten te volgen in de lokale krant, vaak kun je je hiervoor ook abonneren op een digitale nieuwsbrief. Maar dat verschilt ook per gemeente

Bijtje82 schreef op 23-05-2022 om 15:54:

[..]

Dat hoop ik dan idd.

Extra werk is niet erg hoor, maar dan voor de mensen die niet in de system en voorkomen. Ik doe dit soort administratie voor mijn moeder, zij is wel bekend in de systemen en krijgt alle mogelijk info in haar berichtenbox. Behalve dit bericht.

Al lijkt het mij dat het voor gemeenten of instanties één druk op de knop is om een bericht naar de berichtenbox te sturen voor velen tegelijk. Lukt met andere zaken ook.

Wat Jonagold zegt.


Het viel mij hier in de omgeving op dat mensen die er recht op hebben vaak niet van deze regeling weten. Dit in tegenstelling tot degenen die er geen recht op hebben. Maar wellicht is dat ook wel mijn persoonlijke bubbel.

Of mensen die het wel weten denken dat ze er geen recht op hebben. Toch blij met dit draadje, ik heb mijn ouders erop gewezen. Die dachten dat ze niet in aanmerking kwamen, maar bij hun in de gemeente voldoen ze gelukkig wel aan de eisen.

Bijtje82

Bijtje82

26-05-2022 om 14:01

GinnyTwijfelvuur schreef op 26-05-2022 om 12:09:

[..]

Wat Jonagold zegt.


Het viel mij hier in de omgeving op dat mensen die er recht op hebben vaak niet van deze regeling weten. Dit in tegenstelling tot degenen die er geen recht op hebben. Maar wellicht is dat ook wel mijn persoonlijke bubbel.

Mijn excuses dan voor m'n bottle reactie 😉

MMcGonagall schreef op 23-05-2022 om 15:48:

Ik had er nog niet van gehoord. Wanneer heb je er recht op en waar vraag ik het aan?

Je vraagt het aan bij bij de gemeente. 

Veel gemeenten hebben een webformulier op de website.

Het heet meestal "Energietoeslag aanvragen" 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/vraag-en-antwoord/hoe-vraag-ik-de-energietoeslag-aan-van-ongeveer-%E2%82%AC-800

Het stond een tijdje geleden  paar keer in de NOS app. Dus ik heb het in de gaten gehouden bij de gemeente wanneer je het aan zou kunnen vragen. Gedaan, want ik heb een niet zo goed betaalde baan in de detailhandel. En ik viel net in de norm van 120%. Beetje een domper dat ik een afwijzing kreeg. Opeens mn inkomen hoger getoetst. 120% inkomensgrens maar er nog 5% vakantietoeslag bijgetekend waardoor ik er net buiten val. Me daarna rotgezocht op internet wat nou de regels zijn. Kwam ik nieuwsberichten tegen van locale kranten dat de gemeenten hun eigen regels er op toe mogen passen. De richtlijn van die 120% was een advies van de overheid. Ik snap alleen niet dat als de overheid het betaald dat de gemeenten zelf hun regels mogen bepalen. Raar.  

Bijtje82

Bijtje82

27-05-2022 om 21:45

Noesse schreef op 27-05-2022 om 21:16:

Het stond een tijdje geleden paar keer in de NOS app. Dus ik heb het in de gaten gehouden bij de gemeente wanneer je het aan zou kunnen vragen. Gedaan, want ik heb een niet zo goed betaalde baan in de detailhandel. En ik viel net in de norm van 120%. Beetje een domper dat ik een afwijzing kreeg. Opeens mn inkomen hoger getoetst. 120% inkomensgrens maar er nog 5% vakantietoeslag bijgetekend waardoor ik er net buiten val. Me daarna rotgezocht op internet wat nou de regels zijn. Kwam ik nieuwsberichten tegen van locale kranten dat de gemeenten hun eigen regels er op toe mogen passen. De richtlijn van die 120% was een advies van de overheid. Ik snap alleen niet dat als de overheid het betaald dat de gemeenten zelf hun regels mogen bepalen. Raar.

Dat had ik dus ook, maar zat er maar 40 euro boven ofzo. Dus de aanvraag nogmaals gedaan en aangegeven dat ik onder dat inkomen zat. Daarna alle stukken ingestuurd die ze vroegen. Dan wordt het alsnog getoetst en kunnen ze zelf bepalen of je wel of geen recht hebt. Ik kreeg het dus wel. 

Ik zat er een paar tientjes onder maar met de vakantoeslag een paar tientjes boven. Ik ga er geen bezwaar over maken want hun hebben nou eenmaal deze regels toegepast. Ze maken toch geen uitzondering is mijn ervaring. 
Het enige wat me stoort dat het er vanaf hangt waar je woont of je het krijgt of niet. 
Al had ik het natuurlijk wel graag ontvangen, maar ja.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.