Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

21-05-2022 om 17:54

Tegemoetkoming energie overheid.

Peiling

Hebben jullie automatisch de eenmalige subsidie energie ontvangen?
5 stemmen
20%
40%
40%

Noesse schreef op 27-05-2022 om 21:56:

Ik zat er een paar tientjes onder maar met de vakantoeslag een paar tientjes boven. Ik ga er geen bezwaar over maken want hun hebben nou eenmaal deze regels toegepast. Ze maken toch geen uitzondering is mijn ervaring.
Het enige wat me stoort dat het er vanaf hangt waar je woont of je het krijgt of niet.
Al had ik het natuurlijk wel graag ontvangen, maar ja..

Dat was precies wat ik bedoelde, nu val je buiten deze regeling maar er zijn zo nog wel wat regelingen waar je buiten baalt door die paar tientjes (BRUTO) extra. Echt belachelijk!

Da's waar. Prachtige regel voor mensen met een laag inkomen en dikke pech als je net ietsje meer verdient maar hanteer in ieder geval overal dezelfde regels. 
Ik zal maar niet beginnen over hoe ze hier bij mijn gemeente bepalen of je recht hebt op kwijtschelding van gemeentebelasting, helemaal tenenkrommend. 

Bijtje82

Bijtje82

27-05-2022 om 22:09

Decembermamma schreef op 27-05-2022 om 21:59:

[..]

Dat was precies wat ik bedoelde, nu val je buiten deze regeling maar er zijn zo nog wel wat regelingen waar je buiten baalt door die paar tientjes (BRUTO) extra. Echt belachelijk!

En straks is er weer in het nieuws dat wij Nederlanders teveel geld laten liggen wat daarvoor opzij is gezet. 

Mijn moeder heeft een paar maanden bij de voedselbank haar eten mogen ophalen. Totdat hun gezamenlijke inkomen te hoog werd en ze.. Jawel 40 cent!! Boven het maximum zat. Kreeg niks meer. 

En dan heeft m'n zusje een vriendin die met het hele gezin bij de voedselbank loopt. Zij geven iedere week minimaal één soms zelfs twee volle boodschappen tassen aan eten weg aan haar.

Die griet mankeerd verder niets hoor, alleen veel te selectief over het aannemen van een baan. Maar wel ruim drie kwart van wat je krijgt weg geven omdat je het niet mot. Aan iemand die het niet perse nodig heeft. 

Daar kan ik echt slecht tegen. 

Bijtje82

Bijtje82

27-05-2022 om 22:10

Noesse schreef op 27-05-2022 om 22:04:

Da's waar. Prachtige regel voor mensen met een laag inkomen en dikke pech als je net ietsje meer verdient maar hanteer in ieder geval overal dezelfde regels.
Ik zal maar niet beginnen over hoe ze hier bij mijn gemeente bepalen of je recht hebt op kwijtschelding van gemeentebelasting, helemaal tenenkrommend.

Nederland is de ster in het krom maken wat recht had moeten zijn. 

Ja maar ergens moet toch een grens liggen? En dan zullen er dus altijd mensen zijn die er net boven zitten, waar je die grens ook legt. Ik vind het trouwens heel normaal dat vakantiegeld meegeteld wordt, dat is gewoon inkomen wat je hebt.

Dat zei ik ook, als je net teveel verdient is het pech. Maar er zijn ook gemeenten waar ze geen vakantiegeld meetellen en dat maakt het krom. 

Bijtje82

Bijtje82

28-05-2022 om 07:28

Schemerlampje schreef op 28-05-2022 om 04:48:

Ja maar ergens moet toch een grens liggen? En dan zullen er dus altijd mensen zijn die er net boven zitten, waar je die grens ook legt. Ik vind het trouwens heel normaal dat vakantiegeld meegeteld wordt, dat is gewoon inkomen wat je hebt.

Zeker, helemaal mee eens.

Maar vind dan wel dat er eventueel naar individuele gevallen gekeken kan worden die net buiten de boot vallen. 

Vergeet ook niet dat er nog een hele genetatie is die niet zo handig zijn wbt digitalisering. Of sociaal minder vaardig.

Mijn moeder kan goed met geld om gaan, die maakt van een dubbeltje een euro. Maar administratief/digitaal gezien is ze niet zo handig. Merk ook dat ze het steeds minder overziet nu ze ouder wordt. Gelukkig heeft ze mij om op terug te vallen, maar er zijn genoeg mensen die dat niet hebben. Die vallen tussen Wal en schip. 

Schemerlampje schreef op 28-05-2022 om 04:48:

Ja maar ergens moet toch een grens liggen? En dan zullen er dus altijd mensen zijn die er net boven zitten, waar je die grens ook legt. Ik vind het trouwens heel normaal dat vakantiegeld meegeteld wordt, dat is gewoon inkomen wat je hebt.

Je kumt zulke uitkeringen ook deels toekennen lijkt me zoals de toeslagen. Dus stel je zit op 120 dan wordt het netto deel.wat je.boven dat minimum loon zit van de vergoeding afgetrokken. Dus stel het te ontvangen bedrag is 450 euro en je hebt op jaarbasis nettoe 5 euro meer dan de norm dan krijg je 445 euro in plaats van niets.  Zo kende ik.vroeger iemand die vanwege toeslagen en te betalen alimentatie (voor kinderen die zijn ex bij hem weg hield) zijn loonsverhogingen deels liet omzetten in vakantiedagen puur omdat hij anders teveel achteruit ging in netto inkomen.

Bijtje82

Bijtje82

28-05-2022 om 07:58

Decembermamma schreef op 28-05-2022 om 07:41:

[..]

Je kumt zulke uitkeringen ook deels toekennen lijkt me zoals de toeslagen. Dus stel je zit op 120 dan wordt het netto deel.wat je.boven dat minimum loon zit van de vergoeding afgetrokken. Dus stel het te ontvangen bedrag is 450 euro en je hebt op jaarbasis nettoe 5 euro meer dan de norm dan krijg je 445 euro in plaats van niets. Zo kende ik.vroeger iemand die vanwege toeslagen en te betalen alimentatie (voor kinderen die zijn ex bij hem weg hield) zijn loonsverhogingen deels liet omzetten in vakantiedagen puur omdat hij anders teveel achteruit ging in netto inkomen.

Precies dat idd. 

Ik had ergens ook begrepen dat 800 euro het maximum was en dat er in sommige gevallen een verminderde toeslag was. Maar daar zie ik niets van terug.

Moet er wel bij zeggen dat ik die 800 euro ineens uit keren ook geen goed plan vind. Keer dan 100 p/m uit, zodat het ook echt maandelijks een beetje compenseert. Veel mensen zullen dat geld voor andere zaken gaan gebruiken ipv opzij zetten. Dan ben he uiteindelijk terug bij af. 

Ik heb mijn tante erop gezet voor mijn moeder. Zelf ben ik eens heel erg narrig geworden in de strijd met haar gemeente. Dat ging toen om kwijtschelding van de gemeentelijke lasten. Ze had 1000 euro op haar spaarrekening en dat was reden om de vrijstelling niet toe te kennen, hoewel ze een bijstandsuitkering had. Ook al eens gedoe gehad omdat ze teveel afbetaalde aan postorderschulden. Na veel vijven en zessen gaven ze toe dat ze extra inkomsten vermoedden. Bewijzen is dan niet nodig, want dat mogen ze gewoon stellen en dan de vrijstelling niet toekennen. Dat terwijl andere gemeenten iemand in de bijstand gewoon vrijstelling geven zonder extra vragen. Heel bijzonder, die verschillen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.