Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Thuiswerken en verbouwende buren


Granola schreef op 24-03-2021 om 12:06:

A: wat wil je dan? het leven gaat door, mensen verhuizen, verbouwen, renoveren. Sterker nog, in deze tijd als mensen niet op vakantie kunnen gebeurt dat volop. Je moet natuurlijk wel waar dat kan rekening met elkaar houden.

B: tja, dat zegt natuurlijk veel over de buren en waarschijnlijk was de relatie van Jippox met de buren al niet top. Anders zeg je het niet zo.

Het is wel duidelijk dat jij geen idee hebt hoeveel overlast een verbouwing oplevert.

In 2019 is hier in de buurt een schoolgebouw omgetovert tot appartementencomplex en direct daarna is er groot onderhoud gepleegd aan onze huurwoningen.

Dat was allemaal buiten coronatijd, maar ik weet nog goed hoeveel overlast we ervan ondervonden. In deze tijd, waarin iedereen aan huis gekluisterd is en nergens naartoe kan uitwijken vind ik het ongepast om een verbouwing door te zetten en daarnaast dan ook nog geen uitwijkmogelijkheid voor je naaste buren (met o.a. examenkandidaat) te regelen.

Verder schrijf je: "waarschijnlijk was de relatie van Jippox met de buren al niet top. Anders zeg je het niet zo" Waarom vul je dit zo in? Wat weet jij van de relatie van Jippox met haar buren?

Poezie schreef op 24-03-2021 om 12:01:

Ben ik de enige die het:

A: ronduit asociaal vind om in deze tijd, met veel thuiswerkers en kinderen/pubers die thuisonderwijs krijgen te gaan verbouwen en

B: het onbeschoft vind dat de buren "zeggen dat ze nog zien of ze zelf wel thuis blijven "want zo kun je natuurlijk niet werken, haha""?

Waarschijnlijk wel. 

Poezie schreef op 24-03-2021 om 12:30:

[..]

Het is wel duidelijk dat jij geen idee hebt hoeveel overlast een verbouwing oplevert.

In 2019 is hier in de buurt een schoolgebouw omgetovert tot appartementencomplex en direct daarna is er groot onderhoud gepleegd aan onze huurwoningen.

Dat was allemaal buiten coronatijd, maar ik weet nog goed hoeveel overlast we ervan ondervonden. In deze tijd, waarin iedereen aan huis gekluisterd is en nergens naartoe kan uitwijken vind ik het ongepast om een verbouwing door te zetten en daarnaast dan ook nog geen uitwijkmogelijkheid voor je naaste buren (met o.a. examenkandidaat) te regelen.

Verder schrijf je: "waarschijnlijk was de relatie van Jippox met de buren al niet top. Anders zeg je het niet zo" Waarom vul je dit zo in? Wat weet jij van de relatie van Jippox met haar buren?

Als je een verbouwing hebt ingepland is dat meestal niet zomaar voor de leuk en bovendien kun je er niet zomaar vanaf. Thuis werken met een verbouwing is vaak niet mogelijk omdat de elektriciteit eraf gaat,  water eraf gaat,  vaak zijn de keuken en badkamer niet bruikbaar. 

Je kunt echt niet verwachten dat de hele wereld on hold gaat omdat er corona is. De meeste mensen leven gewoon door, zo goed en kwaad als het gaat.

Neemt niet weg dat ik wel wat zou regelen,  want een verbouwing geeft nu eenmaal geluidsoverlast. Dat kun je niet voorkomen. Dus een goede koptelefoon en een werkplek bij opa en oma of bekenden als uitwijkmogelijkheid.

Het is wel "toevallig" dat deze verbouwingen allemaal in coronatijd plaatsvinden. Het meest asociale van deze buren vind ik wel dat ze niet zelf aanbieden om wat te regelen voor de buren die thuis moeten studeren of werken. Zelf er vandoor gaan als het je teveel wordt maar je buren erin laten stikken.

Gisterenavond heb ik een aflevering gezien van de rijdende rechter waarin iemand al heel veel last had van gewone leef geluiden en daarin nog gelijk kreeg ook. Moet je nagaan hoe overspannen die vrouw was geworden als ze in verbouwingsherrie van haar buren had moeten zitten.

Ha Poezie, ik herken wat je schrijft. Maar ja, de vakanties gaan niet door, allerlei andere bezigheden buitenshuis liggen stil, en mede daardoor gaan de klussers klussen. Het was hier afgelopen jaar net een besmettelijke aandoening, als de ene zo'n beetje klaar was, begon de volgende. Geen wonder dat het deze maanden bij de bouwmarkten druk was en bleef, Vervelend voor de thuiswerkers, al die geluidsoverlast (en helemáál toen de scholen nog allemaal dicht waren en ouders alles tegelijk moesten doen) maar ja, ieder z'n eigen bubbel  

Verbouwingen moet je vaak al ver van te voren inplannen, zeker in deze tijd. Dus waarschijnlijk hadden de buren ook gedacht/gehoopt dat de situatie nu beter zou zijn. Bovendien zouden ze anders misschien nog heel lang moeten wachten en is er een garantie dat het dan wel beter gaat? Je weet ook niet hoe noodzakelijk deze verbouwing is. 

Wij hebben twee jaar geleden een verbouwing gehad & zijn ook een paar weken niet thuis geweest. Vanwege de overlast maar ook gevaarlijk overal bouwmaterialen met kleine kinderen & daarnaast was ook een poos de keuken niet bruikbaar. Het was dus handiger om een maand ergens een huisje te huren. Overlast was natuurlijk vervelend voor de buren maar gelukkig was een groot deel van de werkzaamheden binnenshuis waardoor er minder geluidsoverlast was. Ik vind het zelf ook heel vervelend als de buren verbouwen/klussen maar het hoort er helaas gewoon bij. 

Nou poezie. Wij gaan ook verbouwen. Deze verbouwing staat al bijna 1 jaar gepland. Eindelijk kunnen ze in april beginnen. Wij zijn niet asociaal. Je hebt als consument niet erg veel te vertellen wanneer er ingepland wordt en hoe moesten wij nou weten dat er een jaar later nog steeds een pandemie gaande is?

wij waarschuwen onze buren voor overlast met een kaartje, wijn en oordoppen. Wij zullen ze vragen of ze bij belangrijke zoomvergaderingen, studerende kinderen willen waarschuwen. Ze zullen toch niet continu herrie maken lijkt mij. Het gaar bij ons om twee badkamers en twee toiletten. Niet alles in een keer want wij gaan ook niet weg. Onze kinderen moeten naar school en in de meivakantie zijn huisjes onbetaalbaar (ik vind dat teveel geld voor iets waar wij geen zin in hebben) en naar het buitenland toe mag niet (anders had ik de kinderen meegenomen naar parijs of berlijn)

Poezie schreef op 24-03-2021 om 12:01:

Ben ik de enige die het:

A: ronduit asociaal vind om in deze tijd, met veel thuiswerkers en kinderen/pubers die thuisonderwijs krijgen te gaan verbouwen en

B: het onbeschoft vind dat de buren "zeggen dat ze nog zien of ze zelf wel thuis blijven "want zo kun je natuurlijk niet werken, haha""?

Dat hoop ik toch wel. Niet alle verbouwingen zijn voor de luxe.

Poezie schreef op 24-03-2021 om 12:30:

[..]

Het is wel duidelijk dat jij geen idee hebt hoeveel overlast een verbouwing oplevert.

Verder schrijf je: "waarschijnlijk was de relatie van Jippox met de buren al niet top. Anders zeg je het niet zo" Waarom vul je dit zo in? Wat weet jij van de relatie van Jippox met haar buren?

Gelukkig heb je al van een paar anderen gehoord hoe het werkt in de wereld. 

Over dat laatste: ik vul dat in omdat ik het een niet zo aardige opmerking vindt van de buren. Het lijkt meer op een mededeling dan een goed gesprek. Als ik de buren was dan zou ik ook even langs gaan met een flesje wijn of een keer een taart brengen, maar ik zou niet mijn plannen laten tegenhouden door de mening van de buren. Je kan ook niet van de buren verwachten dat ze een hotel o.i.d. voor je gaan regelen.

Granola schreef op 24-03-2021 om 16:08:

[..]

Gelukkig heb je al van een paar anderen gehoord hoe het werkt in de wereld.

Over dat laatste: ik vul dat in omdat ik het een niet zo aardige opmerking vindt van de buren. Het lijkt meer op een mededeling dan een goed gesprek. Als ik de buren was dan zou ik ook even langs gaan met een flesje wijn of een keer een taart brengen, maar ik zou niet mijn plannen laten tegenhouden door de mening van de buren. Je kan ook niet van de buren verwachten dat ze een hotel o.i.d. voor je gaan regelen.

Ik vind dit niet zo'n aardige opmerking. Heb je al gelezen dat ik zelf in 2019 al heel veel overlast heb ervaren van verbouwingen?

Rekening houden met je buren lijkt me toch wel goed voor de verhoudingen. Jij doet nu net alsof alle verbouwingen vandaag moeten gebeuren omdat er anders iemand dood gaat ofzo. Wat is er mis met nog even wachten totdat (vrijwel) iedereen is ingeënt en mensen weer naar hun werk en naar school kunnen?

Begrip maakt het verschil. Als je het gevoel hebt dat je buren geen idee hebben hoe hinderlijk het allemaal voor je is en ze zelf elders bivakkeren (en dus ook niet horen wat er allemaal gebeurt), voelt het vervelender. Binnenshuis kluslawaai is bepaald niet minder storend dan buitenshuis. 

Het is sowieso erg prettig als buren laten weten wanneer er extra veel lawaai zal zijn, zodat je plannen kunt aanpassen. Iets aardigs doen voor buren die overlast ervaren, is attent. Denk even na wat je aanbiedt. De twee hema-tompoezen voor het ongemak na een langdurige verbouwing werkten wat op mijn lachspieren. Of ben ik nou wat al te zuur.

We blijven elkaar glimlachend groeten en pakken vaak pakjes aan.

Jippox ik hoor net dat ik vanaf maandag ook een verbouwing naast me heb.  De buren die vorig jaar binnen de boel hebben opgeknapt zijn nu aan de beurt voor nieuwe kozijnen en deuren. 

Dat was al aangekondigd door de buren toen ze in het huis trokken.  Als ze nog wat geld konden vinden en de aannemer tijd had dan....... Op zich alleen maar verstandig want de gaten zitten in de kozijnen het is dus echt nodig. Eerst wilden ze het voor kerst nog klaar hebben maar door wat tegenslag was het er niet van gekomen. Nu gaat het gebeuren.

Kinderen kunnen en paar uur per dag naar school/werk. Man mag onder deze omstandigheden ook wat meer dan 4 uur per week naar kantoor,  alleen ik mag niks en zit dus in de herrie. Jammer maar helaas. 

Wilgenkatje- schreef op 24-03-2021 om 16:31:

Begrip maakt het verschil. Als je het gevoel hebt dat je buren geen idee hebben hoe hinderlijk het allemaal voor je is en ze zelf elders bivakkeren (en dus ook niet horen wat er allemaal gebeurt), voelt het vervelender. Binnenshuis kluslawaai is bepaald niet minder storend dan buitenshuis.

Het is sowieso erg prettig als buren laten weten wanneer er extra veel lawaai zal zijn, zodat je plannen kunt aanpassen. Iets aardigs doen voor buren die overlast ervaren, is attent. Denk even na wat je aanbiedt. De twee hema-tompoezen voor het ongemak na een langdurige verbouwing werkten wat op mijn lachspieren. Of ben ik nou wat al te zuur.

We blijven elkaar glimlachend groeten en pakken vaak pakjes aan.

Dit inderdaad.

Wilgenkatje- schreef op 24-03-2021 om 16:31:

Begrip maakt het verschil. Als je het gevoel hebt dat je buren geen idee hebben hoe hinderlijk het allemaal voor je is en ze zelf elders bivakkeren (en dus ook niet horen wat er allemaal gebeurt), voelt het vervelender. Binnenshuis kluslawaai is bepaald niet minder storend dan buitenshuis.

Het is sowieso erg prettig als buren laten weten wanneer er extra veel lawaai zal zijn, zodat je plannen kunt aanpassen. Iets aardigs doen voor buren die overlast ervaren, is attent. Denk even na wat je aanbiedt. De twee hema-tompoezen voor het ongemak na een langdurige verbouwing werkten wat op mijn lachspieren. Of ben ik nou wat al te zuur.

We blijven elkaar glimlachend groeten en pakken vaak pakjes aan.

Inderdaad begrip maakt het verschil. 3 jaar geleden kregen we aan de andere kant nieuwe buren en daar is ook stevig verbouwd.  Gelukkig konden we toen wel op kantoor werken en naar school dus zaten we niet de hele dag in het lawaai.

Die buren kwamen met chocolade van een speciaalzaak en een luxe fles wijn.  Dat voelde goed,  van 4 Hema tompoucen zou ik me en beetje in de maling genomen gevoeld hebben. Wel en paar tienduizenden euro's uitgeven aan een verbouwing,  iets willen doen voor de buren vanwege de overlast en dan op de goedkope toer gaan. 

Jippox

Jippox

24-03-2021 om 17:12 Topicstarter

Even voor de goede orde: we hebben een normale band met de buren. Ze lijken zich er alleen niet altijd van bewust dat de wereld verder reikt dan hun huis en tuin en er ook mensen leven buiten hun muren en schutting.

Toen er vorige zomer niet gesproeid mocht worden vanwege te laag grondwater, lieten ze een eigen pomp slaan en kochten een mega zwembad. En in hun 60 meter diepte tuin (net zo diep als de onze) plaatsen ze hun composthoop precies ter hoogte van waar wij altijd buiten eten, tegen de schutting aan. 

Ik geloof niet dat ze dat doen om te pesten ofzo. Ze hebben het denk ik niet in de gaten. Net als de opmerking over zelf weg omdat ze natuurlijk niet kunnen werken in de herrie.

De Eindexamenkandidaat naar opa's of oma's sturen zal niet meer gaan helaas. Ik denk ook niet dat hij tot veel werken zou zijn gekomen bij zijn dementerende oma, op haar kamertje in het verzorgingshuis...

Overigens klussen de buren ook heel veel zelf, wat al veel overlast gegeven heeft de afgelopen anderhalf jaar. Ik ben dan ook maar beperkt hoopvol dat het hierna klaar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.