Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 11:53

Vermogen wegzetten


Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 18:31:

[..]

Het is niet alleen Bso, maar ook vso behalve voor de oudste. Ze gaan nu 2 dagen a 1200 euro per maand. 3 dagen zou dus ruim meer zijn.

Als ik extra ga werken doe ik dat op de uren dat ze op school zitten, dat is dan het voordeligst.

Als je een extra dag gaat werken onder schooltijd, dan kost het je niks extra's qua opvangkosten inderdaad. Maar echt veel uren kunnen dat niet zijn natuurlijk, als je zelf moet brengen en halen. 


Met jouw salaris krijg je veel kinderopvangtoeslag, netto kost een uur opvang je nog geen euro. Dus als je een hele werkdag extra werkt en je kinderen een dag extra naar de vso/bso laat gaan heb je aan het einde van de maand toch meer geld op je rekening. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 20:13

skik schreef op 17-01-2022 om 19:50:

[..]

Als je een extra dag gaat werken onder schooltijd, dan kost het je niks extra's qua opvangkosten inderdaad. Maar echt veel uren kunnen dat niet zijn natuurlijk, als je zelf moet brengen en halen.


Met jouw salaris krijg je veel kinderopvangtoeslag, netto kost een uur opvang je nog geen euro. Dus als je een hele werkdag extra werkt en je kinderen een dag extra naar de vso/bso laat gaan heb je aan het einde van de maand toch meer geld op je rekening.

Ja, klopt. En een dag minder m'n kinderen gezien. Ik heb m'n rijkdom thuis (de kinderen) en het is leuk meegenomen dat ik nu wat extra krijg.

Die dag extra kan ik ook maken in de uren dat ze op school zitten. Ik ben de maandag en woensdag vrij, dus dat zou samen één hele werkdag zijn.

Nu alleen nog een werkgever vinden die zo flexibel is en ook een redelijk salaris betaalt. 

Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 18:31:

[..]

Het is niet alleen Bso, maar ook vso behalve voor de oudste. Ze gaan nu 2 dagen a 1200 euro per maand. 3 dagen zou dus ruim meer zijn.

Als ik extra ga werken doe ik dat op de uren dat ze op school zitten, dat is dan het voordeligst.

Dat kan niet kloppen. Je krijgt toch ook nog kinderopvangtoeslag?

Heb je niemand in je nabije omgeving die een aantal uren kan oppassen? Ik bedoel, hoe regel je het als je kind een week (of langer) ziek wordt? (Of is dit al eerder gevraagd en heb ik daar overheen gelezen)

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 20:26

GinnyTwijfelvuur schreef op 17-01-2022 om 20:15:

[..]

Dat kan niet kloppen. Je krijgt toch ook nog kinderopvangtoeslag?

Ja is ook bruto. Netto blijft er zo'n 110 euro over ofzo.

Maar het bedrag dat hierboven werd genoemd was ook bruto. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 20:34

Kersje schreef op 17-01-2022 om 20:18:

Heb je niemand in je nabije omgeving die een aantal uren kan oppassen? Ik bedoel, hoe regel je het als je kind een week (of langer) ziek wordt? (Of is dit al eerder gevraagd en heb ik daar overheen gelezen)

Als een kind ziek wordt ga ik naar huis. Duurt dit langer dan een paar dagen dan kan ik eventueel mijn moeder vragen. Die heeft de afgelopen school/opvang sluitingen ook oppas overuren gemaakt. Maar dan is het oppassen uit noodzaak. 

Ik zal nooit iemand vragen om op te passen zodat ik extra kan werken. Tenzij het een keertje incidenteel is. Standaard oppas op een bepaalde dag vind ik te risicovol. Daarbij wil ik er gewoon zoveel mogelijk zelf voor de kinderen zijn. Zeker nu we net echt uit elkaar zijn. Dan is het sjouwen met kinderen niet echt handig. 

Werk nu drie dagen en dat is op zich voldoende. En hoop over een poosje een andere baan te vinden waar ik of meer verdien, of meer uren kan maken op de momenten dat ze op school zitten.

Wil ze niet nog een dag extra naar de opvang doen. 

Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 20:34:

[..]

Als een kind ziek wordt ga ik naar huis. Duurt dit langer dan een paar dagen dan kan ik eventueel mijn moeder vragen. Die heeft de afgelopen school/opvang sluitingen ook oppas overuren gemaakt. Maar dan is het oppassen uit noodzaak.

Ik zal nooit iemand vragen om op te passen zodat ik extra kan werken. Tenzij het een keertje incidenteel is. Standaard oppas op een bepaalde dag vind ik te risicovol. Daarbij wil ik er gewoon zoveel mogelijk zelf voor de kinderen zijn. Zeker nu we net echt uit elkaar zijn. Dan is het sjouwen met kinderen niet echt handig.

Werk nu drie dagen en dat is op zich voldoende. En hoop over een poosje een andere baan te vinden waar ik of meer verdien, of meer uren kan maken op de momenten dat ze op school zitten.

Wil ze niet nog een dag extra naar de opvang doen.

Toen mijn dochter klein was ben ik in de avonduren naast mijn werk een masteropleiding gaan doen. Ik had ook een oppas en dat was helemaal niet zo'n probleem. Die oppas kwam ook op de avonden die ik had voor het koor waarin ik zong. Het gaat om de structuur en de kwaliteit van de oppas. Uiteindelijk is het een hele goede investering geweest. Ik kreeg door de master een functie waarin ik niet alleen meer verdiende maar ook veel beter zelf mijn tijd kon indelen en veel autonomer door het leven kon. Daar hebben mijn dochter en ik heel veel profijt van gehad, het is een ontzettend goede investering geweest. 

Wat ik maar wil zeggen: zorg goed voor jezelf, investeer in je toekomst en wees een rolmodel voor je kind(eren). Dat gaat veel verder dan alleen maar binnen basisschooltijden beschikbaar zijn voor werk. Dat duurt maar een paar jaar en je beperkt jezelf echt heel erg. 

Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 20:34:

[..]

Als een kind ziek wordt ga ik naar huis. Duurt dit langer dan een paar dagen dan kan ik eventueel mijn moeder vragen. Die heeft de afgelopen school/opvang sluitingen ook oppas overuren gemaakt. Maar dan is het oppassen uit noodzaak.

Ik zal nooit iemand vragen om op te passen zodat ik extra kan werken. Tenzij het een keertje incidenteel is. Standaard oppas op een bepaalde dag vind ik te risicovol. Daarbij wil ik er gewoon zoveel mogelijk zelf voor de kinderen zijn. Zeker nu we net echt uit elkaar zijn. Dan is het sjouwen met kinderen niet echt handig.

Werk nu drie dagen en dat is op zich voldoende. En hoop over een poosje een andere baan te vinden waar ik of meer verdien, of meer uren kan maken op de momenten dat ze op school zitten.

Wil ze niet nog een dag extra naar de opvang doen.

Dus je wil drie kinderen onderhouden met een parttime baan van drie dagen? Deeltijdprinsessen zoals vrouwen genoemd worden die drie dagen werken, kunnen dat alleen als er een werkende man in huis is die voor een stabiel inkomen zorgt. Maar die heb je nu niet meer. 
kinderen gaan niet dood van een stabiele oppas. Wat is er risicovol aan een stanaardoppas?
Verder is hierboven al berekend dat je heel weinig aan oppas betaalt met je inkomen. Al vrees ik dat dat nog weleens mis kan gaan als je je inkomstenbelasting opgeeft en dan bij je vermogen invult dat je 100.000 euro hebt (of ging het om 10.000?) Het zou zomaar kunnen dat er niet alleen naar inkomsten maar ook naar vermogen wordt gekeken bij het bepalen van de kinderopvangtoeslag, dus dat zou je eerst moeten uitzoeken. Ik zou het wel logisch vinden als dat meetelt. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 08:55

Sorry, maar ik kan prima rondkomen met drie dagen werken hoor. Moet geen gekke dingen doen, maar is gewoon prima te doen. 

Ik snap best dat je liever onder schooltijden werkt en er zijn vast ook banen waarbij er meer flexibiliteit is. Je oudste is al tien, die hoeft niet heel lang meer naar opvang/bso. 
Ik zou eerst je even richten op de verhuizing en afhandeling van de scheiding en als jullie in rustiger vaarwater zitten een andere baan zoeken, vooral omdat je sowieso niet blij bent met je baas.

Dus er is helemaal geen probleem? Want dan maakt het ook niet uit dat je geen toeslagen krijgt ivm vermogen.

Los van alle meningen over werken, toeslagen etc: de vraag van Bijtje82 was of er een manier is om hoog rendement te halen met weinig risico, en zonder dat je geld helemaal vast zit. Die mogelijkheid is er eigenlijk niet. Hoog rendement is hoog risico, laag risico is laag rendement. Ergens daartussen moet je gaan zitten. De enige die je daarbij kan helpen is een beleggingsadviseur. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 10:29

AlisonH schreef op 18-01-2022 om 09:55:

Los van alle meningen over werken, toeslagen etc: de vraag van Bijtje82 was of er een manier is om hoog rendement te halen met weinig risico, en zonder dat je geld helemaal vast zit. Die mogelijkheid is er eigenlijk niet. Hoog rendement is hoog risico, laag risico is laag rendement. Ergens daartussen moet je gaan zitten. De enige die je daarbij kan helpen is een beleggingsadviseur.

Dank!

Er is inderdaad geen probleem. Dat was ook heel de vraag niet. 

Bijtje82

Bijtje82

18-01-2022 om 10:31

MamaE schreef op 18-01-2022 om 09:03:

Ik snap best dat je liever onder schooltijden werkt en er zijn vast ook banen waarbij er meer flexibiliteit is. Je oudste is al tien, die hoeft niet heel lang meer naar opvang/bso.
Ik zou eerst je even richten op de verhuizing en afhandeling van de scheiding en als jullie in rustiger vaarwater zitten een andere baan zoeken, vooral omdat je sowieso niet blij bent met je baas.

Ja oudste heeft al geen vso meer. Gaat zelfstandig naar school.

En inderdaad, first things first. Daarna Rustig aan zoeken naar een andere baan. 

Je bent al spekkoper omdat je een sociale huurwoning hebt kunnen bemachtigen. Alle werk is extra. Wat een enorme kansen heb je! Met een dag meer werk extra inkomen, zodat je die hele huurtoeslag niet meer nodig hebt. Voor je KGB en de KOT is je vermogen niet zo hoog dat het invloed heeft. Dus dan zit je met een hoger inkomen in een goedkope woning en nog bijna een ton op de bank.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.