Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vrijdagmiddag borrel, geen behoefte

ik werk sinds dit jaar op de vrijdag. Verder prima, maar op de vrijdag hebben mijn collega's een borrel. Ik ben om 2 uur afgewerkt en de borrel begint rond 2 uur.  Ik heb hier echt geen zin in, maar voel me zo verplicht. Nu kun je mooi iedere week mee borrelen zeiden ze. Collega's zijn hier enorm enthousiast over en willen graag met elkaar een wijntje drinken. Op zich vind ik het 1 op 1 of met een klein groepje ook best gezellig, maar niet met een grote groep. Ik ben wat onzeker/verlegen. Maar ik wil ook gewoon weekend, want werk al 4 dagen en heb ook een gezin thuis. Het lastigste is dat ik langs het kantoor moet lopen en dan zeg fijn weekend en dan roepen ze, drink mee even een wijntje. Ik vind dit zo lastig. Wat zouden jullie doen?


”Nee ik moet thuis nog van alles doen, geniet ervan en fijn weekend!” 
Of je doet het af en toe wel, dat doe ik zelf. Meestal niet maar soms wel zodat ze me niet aanzien voor de semi-verplichte-borrel-hater die ik wel gewoon ben. 

Je kunt zeggen: goh wat jammer dat het nou zo uitkomt, maar op de vrijdagmiddag moet ik altijd naar <verzin hier een activiteit> dus helaas, ik kan niet.

En als je dan een keer wel wilt, kun je altijd zeggen dat <je verzonnen activiteit> die week niet door gaat.

Je kan (en mag!) natuurlijk ook gewoon zeggen dat je geen zin hebt of liever naar huis gaat, maar als je dat lastig vindt kun je het ook zo oplossen.

Ik drink niet, dus me overhalen met een wijntje zou niet lukken.

Is het echt ook alleen maar wijn, of zijn er ook mensen met de auto?

Overigens vind ik om 2 uur 's middags al aan de borrel (en dat wekelijks) best bijzonder en zeker niet iets wat er maar bij zou moeten horen...

Mugs schreef op 06-09-2023 om 10:44:

Overigens vind ik om 2 uur 's middags al aan de borrel (en dat wekelijks) best bijzonder en zeker niet iets wat er maar bij zou moeten horen...

En toch is dat heel normaal bij veel bedrijven, vooral kantoren. Maar die beginnen meestal om 16.30 of 17.00 uur.  Bij mijn vorige baan was het wel soort van verplicht omdat je hiervoor een half uur van de werkgever kreeg. We stopten dus eerder om gezamenlijk te borrelen en het was niet gewenst dat je dan naar huis gaat. Overigens waren er ook genoeg non-alcoholische opties. 

Ja maar 16:30/17 uur vind ik nog wel wat anders dan 14 uur! 

Als je op vrijdagmiddag om 14.00 uur naar huis kunt scheelt dat je een dag bso voor je kinderen.  Dat financiële voordeel wil je toch niet laten lopen om een borrel te drinken met collega's! 

Op de werkplek zelf? Wow, zijn maar weinig bedrijven die dat nog toe laten. Wel bij het café om de hoek maar niet bij het bedrijf zelf.
Bij ons zijn ze nog strikter zelfs de nieuwjaarsreceptie is al decennia lang alcoholvrij.

Wordt er dan na 2uur door niemand meer gewerkt hier Kiki?

Ik zou ook gewoon zeggen dat ik niet kan omdat ik andere plannen heb. 

Bij ons is er zelfs een officiële regel die zegt dat er voor 16.00 uur geen alcohol geschonken mag worden aan personeel. Vorig jaar hadden we een groot feest/festival over twee weekenddagen en zelfs toen mocht pas vanaf 16.00 alcohol worden gedronken. Dat leverde een hoop commentaar op maar ik vond het wel een goede regel.
Borrels en jubileumfeestjes zijn hier altijd op vrijwillige basis, maar we vinden er wel wat van als mensen nooit meegaan.

Dat wijntje hoef ik niet, vooral niet 's middags om 14.00 uur. Ik zou het net zo doen als Alison. Af en toe even blijven en ze de andere vrijdagen veel plezier wensen en wegwezen. 
Personeelsfeest 1x per jaar ben ik altijd wel bij, maar op Vrijdagmiddag wil ik gewoon naar mijn gezin en weekend vieren. 

Kikki, jij werkt toch op een basisschool dacht ik? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van wekelijkse borrels op een basisschool. 
Je kunt best aangeven dat je er geen behoefte aan hebt en liever thuis van je weekend gaat genieten. Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar de enige in bent. Zeker mensen met jonge kinderen zullen best graag geld voor opvang uitsparen en ik kan me ook niet voorstellen dat er niemand met de auto komt of nog anderszins verplichtingen heeft waardoor om 14 uur aan de wijn geen goed idee is.

Ik drink sowieso geen alcohol met mensen waarmee ik moet werken. Ik heb de neiging heel eerlijk te worden na een glaasje en dat is leuk als ik je lief vind, maar niet als je mijn baas bent en ik vind je eigenlijk een lul. 

MamaE schreef op 06-09-2023 om 14:51:

Kikki, jij werkt toch op een basisschool dacht ik? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van wekelijkse borrels op een basisschool.
Je kunt best aangeven dat je er geen behoefte aan hebt en liever thuis van je weekend gaat genieten. Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar de enige in bent. Zeker mensen met jonge kinderen zullen best graag geld voor opvang uitsparen en ik kan me ook niet voorstellen dat er niemand met de auto komt of nog anderszins verplichtingen heeft waardoor om 14 uur aan de wijn geen goed idee is.

O hier in de randstad wel hoor. Al zijn de meeste wel alcoholvrij.🍹

Gewoon eerlijk zijn is echt het makkelijkst. Misschien juist inspirerend voor anderen voor wie het ook een moetje is. 
Ik ga vrijwel nooit naar activiteiten van mijn werk (en dat zijn er nogal wat), heb al mijn eigen bezigheden en sociale contacten. Iedereen weet ook dat het niks voor mij is. Zullen ze best wat van vinden maar dat maakt toch niet uit. 

Ysenda schreef op 06-09-2023 om 11:48:

Op de werkplek zelf? Wow, zijn maar weinig bedrijven die dat nog toe laten. Wel bij het café om de hoek maar niet bij het bedrijf zelf.
Bij ons zijn ze nog strikter zelfs de nieuwjaarsreceptie is al decennia lang alcoholvrij.

Wordt er dan na 2uur door niemand meer gewerkt hier Kiki?

Ik zou ook gewoon zeggen dat ik niet kan omdat ik andere plannen heb.

Wij stoppen  hier vrijdags om 15:00 voor de borrel.

Dan drinken we een biertje op de werkvloer en haalt er iemand snacks. Ze roken hier zelfs tijdens de borrel binnen. Het ligt denkt ik heel erg aan de bedrijfscultuur.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.