Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

opleiding

opleiding

25-09-2011 om 21:52

Wanneer is het oude stampwerk overgegaan in ellenlange verslagen schrijven?

Na jaren van niks nu weer in een opleiding en ik word helemaal gek van al die verslagen die je moet maken, verslag van dit, verslag van dat, een beetje normaal stampwerk is er niet meer bij lijkt het. Waarom is dat toch allemaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2011 om 23:35

Interessante vraag

Er gaat hier ook heel wat papier, inkt, tijd doorheen vanwege al die mooie presentaties, verslagen etc.. Zoals mijn dochter het maakt ziet het er echt heel erg gelikt uit en ze heeft ook al reacties gehad met 'waarom ga je niet meer in die richting?' Maar dat wil ze niet, ze wil naar de Pabo en zal daar ook nog hele lappen tekst en leuke plaatjes moeten verwerken voor ze bij het einde is.

opleiding

opleiding

26-09-2011 om 21:32

Maar

wat is de achterliggende gedachte bij al dat papierwerk?

Vic

Vic

26-09-2011 om 21:36

Opleiding

Laat die hersenen eens kraken. Waarom denk je zelf dat het nodig is? Welke opleiding volg je?

opleiding

opleiding

26-09-2011 om 21:56

Mbo

opleiding, en nee, ik zie er echt het nut niet van in, laat mij gewoon de stof leren en neem een examen bij me af.

Vic

Vic

26-09-2011 om 22:14

Inzicht, visie?

Wat voor verslagen moet je precies maken?

opleiding

opleiding

26-09-2011 om 22:33

Van alles

bijv. verslag over hoe een vacature-stelling tot stand komt, POP verslagen, diverse opdrachten uitvoeren waar je verslagen van moet schrijven. En nu zit ik nog maar aan het begin, heb van 1 les al drie verslagen moeten maken!

Toppunt van verslagen maken........

Kwam oudste laast mee aan. Loopt stage nu (halve week) en voor haar stage moest ze een 'planning' maken over hoe ze met alle verslagen omgaat.
Moet je weten dat dochter die verslagen er zo uitrammelt en nog gelikt en doordacht ook en wel op tijd ook nog! Dus wat dat betreft 1 van de besten van de klas is. Dus die 'planning' vondt ze dan ook regelrechte onzin.Ze kan het makkelijk zonder en vondt het een soort 'basisschool-opdracht' afijn...heeft ze gevraagd of ze ook nog een verslag moest maken over hoe ze de planning van de verslagen had samengesteld? Dit op tafel gegooid als 'serieuze vraag' waarop begeleidster nog antwoordde ook dat dát haar een goed idee leek! Pas na 1 dag kwam begeleidster terug, waarvan wilde dochter nu precies een verslag maken? Ja,ja.
Maar afijn ze heeft nu ook een 'planning' gemaakt waar ze zich overigens voor geen meter aan houd, ze heeft zo'n beetje de helft al af dus moet ze dus alleen volgens de 'planning' inleveren eigenlijk...
Wat een onzin soms zeg!
Die pop en papverslagen wordt dochter ook helemaal gek van. Trouwens je wordt er vanzelf geroutinneerd in...dan draai je ze er zo in 5 minuten uit en ook nog op de manier zoals die docent het wil, let maar op!
groeten albana

jula

jula

27-09-2011 om 20:49

Inderdaad

Ik moest voor mijn werk een mbo opleiding doen en het waren alleen maar verslagen die ik moest maken, vreselijk! Laat ik nou niet zo makkelijk schrijven, maar supergoed in feitjes stampen zijn.....Ik vond het niks

Polly Shearman

Polly Shearman

27-09-2011 om 22:43

Competentie

Gericht werken. Mijn opleiding bestaat eigenlijk uit het vullen van mijn portofolio met bewijsstukken. Het lijkt erop dat je niks hoeft te leren. Je mag ook heel veel fout doen. Zolang je maar een mooi reflectie verslag schrijft over hoe je het de volgende keer beter kan doen. Heel veel handtekeningen verzamelen op alle opdrachten. Aantonen dat ik een competentie beheers en dan af laten tekenen. Maar langzaam aan vult mijn portofolio zich. En heb ik bijna genoeg bewijsstukken verzamelt zodat ik naar de proeve mag. En daarmee begint alles weer van voor af aan. Als je het overzicht voor jezelf kan bewaren is het best te overzien. Veel schrijven, veel printen. Ik leer weinig nieuws ben de hele tijd aan het bewijzen dat ik al weet of geleerd heb. Vind het ook niet echt moeilijk, wel heel veel. Naast een baan een druk gezin en een sociaal leven. Maar ik vind het wel heel leuk. Heerlijk om weer een hele dag op school te zitten. Zaligheid! Groet polly

opleiding

opleiding

28-09-2011 om 13:33

Ja! competentiegericht

daar gaat het vooral om inderdaad. Dus, ik ben duidelijk niet de enige die het lastig vind. en een portfolio dien ik ook nog te vullen. Nu is het probleem ook nog dat ik niet werkzaam ben in het gebied van de opleiding, dus dat ik bepaalde opdrachten niet kan doen, waar ik natuurlijk ook weer een verslag van dien te maken. Moedeloos word ik er van.

Net als opleiding

Ik ben net met een hbo-opleiding begonnen. Die doe ik thuis, ik ga dus nooit naar school en ik heb (nog) geen werk in de opleidingsrichting. In mijn digitale leeromgeving staat wel een leeg portfolio maar ik heb geen idee wat ik er mee aan moet. Er staat: "In het portfolio verzamelt u bewijsstukken waarmee u aantoont competenties te beheersen die nodig zijn voor de uitoefening van het beroep." Ik kan niets meer verzinnen dan mijn beoordeelde ingezonden opdrachten er in te stoppen. En dan moet ik van die bewijsstukken een reflectieverslag schrijven. Ik dacht zelf aan: "ik haal alleen maar achten, dus ik ben gewoon goed."

skik

Polly Shearman

Polly Shearman

28-09-2011 om 15:55

Dat portfolio vullen is:

het portfolio bestaat uit 2 delen, het ontwikkelings portfolio en een beoordelings portfolio.

Ik zal eens vertellen wat er bij mij inzit, verdeeld per tabblad.
a) mijn curriculum vitae, mijn diplomma's en cijferlijsten van vorige opleidingen
b) de diagnostische beoordelingslijsten van de beroepsprestaties. ( lijsten met handtekeningen voor competenties die ik heb gehaald door bepaalde opdrachten te doen, dus niet de opdrachten zelf)
c) evaluatie verslagen van de beroepsprestaties ( dus de evaluaties van de opdrachten
d) reflectie verslagen van de beroepspresaties volgens de starrt methode.
e) persoontlijk ontwikkelings plan ( pop)
f) persoonlijk actieplan ( PAP)
g) voortgangsrapportages van de verplichte popgesprekken met mijn slbér
h) voortgangsrapportages van de verplicht gesprekken in de BPV
i) bewijzen van gevolgde cursussen en trainigen, en de afgetekende vaardigheidsleerlijn.

Als ik dit eerste deel op orde heb, mag ik door naar het examen ( de proeve) en moet ik mijn beoordelings portfolio gaan vullen

Met eigenlijk dezelfde soort dingen.

Het is een heel gedoe, maar het komt wel goed.

Vic

Vic

28-09-2011 om 16:05

Goh

Er gaat hier een wereld voor me open. Dergelijke dingen heb ik nog nooit gezien. Is dat tegenwoordig bij alle opleidingen aan de orde? 'Mijn' stagiaires (WO en HBO) hoor ik er nooit over. Ze moeten wel eens een verslag schrijven, maar hoeven vziw geen compleet portfolio te vullen.

Dank polly!

Da's al wat duidelijker. Nou nog even uitzoeken wat ik te poppen en te pappen heb.

Succes met je opleiding, hoe lang moet je nog?

skik

Polly Shearman

Polly Shearman

28-09-2011 om 20:25

Pop en pap

Is eigenlijk ook heel simpel hoor. De grootste valkuil van medestudenten is dat ze het moeilijker maken dan het is. Stel dat tijdens een opdracht blijkt dat je iets niet goed weet of kan. Maak je daar een pop van. Dus bijvoorbeeld. Pop: binnen 6 weken kan ik zelfstandig mijn veters strikken. Dat valt onder de competentie: zelfredzaamheid. In mijn pap zet ik dan. Ik kan binnen 6 weken mijn veters strikken. Wat ga ik doen. Ik ga elke dag oefenen. Ik volg over een week de workshop: strikken hoe doe je dat. Ik ga in de schoenen winkel oefenen op verschillende schoenen. Na 4 weken plan ik een tussen evaluatie met mijn werk begeleider. Na 6 weken laat ik mijn vaardigheid zien aan mijn wb en laat de vaardigheid aftekenen. Welke afspraken maak ik: ik schrijf me in voor de workshop. Ik maak een afspraak bij de schoenen winkel en ik plan de gesprekken met mijn wb. Alles ondertekenen. Klaar. Uitvoeren. Evaluatie schrijven. Waar dan eventueel weer een nieuwe pop uit voortvloeid. (Ik durf binnen 3 weken wel de schoenen winkel in) zo zie je. Het is keisimpel. Wel heel veel schrijfwerk. Ik hoop in december met de proeve te mogen beginnen, en in februari klaar te zijn.

Poepoe wat een zoethouderij allemaal

wat kost dat veel tijd, papier en printinkt.

Of je er nou echt competenter van wordt??? Meer dan vroeger??

opleiding

opleiding

28-09-2011 om 23:30

Precies wat ik me ook afvraag

worden we er competenter van? geen idee, we leren in elk geval wel veel schrijven.

Och, en die POPS en PAPS, ook van die gevallen waarvan ik denk, wat MOET ik er mee, behalve inderdaad een beetje leuk verzinnen wat ik ga ontwikkelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 03:09

Veel schrijven

Mijn dochter richt hier langzaam maar zeker een indrukwekkende bibliotheek in van al haar werk. "Goh, toch handig ma, dat ik een paar planken in de kast heb. Kijk eens hoe netjes het er uit ziet!"

Pop en pap (onzin)

Wat mij bij dochter opvalt: Zij maakt soms pop's van competenties die ze eigenlijk zo (logischerwijs) ook wél zou leren of zichzelf zou aanleren.
Zo merkte ze tijdens die stage dat ze de cliénten beter wilde leren kennen, daarvoor is een eenvoudige manier, je verdiept je in de dossiers van de cliënten.
Dus moet er een hele pop geschreven worden, met als doel 'de cliënten beter leren kennen' en een planning erbij (elke week 1 dossier ofzo) en dan aan het eind een evaluatie. Tjonge, jonge...dat kan iedere oen toch zó ook wel? Zónder zo'n heel popverslag?? Zó ingewikkeld is het toch niet?
Bij dochter merk ik wel, die neemt al die pop's en pap's met een korreltje zout (nou ja een klont), elke miniscuul onderdeeltje grijpt ze aan om er gebruik van te maken. Soms heeft ze dingen al gedaan of is er al aan begonnen en schrijft dan pas het pop-verslag. Happerdepap wéér een verslagje erbij.
Hoewel ze die dus niet nodig heeft, ze zou het ook gemakkelijk zonder kunnen en uit d'r hoofd dus. Maar dan kan ze niet voldoen aan alle leeronderdelen/persoonlijke leerdoelen die er tijdens zo'n stage minstens moeten zijn. Want om dat aan te tonen heb je dus minstens een kruiwagen aan verslagen en pop's en pap's nodig.
groeten albana

Snuggle's

Snuggle's

29-09-2011 om 09:36

Duimzuigen

Het kost zoveel tijd vooral op deze manier. Helemaal als schrijven niet zo je ding is. Ik hoor van heel veel mensen dat ze maar wat verzinnen, of het hele plan na afloop pas schrijven.
Ik schud makkelijk van alles uit m'n mouw, en heb zeer veel verslagen voor mijn vriend geschreven. Vast not done, maar scheelde een hoop tijd en frustratie, en ik geloof ook niet dat hij nu slechter opgeleid is dan de rest.

Snuggle's

Ik leer een hoop hier

Soms denk ik wel eens aan omscholing tot leerkracht, maar als ik dit allemaal zo lees geloof ik dat ik dat nog maar even niet doe

In mijn werk hadden we op een gegeven moment de "audit" (kwamen er buitenstaanders op kantoor rondlopen en vragen stellen) en dat leidde bij mij tot de verzuchting (toen ze weg waren)'het gaat er niet om of je het goed doet, maar of je het goed opschrijft'. Daar is het gepop en gepap zo te zien de overtreffende trap van.

Maar ik begrijp dat je eigenlijk het beste gewoon kunt doen wat je wilde doen, en dan achteraf dat kan opschrijven zodat het lijkt alsof je dat van tevoren al van plan was geweest. Net zoals ik als kind die doolhofpuzzeltjes (welke weg moet de muis nemen om bij de kaas te komen) ook altijd maakte door van het eind naar het begin terug te werken.

Wel vraag ik me dan af hoe het nou toch kan dat dit soort dingen ingang vinden als algemene praktijk. Iemand gelooft kennelijk wel in het nut.

Groeten,

Temet

Het nut

Het nut van het gepop en gepap is dat de dossiers werken als functioneringsdossier. Niet je diploma (pabo/lerarenopleiding) is leidend in de vraag of je voldoende gekwalificeerd bent, maar dat dossier.
Zo kun je gaandeweg en op last van je werkgever je kwalificatie verliezen.
Het is een ingewikkelde omweg om leerkrachten (gekwalificeerd personeel in het algemeen) te kunnen ontslaan.
Groet,
Miriam Lavell

Jeeemig

Ik zou echt niet weten hoe ik pops en paps zou moeten schrijven over het doen van een puur theoretische studie in mijn eentje thuis achter mijn buro waarvan ik nog geen vastomlijnd idee heb wat ik er mee ga doen.

Nou, eentje dan:

POP: gedisciplineerd werken
PAP: ik ga minder OOL'en en mij meer aan de planning houden. Ingang: per direct. Actie: nu uitloggen.

Volgende week vraag ik bij gebrek aan werkbegeleider aan één van jullie of je er een krabbeltje onder wil zetten.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 12:27

Jeetje miriam

Je weet weer een negatieve insteek te vinden

Een positieve dan

Omgekeerd kan de je werkgever je kwalificeren op basis van dat dossier, ook als je geen (pabo/leraren) diploma hebt.
Nou ja, er zijn dan ook weer mensen die dat juist niet positief vinden.
Hoe dan ook, het is wat het is.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 12:36

Temet

Wij hebben een leidinggevende die echt geweldig is in statistieken, rapportages en dergelijke. Ze kan dus goed gegevens in kaart brengen. Ze is alleen niet geschikt voor haar functie. Haar functie zou, naast ons stimuleren tot goede prestaties, moeten zijn dat ze als tussenpersoon voor hogerhand en het personeel moet dienen, maar ze kijkt alleen naar hogerhand en staat niet pal voor 'haar mensen'. Ze zal niet naar haar meerdere gaan met 'ja wacht eens even, jullie eisen zijn niet realistisch'. Maar hoera, haar capaciteiten zijn opgemerkt en ze gaat iets anders doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 12:42

Miriam, de positieve insteek

Ik vind het ook ontzettend veel schrijfwerk wat ze moeten doen hoor. Ik zou er ook moedeloos van worden, maar ik denk inderdaad dat het mijn dochter goede reclame oplevert. Ze besteedt er veel aandacht aan. Je kunt in een oogopslag zien dat ze met de computer en microsoft kan omgaan en het is een mooi overzicht van wat ze gedaan heeft. In combinatie met dat de meeste werkgevers waar ze als stagiaire geweest is positief over haar zijn is het voor iemand als zij dus in haar voordeel.
Maar als je niet echt handig met dit soort zaken bent, of het helemaal niet leuk vindt en dus het minimale doet, kan het natuurlijk ook de andere kant op gaan. Terwijl je heel goed in je werk bent. Maar ik weet niet hoe vaak dat gebeurt.

Jongens en meisjesdiscussie

Zowel in het onderwijs als op het werk (pop en pap zijn onderdeel van diverse kwaliteitsmeters), biedt dat dossiergedoe vooral de mogelijkheid om nogal willekeurig met kwaliteiten van personeel om te gaan.
Bedrijfscultuur speelt daarin een grotere rol dan iets anders. De vergelijking van de dossiers rust vooral op dat wat het meest gewoon is.
Je komt hiermee al snel in de jongens/meisjes discussie. Op bedrijven met veel mannen zijn de dossiers als een monsterboekje uit de zeevaart (daar bestaat het verschijnsel al heel lang). Feitelijk en kort.
In het onderwijs zijn ze uitputtend en het liefst vrolijk versierd.
Jouw dochter zal het goed doen in een meisjesomgeving.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 13:53

Miriam

Ja dat is zo

opleiding

opleiding

29-09-2011 om 21:48

ik kan best leuk schrijven in die verslagen, plaatje van hier, tekening van daar, inderdaad een beetje opfluffen, maar het gaat mij er om, wat is er nu zo'n voordeel van? Hoe gaat dit in andere landen? Ook zo?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.