Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stradie

Stradie

21-09-2018 om 11:12

Wat is jullie uurloon en wat voor werk doe je dan?


Pirata

Pirata

15-01-2019 om 08:54

Kolder Yanea

Ik reageerde er op dat Bregje zei dat haar man genoeg verdiende. Jij leest ook niet wat er staat, zeg.
Bregje mag het van mij lekker zelf weten. Maar niet gaan kletsen over "gedumpt" etc.
Bovendien, ze kan gewoon meer vragen voor haar schoonmaakwerk, maar dat moet ze zelf weten.
Geëmancipeerd vind ik het nog steeds niet. Eigen broek ophouden, dat is mij zelf met de paplepel ingegoten. Dat staat los van allerlei tegenslag die je in de loop van je leven kunt hebben. Onafhankelijkheid maakt je leven gemakkelijker.

Pennestreek

Pennestreek

15-01-2019 om 10:09

Yanea

Pech kan iedereen hebben. Des te meer reden om risico's af te dekken. Bovendien, mijn ervaring is dus precies waarom ik Bregje waarschuw, dat had ik ook al geschreven. Je huwelijk hoeft niet zo sterk te zijn als je zelf denkt, en bovendien kan er nog van alles daarnaast ook gebeuren.

Nogal valse opmerking trouwens, vind je ook niet? Want heb je ook gelezen dat ik per direct een beter verdienende baan had gevonden? Vanuit die positie sowieso al best een prestatie. Maar ik denk dat het redelijk onmogelijk was geweest om vanuit géén werk op je CV meteen een baan te vinden waarmee je wel je eigen bestaan en dat van je kinderen kan betalen. Van die 400 euro die Bregje fluitend verdient kan ze geen huis betalen. Ook al omdat het zwart is, en dus officieel niet als inkomen telt.

Raf

Raf

15-01-2019 om 10:47

En toch

nog even wat anders.
Als nou iedereen fulltime gaat werken he, hoe gaan onze basisscholen het dan redden? Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar onze basisschool leunt erg op medewerking van ouders! En dat valt nu al niet mee. Uitjes kunnen niet doorgaan omdat niemand kan rijden, verkeersexamen wordt afgezegd omdat niemand kan helpen, kerstvieringen worden een puinhoop...
Ik werk 2 dagen per week, en hoewel ik ook thuis door omstandigheden een druk programma heb, weet school mij steeds te vinden om weer bij het een of ander te helpen.
En ik doe het graag hoor, maar ik vraag me wel eens af of al die fulltime werkende ouders zich wel realiseren hoeveel de parttimers of niet-werkende moeders voor hun kinderen doen!
Daarnaast merk ik ook steeds vaker dat de wat oudere kinderen, die "te groot" zijn geworden voor de BSO, maar het eigenlijk helemaal niet leuk vinden om de hele middag alleen thuis te zitten, bij ons op de stoep staan!

Angela67

Angela67

15-01-2019 om 10:54

raf

ik betaal echt genoeg belasting voor onderwijs en personeel.
dus dat ouders nodig zouden zijn is natuurlijk ook een redenering andersom.
de belastingdienst wordt bijv. ook betaald door de overheid.
Ga jij bij je lokale belastingkantoor elke week koffie schenken omdat ze hun bedrijfsvoering niet op orde hebben?
gr Angela

Pirata

Pirata

15-01-2019 om 11:15

School

"Ik werk deeltijd want school heeft hulpouders nodig". Zie je het voor je?

Beertje37

Beertje37

15-01-2019 om 11:15

Hulp op school

Mijn ervaring is dat meestal de thuisblijfouderd niet helpen op school. Als je tijdig hulp vraagt is bijna iedere ouder wel bereid om een dag of dagdeel te komen helpen op school. Werkende ouders nemen daar juist speciaal vrij voor. Als er geen hulp is komt dat meestal door slechte planning en organisatie vanuit school. Op maandag vragen welke 4 ouders er op dinsdag mee kunnen fietsen bijvoorbeeld.

Astrid

Astrid

15-01-2019 om 11:21

Pennenstreek/Sarah

Ze verdient 800 euro, het staat er echt.
Schoonmaakuren zijn heel makkelijk uit te breiden
Omdat er zoveel mensen werken en het thuis niet meer rond krijgen of geen zin hebben in het vuile werk. Ze doet het nu deels uit liefdewerk oud papier en kan in een noodsituatie zo omhoog.
Waar maak je je nou druk om.

Burn out een welvaartsziekte? Een allergie en nog vele andere aandoeningen ook. Nou en?

En, ben even kwijt wie dat zei: ik ging van geen baan na mijn scheiding naar een baan, raakte die kwijt ( geen WW) en kreeg weer een baan. Ik heb nog nooit een toeslag ontvangen of uitkering gekregen. Dus hoezo komen al die vrouwen daar terecht, in mijn omgeving niet.

Pennestreek

Pennestreek

15-01-2019 om 11:35

Astrid

Je blijft jezelf als uitzondering toch als voorbeeld stellen. "Dus hoezo komen al die vrouwen daar terecht, in mijn omgeving niet." Maar er zijn dus wel vrouwen die daar terecht komen, terwijl dat niet had gehoeven.
Dat jij na je scheiding vanuit geen werk makkelijk weer aan het werk kwam, is ook maar exemplarisch. Zeker in economisch slechte tijden is dat echt heel lastig. Dat zul je toch met me eens zijn.

Verder blijft overeind dat het schoonmaakwerk (van Bregje in dit geval, maar het gaat mij dus niet zozeer/alleen om haar) zwart is en dus niet meetelt als je daarmee een huis zou willen kopen of huren, en het levert ook geen pensioen op. Gewoon niet verstandig om daarop te vertrouwen als bron van inkomsten. Hoe het met haar werk voor die chatsite zit weet ik niet. Dat zou wel gewoon wit kunnen zijn. Maar dat levert dus € 400 per maand op, ook geen vetpot als ze daarop zou moeten leven, en ook aan pensioen zal ze er niet veel aan overhouden.

Nogmaals, het blijft ieders eigen keuze, maar ik vind het mooie van dit forum nou eenmaal dat je ook andere invalshoeken en standpunten meekrijgt, waarmee je je voordeel kunt doen. En als er nou toch een paar jonge vrouwen anders gaan kijken naar de verdeling werk/huishouden/kinderen in hun eigen relatie, dan vind ik dat al mooi.

Dees

Dees

15-01-2019 om 12:50

Netto

Vraag me wel af hoeveel Bregje netto overhoud van die 800 per 4 weken.

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

15-01-2019 om 12:57

Overhouden.

€800 wat je per maand verdiend en vervolgens niet bij je belasting aangifte opgeeft blijft €800.
Dat is de essentie van zwart werken. Dat je je inkomen niet opgeeft.
Geef je het aan het eind van het jaar op, dan werk je wit

Raf

Raf

15-01-2019 om 13:38

@ angela en pirata

bedankt voor jullie gezellige reacties!

Pennestreek

Pennestreek

15-01-2019 om 13:58

Raf

Om te beginnen hoeft echt niet iedereen fulltime te werken om financieel zelfstandig te zijn. Daarnaast zijn de meeste ouders, ook de fulltimers, best bereid om af en toe wat voor school te doen. Ik werkte 4 dagen, maar was op mijn vrije dag ook regelmatig op school bezig. Of ‘s avonds of zelfs in het weekend (aanleg nieuw schoolplein). Het zit hem als ze dat niet willen of kunnen inderdaad vaak ik slechte planning vanuit school.
Maar nogmaals, niemand zegt hier dat alle vrouwen altijd fulltime moeten werken, en in het andere draadje over dit onderwerp ook niet.

Watervrouw

Watervrouw

15-01-2019 om 14:26

Toeslagen

Realiseert iemand zich ook dat, ook al werk je fulltime, je het als alleenstaande ouder zonder toeslagen vaak niet kan redden? Na de crisis zijn veel lonen nog laag waardoor je met fulltime werken wel boven bijstandsniveau uitkomt maar door extra kosten voor woon-werkverkeer en dure fulltime kinderopvang het niet kan redden. Ook de huren zijn hoog. Bovendien zijn niet alle banen flexibel waardoor je 5 dagen van, ik noem maar wat, 8 tot 18.15 van huis bent, en dus ook de kinderen. Sporten, muziekles, speelafspraken dat is dan toch een heel gedoe, zo niet onmogelijk. En dan kan je natuurlijk een andere ouder inschakelen maar ik vind dat je dat voor altijd niet kan maken, dat kan een keer over en weer maar niet iedere week. Ik ben juist na de scheiding iets minder gaan werken zodat ik er 2 kortere dagen van 5 of 6 uur bij had.

bieb63

bieb63

15-01-2019 om 16:26

Pennestreek.....

Dat is wel lekker makkelijk praten zo..... Nee natuurlijk heb je geen stress als je tweeverdiener bent, maar beiden pt kan werken....
Een beetje ander verhaal voor mensen met een veel lager inkomen, die met beiden pt werken het niet redden.

financieel zelfstandig

Dat kun je ook zijn zonder (veel) te werken. Het is maar hoe je het organiseert. Wij hebben een bijna afbetaald huis, zonnepanelen, een voorraad hout voor de kachel voor járen en een grote buffer op diverse banken.
Als mijn man morgen omvalt, kan ik nog zeker 5 jaar vooruit (zonder al te veel in te hoeven leveren of te hoeven verhuizen) voor ik meer zou moeten gaan werken. Ik ga er vanuit dat het in zo'n periode wel moet lukken om een redelijke baan te vinden.

Nou kun je ook in doemscenario's denken en leven, dan zou ik nu veel meer moeten werken! Maar weet je, inmiddels gaat het op deze manier al 12 jaar goed, en zijn man en ik allebei heel tevreden met hoe e.e.a. verdeeld is. Dus wat er ook gebeurt in de toekomst: al deze jaren hebben wij (en zeker ook de kinderen) er toch maar mooi profijt van gehad. En dat neemt niemand ons meer af.

bieb63

bieb63

15-01-2019 om 17:42

Jippox

Ik weet niet wat je met je reactie precies wil zeggen.

"financieel zelfstandig dat kun je ook zijn zonder (veel) te werken. Het is maar hoe je het organiseert. Wij hebben een bijna afbetaald huis, zonnepanelen, een voorraad hout voor de kachel voor járen en een grote buffer op diverse banken."
Dat klinkt heel relaxt, maar dat is toch voor velen helemaal niet mogelijk?? Als je (beiden) een baan hebt met een mager inkomen, geen erfenissen of andere mazzeltjes, dan heb je geen bijna afbetaald huis en een grote buffer op diverse banken, of geld om te investeren in zonnepanelen. Dus om nou te zeggen 't'is maar hoe je het organiseert....' vind ik wel héél kort door de bocht....
Ja, met een bijna afbetaald huis en grote buffers bij banken, dan hoef je je weinig zorgen te maken...

Angela67

Angela67

15-01-2019 om 17:43

Raf #132

en als je een beetje zakelijk zou ingesteld zijn, zou je je realiseren dat mensen zoals jij juist het probleem in stand houden.
Lekker makkelijk, mij (in het algemeen) de schuld geven dat ik niet goed na zou denken over de hulp die scholen nodig zouden hebben. Waarom zeg je niet nee tegen die school?
Zij zouden toch beter moeten weten dan jij of ik hoe ze hun business moeten runnen.
En als ze dat niet kunnen, dan moeten ze natuurlijk niet mensen gratis vragen te werken. Dat doen ze bij hun leerkrachten soms al (er zullen vast leerkrachtne zijn die het moeilijk vinden om zich min of meer aan hun betaalde uren te houden), maar het is natuurlijk bizar dat ze kennelijk jou overtuigd hebben dat ze jouw tijd écht nodig hebben.
gr Angela

bieb

Wat ik vooral bedoel is dat je in de jaren dat het financieel goed gaat (bijvoorbeeld voor je kinderen hebt en je allebei veel werkt) bepaalde investeringen kunt doen waar je later op kunt teren. En dat je sowieso nadenkt over hoe en wat als er eentje omvalt of als je uit elkaar gaat. Dat kun je ook alvast goed regelen en vastleggen. Dat is toch ook een vorm van 'financieel zelfstandig' zijn?

Stradie

Stradie

15-01-2019 om 18:19

Daar ben ik weer

Mijn draadje is weer erg actief zie ik.
Iemand vroeg mij hoe het met mijn zoektocht ging naar werk. Ik ben begonnen met het werk waar ik het over had. Door cao verhoging heb ik nu 13,20 per uur. Niet zo verkeerd. Ik werk 28-36 uur per week en heb gemiddeld 400 euro per week netto. Nog geen 2000 euro maar heb hier een stabiele werkgever (als ik door de contracten van het uitzendbureau heen ben). Kan grotendeels mijn eigen rooster plannen dus vindt het wel even goed zo.

Jackie

Jackie

15-01-2019 om 19:55

Maar Jippox

Heel veel mensen hébben helemaal geen jaren waarin het financieel beter/goed gaat, dus het ligt dan helemaal niet aan gewoon even organiseren. Jouw situatie lijkt me echt heerlijk, zonnepanelen en bijna afbetaald huis, ben oprecht blij voor je, maar echt een heel hoop mensen hebben die mogelijkheid niet hoor, al zouden ze nog zo zuinig en handig met geld zijn.

Fulltimer

Fulltimer

15-01-2019 om 20:20

Relax Raf

‘Uitjes kunnen niet doorgaan omdat niemand kan rijden, verkeersexamen wordt afgezegd omdat niemand kan helpen, kerstvieringen worden een puinhoop...’

Zelf werk ik fulltime doch flexibel en heb ik op die manier tijd voor school, vrijwilligerswerk, commissies en besturen. Gelukkig zit er 7x24 uur in een week en als ik tien uur per dag nodig heb voor slaap, eten en dat soort dingen heb ik nog bijna 100 per week over voor werk en allerlei andere leuke dingen. Bij een veertig urige werkweek en een uur reistijd per dag heb je nog steeds ruim de tijd voor het versieren van de school.
Natuurlijk werkt niet iedereen flexibel maar het wordt steeds gebruikelijker en waar het niet gebruikelijk is (zorg bv) wordt in diensten gewerkt waardoor je dus ook regelruimte hebt. Ik denk dus niet dat als iedereen fulltime zou werken het zo’n drama zou worden als jij vreest.

Los van het feit dat sommige activiteiten waar ouders voor gecharterd worden in tijdens van ‘nood’ geschrapt of versoberd kunnen worden zonder verlies op kwaliteit en beleving van het onderwijs.

Komt bij dat in de twee jaar dat ik als klassenouder heb gevrijwilligd het mij opviel dat er thuisblijvende ouders (moeders) waren die geen vinger uitstaken net zo goed als parttimers en fulltimers, ik heb niks gemerkt dat thuisblijvers meer deden of makkelijker waren, ook zij hadden andere verantwoordelijkheden die van invloed waren op hun inzet.

Dus volgens mij hoef je niet zo te stressen bij dat beeld, komt nog bij dat we eerder gaan naar een maatschappij waarin we de 9 tot 17 mentaliteit los laten dan dat iedereen zo gaat werken, vijf dagen per week

bieb63

bieb63

15-01-2019 om 21:00

Jippox

En jij denkt dat de gemiddelde jong volwassene dusdanig verdient dat hij/zij tegen de tijd dat er kids komen een bijna afbetaald huis heeft? En dan ook nog flink geslaard? Sterker nog, meestal is het eerst huren voor een vette prijs.
Toen ik jong was had ik nog mazzel: samen met ex een sociale huurwoning (kreeg je toen nog geeoon en binnen een enigszins redelijke tijd). We wer,ten allebei ft, dus redden her prima. Tuurlijk wat opzij leggen voor onvoorziene kosten. Maar een hiis afbetalen???? Hoe dan? Grote spaarbuffer, nee hoor, gewoon een paar duizend gulden op de bank. Helemaal prima allemaal, maar niet 'binnen' tegen de tijd dat kinderen zouden komen.

Dees

Dees

15-01-2019 om 21:36

Fulltimer en raf

Bij ons in de ouderraad zit geen enkele ouder zonder flinke baan. Allemaal werken we minimaal 27 uur per week maar de meesten werkenu32+ uur en daarnaast dus flink wat vrijwilligerswerk.

Als we hulpouders zoeken voor de diverse activiteiten zijn dat vaak ook de werkende ouders.

Raf

Raf

17-01-2019 om 11:34

Oke

Verhelderend! En ja, het klopt, ik zie ook ouders die niet werken, koffie zitten te drinken op de koffieochtend, intussen toekijkend hoe andere (meestal parttime werkende ouders) druk bezig zijn de school te versieren.

Op onze basisschool wordt veel hulp gevraagd, ook overdag, en dan merk ik dat de mensen die echt wel bereid zijn te helpen, vaak niet kunnen vanwege werk. Als het op mijn werkdag is, kan ik ook gewoon niet, punt. Maar als ik niet werk, vind ik het moeilijk om nee te zeggen, voel me dan verantwoordelijk, en natuurlijk is het soms ook hartstikke leuk.
Maar soms voel ik me ook wel een beetje gebruikt, en realiseer ik me dat ik vaker nee moet zeggen!

Verder merk ik op onze school dat ze alleen maar meer gebruik willen maken van ouders! Heb al meerdere keren aangegeven dat ik er een hard hoofd in heb dat dat gaat lukken, maar dat wordt steeds van tafel geveegd. (Hoe is dat op andere basisscholen? of is dat voor een ander draadje?)

Dus: toch blij dat ik mijn post hier geplaatst heb, maakt het voor mij makkelijker om vaker nee te zeggen!
Niet dat ik nu meer ga werken hoor, heb ook nog behoorlijk intensieve mantelzorg, en daar nee tegen zeggen wordt door de maatschappij echt heel moeilijk geaccepteerd merk ik...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.