Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fladder

fladder

04-11-2010 om 14:22

Wat is wijsheid, wie denkt er mee...?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

17-11-2010 om 16:06

Precies nasha

want anders blijven er geen inkomsten voor Fladder over (geen werk, geen uitkering)

Ik hoop dat Fladder snel in het gelijk gesteld wordt, en ik ben erg blij dat er allemaal mensen hier op het forum zijn die een steentje bij willen en kunnen dragen.

fladder

fladder

17-11-2010 om 17:37

"Ik denk eigenlijk dat jij hiermee moet gaan stoppen en een zaakwaarnemer in het leven moet gaan roepen. Dit doet jou allemaal geen goed, jij moet nu rust gaan krijgen. Is er niet iemand die dit gevecht van je kan overnemen, zodat jij je vanaf nu volledig op je kinderen en je herstel kunt gaan richten?"

Er zijn al mensen die actief meedenken, maar het is heel moeilijk om door zoiets stars en groots heen te boren.

En het spaargeld wordt al aangesproken. Wat de bijstand betreft: Tijgeroog en Nasha vertellen je al dat dat er niet in zit. En "gewoon dan maar lekker gaan werken" is vorige week al faliekant misgelopen, omdat ik inmiddels niet bepaald helder meer ben (voorbeeld: gisteren moest ik met kind naar de dokter en ik werd echt heel trillerig en emotioneel omdat het een beetjr, niet overdreven, druk was. Ik heb mezelf tot de orde kunnen roepen op de WC, maar ik besef wel weer dat "flink zijn" echt lastig is).

Iemand die het gevecht volledig overneemt, ja, dat zou ideaal zijn! Ik heb nu al meedenkers en een denktank en een ijzertje en mensen die af en toe eten en wat gezelligheid komen brengen, zonder hen was ik allang afgehaakt. Daarna wacht nog het UWV (net Russische Roulette, brrrrr) en eventueel rechtsbijstand. Maar (en dat is logisch) ik moet het uiteindelijk toch zélf doen en de kracht is eigenlijk compleet wég.

En dat is precies de kracht van die grote bedrijven. Je volledig kapot maken zodat je uit jezelf ontslag neemt, met alle gevolgen van dien.

Rosase

Rosase

17-11-2010 om 20:53

Dat (ontslag nemen) dus nooit!

Was eigenlijk ook meer een oproepje voor de mensen om je heen .

Ik wist overigens niet dat het tegenwoordig zou nauw mikt. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat omdat je contract toch binnenkort afloopt het voor een uitkerende instantie gewoon appeltje eitje zou zijn om jou van een uitkering te voorzien.
Dit alles zou dus ook betekenen dat als je als vaste medewerker flink over de flos raakt en een onwillige arbo-arts treft je dus zomaar op straat kunt komen te staan zonder wat dan ook. Dat dat zomaar kan! Blijkbaar is er dus nogal wat veranderd in de loop der tijd.
Ben daarom ook erg benieuwd wat de russisch roulette route je gaat opleveren, mocht het ooit zover komen.

Is uwv ook bij de nationale ombudsman aangesloten trouwens? Lijkt me namelijk dat dit volledige willekeur zou zijn als je op deze wijze overal buiten gezet zou worden, tegen alle echte doktersverklaringen in.

Rosase

Rosase

17-11-2010 om 20:59

Nou = nauw

natuurlijk

Ik geloof dat ik moe word....

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2010 om 21:47

Rosase

>>Ik wist overigens niet dat het tegenwoordig zou nauw mikt. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat omdat je contract toch binnenkort afloopt het voor een uitkerende instantie gewoon appeltje eitje zou zijn om jou van een uitkering te voorzien. < <

Waarom dacht je dat dan?

>>Dit alles zou dus ook betekenen dat als je als vaste medewerker flink over de flos raakt en een onwillige arbo-arts treft je dus zomaar op straat kunt komen te staan zonder wat dan ook. Dat dat zomaar kan! Blijkbaar is er dus nogal wat veranderd in de loop der tijd.
< <

Nee dus, want een vaste medewerker kent een opzegverbod van 2 jaar. Wel kun je dan een onwillige arbo-arts treffen, maar werkgever kan je niet zomaar ontslaan. Ook dan moeten er inspanningsverplichtingen zijn vanuit beide partijen. Ik weet het niet, maar zo is het altijd al geweest, dus hoezo, er is nogal wat veranderd in de loop der tijd?

>>Is uwv ook bij de nationale ombudsman aangesloten trouwens? Lijkt me namelijk dat dit volledige willekeur zou zijn als je op deze wijze overal buiten gezet zou worden, tegen alle echte doktersverklaringen in.< <

Je haalt wat dingen door elkaar. Fladder is door de arbo-arts van werkgever goedgekeurd. Ze gaat nu bij het UWV (een andere instantie dus) een 2nd opinion aanvragen. Die kan totaal anders liggen dan wat de arbo-arts zegt. tot nu toe is het UWV nog niet in beeld geweest. Overigens kun je prima een klacht indienen bij het UWV...

fladder

fladder

17-11-2010 om 23:21

Nasha

Even een aanvulli,g wat betreft het UWV, het klopt wat je zegt. Maar we weten allemaal dat dat ook een beetje Russische roulette is... Ik ga niet af op de verhalen van "lotgenoten" maar van mensen die werkzaam zijn in de branche. Het hangt ervan af wie je treft. Net als met arboartsen die elders werken.
Ik dacht dat hun uitspraak bindend was?
De formulieren bij het UWV liggen klaar, maar ik wacht nog even op "ijzertje" (die vanuit zijn werk professioneel voor me bezig is, maar me dus ook waarschuwt voor de logheid van mijn werkgever en de willekeur van het UWV).

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2010 om 23:23

hij is bindend, maar, volgens mij door Temet ook al aangegeven, werkgever kan het naast zich neer leggen. Alleen sta jij sterker bij een eventuele rechtzaak...Tuurlijk is ook bij het UWV afhankelijk welke arts je krijgt, ik hoop voor jou dat je deze keer de juiste treft...

Rosase

Rosase

17-11-2010 om 23:33

Nasha

Wordt een beetje moeilijk verwijzen, maar ik ga het toch maar proberen.

1. Appeltje-eitje: Ervaringen uit het verleden. Ik heb diverse keren een tijdelijk contract gehad en kwam dan na afloop moeiteloos in de WW.
2.Al dan niet opzegtermijn: ik heb dit een aantal jaren van dichtbij mogen aanschouwen en toen viel mij op hoe moeilijk het was om iemand die in de ziek was te ontslaan. Overigens was daar geen sprake van tegenwerking van de arbo-arts. De vraag was eigenlijk of je ook zo makkelijk ontslagen kunt worden als je een vast contract hebt, niet gaat werken terwijl de arbo-arts vindt dat je dat best kunt. Is dat dan ook een reden om iemand (verwijtbaar) werkeloos te maken? Lijkt wel of er met twee maten gemeten wordt, dan.
3. Nationale ombudsman: nee, ik haal niets door elkaar. Ik vroeg me af of Fladder naar de nationale ombudsman zou kunnen gaan als de 2e opinion een aanfluiting blijkt te zijn.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-11-2010 om 23:48

Rosase

"1. Appeltje-eitje: Ervaringen uit het verleden. Ik heb diverse keren een tijdelijk contract gehad en kwam dan na afloop moeiteloos in de WW."

Maar het verschil is dat jij netjes je contract volgemaakt hebt, en je dus niet verwijtbaar werkeloos was. Als Fladder nu de handdoek in de ring gooit, omdat, zoals eerder geschreven, het haar zoveel energie kost om te vechten en het (tot het einde van het contract) maar om relatief weinig geld gaat, is ze verwijtbaar werkeloos. Heeft haar contract niet volgemaakt omdat ze ontslag heft genomen. Of is ontslagen wegens werkweigering. En dat betekent: geen ww, geen (minder?) bijstand.
Dat is een heel andere situatie dan jij, waarin je na een volgemaakt contract de ww in gaat.

fladder

fladder

17-11-2010 om 23:55

Nasha

"Tuurlijk is ook bij het UWV afhankelijk welke arts je krijgt, ik hoop voor jou dat je deze keer de juiste treft..."

En daar raak je me middenin mijn enorme angst. En die angst komt niet uit aannames of zo. Die angst komt uit eerdere ervaringen met "instanties" en "mensen met macht". Achteraf bleek ik dan toch gelijk te hebben (voor zover "gelijk hebben" in dit geval de juiste term is).
Ik moet hier doorheen, als "ijzertje" vastloopt. Maar ik ben zo ontzettend, verschrikkelijk bang... Vanwege eerder ervaringen met "macht".

fladder

fladder

17-11-2010 om 23:57

Tijgeroog

Jij benoemt het uitstekend. Mijn afknappen bij mijn poging weer aan het werk te gaan wordt in feite opgevat als werkweigering. Immers, de arboarts vond toch dat ik weer gewoon aan het werk kon...? Zijn oordeel woog zwaarder dan mijn mislukte poging. En zo werd Fladder een werkweigeraar, puur technisch gezien.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-11-2010 om 23:58

Fladder

Op wat voor termijn verwacht je iets van ijzertje. Dus dat je weet of het wel of niet gewerkt heeft?

fladder

fladder

18-11-2010 om 00:14

Tijgeroog

Ik hoop deze week nog. Maar ik ben realistisch, weet dat dit soort molens traag kunnen draaien, en probeer nog een week (als in: tot halverwege volgende week) geduld te hebben.

Rosase

Rosase

18-11-2010 om 09:29

Tijgeroog

Ja, dat snap ik. Maar dat staat dan wel een beetje haaks op het gegeven dat je met een vastcontract nog 2 jaar vast in dienst kunt blijven nadat je ziek verklaard bent (zie reactie Nasha).

Het lijkt er dus op dat er nogal wat rechtsongelijkheid is op dit gebied.

fladder

fladder

18-11-2010 om 12:49

Rosase

Ik denk dat er in mijn geval vooral ook sprake is van machtsmisbruik.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2010 om 15:42

Rosase

Fladder zou in principe ook tot het einde van haar contract ziek in dienst kunnen blijven. Als de arbo-arts en de werkgever tenminste niet dwars liggen, zoals ze nu doen...
Ik denk trouwens dat er ook bij vaste contracten regelmatig situaties zijn waarbij zieke werknemers dusdanig getreiterd en dwars gezeten worden dat ze er voor kiezen om ontslag te nemen. Of dat de werkgever daar in ieder geval op aan probeert te sturen. Ik heb dat om me heen ook wel gezien, helaas...

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2010 om 15:42

Fladder

Sterkte met wachten!

Fladder

Niet echt iets vreselijk interessants te melden, wil je alleen maar veel sterkte wensen, en o ja, heb je wel die aanvraag second opinion ingevuld? Want als ijzertje niet de gewenste resultaten oplevert zal je er toch aan moeten geloven.

Een aanvraag second opinion kan je ook intrekken als het niet meer nodig blijkt te zijn. Maar het duurt gewoon even voor die keuring afkomt (en dan nog even voor het besluit er is, maar dat duurt niet zo lang): hoe eerder je het aanvraagt, hoe eerder het er is. Misschien kan Flabbergasted je zonodig even bijstaan als je tegen dat formulier zit aan te hikken (maar het is te doen hoor, zo erg is het nou ook weer niet).

Onlangs - ik zei het al eerder - een geval gezien waarin de bedrijfsarts door de UWV-arts werd teruggefloten. Let wel: zonder informatie van behandelaars. Het kan dus wel degelijk.

Nogmaals: sterkte. En beterschap natuurlijk.

Temet

flabbergasted

flabbergasted

18-11-2010 om 18:19

Bericht namens fladder

Fladder schreef het onderstaande bericht op haar hyves:

Goed gesprek met huisarts gehad. Geen medicatie, geen opname. De oorzaak zit immers niet tussen mijn oren. Hij vindt het geweldig dat er mensen zijn die me steunen en daadwerkelijk helpen, en heeft me gezegd me te richten op de te nemen stappen.
De meeste mensen knappen af wegens een te klein netwerk, want alleen kan je niet tegen die grote bedrijven op als je zo overspannen bent. Daar leven die bedrijven en hun artsen (waar mijn huisarts enkele rake termen voor had) van.
Ik heb mensen die met me meedenken, me steunen, ook actief. Daar sta ik sterker mee dan grote bedrijven lief zijn...!

Het blijft retezwaar en mijn hoofd dreunt. Er komt werkelijk niks meer uit mijn vingers en ik ren rond als een kip zonder kop. Maar dankzij de mensen die me zelfs na al die jankweken niet laten vallen sta ik sterk.

Bedankt, lieverds...!

Ik zit ook op enkele fora en mailgroepen, net als de meesten in mijn Hyves vriendenlijst. Jullie mogen dit berichtje doorgeven als jullie willen, het is me nu even niet verstandig om te lang achter de computer te blijven zitten. Mijn huis is namelijk een ongekende troep, ik moet even flink zijn en me daarop concentreren. Laptop gaat dus in ieder geval vandaag, misschien ook morgen uit en ik communiceer i.i.g. het komende etmaal alleen via Hyves en mail op de telefoon.

Niet om me terug te trekken en mijn wonden te likken, maak je geen zorgen maar om even prioriteiten te stellen. Een leefbaar, opgeruimd huis bijvoorbeeld, want het loopt hier lelijk uit de hand en dat helpt ook niet echt met mijn stormhoofd.

fladder

fladder

19-11-2010 om 12:33

Dank je, flabbergasted

Iets meer rust in mijn hoofd, veel minder paniek, al laat het me nog steeds geen moment los en heb ik 's nachts echt vreselijk nare dromen (niet alleen werkgerelateerd... Vannacht droomde ik dat mijn huisdieren stuk voor stuk heel naar verongelukten... Klinkt stom maar ik ben jankend wakker geworden en heb het beeld nog steeds voor ogen).
In huis schiet het niet hard op wegens totale chaos in de kop, maar ik ben al blij (blij, pfff), dat de paniek nu even weg is.

fladder

fladder

02-12-2010 om 13:44

Shit shit shit

Ik ben inmiddels aan de medicijnen omdat ik echt volledig uit het lood ben. De UWV-dinges is aangevraagd, het is nu afwachten. En nou lees ik het bericht van Fianna en ik zit zooo in hetzelfde schuitje...
Ik word hartstikke gek hiervan!!! Over hoeveel grenzen moet een mens zichzelf forceren om in godsnaam maar dat heilige werk te kunnen doen! Zijn wij dan werkelijk niks dan loonslaven? Is dat alles waar het in het leven om gaat?
Ik vroeg even een time-out om wat rust te vinden, zodat ik daarna weer gewoon verder kon. Inmiddels loop ik bij een psychiater en sta ik stijf van de pillen omdat ik niet meer functioneer (mét pillen lukt het ook niet best, moet ik bekennen). Door die pillen kan ik nu ook niet naar mijn reïntegratie (die ik zelf ben opgestart) komen, zullen ze dat ook tegen me gebruiken?

En Fianna, die nota bene op MS wordt onderzocht... Wat is dit in godsnaam voor een maatschappij geworden!!! Is werken dan echt het enige dat werkelijk telt, ook als je niet mee kan komen en even een stapje terug moet doen?

Bah, wat een mentaliteit!!! Ik wil eigenlijk niet eens meer leven in een maatschappij waar je zo kapot wordt gemaakt als je niet mee kan rennen zoals van je geëist wordt!!!

Geef de moed niet op!

Jij bent Fianna niet, dus bij jou zou het zomaar heel anders kunnen gaan lopen.

Gr. Poezie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-12-2010 om 14:45

Fladder

Fladder, ik ben het roerend met je eens. Ik leef ook heel erg met jou en Fianna mee omdat ik dit alles zelf meegemaakt heb. Ik kan rustig zeggen dat "de instanties" mij nog zieker hebben gemaakt dan ik was. Niet alleen dat, ze hebben mijn vertrouwen en oprecht geloof in gerechtigheid en menselijkheid grotendeels weggenomen. Ze laten je rustig kreperen of zonder geld zitten. Je bent een speelbal van willekeur, dossiers die niet compleet zijn danwel zoek zijn en ze wijzen allemaal met de vinger naar elkaar om de dans maar te ontspringen.
Heel, heel frustrerend en beangstigend.
Ik heb me nooit zomaar neergelegd bij hun beslissingen en ben door blijven knokken letterlijk totdat ik er bij neerviel. Want als niemand piept, verandert er nooit iets. Het is alleen zo jammer dat er kennelijk niets veranderd. Misschien moeten we ons maar eens organiseren en dit soort bizarre onmenselijke zaken aan de grote klok hangen. De Nationale Ombudsman doet er gelukkig al wel iets aan maar hoe meer signalen zij krijgen des te beter.
Alleen kost dat op de barricade gaan weer zoveel tijd en energie en dat is bijna niet meer op te brengen als je er al zo doorheen zit. Dat weten die instanties en daar maken ze vet misbruik van.
Het is godgeklaagd. Bijna niet voor te stellen. Zij maken of breken vanachter hun computers je leven zonder zich echt in je situatie te verdiepen. "Werken zul je, kreng". In wiens belang???

Vergeet niet:

Het is allemaal niet persoonlijk bedoeld. "Die mensen" doen allemaal "alleen maar" hun werk. (Nou, ik ben werkeloos, maar dat soort werk zou ik voor geen goud willen doen, dan liever schoonmaken ofzo!)
Dit heeft mijn psycholoog mij steeds voorgehouden, en dat heeft mij steeds geholpen om het overzicht te houden en adequaat te reageren.

Gr. Poezie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-12-2010 om 15:07

Poezie

LOL ik ben al heel lang werkloos maar ik zou voor geen goud bij het uwv of de belastingdienst willen werken. Of bij de soos. Ik zou me gaan zitten opvreten daar en recalcitrant tegen alle regeltjes aanschoppen om mensen echt te kunnen helpen. Waarschijnlijk zou ik binnen no-time een burn-out hebben of ontslagen worden

fladder

fladder

02-12-2010 om 15:18

Ik weet dat ik niet de enige ben

En ik weet dat de werkcultuur tegenwoordig zo is. En dat het niet "fladderpesten" is.

Maar ik ben al zo lang aan het knokken. Overleven. De rek was er al uit toen ik me ziek meldde met als bedoeling (op aanraden van 3 behandelaars) even pas op de plaats te maken.
Ik ben er alleen maar zieker van geworden.
Zelfmoord is geen oplossing, dat kan ik de kinderen niet aandoen, dat kan ik ook de mensen niet aandoen die zo achter mij staan en ik wil eigenlijk ook niet dood, maar ik wil dit soort leven niet meer. Ik heb er ook al aan lopen denken me een tijdje te laten opnemen, maar hoe zit dat dan met mijn ziekmelding, de verdere procedure, wie betaalt de huur (ik heb nog wat spaargeld) en dat soort dingen. Zelfs met alle hulp en de medicatie die ik krijg, trek ik dit echt niet meer, ma al die jaren vechten en overleven. Was het niet het één dat mijn energie opslorpte, dan kwam het ander weer.
Ik kan echt, serieus, niet meer op dit moment (moment = 2 maanden inmiddels en wordt steeds zwaarder).
Eigenlijk hoort dit in gezondheid, maar hoe regel ik het, dat ik in godsnaam even ergens heen kan, mijn rust kan nemen, mijn kracht kan terugvinden zodat ik weer verder kan knokken? En "even" is dan niet een weekendje weg, maar serieus een paar weken of zo, denk ik.

Wie kan me tips geven, ook praktische tips, om dit te regelen, en hoe, en waar ik op moet letten, en eventueel wie dingen even kan overnemen, want de aanvraag van het UWV is net de deur uit, dat moet ook afgehandeld worden maar kan nog wel weken duren.

Weg gaan lost niets op

Ik begrijp je wanhoop, maar vluchten uit je huidige situatie lost niets op.
Punt 1 is er nog geen tweede opinie geweest, dus er is nog hoop.
Punt 2: bel onmiddelijk een hulpverlener, dit kan écht niet langer zo.

Gr. Poezie.

fladder

fladder

02-12-2010 om 15:26

Poezie

Het is geen vlucht. Dat lost niks op. Maar ik heb zo hard even rust, een time-out nodig. Dat had ik al in oktober, toen ik me ziek meldde omdat het me te erg boven het hoofd was gegroeid. Ik sta onder goede behandeling, er is nu ook een psychiater bij, ik heb behoorlijk zware kalmeringstabletten, maar ik schrééuw bijna om even een time-out. Een time-out, geen vlucht.

Ik weet het fladder

Maar het is zo gigantisch belangrijk dat dit nú goed aangepakt wordt. Daarna is er ruimte om bij te komen. Voor dit moment: zoek de rust op, ga ergens op jezelf zitten en laat het over je heen komen. (Daardoor ga je weer wat helderder denken en maak je niet uit paniek de verkeerde stappen) Laat het er op dit moment even niet zijn.

Gr. Poezie.

Gerdina

Gerdina

02-12-2010 om 16:13

Lieve fladder

wat zou ik toch graag iets voor je doen, maar ik weet niet wat. Is er geen crisisdienst of zo die je kunt bellen?
Als je je niet laat opnemen loopt de huur toch ook door, dat maakt toch geen verschil? Of zit er een eigen bijdrage aan een opname? (sorry, ik heb er niet veel verstand van) Kun je de jongens tijdelijk ergens onderbrengen, zodat je je echt op jezelf kunt concentreren?
Waarschijnlijk heb je helemaal niets aan mijn berichtje en aan mijn meeleven ook niet, maar ik wilde toch even laten weten dat ik meeleef.
Knuffel (((())))

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.