Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat kunnen we doen met de besparing aan gas?

ik heb er totaal geen verstand van, maar kan ik iets doen aan de besparing van gas. Hebben jullie tips? Een warmtepomp of wat anders? We hebben zonnepanelen. We hebben spaargeld voor iets aan te schaffen.Ik maak me namelijk wel ernstige zorgen.


Hoeveel zonnepanelen? Genoeg om zoveel terug te leveren dat dit compenseert voor het stroomgebruik van een warmtepomp? Want stroom wordt ook steeds duurder. In een middelgrote  goed geïsoleerde woning komt dit neer op zo’n 15 zonnepanelen. Als je huis niet goed geïsoleerd is, is dat meteen ook een goede besparing: HR++ glas, dakisolatie etc. 
Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Die hebben veel tips. Veel gemeentes geven ook advies. 
Mijn energierekening is ook verdubbeld en het zal nog wel erger worden. 

De mogelijkheden om op gas te besparen hangen uiteraard af van de situatie in je huishouden. Fornuis op gas? Oven op gas? Dan zou je kunnen overwegen om over te stappen op een elektrische kookplaat en oven. Weinig efficiënte ketel voor de verwarming? Overstappen op een exemplaar met een hoger rendement. Nog steeds enkel glas? HR driedubbelglas laten aanbrengen, indien mogelijk.

Tijdelijke tussenoplossingen zijn er ook. Zo kun je raamoppervlakken voorzien van bubbeltjesplastiek. Voeding laten doorgaren in een hooimadame, hooikist of bed. Even geen gerechten meer maken die veel energie vergen bij de bereiding ervan. De thermostaat een aantal graden lager zetten en warmere kleding gaan dragen, waaronder pantoffels. Omdat droge lucht zich makkelijker laat verwarmen dan vochtige: zorgen voor een zo droog mogelijke lucht in huis door middel van (kortstondig) luchten en (gedurig) ventileren. De ramen voorzien van extra zware gordijnen en er een gewoonte van maken om die 's avonds dicht te doen. Isolatiemateriaal aanbrengen daar waar het tocht.

Veel succes en vooral ook plezier met deze uitdaging!

Voordat je een warmtepomp installeert, moet het huis eerst voldoende geïsoleerd zijn. De warmtepomp levert lage temperatuur verwarming en als er teveel warmte ontsnapt, krijgt de warmtepomp het niet warm. Warmte die je niet verliest hoef je ook niet opnieuw te produceren dus dat is ook een logische eerste stap. 
Hier beantwoord je een aantal vragen over je huis en aan het eind rolt er een advies uit:
https://www.verbeterjehuis.nl/wizard/

Ook wij zijn aan het rondkijken op dit gebied. Hebben zonnepanelen, HR++ ramen, hebben radiatorfolie achter de radiatoren hangen. De isolatie is echter matig, we hebben best een koud (vrijstaand) huis. We overwegen spouwmuurisolatie. Ik trek sneller een warme trui aan zodat de temperatuur niet al teveel omhoog moet. We koken nog wel op gas. 

Ik kan me niet voorstellen dat wij veel kunnen besparen maar wellicht kunnen anderen wel van ons leren aangezien wij blijkbaar minder verbruiken dan een eenpersoonshuishouden en we zijn met 3. 904 m³ gas gebruiken we in het jaar. Electriciteit 1708 kWh per jaar.

Ik woon in een gasloze woning en de stroom is ook omhoog gegaan. Bovendien tik ik af in warnte en de stroom wordt net zo goed geproduceerd uit gas. Dus reken je niet rijk. Mijn voorschot is bijna verdubbeld en ik maak me ook flink zorgen.
Ik vraag me af hoeveel zonnepanelen je nodig hebt als je zelfvoorzienend wilt worden. Maar ik huur dus ik heb me te schikken aan wat ik krijg. Heb totaal geen verstand van die systemen.
Dit hier is met warmte en koude opslag. Je bent verplicht met 1 bedrijf contract aan te gaan, je kunt niet overstappen naar een ander. Zit vast aan hun en wat ze doen. Van mij mag de hele flat op zonnepanelen maar met zoveel woningen eronder vraag ik me af wat het per saldo oplevert. En wie daar iets van terug ziet.
Sterkte met uitvinden 

Iets minder warm stoken. Ruimtes waar je niet vaak bent weinig verwarmen. Overal LED lampen in draaien als het kan. CV op tijd terugdraaien in de avond. Zoveel mogelijk zonneschijn naar binnen laten schijnen voor de warmte overdag. Vloer en zolder isoleren. Alle kieren naar buiten toe op zolder afdichten. Kijken of je je ruiten kunt vervangen voor driedubbel of HRplusplus. CV waterzijdig inregelen om je ketel zo efficiënt mogelijk te laten werken. Waterpomp van je CV minder hard laten draaien. Warmtepomp boiler plaatsen. 

Eppos schreef op 09-03-2022 om 21:36:

Ik woon in een gasloze woning en de stroom is ook omhoog gegaan. Bovendien tik ik af in warnte en de stroom wordt net zo goed geproduceerd uit gas. Dus reken je niet rijk. Mijn voorschot is bijna verdubbeld en ik maak me ook flink zorgen.
Ik vraag me af hoeveel zonnepanelen je nodig hebt als je zelfvoorzienend wilt worden. Maar ik huur dus ik heb me te schikken aan wat ik krijg. Heb totaal geen verstand van die systemen.
Dit hier is met warmte en koude opslag. Je bent verplicht met 1 bedrijf contract aan te gaan, je kunt niet overstappen naar een ander. Zit vast aan hun en wat ze doen. Van mij mag de hele flat op zonnepanelen maar met zoveel woningen eronder vraag ik me af wat het per saldo oplevert. En wie daar iets van terug ziet.
Sterkte met uitvinden

Volgens een test die ik gedaan heb, zouden er bij ons nog 8 zonnepanelen bij moeten, er liggen er nu 11 op maar we laten het zo, al wat het oplevert is meegenomen. Verder lees ik mee, wie weet zie ik nog interessante tips voorbij komen.

Veel tips hierboven.

Directe besparingen heb je als je de verwarming lager zet en zelf een legging onder je broek doet en een extra thermoshirt of dikke trui en pantoffels aantrekt.
Verder niet het hele huis verwarmen, alleen de ruimte waar je daadwerkelijk langdurig bent. 
Sinds dit begonnen is, verwarm ik de slaapkamers helemaal niet meer, de woonkamer verwarm ik tot 18 graden, in de avond een dekentje erbij en soms een graadje extra. Als ik weg ben en in de nacht staat de thermostaat beneden op 16 graden.

Ik heb zonnepanelen, ik produceer zelfs nu in maart op een zonnige dag al ruim meer dan ik zelf gebruik. Daar ga ik geen extra kosten aan hebben, integendeel. Ik denk eraan een elektrische kachel erbij te nemen.

ik ken mensen met zonnepanelen die verwarmen met hun airco.

Decembermamma schreef op 10-03-2022 om 13:23:

ik ken mensen met zonnepanelen die verwarmen met hun airco.

Ja, die mogelijkheid heb ik al vaker gehoord, toevallig vanochtend nog. 

Ik probeer er verder op te letten dat wasmachine en vaatwasser aanzetten, mobiel opladen en dat soort dingen vooral overdag gebeuren. En bij mooi weer gaat de was zoveel mogelijk naar buiten ipv in de droger, ik ben rond de middag al thuis van mijn werk. Maar dat is niet bij iedereen even goed mogelijk uiteraard. 
Heeft iemand hier goede of juist slechte ervaringen met spouwmuurisolatie? Eventueel wil ik hier ook een ander draadje over openen hoor.

Wij verbruiken dus niet heel veel! Maar echt de beste tips zijn denk ik wel al gegeven, ons huis is huur en niet heel goed geïsoleerd, maar de gordijnen gaan vroeg open zodat de boel grotendeels door de zon verwarmd wordt (als de zon er is) we hebben onder de radiatoren radiator ventilatoren hangen die zorgen ervoor dat de afgegeven warmte zich beter verspreid over de ruimte. Onze verwarming gaat meestal ook pas in de avond aan omdat we overdag actief zijn (we zijn overdag geen hangers). 

---

---

10-03-2022 om 14:22

Maria72 schreef op 10-03-2022 om 12:52:

Veel tips hierboven.

Directe besparingen heb je als je de verwarming lager zet en zelf een legging onder je broek doet en een extra thermoshirt of dikke trui en pantoffels aantrekt.
Verder niet het hele huis verwarmen, alleen de ruimte waar je daadwerkelijk langdurig bent.
Sinds dit begonnen is, verwarm ik de slaapkamers helemaal niet meer, de woonkamer verwarm ik tot 18 graden, in de avond een dekentje erbij en soms een graadje extra. Als ik weg ben en in de nacht staat de thermostaat beneden op 16 graden.

Je vraagt je toch af waarom je die tips niet altijd al deed...

--- schreef op 10-03-2022 om 14:22:

[..]

Je vraagt je toch af waarom je die tips niet altijd al deed...

Eerder was het niet zo dringend nodig natuurlijk. 

Dikke trui deed ik altijd al, alleen stond de verwarming altijd op 19, nu op 18, en de verwarming in de slaapkamers stond op 1 (van 5), nu op 0. Ik was altijd al een Miep Kniep volgens mijn vrienden, maar nu nog meer. 😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.