Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat kunnen we doen met de besparing aan gas?

ik heb er totaal geen verstand van, maar kan ik iets doen aan de besparing van gas. Hebben jullie tips? Een warmtepomp of wat anders? We hebben zonnepanelen. We hebben spaargeld voor iets aan te schaffen.Ik maak me namelijk wel ernstige zorgen.


---

---

10-03-2022 om 15:02

Slaapkamers worden alleen verwarmd als er iemand stil huiswerk zit te doen of thuiswerken. Dus vooral dat verbaast mij, dat er mensen zijn die slaapkamers verwarmen in deze tijd van het jaar. Ja als het echt vriest wellicht. 

Maar serieus: nu pas dingen gaan aanpassen was ook gewoon milieuonvriendelijk en kostte ook gewoon veel geld. Nu nog veel meer. 

--- schreef op 10-03-2022 om 15:02:

Slaapkamers worden alleen verwarmd als er iemand stil huiswerk zit te doen of thuiswerken. Dus vooral dat verbaast mij, dat er mensen zijn die slaapkamers verwarmen in deze tijd van het jaar. Ja als het echt vriest wellicht.

Maar serieus: nu pas dingen gaan aanpassen was ook gewoon milieuonvriendelijk en kostte ook gewoon veel geld. Nu nog veel meer.

Er zijn uiteraard subsidies mogelijk maar in veel gevallen moet je ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Om nu onszelf als voorbeeld te nemen, we gebruiken liever spaargeld om aanpassingen uit te (laten) voeren maar willen daarnaast ook wel geld overhouden voor andere dingen. Zo gaat er langere tijd overheen voordat we alles aangepast hebben. 

Ah, jij ben zoeen die 15 graden in de slaapkamer al exorbitant vindt (zo warm wordt het met de verwarming op 1). Gefeliciteerd. 😄 Die verwarming stond daar trouwens ook aan om vocht te weren. Ik ventileer nu extra, maar dat maakt het nog kouder.

De kinderen maken hun huiswerk altijd al beneden. Boven is het te koud om stil te zitten. Alleen als ze vrienden op bezoek hebben, zetten ze de verwarming in hun slaapkamer aan, zodat ze daar kunnen zitten.

Het ligt ook aan het type huis waar je woont. Ons huis is een goedgeïsoleerde tussenwoning. Dat scheelt enorm. Verder stoken we niet veel, op de slaapkamers nooit en in de woonkamer doorgaans 17 graden en als we het met een trui/vest aan nog koud hebben 18/18,5 graden.
Ons grote raam ligt op het zuiden, daar kan veel warmte door binnen overdag. 
Verder niet dagelijks, niet te lang en niet te heet douchen, is nergens voor nodig. 
Ons gas- en stroomverbruik is al jaren lager dan gemiddeld voor ons type huis en gezinssamenstelling. 

MamaE schreef op 10-03-2022 om 15:34:

Het ligt ook aan het type huis waar je woont. Ons huis is een goedgeïsoleerde tussenwoning. Dat scheelt enorm. Verder stoken we niet veel, op de slaapkamers nooit en in de woonkamer doorgaans 17 graden en als we het met een trui/vest aan nog koud hebben 18/18,5 graden.
Ons grote raam ligt op het zuiden, daar kan veel warmte door binnen overdag.
Verder niet dagelijks, niet te lang en niet te heet douchen, is nergens voor nodig.
Ons gas- en stroomverbruik is al jaren lager dan gemiddeld voor ons type huis en gezinssamenstelling.

Ja, het type huis zal zeker een grote rol spelen. Wij wonen in een vrijstaand huis, gebouwd rond 1975/76. Wel veel zon aan de achterkant van het huis, daar ook een groot raam. Verder open keuken en trap in de kamer (niet ideaal uiteraard). Er zit wel een luik dat eventueel dicht getrokken kan worden zodat de warmte niet naar boven gaat maar dat gebeurt in de praktijk echter niet heel vaak. Hier is dus nog wel verbetering mogelijk. 

Lang en heet douchen wordt hier niet gedaan, meestal wel dagelijks.

Inderdaad, ik woon in een halfvrijstaand momunent. Dak is geïsoleerd, nieuwe beglazing, maar het helpt maar een beetje. We mogen niet aan de buitenkant isoleren, en binnen is het door allerlei originele elementen/versiering heel lastig en sowieso niet mogelijk zonder het karakter van het huis stevig aan te tasten. Hier hebben we het dus mee te doen.

Vergelijken is inderdaad lastig.
Wij wonen in een tussenwoning. Ik heb hier in de woonkamer de radiator aan op 20 graden, heb ik nu op 19 gezet, kijken of ik dat merk. Hij gaat trouwens om 11.00 in de ochtend pas aan en om 22.00 uur uit. Zelf ga ik meestal om 0.00 uur naar bed en dan begin ik net te voelen dat het wat kouder is geworden. In de slaapkamers staat geen verwarming aan, ik slaap graag in een koude kamer en doe 's nachts het raam open (overdag dicht) en in de ochtend is het er 12 graden  
Zoon werkt grotendeels thuis dus hij heeft wel de verwarming aan op zijn slaap kamer, en in de badkamer staat de radiator ook aan. 
Gelukkig heeft de woningbouwvereniging in 2020 alles opnieuw geïsoleerd hier. Spouwmuurisolatie, bodemisolatie in de kruipruimte, HR++ beglazing, leidingen geïsoleerd in de onverwarmde ruimten, ventilatiesystemen etc. daar zijn we erg blij mee.
Ik was voor de energierekening gezakt naar 160 euro, maar heb hem nu verhoogd naar 200 en ik zie bij vattenfall nog steeds de melding dat ik waarschijnlijk 250 euro terug ga krijgen (ik krijg mijn rekening altijd in augustus) dus ik vraag me af of dit klopt. Ik heb een variabel contract.

Man en ik werken beide veel thuis. We hebben aan het begin van de winter een infrarood paneel onder onze bureaus geplaatst. De verwarming staat op 18 graden. Tot voor kort vanaf 15 uur (als de kinderen uit school komen) op 19 graden. Maar dat doen we sinds deze maand niet meer. 's avonds zitten we onder een dekentje. Een uur voordat we naar bed gaan gaat de verwarming naar 15 graden.

Wij doen dus al jaren met een dekentje op de bank, dikke sokken en trui aan in huis en de verwarming laag. Boven helemaal geen verwarming. Met kort douchen bespaar je ook veel, hier haren wassen lichaam wassen afspoelen en klaar. Veel mensen staan echt lang onder de douche.

Decembermamma schreef op 10-03-2022 om 19:49:

Wij doen dus al jaren met een dekentje op de bank, dikke sokken en trui aan in huis en de verwarming laag. Boven helemaal geen verwarming. Met kort douchen bespaar je ook veel, hier haren wassen lichaam wassen afspoelen en klaar. Veel mensen staan echt lang onder de douche.

Is hier ook zo, ik douche me voordat ik naar mijn werk ga en dat is echt al vroeg in de ochtend. Dan echt geen zin om lange tijd onder die douche te staan fladderen dus nat maken, inzepen, afspoelen en klaar. 

Uh, maar iedere dag douchen is ook niet nodig, toch? Wij zijn echt niet vies hier (vind ik toch en als het stinkt (puber) dan doet een washandje wonderen! 
Ik douche alleen vaker als het echt snikheet is. 
Verder best wat pijnlijk te lezen dat veel mensen nu pas noodzaak voelen op te letten met energie. Dan zit er dus toch ook een flink positieve kant aan het opdrijven van de prijzen. Want jullie zullen vast de enigen niet zijn. 
Ik vind het echt super dramatisch dat mensen hun huis niet meer kunnen verwarmen en kou moeten lijden. Maar verwarming standaard op 19 of slaapkamers verwarmen vind ik wel een ander uiterste. 

Ik heb collega's die hun hele huis standaard op 21/22 graden verwarmen. Echt van de gekke. Een vriend van mij doucht het liefst elke dag een half uur en heel warm.
Mijn ouders vinden het asociaal dat ik mijn verwarming zo laag heb staan en vinden dat die minimaal op 19 moet als er bezoek is omdat ik zou moeten voorkomen dat mensen het koud krijgen, alsof ze dat niet zelf aan kunnen geven.

---

---

10-03-2022 om 21:15



Elke graad die de verwarming in Europese gebouwen omlaaggaat, bespaart volgens het IEA op jaarbasis 10 miljard kubieke meter gas. Dat is 8 procent van de hoeveelheid gas die de EU vorig jaar van Rusland kocht.

MamaE schreef op 10-03-2022 om 21:15:

Ik heb collega's die hun hele huis standaard op 21/22 graden verwarmen. Echt van de gekke. Een vriend van mij doucht het liefst elke dag een half uur en heel warm.
Mijn ouders vinden het asociaal dat ik mijn verwarming zo laag heb staan en vinden dat die minimaal op 19 moet als er bezoek is omdat ik zou moeten voorkomen dat mensen het koud krijgen, alsof ze dat niet zelf aan kunnen geven.

Als ik oudere mensen op bezoek krijgen dan zet ik de verwarming ook wel aan, vaak op 19 denk ik. We zitten dan toch vaak stil aan eettafel. 
Maar ik bedenk me nu dat we ook aan eettafel best met dekentjes kunnen gaan werken, waarom ook niet. 
Zal wel wennen aan omslag zijn. Nu al bood ik vaker dekentje of omslagdoek aan  omdat ik ivm corona vaak een raampje open zette bij bezoek en dat sloeg toch iedereen af. 
Maar gaat vast wel wennen. Ook best gezellig met dekentjes. 
Eigenlijk zijn we best wel extreem verwend geweest de laatste jaren op veel gebieden. Terwijl bijv die verwarming constant aan behoorlijk ongezond voor ons is. 
(misschien worden we ook daarom zo dik? Tekort aan bruin vet?) 

Als mensen aangeven dat ze het koud hebben, zet ik hem wel hoger. Mijn ouders zijn van mening dat dat pro-actief zou moeten. We hebben ook dekentjes genoeg, maar dat vinden ze dan weer raar voor bezoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.