Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat kunnen we doen met de besparing aan gas?

ik heb er totaal geen verstand van, maar kan ik iets doen aan de besparing van gas. Hebben jullie tips? Een warmtepomp of wat anders? We hebben zonnepanelen. We hebben spaargeld voor iets aan te schaffen.Ik maak me namelijk wel ernstige zorgen.


wij zitten zelf wel onder een dekentje, maar voor bezoek vind ik dat wel raar. Voor bezoek zou ik de verwarming wel op 19 graden zetten, maar niet op de temperatuur die het bezoek zelf thuis gewend is. Mijn ouders hebben dag en nacht de verwarming op 23 graden staan ook als ze niet thuis zijn. Maar dat ga ik echt niet doen.

Overdag is het vaak wel minstens 18 graden vanwege de zon die door het grote raam op het zuiden binnenkomt. Er komen hier ook bijzonder weinig oude mensen over de vloer. Meestal gaan wij naar mijn ouders en schoonouders. 

MamaE schreef op 10-03-2022 om 21:40:

Als mensen aangeven dat ze het koud hebben, zet ik hem wel hoger. Mijn ouders zijn van mening dat dat pro-actief zou moeten. We hebben ook dekentjes genoeg, maar dat vinden ze dan weer raar voor bezoek.

Ja MamaE, dat zijn de dingen waar we (mi) echt vanaf moeten. Veel mensen vinden het vast onbeleefd of niet gastvrij genoeg (of idd raar: een dekentje) maar in feite zijn we natuurlijk juist asociaal naar onze omgeving bezig als we zo onnodig stoken. We moeten echt een omslag in denken gaan maken. 
Ik zou trouwens erg recalcitrant worden van zo’n bezoek en juist de verwarming helemaal uit draaien als ze komen. 
Tot nu toe zit in mij ook erg ingebakken steeds te polsen of mensen het wel behaaglijk warm bij ons hebben enz maar ik neem me echt voor daar nu te veranderen. 

Mijn ouders hebben nogal last van het hardnekkige idee dat hoe zij (en hun generatie) het doen, dat dat dé manier van leven is. Je moet altijd van alles in huis hebben, want stel je voor dat er iemand op bezoek komt en je hebt niet zes soorten frisdrank of broodbeleg of koekjes of weet ik wat in huis. Dat is niet gastvrij en dan gaan mensen over je praten dat je niks in huis hebt. Nou echt, als mensen dat nodig hebben in hun leven doen ze maar. Ik kan mensen echt wel altijd wat aanbieden, maar niet alle keuzes die er zijn. 
Ze snappen ook niet dat we geen vriezer hebben. Alleen een vriesvakje in de koelkast, en daar redden we het prima mee. We hebben ook geen droger, alles droogt gewoon op het droogrek op zolder. Mijn ouders en zus grappen wel eens dat ik vijftig jaar te laat geboren ben en heel geschikt was geweest om in de jaren vijftig te leven. 

MamaE schreef op 10-03-2022 om 22:03:

Mijn ouders hebben nogal last van het hardnekkige idee dat hoe zij (en hun generatie) het doen, dat dat dé manier van leven is. Je moet altijd van alles in huis hebben, want stel je voor dat er iemand op bezoek komt en je hebt niet zes soorten frisdrank of broodbeleg of koekjes of weet ik wat in huis. Dat is niet gastvrij en dan gaan mensen over je praten dat je niks in huis hebt. Nou echt, als mensen dat nodig hebben in hun leven doen ze maar. Ik kan mensen echt wel altijd wat aanbieden, maar niet alle keuzes die er zijn.
Ze snappen ook niet dat we geen vriezer hebben. Alleen een vriesvakje in de koelkast, en daar redden we het prima mee. We hebben ook geen droger, alles droogt gewoon op het droogrek op zolder. Mijn ouders en zus grappen wel eens dat ik vijftig jaar te laat geboren ben en heel geschikt was geweest om in de jaren vijftig te leven.

Haha, ja ik snap het. 
Maar ik denk dat onze ouders de uitzonderingen waren, en dat we weer deels terug moeten naar de jaren 50. Onze welvaart heeft een te hoge prijs. Nu we dat ook letterlijk zo voelen zal toch het tij moeten keren lijkt me. 
Hoop ik dan toch! 
Ik merk toch wel dat mijn kinderen weer heel wat zuiniger zijn dan ik op veel vlakken, mooi! Ik kan echt wel wat van ze leren op dat gebied. 

Zonder droger, dat vind ik wel stoer hoor. 
Ik was wel veel denk ik. Heb graag alles erg schoon en ook dat is een luxe met een hoge prijs en waarschijnlijk veel minder noodzaak dan ik voel. Met een energieke hond in huis met veel vacht wordt alles snel wat viezig. 
Ik ga toch proberen wat zuiniger te zijn op dit vlak en mijn vuilgrens wat uitdagen. En vaker ophangen, kan best vaker en goed voor de spieren ook. 

Wij hebben de verwarming op twintig staan in de avond, overdag staat ie uit. Slaapkamers ook uit. Maar met een dekentje ga ik niet zitten. Gelukkig heb ik het zelden koud. Had ik dat wel, dan ging toch echt de verwarming wat hoger. Ik vlieg uit principe niet en ik rijd elektrisch, op zonnepanelen. Dat scheelt wel, nu zeker! Droger gebruik ik niet. Verder eet ik vegetarisch dus die verwarming kan wel lijden. En wie echt de planeet minder wil belasten krijgt geen of minder kinderen… 

AlisonH schreef op 10-03-2022 om 22:57:

Wij hebben de verwarming op twintig staan in de avond, overdag staat ie uit. Slaapkamers ook uit. Maar met een dekentje ga ik niet zitten. Gelukkig heb ik het zelden koud. Had ik dat wel, dan ging toch echt de verwarming wat hoger. Ik vlieg uit principe niet en ik rijd elektrisch, op zonnepanelen. Dat scheelt wel, nu zeker! Droger gebruik ik niet. Verder eet ik vegetarisch dus die verwarming kan wel lijden. En wie echt de planeet minder wil belasten krijgt geen of minder kinderen…

Ik lig al jaren op de bank met deken, super knus! 
Maar minder kinderen krijgen of zelfs geen dat heb ik toch altijd zo’n raar uitgangspunt gevonden. Ja, ik kan ook morgen van de brug afspringen, dan vervuil ik vanaf dat moment niet meer. 

Pinokkio schreef op 10-03-2022 om 22:56:

[..]

Haha, ja ik snap het.
Maar ik denk dat onze ouders de uitzonderingen waren, en dat we weer deels terug moeten naar de jaren 50. Onze welvaart heeft een te hoge prijs. Nu we dat ook letterlijk zo voelen zal toch het tij moeten keren lijkt me.
Hoop ik dan toch!
Ik merk toch wel dat mijn kinderen weer heel wat zuiniger zijn dan ik op veel vlakken, mooi! Ik kan echt wel wat van ze leren op dat gebied.

Zonder droger, dat vind ik wel stoer hoor.
Ik was wel veel denk ik. Heb graag alles erg schoon en ook dat is een luxe met een hoge prijs en waarschijnlijk veel minder noodzaak dan ik voel. Met een energieke hond in huis met veel vacht wordt alles snel wat viezig.
Ik ga toch proberen wat zuiniger te zijn op dit vlak en mijn vuilgrens wat uitdagen. En vaker ophangen, kan best vaker en goed voor de spieren ook.

Ik merk dat in mijn omgeving veel mensen het milieu allemaal maar onzin vinden. Vind ik echt jammer. Wij eten thuis vegetarisch, elders wat de pot schaft en met uit eten soms wel iets van vlees/vis. Vinden mensen ook zielig voor ons kind en heb zelfs de term kindermishandeling wel eens gehoord (het mens zei dat ze veilig thuis ging bellen, nooit meer wat van gehoord). Heb geen huisdieren, dat scheelt wel qua vuil. 
Ik heb de droger en de vriezer echt nog nooit gemist. Werd wel gezegd dat we dat echt aan moesten schaffen als we een kind zouden krijgen.
We kopen weinig wat niet echt noodzakelijk is. Ook daar krijgen we wel eens kritiek op. Dat dat slecht zou zijn voor de economie of zielig voor ons kind. 

Mijn zus en zwager vliegen minstens vier keer per jaar met het hele gezin.
Ik zeg niet dat ik nooit meer zal vliegen, maar niet zo vaak.
Een elektrische auto hebben we dan weer niet, maar we hebben ook geen eigen parkeerplaats voor de deur en geen oprit. Dus we moeten het doen met de openbare parkeerplekken die er zijn en daar staan geen laadpalen. 

Het hebben van één kind ga ik niet op mijn milieuvriendelijke conto schrijven, want dat was niet onze keuze.

Ik denk inderdaad dat we wel als samenleving zuiniger mogen gaan zijn met onze consumptie. Blijkbaar ben ik ofwel jaren achter ofwel mijn tijd ver vooruit.

Opgezocht: volgens WHO is voor de meeste mensen 18 graden een gezonde temperatuur in huis. (Maar voor idd ouderen kan dat te koud zijn) 
We stoken echter tot 20 graden gemiddeld. Dan valt er dus heel wat te winnen nog.
Ik merk dat ik 18 meestal ok vind en vaak zetten we m nog lager, (17 of vaak uit) daar letten we nu nog meer op. 
Het went echt snel. 

Pinokkio schreef op 10-03-2022 om 21:06:

Uh, maar iedere dag douchen is ook niet nodig, toch? Wij zijn echt niet vies hier (vind ik toch en als het stinkt (puber) dan doet een washandje wonderen!
Ik douche alleen vaker als het echt snikheet is.
Verder best wat pijnlijk te lezen dat veel mensen nu pas noodzaak voelen op te letten met energie. Dan zit er dus toch ook een flink positieve kant aan het opdrijven van de prijzen. Want jullie zullen vast de enigen niet zijn.

Dat vind ik inderdaad ook wel pijnlijk dat veel mensen vooral nu gaan opletten op het energieverbruik en eerder een stuk minder. En hiermee bedoel ik vooral de dingen waarop je zelf al kunt letten (ik laat de investeringen er even buiten, niet voor iedereen weggelegd namelijk). Ook bij mij zijn er vast nog verbeterpunten (misschien idd niet meer dagelijks douchen?) maar ik lette er al veel meer op, ook vanwege het milieu. Helaas is mijn partner wel een stuk slordiger in dat opzicht, vergeet vaak de lichten uit te doen, dat soort werk. 

Pinokkio schreef op 10-03-2022 om 21:52:

[..]

Ja MamaE, dat zijn de dingen waar we (mi) echt vanaf moeten. Veel mensen vinden het vast onbeleefd of niet gastvrij genoeg (of idd raar: een dekentje) maar in feite zijn we natuurlijk juist asociaal naar onze omgeving bezig als we zo onnodig stoken. We moeten echt een omslag in denken gaan maken.
Ik zou trouwens erg recalcitrant worden van zo’n bezoek en juist de verwarming helemaal uit draaien als ze komen.
Tot nu toe zit in mij ook erg ingebakken steeds te polsen of mensen het wel behaaglijk warm bij ons hebben enz maar ik neem me echt voor daar nu te veranderen.

Als mensen het een keer te koud vonden bij jullie in huis, zullen ze zich de volgende keer vast warmer kleden, lijkt me. 

Vanmiddag krijg ik verlate verjaarsvisite, het is mooi weer dus we gaan in de achtertuin zitten. 

Jaar of vijf tot tien geleden werden huizen vaak opgeleverd met een warmtepomp boiler en enkele zonnepanelen voor een energieprestatie. Wilden de bewoners meer zonnepanelen dan ging de set vanaf de bouw er nog weleens af en kwam er er allemaal nieuwe panelen. Deze bijna nieuwe panelen kon je voor weinig aanschaffen. Zelfde geldt voor de warmtepomp boiler die vanwege geluid werd vervangen door een combiketel. Hier in huis is alles zo goed mogelijk geïsoleerd en hebben we waar het past zonnepanelen, een zonneboiler en een warmtepomp boiler die op zonnestroom draait. Stroomverbruik wordt volledig door de zonnepanelen gedekt. En gasverbruik is niet te hoog (1000 kuub per jaar). Heb heel vaak gehoord dat je van alles nooit kunt terugverdienen maar laat dat toch niet het geval zijn. Heb het altijd wel een prettig idee gevonden niet al te afhankelijk te zijn van een leverancier.

Poezekat schreef op 10-03-2022 om 14:03:

Ik probeer er verder op te letten dat wasmachine en vaatwasser aanzetten, mobiel opladen en dat soort dingen vooral overdag gebeuren. En bij mooi weer gaat de was zoveel mogelijk naar buiten ipv in de droger, ik ben rond de middag al thuis van mijn werk. Maar dat is niet bij iedereen even goed mogelijk uiteraard.

Maakt dat uit dan? Op dit moment krijg je per kWh evenveel van de energiemaatschappij als je ervoor betaalt. Dan maakt het toch niet uit of je overdag op je eigen energie wast of ‘s nachts op die van de energiemaatschappij? Of zie ik iets over het hoofd? 

Rhonda schreef op 12-03-2022 om 08:58:

[..]

Maakt dat uit dan? Op dit moment krijg je per kWh evenveel van de energiemaatschappij als je ervoor betaalt. Dan maakt het toch niet uit of je overdag op je eigen energie wast of ‘s nachts op die van de energiemaatschappij? Of zie ik iets over het hoofd?

Echt veel verstand heb ik er ook niet van maar zo is het me wel altijd verteld. Misschien is het vooral met het oog op de saldering hoor. Bovendien is het voor mij, door mijn werktijden, ook mogelijk om overdag de vaatwasser en wasmachine aan te zetten. 

---

---

12-03-2022 om 09:24

Grappig, het was altijd goedkoper in de nacht. Het is of dezelde prijs of duurder overdag. Ik las ergens dat ze daarmee willen stoppen maar jouw advies begrijp ik echt niet. Het is bij niemand overdag goedkoper. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.