Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat kunnen we doen met de besparing aan gas?

ik heb er totaal geen verstand van, maar kan ik iets doen aan de besparing van gas. Hebben jullie tips? Een warmtepomp of wat anders? We hebben zonnepanelen. We hebben spaargeld voor iets aan te schaffen.Ik maak me namelijk wel ernstige zorgen.


--- schreef op 12-03-2022 om 09:24:

Grappig, het was altijd goedkoper in de nacht. Het is of dezelde prijs of duurder overdag. Ik las ergens dat ze daarmee willen stoppen maar jouw advies begrijp ik echt niet. Het is bij niemand overdag goedkoper.

Ik gaf ook al aan dat ik er geen verstand van heb verder. Misschien maakt het inderdaad niet uit wanneer die apparaten draaien. 

---

---

12-03-2022 om 09:36

Poezekat schreef op 12-03-2022 om 09:29:

[..]

Ik gaf ook al aan dat ik er geen verstand van heb verder. Misschien maakt het inderdaad niet uit wanneer die apparaten draaien.

Kijk dan eerst maar eens even na of jij wel of geen dubbeltarief hebt. Misschien benadeel je jezelf al jaren? 

--- schreef op 12-03-2022 om 09:36:

[..]

Kijk dan eerst maar eens even na of jij wel of geen dubbeltarief hebt. Misschien benadeel je jezelf al jaren?

Voor zover ik weet hebben we enkeltarief. Maar ik hoor van meerdere mensen dat ze  vaker overdag hun apparaten laten draaien sinds ze zonnepanelen hebben dus ben hiermee niet de enige. 

--- schreef op 12-03-2022 om 09:24:

Grappig, het was altijd goedkoper in de nacht. Het is of dezelde prijs of duurder overdag. Ik las ergens dat ze daarmee willen stoppen maar jouw advies begrijp ik echt niet. Het is bij niemand overdag goedkoper.

Dat is toch alleen bij mensen die een dag- en nachttarief hadden. Dat had niet iedereen. 

Rhonda schreef op 12-03-2022 om 08:58:

[..]

Maakt dat uit dan? Op dit moment krijg je per kWh evenveel van de energiemaatschappij als je ervoor betaalt. Dan maakt het toch niet uit of je overdag op je eigen energie wast of ‘s nachts op die van de energiemaatschappij? Of zie ik iets over het hoofd?

Nee, de in- en verkoopprijs van elektriciteit is (voor mij tenminste) niet gelijk. Kopen kost mij meer dan wat ik terugkrijg voor wat ik op het net zet.

Verder raden ze ook aan om overdag te wassen e.d. omdat op zonnige dagen overdag een overschot aan elektriciteit ontstaat doordat er veel zonne-energie wordt opgewekt. Het is efficiënter en beter voor het net dat de pieken niet te hoog oplopen.

Rhonda schreef op 12-03-2022 om 08:58:

[..]

Maakt dat uit dan? Op dit moment krijg je per kWh evenveel van de energiemaatschappij als je ervoor betaalt. Dan maakt het toch niet uit of je overdag op je eigen energie wast of ‘s nachts op die van de energiemaatschappij? Of zie ik iets over het hoofd?

Wat jij zegt klopt. Als de salderingsregeling stopt, is het wel zinvol vooral de stroom te verbruiken op hetzelfde moment dat je ‘m opwekt; overdag dus. Het is dus wel een goede gewoonte om alvast aan te leren. Maar eerlijk gezegd doe ik dat ook niet. Ik hoop ook dat er de een of andere oplossing voor komt waardoor je de stroom kunt bewaren of spreiden. Ik ben niet zo heel erg goed in strak plannen dus dat wordt een hele toer. 


Maria72 schreef op 12-03-2022 om 11:16:

[..]

Nee, de in- en verkoopprijs van elektriciteit is (voor mij tenminste) niet gelijk. Kopen kost mij meer dan wat ik terugkrijg voor wat ik op het net zet.

Verder raden ze ook aan om overdag te wassen e.d. omdat op zonnige dagen overdag een overschot aan elektriciteit ontstaat doordat er veel zonne-energie wordt opgewekt. Het is efficiënter en beter voor het net dat de pieken niet te hoog oplopen.

Woon jij in NL? In NL is het op dit moment wel wettelijk zo geregeld dat voor afnemen en terugleveren dezelfde prijs geldt:  https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/salderingsregeling-voor-zonnepanelen/
Het wordt vanaf volgend jaar wel afgebouwd. 

De piekbelasting is inderdaad wel een ding. Daar zal ik me eens op inlezen of ik daar al particulier met mijn 23 pv-panelen echt veel last van en/of invloed op heb. Heb je toevallig een goede bron?


grappig hoe mensen het hebben over de wasdroger en vaakwasser. Die gebruiken we beiden dus gewoon niet. 

Mija schreef op 12-03-2022 om 11:33:

[..]

Wat jij zegt klopt. Als de salderingsregeling stopt, is het wel zinvol vooral de stroom te verbruiken op hetzelfde moment dat je ‘m opwekt; overdag dus. Het is dus wel een goede gewoonte om alvast aan te leren. Maar eerlijk gezegd doe ik dat ook niet. Ik hoop ook dat er de een of andere oplossing voor komt waardoor je de stroom kunt bewaren of spreiden. Ik ben niet zo heel erg goed in strak plannen dus dat wordt een hele toer.


Dat zou zeker handig zijn want het is niet voor iedereen haalbaar om de stroom (op den duur) te verbruiken wanneer hij wordt opgewekt of je moet erg veel slimme apparatuur hebben. 

Decembermamma schreef op 12-03-2022 om 12:46:

grappig hoe mensen het hebben over de wasdroger en vaakwasser. Die gebruiken we beiden dus gewoon niet.

Dat is ieder zijn keuze, de wasdroger gebruik ik vooral in de winter, bij mooi (droog) weer gaat de was naar buiten. Ik heb echter een grote hekel aan afwassen dus wel een vaatwasser. 

Nog een tip: je kunt de temperatuur van het warme water lager instellen.

RodeKrullenbol schreef op 12-03-2022 om 13:55:

Nog een tip: je kunt de temperatuur van het warme water lager instellen.

Ja, maar niet lager dan 60 graden. 

Decembermamma schreef op 12-03-2022 om 12:46:

grappig hoe mensen het hebben over de wasdroger en vaakwasser. Die gebruiken we beiden dus gewoon niet.

Een vaatwasser gebruikt minder water en energie dan met de hand afwassen, wist je dat niet?

---

---

12-03-2022 om 15:14

Maria72 schreef op 12-03-2022 om 14:48:

[..]

Een vaatwasser gebruikt minder water en energie dan met de hand afwassen, wist je dat niet?

Dat ligt er maar helemaal aan hoe je met de hand afwast en of je voor de vaatwasser voorspoelt. 

Misschien is dit nog een idee

https://aartjan.nl/blog/vest-usb-verwarming/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.