Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anders

Anders

18-06-2018 om 14:35

Wat te doen hulp steelt bij mijn moeder

Mijn moeder heeft hulp via het WMO Nu zijn we erachter gekomen dat die elke week geld uit haar portemonnee haalt.
Mijn moeder had al een vermoeden maar voor de zekerheid heb ik nu 2 weken achter elkaar een bepaald bedrag in haar portemonnee gedaan voor de hulp kwam en gekeken of het er nog inzat als de hulp weer weg was.
Maar wat nu de politie of het bureau bellen waar de hulp in dienst is of het wmo.
En die aangifte bij de politie moet ze dat zelf doen? of kan een ander dat voor haar doen? Mijn moeder heeft avesie dus dat is voor haar erg lastig. Ze begrijpt alles heel goed maar met praten komt het er niet zo goed uit.

Zelf ben ik niet zo assertief dus geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

eerst

Het bureau bellen waarbij de hulp in dienst is. Als die niet goed reageren kun je altijd aangeven dat je aangifte gaat doen bij de politie.

Tsjor

Mijntje

Mijntje

18-06-2018 om 14:41

samen

Ik zag een oud draadje hierover met tips.
https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/de-hulp-steelt-geld
wat erg. Ik zou samen met je moeder aangifte doen, gewoon meegaan. Jij hebt tenslotte het uitgetest met jouw geld.

Mijntje

Mijntje

18-06-2018 om 14:47

in dat draadje

staat dat het uiteindelijk is opgelost met een gesprek en dat het geld is teruggestort.
Dat zou je ook kunnen doen.
Mocht ze ontkennen of raar reageren dan kan je altijd nog kijken of je aangifte doet of haar werkgever laat weten hoe en wat.

40er

40er

18-06-2018 om 15:28

2 dingen

Of je regelt het met de hulp, laat haar terug betalen en je overlegt dat er een andere komt. Of je belt het bedrijf waar ze werkt en vertelt wat er is gebeurt. De 2e optie heeft mijn voorkeur, aangezien ze bij 1 nog wel bij anderen kan werken en hetzelfde doen!

Toevallig heb ik onlangs ook een cliënt gekregen, nieuw voor mij. Ze werd door mijn werk gebeld over haar vorige hulp (die werkte er toen nog) of ze ook klachten had over haar hulp, of ze dingen miste ed. Paar weken later kreeg ze een inval hulp (ik dus), haar hulp was voor langere tijd ziek. Na een paar weken belde haar vorige hulp, ze wilde wel zwart komen werken bij haar. Lang verhaal kort, vorige hulp had gestolen bij diverse cliënten en het ontslag gekregen.

Als je het bureau niet goed durft te bellen, bel dan met de politie en leg het uit en vraag wat je moet doen!

Fransien

Fransien

18-06-2018 om 16:28

Aangifte

Gewoon aangifte doen, deze dame steelt van een hulpbehoevende oudere (en waarschijnlijk van meerdere) en zal het blijven doen als ze hier ontslagen wordt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-06-2018 om 19:42

in dat draadje van toen

… was zelfs tweemaal achtereen sprake van een hulp met lange vingers. Waardeloos!! Misschien wil TS van toen nog even haar licht laten schijnen over een wijze aanpak?

Datboude draadje was ik

En dat was mijn eerste stelende hulp,

Nummer 2 deed het ook. Toen heb ik de politie gebeld, en die hebben haar op heterdaad betrapt. Geld in mijn portemonnee genoteerd ( nummers) en daarna hulp buiten aangehouden. Dat draadje is vast t ook nog wel ergens te vinden.

Bah, vreselijk. Sterkte met de afhandeling...

Ingrid

Oh, wilgenkatje....,

Was t zelfde draadje
Daar staat Alles in. Ik vond de politie extreem attent toren hoe ze dat hebben opgepakt. Ik zou het zo weer zo doen. Dat onderlinge afhandelen voelt toch niet goed. Het kan ook vervelend aflopen dan. Sleutel niet terugkrijgen, welke nietes verhalen, betalingsregelingen afspreken die dan eindeloos lopen of niet worden nagekomen. Nee, ik vond de politie route veel prettiger achteraf.

Dees

Dees

19-06-2018 om 07:01

Aangifte

Aangifte doen en de werkgever melden dat je aangifte hebt gedaan. Wellicht nog een camera toevoegen op de locatie van de portemonnee.

Deze hulp steelt van hulpbehoevende mensen en die zal er na ontslag of een waarschuwing niet mee stoppen. En je moeder zal niet de enige zijn. Dat je er over twijfelt zeg!!

ALLEEN politie, niemand anders vertellen

NIETS zeggen tegen de hulp of de werkgever totdat je bij de politie geweest bent.

De politie heeft de taak om het bewijs te beoordelen en ook de bevoegdheid om nieuw bewijs te verzamelen. Er is nu misschien nog niet genoeg bewijs voor een veroordeling, misschien niet eens genoeg voor een ontslag. De politie kan zorgen dat dat bewijs er volgende keer dat ze langskomt wel komt. Door bijvoorbeeld de unieke nummers van jullie briefgeld te noteren / fotograferen en de hulp te arresteren zodra ze uit jullie huis komt, voordat ze kans heeft gehad om het geld te storten / wisselen.

Geef de politie alsjeblief de kans om haar werk te doen, zodat deze dame NOOIT meer bij kwetsbare mensen over de vloer komt.

Viooltje

Viooltje

19-06-2018 om 10:29

Eens met Syboor

En als er voldoende bewijs is kun je haar werkgever op de hoogte stellen. Die zijn tegenwoordig verplicht om dit soort mensen op een 'zwarte lijst' te zetten, en andere zorgorganisaties zijn verplicht te checken of mensen die ze aan willen nemen op die lijst staan. Bovendien krijgen ze op die manier ook geen VOG (verklaring omtrent gedrag), ook noodzakelijk om in een soortgelijke functie aan het werk te kunnen.
Als ze 'gewoon' ontslagen wordt, of zelf ontslag neemt om ontmaskering te voorkomen, bij de ene organisatie kan ze zo weer in dienst bij een volgende.

Anders

Anders

19-06-2018 om 10:51

bureau

De reactie dat ik eerst de politie moet bellen lees ik nu pas. Gisteren het bureau al gebeld. De hulp heeft daar natuurlijk ontkent maar mijn moeder krijgt volgende week in elk geval een ander. (geen idee wat ze met de hulp gaan doen)
Of we aangifte gaan doen laat ik van mijn moeder afhangen. Maar we hebben inderdaad niet echt bewijs.

Teuntje

Teuntje

19-06-2018 om 12:30

Super jammer

Voor je moeder is het geregeld, maar dat er andere slachtoffers gaan vallen kun je wel bedenken. Want zonder bewijs zal ze niet ontslagen worden en gaat ze gewoon door, misschien alleen wat voorzichtiger.

Anders

Anders

19-06-2018 om 13:27

Misschien

Ik heb geen idee hoe het nu verder gaat. Maar misschien heeft ze er van geleerd en weet ze dat ze dit niet ongezien kan doen. Want als ze een 2e x betrapt zou worden zou het toch echt niet geloofwaardig meer zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.