Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

shopgirl

shopgirl

11-10-2014 om 09:00

winkelverbod


Wall of shame

Hier bij de supermarkt hebben ze in de personeelskamer een groot prikbord met foto's van winkeldieven en mensen met een winkelverbod. Ze noemen het de Wall of Shame. De medewerkers lunchen in die kamer en zien dus steeds de foto's, zodat ze de overtreders gemakkelijk herkennen. De zoon van een vriendin van mij werkt daar, vandaar dat ik het weet.
Ik zou niet zo blij zijn met een foto van mijn dochter op die muur als zij onschuldig is, want de medewerkers zijn niet allemaal even discreet. Stel dat Pietje de na-schoolse vakkenvuller zijn klasgenootje Marietje herkent, dan kan hij dat met een biertje teveel op in de kroeg aan zijn vrienden vertellen. En dan staat Marietje toch mooi bekend als winkeldievegge, terwijl ze niks heeft gedaan.

Kleine fotootjes

Hangen in de personeelskantine.

Shopgirl, ik denk ook dat het enige verwijt 'naïviteit' is. Ze is ook niet strafrechtelijk vervolgd, heeft geen strafblad, heeft geen straf gekregen van een rechter. Beschouw de drie maanden als een pedagogische tik op de neus. Zo ontgroei je je naïviteit.

Tsjor

Katniss

Katniss

15-10-2014 om 11:03

Toch wel erg

Ik stel me voor dat ik al kletsend met mijn buurvrouw de Jumbo in loop, en we elkaar weer treffen bij de kassa. Vervolgens blijkt buuf ook proletarisch gewinkeld te hebben, en belanden we vervolgens samen in het kamertje. Ik zou echt doorgaan tot de hoogste instantie als ik vervolgens een supermarktverbod zou krijgen, dat kan toch zomaar niet?

Jaina

Jaina

15-10-2014 om 11:33

Ik blijf het echt idioot vinden. Hoe kan je nu weten of de mensen met wie je samen bent gaan stelen? Goed, dit meisje had eerder inderdaad gezegd dat ze het zou doen maar blijkbaar gelijk daarna dat ze het niet zou doen omdat haar vriendin het niet wilde. Daar vertrouw je dan op. Zeker als tiener zijnde. Maar bovenal je weet vervolgens echt niet of ze al dan niet van plan is om te stelen. Je ziet het niet gebeuren dus je weet helemaal nergens van. En dan alsnog een winkelverbod. En foto's ophangen van mensen die niet veroordeelt zijn vind ik ook bijzonder vreemd. Ik zou inderdaad ook het hoofdfiliaal aanschrijven en verder zou ik op de sociale media ook het verhaal doen. En uiteraard heel duidelijk maken dat mijn familie en ik die winkelketen vanaf nu boycotten.

Barbara

Barbara

15-10-2014 om 14:10

Ik zou me

een soort onterecht vogelvrij verklaard voelen met die foto's: wanted dead or alive....
Nu winkelen dieven/diefjes vaak met meerdere mensen, dus in zoverre kan ik begrijpen hoe of wat, maar als je weet dat je onschuldig bent is het natuurlijk vreemd medeschuldig te worden verklaard.
Je reputatie naar de knoppen terwijl je niets hebt gedaan met het risico, zoals genoemd, dat je herkend wordt en er via hoort zegt het voort (oa internet) je privacy wordt geschonden?
Nee, daar zou ik toch geen genoegen mee nemen, ook niet voor 3 maanden en dan heb ik het niet over de boycot, want die winkel zou ik toch al niet meer bezoeken.

Naieviteit

Inderdaad, handig als de dochter die boodschap in elk geval meekrijgt dat vrienden, en familie, leuk en fijn zijn, maar als ze foute plannen hebben of foute dingen doen maak je dat je weg komt.
Los van het gedoe rondom het winkelverbod. Als ze alleen maar meekrijgt dat het 'oneerlijk' is heeft ze er niets van geleerd. Nou ja, misschien dat alles bespreekbaar is, en dat er compromis mogelijk is, zijn ook goede lessen.

Yura

Yura

15-10-2014 om 18:19

Foto

Ik zou eisen dat die foto op stel en sprong wordt weg gehaald, dat mogen ze helemaal niet doen volgens de wet bescherming persoonsgegevens. Ze overbluffen zo'n puber gewoon, noway dat een veertiger zich door zo'n bedrijfsleidertje op de foto laat zetten, dat mag alleen de politie op het moment dat je gearresteerd bent. Ik zou dus eisen dat ze die foto op grond van deze wet onmiddellijk verwijderen van alle wanden en van alle computers, in ruil daarvoor zou ik dan best zo vriendelijk willen zijn om plechtig te beloven dat zowel dochter, man, broers, zussen, buren, familie en vrienden levenslang noch fysiek noch online daar ooit nog een voet binnen zullen zetten.

shopgirl

shopgirl

16-10-2014 om 07:54

AnneJ

Precies, dat bedoel ik. Natuurlijk wil ik liever dat ze gelijk van alle blaam gezuiverd wordt en dat ze morgen weer mag winkelen daar. Maar ze heeft wel een belangrijke les geleerd nu, in veel opzichten.

shopgirl

shopgirl

16-10-2014 om 07:54

Yura

Dat ga ik even uitzoeken, hoe dat zit.

mijn dochter van vier heeft een chocolade pinda op de grond getuft echt maar eentje ik zei nog tegen een mv  waar dan want dan ruim ik het op..verder gegaan paar uur later terug na de jumbo en er word haar een verbod opgelegd...ik ben een alleenstaande moeder en is de enige winkel in de buurt ik heb ik geen familie in de buurt wonen en oppas zo plots zou ik ok niet weten.dit is toch niet normaal en wat kan ik er mee doen ze heeft verder in de vier jaar nooit iets kapot gemaakt of meegenomen ik slaap er slecht van en veel kopzorgen

Je eigen schuld, pinda's op de grond tuffen is wel even erger dan winkeldiefstal. Mijn kinderen leerden al met 6 maanden dat pinda's de grond op tuffen een zwaar vergrijp is. Als ze iets in die richting probeerden dan tuffte ik ze met de neus over de supermarkt grond. Jij hebt duidelijk verzaakt in de opvoeding.

Ik heb er eentje die bij de AH werkt en waar een muur in de kantine volgeplakt hangt met foto’s van verdachte klanten. Haar is uitgelegd dat klanten die misschien pikken er ook tussen hangen. Ik lees vol verbazing dit topic dat zelfs als vast staat dat iemand pikt dit helemaal niet mag.

JimButton schreef op 15-08-2021 om 14:41:

Ik heb er eentje die bij de AH werkt en waar een muur in de kantine volgeplakt hangt met foto’s van verdachte klanten. Haar is uitgelegd dat klanten die misschien pikken er ook tussen hangen. Ik lees vol verbazing dit topic dat zelfs als vast staat dat iemand pikt dit helemaal niet mag.

"Heeee, mijn tante!!!" "Ooo en die ken ik ook, de tennisleraar van mijn zus!!!" 🤣Privacy wordt wel geschonden met zo'n muur vol foto's. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.