Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

WMOgedoe

Wat ik nu toch heb meegemaakt, ben er nog van slag van. 

Mijn vader krijgt vanuit de WMO,  de gemeente dus, een pgb waarmee hij een mevrouw betaald voor de schoonmaak. 

Nadat mijn moeder stierf, 6 jaar geleden, is dat budget flink gekort. Het huis was blijkbaar gekrompen ofzo. 

Daar ben ik toen aardig met de gemeente over in de clinch geraakt want die korting sloeg natuurlijk nergens op. Helaas niet gelukt om het oude aantal uren terug te krijgen. 

Paar jaar later ging mijn vaders gezondheid behoorlijk achter uit. Huishoudelijke dingen die hij eerst wel nog kon, lukten niet meer. De internist, de huisarts en de wijkverpleegkundige vonden meer hulp nodig en ik natuurlijk al lang dus heb ik een hogere indicatie aangevraagd. Gepraat als Brugman en dankzij de adviezen van de artsen en de wijkverpleegkundige een beetje erbij gekregen. Om dat huis schoon te houden is zeker het driedubbele nodig maar mijn puf was op. 

Toppertje was dat ik aanhaalde dat hij COPD heeft en er dus eigenlijk vaker gestoft en gezogen zou moeten worden. Vroeg de indicatiesteller of mijn vader rookte. Toen ik daar ja op antwoordde zei ze dat een schoner huis dan ook niet uitmaakte. 

Van die opmerking was ik wel even stil. Die kilheid en gebrek aan inlevingsvermogen. Mijn vader is op zijn tiende begonnen te roken en kan nu met 82 echt niet meer stoppen. Daarvoor is de verslaving te erg. 

De sfeer  tussen de gemeente en ons is wel duidelijk, denk ik. 

Mijn vader woont in een dubbel woonhuis. In de andere helft woont mijn broer. Nou is de relatie van mijn neefje uitgegaan en hij is bij zijn vader ingetrokken en staat daar dus ook ingeschreven. 

Krijg ik vrijdag telefoon van iemand van de WMO. "U bent contactpersoon voor uw vader, ik zie dat er iemand bij hem ingetrokken is en ik wil even bespreken wat de gevolgen zijn voor de indicatie van uw vader"

Mijn humeur meteen onder het vriespunt en ik kon alleen maar denken, daar gaan we weer. Begint het gedoe weer. 

Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n goed gesprek gehad met iemand van de gemeente, die als uitermate burgeronvriendelijk bekend staat. Dat met mijn neefje werd meteen geregeld en daarna vroeg de indicatiesteller hoe het verder allemaal ging met mijn vader en of hij nog meer hulp nodig had. Dus heb ik even mijn hart gelucht over de (nogal ingewikkelde en moeilijke) situatie en de ambtenaar dacht echt mee en kwam met suggesties. Het was gewoon een echt goed gesprek en aan het eind kreeg ik zijn naam en mobiel nummer en moest ik bellen als hij nog iets kon doen. Echt, ik moest er gewoon van bijkomen. Iemand die mee dacht, mee leefde en begrip toonde. Eigenlijk raar dat je dat niet gewend bent van de gemeente maar dit was de eerste keer dat ik niet gestrest en boos de telefoon oplegde. 

Het kan dus wel. Ben er alleen nu nog zo verbaasd over dat ik het echt even kwijt moest 🤣


Ik wil niet opzettelijk een domper meegeven maar het is pas wat als je het besluit binnen hebt. Een goed gesprek wil niet zeggen: een voor jou acceptabel besluit. Het blijft om de ambtelijke argumenten gaan en men remt liever en dan beroepen, dan blijft iedereen aan het werk en je kunt de inzet beperken.

Cynisch maar ja, je bent niet de eerste die te vroeg juicht.

Hopelijk vergis ik mij.

QuercusRobur

QuercusRobur

04-04-2021 om 23:00 Topicstarter

Lief je bezorgdheid AnneJ maar dat zit goed. 

Ik gun iedereen het beste maar... ik draag graag premies af voor noodzakelikke operaties en te verlenen lichamelijke en geestelijke zorg. 

Het huis poetsen mag van mij per direct uit het zorgaanbod. De zorg wordt onbetaalbaar als we hier mee doorgaan. En het ondergraaft het solidariteitssprincipe. Hoor je zelf hoeveel hulp je vader al krijgt? Écht fijn en vast belangrijk, maar moet dan ook nog zijn huis poetsen betaald worden door de gemeenschap?

Ik bedoel het minder lelijk dan het overkomt als ik mijn bericht terug lees. En ik snap ook je zorg om en voor je vader.

Maar dan nog blijft het, dat ik van mening ben dat we toch geen poetshulp moeten gaan vergoeden.   

Eerlijk gezegd snap ik de gemeente wel. Waarom moet het huis extra schoon als je vader zelf niets doet om zijn COPD te verlichten en stug door blijft roken? Waarom moet de belastingbetaler het huis schoonmaken terwijl er een volwassene woont die dat kan doen?

Die betaalde schoonmaakster zou als de wiedeweerga uit de WMO moeten. Onbegrijpelijke geldverslindende voorziening. 

Je wil echt niet dat oude zieke mensen vervuilt in hun huis zitten en bovendien wordt er een eigen bijdrage gevraagd die stijgt naarmate het inkomen hoger is. Een hoog genoeg inkomen en je betaalt de schoonmaakhulp volledig zelf. Dat lijkt me juist redelijk.

Het eigen schuld dikke bult principe is tot nu toe geen principe dat leidend is in de hulpverlening als reden om geen hulp te verlenen. Dat is ook niet realistisch.

Daar heb je helemaaL gelijk in AnneJ. Maar oud en ziek betekent niet direct rondkomen van een karig aow’tje waardoor er niet zelf voor de schoonmaak betaald zou kunnen worden. 

Als je voldoende inkomen hebt wil je niet eens via de WMO met dit soort gemekker en gedoe. Dan regel je zelf, of je familie, een 'zwarte' werkster.

Het kwalijke is dat mensen met weinig geld en zonder geld tegelijk sociaal zo vaardig moeten zijn om toch nog hulp te kunnen krijgen dat de mensen die het het hardste nodig hebben buiten de boot vallen.

Ik zit vanwege m’n werk behoorlijk dicht op de uitvoering van de WMO. Je hebt echt ongelijk annej. Als mensen denken ergens recht op te hebben dan willen ze het. Ik ken talloze mensen die hun eigen werkster de deur uit hebben gedaan omdat ze recht hadden op eentje betaald door de WMO. 

Sterker, topicstarter is een voorbeeld. Heel veel gedoe. Terwijl er 3 mannen in 1 huis wonen die vermoedelijk prima het uurloon van een werkster kunnen delen.

Ik begrijp die constructie 'dubbel woonhuis' niet. Als je kinderen bij je in huis wonen kom je helemaal niet in aanmerking voor schoonmaakhulp. Maar als ze ernaast wonen weer wel. En dat zal ook van de gemeente afhangen.

Ik denk dat je zeker voorbeelden ziet waar men onnodig een beroep doet, en het onderste uit de kan haalt. Dat komt zeker voor en je snapt soms niet hoe men dat doet. Het is maar waar je naar kijkt. 

Helemaal eens met Ippel en de rest.

TO schrijft nergens dat haar vader alleen van AOW moet rondkomen of dat hij fysiek zoveel mankeert dat hij het niet kan. Dan moet hij het gewoon zelf doen, of het laten doen: ofwel door een familielid of een betaalde hulp inschakelen (net zoals de rest van Nederland).

Als hij bijv gewoon in staat is om boodschappen te doen, dan is hij ook in staat om zijn huis te stofzuigen.

Hij heeft een PGB hoor, die krijg je niet vanwege je zweetvoeten...

QuercusRobur

QuercusRobur

05-04-2021 om 11:49 Topicstarter

Wow, wat een lompe en ook domme reacties. Als je niet genoeg informatie hebt moet je misschien niks zeggen?

Onze gemeente zit heel strak op de uitvoering van de WMO. Zoals ik schreef, de burgeronvriendelijkste die ik ken. Al heb ik begrepen dat de meeste gemeenten zo handelen. 

Eer je hulp krijgt moet je er wel heel erg aan toe zijn want ze vinden altijd wel iets waarom ze geen of heel weinig hulp hoeven te geven. 

Als je dus hulp nodig hebt en er is een manier om de gemeente te omzeilen, dan doe je dat. Dan ga je echt niet die maanden-, soms jarenlange strijd aan. Dat doe je alleen als je echt geen keus hebt. 

Een schoon huis is de basis van de hulp. De thuiszorg die mijn vader een paar keer per week komt wassen, heeft al een aantal keren gedreigd om die hulp stop te zetten omdat ze het onverantwoord vinden om hun mensen daar te laten werken. Dat zou betekenen dat mijn vader ook lichamelijk vervuild. Of dat hij weer valt en dan misschien iets breekt. Dat zijn aanzienlijk hogere kosten als het om jouw belastinggeld gaat, om nog maar niet te spreken over het leed.

Solidariteit betekent ook zorgen voor de mensen die jouw opleiding hebben betaald, die zich letterlijk kapot gewerkt hebben voor al die welvaart die wij nu hebben. Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk egoïstisch en schandelijk als ik lees hoe sommige hier denken. 

Natuurlijk, als je het zelf kunt betalen of zelf kunt regelen dan moet je dat ook doen. De afschaffing van de inkomensafhankelijke bijdrage is een enorme blunder geweest. Maar als burger zou je en als overheid moet je je verplicht voelen om mensen die het zelf niet meer redden en ook geen andere mogelijkheden hebben, bij te staan. 

Wat is een dubbel woonhuis? Klinkt niet als iets voor mensen met te weinig geld voor een werkster, maar misschien heb ik het mis.Als je vader echt zoveel last van stof heeft kan je broer of neef toch wel even extra stofzuigen? Die wonen in hetzelfde huis denk ik?

Ik vind het echt erg dat mensen een werkster hebben via de WMO als ze dat ook zelf kunnen betalen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat hier ook het geval is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.