Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

WMOgedoe


Ik had hier ook over gelezen ja. Krankzinnig. Natuurlijk kan hulp in de huishouding noodzakelijk zijn als mensen het zelf niet meer kunnen. Maar het is krankzinnig dat de bijdrage max 19 euro per maand is. Dat is minder dan je voor anderhalf uur hulp aan een gewone werkster betaalt. Dus ja, dan moet je niet heel raar opkijken dat mensen ipv een gewone hulp in te huren een beroep op de wmo doen. Dit is wel heel erg de kat op het spek binden.

Als ik de berichten hierover goed heb begrepen,  komt dit door ondoordachte wijzigingen in de regels op rijksniveau, en de gemeenten zitten met de brokken. Als er nog wat geld in de gemeentekas zit nadat de bijstand en de jeugdhulp zijn betaald, gaat dat nu op aan de wmo. Daar was al veel geld voor nodig, maar dit maakt het erger.

Groeten,

Temet

Zorg aan huis is goedkoper dan opname in een verzorgingshuis. En dat is het alternatief. Zelf zorg inkopen is heel duur. Ik zie rekeningen van 3-4000 per jaar voorbij komen aan niet vergoede zorg bij een inkomen tussen 22 -25000 bruto per jaar

Temet schreef op 05-04-2021 om 19:15:

Ik had hier ook over gelezen ja. Krankzinnig. Natuurlijk kan hulp in de huishouding noodzakelijk zijn als mensen het zelf niet meer kunnen. Maar het is krankzinnig dat de bijdrage max 19 euro per maand is. Dat is minder dan je voor anderhalf uur hulp aan een gewone werkster betaalt. Dus ja, dan moet je niet heel raar opkijken dat mensen ipv een gewone hulp in te huren een beroep op de wmo doen. Dit is wel heel erg de kat op het spek binden.

Als ik de berichten hierover goed heb begrepen, komt dit door ondoordachte wijzigingen in de regels op rijksniveau, en de gemeenten zitten met de brokken. Als er nog wat geld in de gemeentekas zit nadat de bijstand en de jeugdhulp zijn betaald, gaat dat nu op aan de wmo. Daar was al veel geld voor nodig, maar dit maakt het erger.

Groeten,

Temet

Die 19 euro is de minimale bijdrage, wanneer je dus een laag inkomen hebt. En ook bij 0 inkomen, zoals mijn dochter.

MMcGonagall schreef op 05-04-2021 om 20:56:

[..]

Die 19 euro is de minimale bijdrage, wanneer je dus een laag inkomen hebt. En ook bij 0 inkomen, zoals mijn dochter.

Dat blijkt dus niet te kloppen. Ik heb het even nagezocht en die 19 euro geldt dus voor iedereen. Dat is wel heel bijzonder inderdaad. Nu moet ik zeggen dat de WMO-hulp in de huishouding van mijn moeder niet echt een schoonmaaktalent is. Je hebt ook niet echt eisen te stellen.

Ysenda schreef op 05-04-2021 om 20:54:

Zorg aan huis is goedkoper dan opname in een verzorgingshuis. En dat is het alternatief. Zelf zorg inkopen is heel duur. Ik zie rekeningen van 3-4000 per jaar voorbij komen aan niet vergoede zorg bij een inkomen tussen 22 -25000 bruto per jaar

In dit geval niet, want er is een neef die de wc kan schoonmaken.

Hier in de omgeving word PGB zoveel mogelijk afgeschaald en krijgt men zorg in natura. Ook gaat het niet meer om een schoon huis, maar om een leefbaar huis. Ongebruikte kamers mag je niet meer doen, er zijn zelfs gemeenten bij die de wasverzorging uit het pakket halen (en er de cliënten extra voor laten betalen). Maar als huishoudelijke hulp constateer je ook zaken. Lang niet overal komt de "gewone" zorg. Lang niet overal komt er familie. Als er familie naast woont dan kun je best hulp krijgen, woont er familie bij in is het een stuk lastiger. (Dan moet er een gegronde reden zijn, bv dementie). Maar om mijn werk nu overbodig te noemen??

Fourtyfour, jouw werk is niet overbodig, maar de financiering ervan door de overheid in dit geval wel.

MeikeT schreef op 06-04-2021 om 06:55:

[..]

In dit geval niet, want er is een neef die de wc kan schoonmaken.

blijkbaar kan die het om voor het CAK acceptabele redenen niet. Het is zo ongeveer vraag 1 na het vaststellen van naam en leeftijd van de potentiële cliënt of er iemand is die de zorg zou kunnen verlenen en zo nee waarom niet. 

Ysenda schreef op 06-04-2021 om 07:55:

[..]

blijkbaar kan die het om voor het CAK acceptabele redenen niet. Het is zo ongeveer vraag 1 na het vaststellen van naam en leeftijd van de potentiële cliënt of er iemand is die de zorg zou kunnen verlenen en zo nee waarom niet.

Die kan het wél, daarom kreeg TS een telefoontje dat de  indicatie van haar vader aangepast wordt.

Fourtyfour

Zéker is schoonmaakwerk niet overbodig. Net zo goed als boodschappen doen of gezond eten koken belangrijk zijn.

Maar belasting geld zou niet daarvoor moeten worden gebruikt naar mijn mening. Tenzij het écht niét anders kan misschien.

Fourtyfour schreef op 06-04-2021 om 07:47:

Hier in de omgeving word PGB zoveel mogelijk afgeschaald en krijgt men zorg in natura. Ook gaat het niet meer om een schoon huis, maar om een leefbaar huis. Ongebruikte kamers mag je niet meer doen, er zijn zelfs gemeenten bij die de wasverzorging uit het pakket halen (en er de cliënten extra voor laten betalen). Maar als huishoudelijke hulp constateer je ook zaken. Lang niet overal komt de "gewone" zorg. Lang niet overal komt er familie. Als er familie naast woont dan kun je best hulp krijgen, woont er familie bij in is het een stuk lastiger. (Dan moet er een gegronde reden zijn, bv dementie). Maar om mijn werk nu overbodig te noemen??

Helemaal niet! Zeer nuttig zelfs! Maar we moeten er wel met z’n allen voor zorgen dat deze hulp geboden wordt aan mensen die het echt zelf niet meer kunnen én die het zelf niet kunnen betalen.

Granola schreef op 06-04-2021 om 10:33:

[..]

Helemaal niet! Zeer nuttig zelfs! Maar we moeten er wel met z’n allen voor zorgen dat deze hulp geboden wordt aan mensen die het echt zelf niet meer kunnen én die het zelf niet kunnen betalen.

Dus daar gaat blijkbaar iets mis, ik realiseerde me helemaal niet dat dat zo was. Voor mijn ouders die leven van een minimum inkomen vind ik het erg fijn dat er hulp is. Maar als ik het goed begrijp betaalt en miljonair net zoveel voor zijn huishoudelijke hulp? Dat is raar geregeld inderdaad. Ik snap trouwens zoveel knippen in de zorg niet.

Hier in de omgeving een voorbeeld waarbij bij psychische problematiek blijkbaar de hulp om hiermee om te gaan ook uit de WMO moet komen, terwijl ik zou verwachten dat dat vanuit de GGZ geregeld zou worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.