Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

anoniempje

anoniempje

13-03-2015 om 13:24

Wolf in schaapskleren, hoe ga je ermee om.

Ik zit al een tijd met iets en ik merk dat het steeds meer aan me gaat vreten, dus ik hoop dat jullie tips hebben over hoe hiermee om te gaan.

Ik heb op mijn werk een dame, zoals de titel al zegt een echt wolf in schaapskleren. Ze is binnengekomen als een collega maar heeft het inmiddels geschopt tot een soort teamleider. Wij werken met meerdere mensen op een afdeling, en 3 van mijn collega's hebben hetzelfde gevoel als ik. Het probleem is dat de rest van heel het bedrijf niet ziet hoe zij ons behandeld en haar helemaal geweldig vind. Ze is een hele berekende dame die vanaf dag 1 wist bij wie ze wel, en bij wie ze niet iets kon bereiken. Tegen degene waarvan ze wist dat er niks te halen viel (mij en de 2 andere) heeft ze vanaf het begin een soort air gehad van ik ben beter, ik weet alles, ik heb oooh zo veel ervaring etc, etc. Tegen degene die wel invloed hebben heeft ze vanaf het begin extreem aardig gedaan. Ze heeft binnen een jaar tijd echt mega veel werk overgenomen van allerlei personen en afdelingen, en is dus nu ongeveer onze leidinggevende geworden. Dit frustreerd mij ontzettend. Het frustreerd mij niet eens dat ze de baas over mij gaat spelen, maar vooral dat mensen niet zien hoe ze echt is. Van de week deed ze weer iets waardoor ik echt zat te janken op mijn stoel van woede. Ze is zo sneaky gemeen. Ik ben totaal niet zo, ik ben iemand die niet van confrontaties houdt, en dus niet snel iemand aanspreekt op dingen, maar met haar heb ik al een paar keer een botsing gehad. De manier hoe ze praat, tegen mij, maar ook de totale andere houding tegen anderen, het geeft me echt kippenvel. Het is zo erg dat ik de dagen dat ik met haar samen moet werken echt met zware tegenzin naar mijn werk ga. Mijn (echte) leidinggevende loopt met haar weg, dus daar kan ik mijn ei niet kwijt. Ik weet niet meer hoe ik met haar om moet gaan. Ik heb het gevoel dat als ik niks zeg, zoals ik nu doe, dat ze over me heen blijft lopen. En als ik wel wat zeg, dat ik echt ontplof. Ik heb al een paar keer geprobeerd om op een rustige manier met haar te praten, maar daar wordt het alleen maar erger van. En aangezien onze baas haar aardig vind werkt het me alleen maar tegen om iets tegen haar te zeggen, aangezien zij dan meteen naar hem toe rent om te klagen.

Help!!! hoe zouden jullie hiermee omgaan?


Anoniempje

Anoniempje

13-03-2015 om 15:10

Niemand?

Niemand die me tips kan geven??

Marie

Marie

13-03-2015 om 15:45

gesprek met personeelsfunctionaris?

Je kunt natuurlijk altijd een gesprek met je personeelsfunctionaris aanvragen. Die zijn daar namelijk voor.

Theekopje

Theekopje

13-03-2015 om 16:02

Geen tips

Ik snap dat er een situatie is die je heel frustrerend vindt, maar ik denk niet dat je veel tips kunt verwachten. Het is voor ons namelijk niet concreet wat er aan de hand is.

Voor de buitenstaander wordt het uit jouw verhaal niet duidelijk of zij nu een enge sneaky opportunist is en dat jij en enkele anderen de enigen zijn die het zien, of dat zij een normale goede kracht is die promotie maakt en dat jouw reactie voortkomt uit achterdocht en jaloezie.

Niet dat ik je niet wil geloven, maar misschien helpt het als je wat voorbeelden noemt.

guera

guera

13-03-2015 om 16:14

wat theekopje zegt

en verder: let it go. Let it gooooooooo.
Ik heb ook zo'n kwast op mijn werk.
Liegt waar je bijstaat. Komt afspraken niet na. Draait het zo dat hij er voordelig uitkomt.
Ik steek niet onder stoelen of banken wat ik daarvan vindt. Opperbaas heeft hem blijkbaar hoog zitten.
Ik werk gewoon zo min mogelijk met diegene samen.
Als ie iets zegt knik ik ja en amen.
Andere optie kan zijn om echt met diegene te gaan zitten of een wandelingetje te maken en te vertellen wat het met je doet. Maar ja da s een risicootje. Ik kan van afstand echt niet inschatten of het een naar mens is, of ze in jouw allergie zit om de ene reden maar niet echt een naar mens of dat ze onzeker is en daarom een air heeft.

Anoniempje

Anoniempje

13-03-2015 om 16:33

voorbeelden

Oke wat voorbeelden.

Sinds kort is er in een mail duidelijk gemaakt dat zij ons team gaat "begeleiden". Verdere uitleg is hierover niet gegeven.

Sinds die mail zijn er de volgende punten al voorgevallen:

-In mijn vakantie van een week (eerste vakantie sinds mei 2013) word me gevraagd of ik in kan vallen voor een zieke. Hoewel ik dit altijd doe, zei ik in dit geval nee, omdat ik man en kids had beloofd iets leuks te doen op die dag. Vervolgens heb ik dit toch wel gedaan, gevolg ruzie thuis, sochtends 7 uur vertrokken, op de fiets door de sneeuw, waarop zij mij om 16:30 uur bij aflossing verwijd dat ik "ongemotiveerd" ben, omdat ik een keer nee zei.

- Dagen dat wij samen zitten en dezelfde werkzaamheden horen te doen, zit zij haar eigen ding te doen, terwijl zij extra uren heeft gekregen voor de dingen die zij op dat moment doet.

- Mensen iets vragen over iets waar ze niet bij is geweest, en bij uitleg van diegene tot 4 of 5 keer vragen of ze het wel zeker weten en het niet toch zo is gegaan zoals zij vermoed.

- Gesprekken voeren met anderen en dan na 10 minuten de deur dichtgooien waar ik naast zit onder hem mom van dit mag jij even niet horen. Terwijl ik ook in dit kantoor moet zijn en er vrij in en uit zou moeten kunnen lopen.

- taken die ze moet verdelen allemaal zelf doen en een ander niks gunnen, en dan klagen dat ze alles zelf moet doen

Anno

Anno

13-03-2015 om 16:51

hier hetzelfde

en ik ben daarom op zoek naar een andere baan.
Deze tante is gelijk met anderen binnengekomen en heeft zichzelf een rol toebedacht, "maatjes" geworden met de leidinggevenden en is dus in haar ogen onmisbaar geworden. Leidinggevenden geven haar zelfs voorinformatie en zij zorgt met valse informatie voor (ontslag)onrust terwijl 90% van de informatie niet klopt.
Daarom kon ik met niemand praten want geen persoon aan de bovenkant van het bedrijf die niet met haar wegliep.
Ze klikte onterechte dingen door waardoor mensen zijn ontslagen, roddelt, maakt ruzie,stookt, onttrekt zich aan werkzaamheden, kiest voor het lichtste werk en durft dan over de vloer te roepen dat anderen moeten doorwerken en tegen de baas wie er wat wel of niet doet en wat zij al heeft gedaan.
Enfin, dit soort mensen lopen een keer tegen de lamp. Ze komen een keer iemand tegen die nog veel erger is dan zij zijn.
Het nadeel is dat het even kan duren en ik er niet meer op wil wachten.

anoniempje

anoniempje

13-03-2015 om 17:35

anno

Lijkt wel of we het over dezelfde persoon hebben! Heel herkenbaar! Bij mij is het een kwestie van tijd. Mijn tijdelijke contract word niet in vast omgezet maar ondertussen moet ik nog een ruim aantal maanden, en zou die graag doorbrengen zonder me te moeten opvreten, en zonder straks zelf een burnout te krijgen. Ik weet alleen niet hoe, aangezien niks lijkt te werken en ik niet iemand ben die dit soort dingen van zich af laat glijden

guera

guera

13-03-2015 om 17:49

klinkt als

dat deze persoon niet voor niks op je pad is gekomen. Zie de komende tijd dus als een leerschool. Gun je zelf te leren met deze mensen om te gaan. Lijkt me een nuttige tijdsbesteding en dan zit je er gelijk anders in. Iets van je af laten glijden gaat je de rest van je leven goed van pas komen. Let it gooooooo!
Het gaat niet over jou.

mijk

mijk

13-03-2015 om 17:54

zo iemand kun je worden

En je boft want je hebt oefenmateriaal bij de vleet. Dingen wat mij van je af laten glijden is een nuttige vaardigheid ik zou die maanden gebruiken om dat wat meer te leren. Al die boosheid raakt jou, zei heeft er geen last van. Paar zinnen oefenen die je helpen. Wij doen thuis met zoon 'wat maakt het uit'. Het is maar school." Een vriend van mij zegt maar ik ben een fijn mens!

mijk

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-03-2015 om 18:00

Die voorbeelden...

1. Vakantie

Wat is het probleem? Zij verwijt jou dat je ongemotiveerd bent. So what? Is het verwijt terecht? Volgens mij niet. Waarom trek je het je dan toch zo aan?

2. Is niet jouw probleem. Dat is niet netjes van haar, maar daar kun je niet zo heel veel mee. Behalve misschien proberen een dossiertje aan te leggen. Maar als dit echt zo onopvallend gaat zal dat moeilijk worden.

3. Daar kun je alleen iets mee als ze dat bij jou doet. En dan zou ik bij de tweede keer wel klaar zijn.

4. Als jij in het kantoor moet zijn, en het kan niet wachten dan moet je daar na binnen. Als het kan wachten moet je haar ook de kans geven om een privégesprek te voeren.

5. Lekker bij haar laten.

Eerlijk gezegd krijg ik het idee je vergrootglas wel erg op haar gericht is en dat er toch ook wel wat allergie en antipathie meespeelt. Vaak ligt de oplossing dan meer bij jou als bij de ander. Waarom vind jij het zo belangrijk wat zij doet, zegt en vindt?

Volgens mij bereik je meer met haar een beetje negeren en je goed inslijmen bij je echte baas. Volgens mij is die daar gevoelig voor.

guera

guera

13-03-2015 om 18:35

wat betreft de voorbeelden

Dacht ik eerlijk gezegd: is that all? en dan al wolf in schaapskleren. Voor dat predikaat moet je bij mij wel wat meer flikken. Maar een heel sociale collega is ze blijkbaar niet. Nou zo ken ik er veeeeelen. En ik kom er steeds meer achter dat het geen nare mensen zijn. En dat mensen mij soms ook niet heel vriendelijk vinden terwijl ik dat wel echt van mezelf vind. Maar ik ben heel erg recht door zee. En heel erg in your face. Mensen vinden dat blijkbaar ook aso. Dus zonder dat ik het doorheb ben ik aso en ik mezelf maar heel leuk vinden..... Superfijn dat een collega de moed had dit met mij te bespreken. Nu kan ik erop letten dat niet iedereen zo extravert is als ik ben.
Misschien kun je proberen haar als mens te zien met haar ditjes datjes en onhebbelijkheden en haar rugzak met levenservaring, kwetsuren, en in de steek gelatenheden. Zoals wij allemaal een dikke rugzak hebben.....

anno

anno

13-03-2015 om 19:06

guerra

Tussen extravert zijn, botheid en stoken en jezelf( even algemeen) in your face vinden zit wel een groot verschil.
Mensen kunnen je het leven heel zuur maken en de stress die je dan ervaart is slopend als je zelf een zacht persoon bent.
Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel en kan er dus niet zo goed tegen als mensen heel geniepig en soms heel (in)direct proberen andersmans leven zuur te maken en zelfs het brood in de mond proberen te ontnemen, net zo dat bijna niemand het opmerkt of juist iedereen maar niemand durft iets te zeggen uit angst je baan te verliezen.
Met iemand die normaal oprecht direct is heb ik minder moeite, die fluit ik zelf wel terug door een afspraak na werktijd achter het fietsenhok.
Met het gekonkel kan ik niets en ook kun je het op deze manier nergens neerleggen omdat het je dan je baan kost.
Het lijken kleinigheidjes, zo ook misschien bij TS, maar het kan je werktijd grandioos vergallen.

Tips heb ik niet, gewoon solliciteren denk ik. Sterkte.

guera

guera

13-03-2015 om 19:13

klopt anno

Als het zo erg wordt dan kun je beter gaan en voor jezelf zorgen. Je voelt vanzelf wanneer dat moment daar is. Ik ken het....je kunt ook echt het zien als leerschool. Zeker als je toch al weet dat je moet gaan zoals anoniempje

anoniempje

anoniempje

13-03-2015 om 19:42

leerschool

Ja ik snap jullie punt. En dat " van me af laten glijden" probeerde ik een lange tijd ook te doen. Maar je hebt van je af laten glijden en over je heen laten lopen, en waar ligt die grens. Ik begrijp dat het voor jullie allemaal niet zo erg is, en och er zijn zoveel mensen en ze zijn allemaal anders en iedereen heeft zijn eigen redenen en zijn eigen rugzak. Het mooie is dat mijn rugzak ook mega groot is. En dat weet ik van mezelf, om die reden ben ik juist voorzichtig om wat een ander doet, denkt of zegt te veroordelen, want idd iedereen heeft zijn eigen beweegredenen. Maar...Door het te negeren, wat ik een hele tijd heb geprobeerd, denkt zij nu juist dat ze over me heen kan lopen. En door het op een normale manier te zeggen is het juist erger geworden. Ze probeert nu alles te gooien op ja maar jij bent onzeker, jij zegt niet genoeg wat je vind, jij bent te zacht, zogenaamd jij kan alles tegen me zeggen en vertellen, maar ondertussen word haar gedrag alleen maar erger en arroganter. Als ik nu echt de enige zou zijn zou ik ook denken dat het aan mezelf lag, maar er zijn er meerdere mensen die hetzelfde ervaren, en dat zijn ook directe collega's. Maarja gewoon volhouden dus, got it!

guera

guera

13-03-2015 om 21:21

is toch wel anders

Ik vind van je af laten glijden toch wel anders dan over je heen laten lopen. Over je heen laten lopen dan doe je dus alles wat de ander zegt en geef je geen grenzen aan. Je wil niet in de vakantie werken? de ander vindt het ongemotiveerd. Je gaat toch werken.
Of: je wil niet werken in de vakantie. Je doet het niet. Je bent ongemotiveerd volgens de ander en je denkt: BOEIEN! wat jij denkt.

Dat is echt een verschil hoor!

Op de een of andere manier laat je je toch raken door haar. En dat is niet raar. Dat is niet verkeerd. Ik sta hier echt oordeelloos in. Maar je vraagt hier wat je kan doen?
Volhouden is ook anders dan van je af laten glijden. Volhouden is net als over je heen laten lopen toch eerder wat slachtofferig. Probeer de regie te pakken in elk geval over jezelf. Blijf tegen jezelf zeggen dat ZIJ het is en het niet over jou gaat. Blijf tegen jezelf zeggen dat je niet gek bent en dat je deugt. Ga diegene uit de weg. CC eventueel alles naar de baas.
Mocht het zo zijn dat ze echt de poten onder je vandaan zaagt. Dan zit er echt maar 1 ding op. WEGWEZEN!
Succes. Ik weet. Ik typ het hier makkelijk op. Het is niet makkelijk......het is eenvoudig, maar niet makkelijk

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 21:28

tja

Tijdens je eerste weekje vrij na bijna twee jaar ga je toch werken? Sorry, maar dat vind ik niet verstandig. Hier moeten de vakantieuren van 2014 op zijn voor 1 juli 2015 en waarom zou dat zijn? Omdat iedereen vakantie nodig heeft.

mijk

mijk

13-03-2015 om 22:11

Inderdaad

Zij doet iets gemeens jij wordt daar boos van. dat iis logisch. Van je af laten glijden is niet per se doen wat ze zegt maar meer denken.:Je bent een kutwijf maar ik ga vanavond lekker naar huis en dit is maar een baan in plaats van savonds nog pislink in je bed liggen malen..

Je kunt wel willen dat iets anders is maar je kunt het niet anders denken... Dus proberen daar niet te veel energie in te steken

Mijk

MozesKriebel

MozesKriebel

14-03-2015 om 00:47

Eerlijk gezegd krijg ik bij jouw voorbeelden vooral het beeld dat jij je werkomgeving anders ziet dan zij.
Dat van die vakantie; als ik een medewerker vraag om te komen werken en het is eerst nee en dan opeens ja vind ik dat heel schattig maar ik onthou wel dat diegene wisselvallig is. En dat je je druk maakt over een dichte deur.... Tsja... Je kunt ook naar binnenlopen en zeggen: sorry dat ik stoor, ik moet hier zijn, ik zag dat ruimte x vrij was, misschien is dat een handigere plek op het moment voor jullie? Het voorbeeld van haar 'eigen dingetjes doen' snap ik niet. Wad ze aan het Facebooken, bedoel je dat?
Het is (volgens mij) een gegeven dat 'opklimmen' in een organisatie niet sec bepaald wordt door hoe iemand de bepaalde werkzaamheden verricht maar ook door hoe hij zich profileert. Ik zou zeggen: kijk en leer, blijkbaar werkt haar aanpak in jullie organisatie beter dan de jouwe, doe er je voordeel mee.
(Ps, ik hoop dat je op het werk iets beter op je spelling let)

anno

anno

14-03-2015 om 00:55

Mozes offtopic

"Wad ze aan het Facebooken"
"ik hoop dat je op het werk iets beter op je spelling let)"

Je hebt niet bij elke baan een perfecte spelling nodig.

Dat jij door een nee die in een ja is veranderd vindt dat iemand wisselvallig is is persoonlijk. Ik zou zeggen: jee, ze was vrij maar ze komt alsnog, wat een inzet.

mozeskriebel

Ten eerste is zij niet mijn werkgever. Dus zij hoeft niet te vinden dat ik ongemotiveerd ben of wispelturig of wat dan ook. Zij is mijn collega, die nu een begeleidende taak heeft gehad, een taak, geen functie, ze krijgt er niet extra voor betaald, het is dus niet aan haar om mij te verwijten dat ik ongemotiveerd ben. Al helemaal niet als ik mijn verlofuren niet op krijg omdat ik bijna nooit vrij ben. Ook is het niet " nodig" om gesprekken te voeren en dan in het midden in zo'n gesprek de deur dicht te gooien van dit mag jij even niet te horen, dat is namelijk niet omdat wat ze gaan bepraten een staatsgeheim is, maar gewoon om mij te laten voelen dat ik minder ben dan haar. Ja, haar aanpak werkt wel beter, maar er zijn grenzen aan hoe ik wil zijn. Ik zal de laatste tijd als een leerweg zien, maar niet met haar als voorbeeld van hoe het moet, ze is namelijk geen prettig persoon, en zo wil ik niet zijn. Mijn spelling, die heb ik inderdaad niet veel nodig op mijn werk. En dit is niet mijn werk, ik wist niet dat ik hier puntje precies moest wezen met mijn spelling, ik dacht dat dit een forum was, en geen school waar een meester mij gaat aanspreken als ik foutjes maak! Maar bedankt voor je oplettendheid!

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 09:46

nou inderdaad

Waarom die spelling er altijd bijgehaald moet worden is mij ook een raadsel. Alleen als het niet meer leesbaar is doordat men geen gebruik maakt van hoofdletters, komma's etc wordt het vervelend.

vera

vera

14-03-2015 om 09:51

ja leerschool

Was het voor mij ook, ook zo'n onaangenaam persoon erbij. (Wel meer hier trouwens maar niet zo extreem en zo sluw als bewuste collega)

Ging met de veger door het team en heeft flink wat mensen eruit gewerkt. Op schrijnende manier vaak. Ik heb geprobeerd die mensen zo goed mogelijk te steunen, en toch geprobeerd afstand te bewaren en er zelf niet persoonlijk in te worden. Uiteindelijk liep hij toch tegen de lamp en is hij onmiddels leidinggevende-af.

Mij heeft hij met rust gelaten, maar ik stond altijd op scherp. Werkt niet lekker ontspannen. Maar is dan blijkbaar zo. Mijn inspanningen gingen ook vooral naar loslaten, afstand bewaren, maar ook op heel bewuste wijze met persoon communiceren. (Hierin zeer afstandelijk, wel vriendelijk, klaar om terug te slaan mocht hij te ver gaan, was helaas zo sluw dat hij dat openlijk nooit deed.

Ik wilde vooral wel 'klaarstaan', maar ook mezelf blijven en er minimaal door beinvloed worden. De macht die sommige etters hebben is echt veel te groot, van beide kanten wordt die macht gegeven.

guera

guera

14-03-2015 om 09:57

precies brazella

Het Is niet aan haar. Dus waar maak je je druk om? Collega s zeiden bij vorige werkgever altijd: zo werk je halve dagen? Het was cultuur om om 7 u te beginnen. Ik deed dat niet. Werkte gewoon langer door. Maar dat ga ik hen toch niet uitleggen? Sodemieter op. Ik vind overigens komen werken tijdens vakantie evenals overwerken niet altijd positief en een teken van gemotiveerdheid. Bij sommige mensen vind ik het inlikkerij of incompetentie (niet kunnen plannen en hoofd en bijzaken van elkaar kunnen scheiden). Of een soort grenzeloos iets. Het hangt ervan af wie op welk moment wat doet. Ik kan nu op papier niet perse concluderen dat jij dan gemotiveerd bent.....Toch ook hoe je hier reageert. Je schiet meteen in de verdediging. Als je bevestiging wil dat zij een k wijf is en jij het goed ziet moet je daarom vragen. Je vraagt onze mening en hoe ermee om te gaan. Dat krijg je. Sta ervoor open en zeg dan: ok zo Had ik het nog niet bekeken ipv jullie snappen er niks van.

vera

vera

14-03-2015 om 10:06

ik lees niet goed

Verschil tussen mijn situatie en die van jou is dat die collega mij met rust liet, nooit aansprak etc. (Hij heeft eenmalig iets geflikt, niet eens ernstig voor zijn doen, en daar heb ik zo'n heisa van gemaakt dat hij verder voorzichtig met me was)

In jouw situatie laat je collega je niet met rust. Dat betekent dat ze ergens over jouw grenzen heengaat, en dat jij die blijkbaar niet voldoende aangeeft. Dat vergt een actievere aanpak. Je moet gaan laten weten dat ze moet stoppen met dit gedrag naar jou. Probeer de andere slachtoffers er buiten te houden, het gaat alleen om jou. (Enige waar je iets mee kunt)
Probeer een manier te vinden die én aankomt bij haar (krachtig zodat het maar eenmalig hoeft) én die recht doet aan jezelf, waar je jezelf bij blijft.

En leren van zo iemand? Nheeu, ik wil me niet op zo'n manier profileren. Dan maar minder succes.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2015 om 11:53

MozesKriebel

Dat van die vakantie; als ik een medewerker vraag om te komen werken en het is eerst nee en dan opeens ja vind ik dat heel schattig maar ik onthou wel dat diegene wisselvallig is. ===

Oh, ben jij er zo een? Je gaat dus eerder uit van het negatieve dan van het positieve. Op mijn vorige werk zou dit absoluut positief opgevat en gewaardeerd worden. Het eerste 'nee' was omdat ze andere plannen had, dat mag!, dat ze gezwicht is kun je zien als 'is dus over te halen', daar kun je hooguit (achteraf ook nog) van vinden dat ze dat beter niet had kunnen doen, maar het was vooral aardig van Anoniempje.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2015 om 12:19

Ik denk dat iedereen die werkt

dit soort mensen wel kent. Vréselijk om mee samen te werken. Mijn ervaring is dat een verbond met collega's het dragelijker maakt. Niet leuk misschien, maar af en toe met elkaar mopperen kan opluchten. Maar dan is het wel fair om in een teamoverleg de situatie te bespreken. Ik ben ook niet zo'n dappere dat ik dat soort dingen op de agenda zet, maar iemand anders is misschien gebekter. Op mijn vorige werk is dit ook wel eens gebeurd. Niet dat alles daarmee opgelost was, maar persoon in kwestie stond toen wel wat meer open voor 'hoe willen jullie het dán?'. Bij een eerdere werkgever hadden we ook zo iemand als teamleidster. Die had ook twee gezichten. Uiteindelijk is ze van onze werkvloer weggepromoveerd. Prima opgelost. Zij haar carrière, wij van haar verlost. Helaas kreeg ik daarna met iemand te maken die nog veel erger was.

Ik denk dat je kunt stellen dat als het in iemands karakter zit om alles aan te grijpen om hogerop te komen, of om rare sprongen te maken als de eigen positie in gevaar komt, dat zo iemand altijd beter voor zichzelf zorgt als voor een ander. Het enige antwoord daarop is eigenlijk hetzelfde: goed voor jezelf zorgen. Maar dan moet je wel meer haar op je tanden kweken. Een eigenschap die ik zelf ook niet bepaald heb. En wat ook belangrijk is: geef geen aanleiding om slachtoffer te worden.

Als jij echt de enige bent, dus je hebt dat vorrzichtig uitgezocht, die een probleem met haar heeft, dan is er de mogelijkheid dat het toch meer bij jou ligt. Dat is niet leuk, maar als je dat onder ogen kunt zien, kun je er ook iets aan doen misschien.

Mogelijk spelen er, naast dat zo iemand gewoon echt een naar persoon kan zijn, een aantal gevoelens mee, waaronder denk ik toch ook afgunst. Waarom ben jij als 'zachtaardiger type' niet wat gehaaider? (Daar kun je lang over piekeren, maar het zit domsweg niet in je karakter, dus daar moet je je bij neerleggen óf in therapie gaan). Maar ook: waarom zien ze niet dat jij ook hard werkt? De vraag is of je jezelf voldoende in de spotlights weet te zetten. Zou je meer de leiding willen hebben? Zo ja: dat is dan blijkbaar niet duidelijk genoeg. Zo nee: dan moet je echt accepteren dat een ander wél de kansen pakt.

Misschien heb je het gevoel dat ik de schuld bij jou leg door wat ik heb gezegd. Dat is niet de bedoeling. Ik herken je gevoelens in zekere zin, omdat ik door ervaring weet dat er altijd haantje de voorsten zijn die niet bepaald zachtzinnig omgaan met de gevoelens van de mensen om hen heen. Maar in hoeverre láát jij dat gebeuren en waar ben jij zelf verantwoordelijk voor?

Goh

Goh,

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat komen werken op je vrije dag als negatief gezien kon worden.

Dat ik de eerste keer nee heb gezegd, was echt omdat ik al wist dat ik er ruzie thuis door ging krijgen, wat ook gebeurde.

Dat zij vond dat ik "ongemotiveerd" was omdat ik in eerste instantie nee had gezegd, dat vind ik dan ook raar, want ik hoefde dat namelijk niet te doen. Tuurlijk is dat dan geen teken dat ik gemotiveerd ben omdat ik er wel ben, maar ik vind het niet terrecht dat zij dat tegen mij zei op dat moment. Ik ben er altijd als ik er wezen moet en doe mijn werk ook goed. Het feit dat dit als wispelturig of als negatief kon worden gezien, hier heb ik dus nooit bij stilgestaan, bedankt voor dat inzicht.

anno

anno

14-03-2015 om 12:49

Het ligt er maar aan wie je voor je hebt.

De een zal het zo bekijken de ander zo. Voor de een doe je het nooit goed, de ander zal je inzet waarderen. In feite doe je het dus zelden goed, want zoals je ziet hebben mensen hier ook hun verschillende gedachtes er bij. Het is zo lastig het iedereen naar de zin te maken en als je dan een keer overstag gaat om je baan niet te verliezen (bij wijze van) dan verzinnen ze er wel weer wat negatiefs over. Maar had je thuisgebleven dan hadden ze je weer niet sociaal genoeg gevonden en niet loyaal naar je werkgever/collega's. Lastig hoor zulke portretten en die staan dan een treetje hoger; ik snap er soms niets van.

MozesKriebel

MozesKriebel

14-03-2015 om 13:08

Hahaha

Zal je altijd zien, van die spelling en mijn typfout, lekker knullig van mij. Ik begrijp dat in veel functies spellen wellicht minder relevant is maar ik meen toch iets van frustratie te lezen over dat TS voorbij wordt gestreefd door een collega. En dan lijkt mij het goed om je te realiseren dat je met sommige details net wel een bepaald beeld van jezelf kunt neerzetten/ versterken.

Ik vind trouwens in je vakantie komen werken niet per definitie een slecht plan. Net zo min als van gedachten veranderen als je eerst nee gezegd hebt. Maar ik wil wel meegeven dat het dus niet altijd een goed plan is, dat het onbedoeld ook vervelend op je kan afstralen. Alles hangt af van de situatie en hoe zoiets gaat natuurlijk. Maar ga er niet van uit dat het per definitie iets goeds is.

Ik vind het altijd wel bijzonder als dit soort draadjes de wending nemen dat je zou moeten worden als iemand anders. Lijkt mij onmogelijk. Maar ik denk wel dat je zo'n situatie kan nemen als spiegel voor jezelf om te kijken naar je eigen gedrag en de effecten ervan. Bereik je wat je wil bereiken? Ja? Top, niks veranderen. Zou je andere resultaten of effecten willen zien? Dan is er maar één ding dat je kunt doen: zelf ander gedrag inzetten. Op zoek naar gedrag wat wel de juiste effecten geeft. En ja, ik vind dat je dan best kunt kijken naar mensen die je als persoon niet waardeert. Je kunt toch een stukje gedrag afkijken? Iets positiefs of constructiefs. Niemand doet alleen maar slechte dingen.

Verder valt me op dat er heel veel ingevuld wordt. Een deur die dichtgedaan wordt is een heel verhaal. Ken je het 4g schema? Gebeurtenis (collega doet deur dicht), gedachte (dat doet ze om mij buiten te sluiten/ minderwaardig te laten voelen, gevoel (boos, gefrustreerd, gekwetst) en gevolg (niet meet naar je zin hebben op het werk). De crux zit m in jouw interpretatie van haar gedrag, de gedachtes die je daarbij hebt. Neem die eens onder de loep. Kun je er anders naar kijken? Heeft het nog een extra reden waarom het je zo raakt die buiten die collega ligt? Doe daar wat mee, dan volgen de andere gs ook

niet de enige

Kaaskopje,

Ik ben hierin niet de enige, er zijn anderen die hetzelfde vinden, die al veeeeeel langer in dienst zijn dan ons. (wij zijn dezelfde dag begonnen). Het verschil tussen mij en die anderen is dan ik nog jong ben, en deze dames zijn al ouder en hebben niet de wil, en de energie om extra werk op te pakken. Ik heb dat wel, maar ben hier in het begin terughoudend in geweest omdat ik in een nieuwe organisatie terecht kwam, en het dan voor mij normaal is om eerst te kijken wie welke taken heeft en hoe de organisatiestructuur in elkaar zit. Terughoudendheid is een woord wat deze dame niet kent, ze is als een olifant in een porseleinkast binnen gekomen. De andere dames stoot dit ook tegen de borst, maar zij hoeven niet meer zo nodig van alles te doen, ze vinden het wel prima dat ze alles overneemt, maar vinden het minder prettig hoe ze hun aanspreekt. Ik zou heel graag wel extra taken willen, dit heb ik vanaf het begin aangegeven, maar omdat zij overal van alles zich eigen heeft gemaakt, heb ik die kans eigenlijk gemist. Dit is mijn eigen schuld, en dit weet ik ook, en ookal sla ik mezelf daar wel voor op mijn kop, dat is niet eens waar ik tegen aan loop. Ik erger me aan hoe zij zich tegenover mij opsteld. Ik ben 10 jaar jonger dan zij maar ze praat tegen mij alsof ze het tegen een kind heeft. Ik heb dit ook wel eens tegen haar gezegd, en dan zegt ze dat dit niet haar bedoeling is, maar het word er alleen maar erger door. Ik irriteer me dus ook aan mijn eigen onkunde om dit over te brengen op een manier dat het voor haar duidelijk is en dat ze snapt wat ik zo vervelend vind. Ik zie nu dat veel hiervan aan mij ligt, mede door jullie feedback, waarvoor bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.