Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2010 om 14:19

Wsnp: schone lei!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dynastie

dynastie

22-09-2010 om 10:13

Lijkt me een misverstand?

Elisa, allereerst van harte gefeliciteerd met de schone lei, goed gedaan!

Dat een ondernemer het restant van een schuld terug kan vragen bij een belastingdienst lijkt me een misverstand, althans, ik heb er nog nooit van gehoord. Het is wel zo dat je de BTW niet hoeft af te dragen c.q. terug kan vorderen, maar het is niet zo dat de belasting 'even' de 5000 euro betaalt die jouw wederpartij je schuldig was- voor zover ik weet.

mirreke

mirreke

22-09-2010 om 13:37

Dynastie (en gezamenlijke verantwoordelijkheid)

Ik heb ooit een opdrachtgever gehad die failliet ging en mijn rekening nooit heeft betaald. Die kun je dan opvoeren als oninbare vordering. Wordt vziw verrekend, op de een of andere manier. Dus je krijgt het niet terug van de belasting, maar het wordt een soort aftrekpost, zodat je uiteindelijk minder belasting betaalt, want minder winst hebt. In die zin treft het dus ons allemaal.
maar ik vind het hier in dit draadje eerlijk gezegd wel heel engig, eigen schuld, dikke bult worden. ik ben vóór een vangnet, op allerlei gebied (schuld, kinderopvang, gezondheidszorg, wonen, enz), gedragen door de overheid en bekostigd door ons allen, zonder morren. Want dat maakt dat men het in Nld. zo goed heeft en dat het ondanks de miljardennota hier toch goed toeven is, het feit dat we een sociale samenleving hebben, met een plek voor iedereen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2010 om 14:49

Schulden

Je wordt niet zomaar tot de WSNP toegelaten; als nogal duidelijk is dat je voor het grootste deel door je eigen uitgavenpatroon in de financiele problemen zit is de kans bijzonder klein dat je wordt toegelaten. De richtlijnen tot toetreding in de WSNP zijn sinds een aantal jaar behoorlijk aangescherpt.
De stijging van het aantal aanvragen schuldsanering/faillisement wordt mede veroorzaakt door de economische crisis die veel eigen ondernemingen en zelfstandigen de das heeft omgedaan. En ook tweeverdieners merken dit in hun portemonnee. Die "gemiddelde schuld" is eigenlijk een onzin-cijfer die weinig zegt. Er zijn mensen met zeg 5000 Euro schuld alsook mensen met 150.000 Euro. En het hangt helemaal van je inkomen af hoeveel je afdraagt aan de boedel dus die "gemiddelden" zijn nogal ruim te nemen.
Natuurlijk zijn er mensen die "door eigen schuld" zo in de problemen zijn gekomen maar het grootste deel van de mensen die daadwerkelijk in de WSNP zitten heeft wel degelijk te maken met onvoorziene omstandigheden buiten "hun eigen schuld".
Lees maar eens de schrijnende verhalen van mensen op diverse WSNP discussiesites, vraagbaken etc. Heel veel alleenstaande ouders, gescheiden partners, mensen die opeens te maken kregen met ontslag, ernstige ziekte van zichzelf/partner/kind, kleine zelfstandigen etc. Om maar niet te zwijgen over de mensen die psychische problematieken hebben, partners van een verslaafde oid. Wil je dat ook "eigen schuld dikke bult" noemen? Is naiviteit en te goed van vertrouwen zijn "je eigen schuld"? Ziek worden? Een partner "kiezen" die jarenlang een dubbelleven leidt? Slachtoffer worden van een loverboy? Ontslagen worden, in de WAO belanden en zodoende je hypotheek niet meer kunt betalen?
Als je denkt dat dit uizonderingen zijn heb je het faliekant mis. Verdiep je eerst eens in de WSNP voordat je mensen gaat veroordelen.
Maar dan nog, iedereen heeft recht op een kans. Wij zijn met zijn allen de maatschappij en betalen met zijn allen mee aan (sociale) voorzieningen. Wij maken daar met zijn allen in meer of mindere mate gebruik van en profiteren daar met zijn allen van.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 15:25

Ja mirreke

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben voor vrijheid en vangnet, maar óók voor verantwoordelijkheid. Ik denk dat we elkaar als volwassen mensen serieus moeten nemen en dus ook allemaal onze verantwoording moeten dragen. En dat houdt wat mij betreft in, dat als je aanspraak maakt op gezamenlijke voorzieningen, dat je zult moeten zorgen dat je handel en wandel transparant is.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 15:29

Ja elisa

Je kunt voorbeelden aanhalen zoveel als je wilt, maar je ontkomt er niet aan dat iemand in de schuldsanering aanspraak maakt op gezamenlijke gelden. En dat betekent, dat "de rest van de maatschappij" die gelden op zal moeten brengen. En dat geeft die maatschappij het recht om daar wat over te zeggen. Dat is óók samen verantwoording dragen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 15:22

Poezie

Oh maar ik ben ook met je eens dat mensen die afhankelijk zijn van de maatschappij zich niet van de hebberige kant moeten laten zien in de trant van 'daar hebben wij recht op'. Dat kan zo zijn, maar daar moet je naar mijn idee heel bescheiden in blijven.
Ik ben het ook eens met dat je verslavingen aan banden moet leggen als je amper geld hebt om die te bekostigen. Maar dat blijft toch een privé-aangelegenheid waar een buitenstaander niet te hard over kan oordelen zonder de precieze toedracht te kennen. Ik heb mijn man indertijd ook min of meer gedwongen om met roken te stoppen. Dat ging goed. Maar er zijn ook mensen die veel stress hebben en uit hun rokertje een moment van rust halen. Ik ben tégen roken, maar iemand verplichten te stoppen omdat ze aan jouw belastinggeld zitten gaat een stap te ver.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 15:27

Pelle

Ik betaal geen wegenbelasting, maar ik zal toch heus wel meebetalen aan de Azoveel. Net zoals ik vroeger hondenbelasting betaalde en dat geld misschien wel naar een speeltuintje verdween.
Wat de bewindvoerder kostte weet ik eigenlijk niet meer. Budgetbeheerkosten hangen af van de mate van beheer. Volledig beheer is ongeveer 60 euro (tenminste een paar jaar geleden nog) en basisbeheer (dus alleen de écht vaste lasten zoals woon-, energie en zorgkosten) is ongeveer 30 euro. Per maand dus. Toen wij er gebruik van maakten tijdens de wsnp kostte het ons dus 60 euro per maand. Nu doen we het voor 30 euro. Ik heb dat er voor over voorlopig.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 15:48

Pelle

Ik denk dat er vaak een deel 'kop in het zand' bij zit. Ik praat nu ook voor mezelf. Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die dénken dat ze de boel goed beheren en behéérsen en toch finaal over de kop gaan door een tegenslag. Je hoeft maar een paar keurige leningen te hebben, die je op basis van je inkomen bent aangegaan met de bedoeling die binnen een paar jaar af te betalen, ontslagen te worden en vervolgens geen geld meer te hebben voor de aflossing. En hoeveel mensen hebben zo'n keurige lening, een keurige boekhouding en een keurig budget voor wonen, huishouden en vertier?
Ik denk dat je ons kunt scharen onder 'een deel bij jezelf en een deel 'het overkomt je'. Ik zal een ander ook nooit veroordelen omdat hij niet alles perfect voor elkaar heeft.
Ik denk overigens dat er meer meisjes te maken hebben met het verschijnsel loverboy dan je in de statistieken ziet. Wat ik inmiddels wel weet is dat die meisjes in de praktijk vaak minder goed (ook tegen zichzelf) beschermd worden, ook al weet men ervan, dan zou moeten.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 15:53

Tirza

Ik ben met je eens dat de maatschappij zich ermee mag bemoeien, maar meer in de zin van de politiek, dat zijn tenslotte de mensen die we daarvoor gekozen hebben, dan door iedere Truus of Karel die er het zijne van meent te mogen zeggen. De laatsten zijn niet altijd even goed geïnformeerd en hebben ook last van eigen vooroordelen.

dc

dc

23-09-2010 om 18:54

Pelle

Nou, dan zijn de meeste mensen aan de foute kant bezig met hun lening voor de auto (vaak nodig voor werk) of huis. Ik betaal nog steeds voor mijn studieschuld. Hoeveel huishoudens hebben er GEEN lening?

Bastet

Bastet

23-09-2010 om 19:01

Ja,hiero,geen lening!Helemaal niet,niks,noppes!
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 21:20

Pelle

Ik wil niet vervelend doen, maar als nu binnen één maand niemand meer zijn lening zou aflossen zou de bankwereld nogmaals instorten. En dat zijn heus niet allemaal leningen van oelewappers. Ik ben met je eens dat lenen voor een cd speler dom is, maar hoeveel nieuwe auto's op de weg zullen allemaal cash uit eigen zak betaald zijn denk je? Ik word een beetje moe van dit soort reacties over de tering naar de nering zetten, omdat het doorslaat in bélering.
Mij zul je geen grote lening zien nemen voor een boot of auto, maar ik heb er ook geen mening over bij een ander. Jij bent zelfs bang om een huis te kopen. Iets wat de normaalste zaak van de wereld is. Ik ben het tot zekere hoogte met je eens hoor dat een eigen huis een risico vormt. Als wij er een gehad hadden, waren we die waarschijnlijk kwijt geweest en nu zijn we zonder huisverlies door die periode gekomen. Ik ben daar erg dankbaar voor. Daardoor besef je ook eens te meer hoe snel je alles kwijt kunt raken en hoe je boft dat dat niet gebeurd is. Dus ik droom nog steeds van een leuke prijs uit de loterij zodat ik bij een makelaar binnen kan stappen met 'doe mij die maar!'.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 21:21

Ha dc

Ik zie dat jij zo'n beetje hetzelfde hebt gezegd over auto's en huizen

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 21:31

Pelle

Ik zie ook je laatste reactie en er past maar een woord: applaus! Het ziet er allemaal heel erg georganiseerd uit.
Wij gingen na een paar maanden samenwonen, kochten in de jaren die volgden iets onzinnigs als een nieuw bankstel, moesten huur, gas, licht en water betalen. Een verloving van een paar jaar om te sparen was beter geweest, begrijp ik?

Ik snap er niets van kaaskopje

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Iedereen moet gas licht en water betalen. En een "domme" aankoop zoals een nieuw bankstel... tja, dan moet je ergens anders op bezuinigen. Iedereen maakt fouten, zo ook wel eens op financiëel gebied. Maar dat moet je zelf weer rechttrekken en niet laten voor wat het is. Dan gaat inderdaad die balans scheef hangen.
En een lening afsluiten voor een nieuwe auto?! Be-la-che-lijk! Inderdaad, je zult 'm maar total-los rijden, wég auto terwijl je wel die schuld moet blijven aflossen. Het wordt hier op het forum heel vaak gezegd: koop niets waar je geen geld voor hebt.
Als je een huis gaat kopen, koop niet te duur. Wees er zeker van dat je ook in mindere tijden in ieder geval de hypotheek nog kunt opbrengen.

Gr. Poezie. (Die auto en caravan gewoon van gespaard geld heeft gekocht....)

Gerdina

Gerdina

24-09-2010 om 10:12

Wij hebben ook geen leningen. Zeker niet voor de auto. En ook geen hypotheek.
Maar dat schijnt een uitzondering te zijn. Toen vrienden van ons een huis gingen kopen was de bank erg verbaasd dat ze niet ergens een lening hadden. Dat kwam bijna niet voor.

Logisch

Logisch dat die bank dat zegt: zij hebben baat bij al die leningen. Eerlijk gezegd ken ik in mijn omgeving maar 1 persoon die ooit een lening heeft afgesloten om een computer te kopen. Die had er bij nader inzien spijt van als haren op haar hoofd.

Gr. Poezie.

"een pé-elletje"

..zo wordt dat dan gekscherend genoemd.

Hebben wij ook nooit gehad.
Het is mij opgevallen in de kennissenkring dat eerst sparen niet meer vaak wordt genoemd als optie. Wij hebben niet begin jaren 90 gekocht. Jammer dan. Maar door het opgespaarde geld konden we begin jaren 00 kopen. Duurder, maar toen waren we er pas aan toe.

Nooit ergens voor geleend behalve het huis. En huis betalen we versneld af. Veel 2de hands in de woonkamer. Streven ernaar om zo min mogelijk nieuwe apparaten in huis te hebben, omdat anders langzaam je verbruik omhoog kruipt, en je reserveringen voor vervanging/reparatie.

Met ieder nieuw ding in huis moet je meer gaan sparen. Stel je koopt TV van 1000 euro die 10 jaar meegaat, dan moet je vanaf dat moment 8 euro per maand sparen om hem te kunnen vervangen. En dat geldt voor alle apparaten.

Als je je hier aan houdt hoef je nooit te lenen.

Hillary

Hillary

24-09-2010 om 12:30

Bochten wringen

Toch heb ik veel meer het idee dat mensen die niet gekocht hebben zich in bochten moeten wringen, als ik zie wat je kunt horen voor hetzelfde bedrag dat wij aan hypotheek kwijt zijn. Wij kochten ons eerste huis in 1993, ik 24 man 23 en dienstplicht aan het vervullen (had wel een vaste baan), we kochten een huis dat zo'n 25.000 gulden boven ons budget lag, slapeloze nachten van gehad hoor, maar toch gedaan. In 2000 verkochten wij dat huis met een forse winst(170.000 gulden winst) en kochten wederom een huis waarvan we dachten poeh wel wat duur (nu zo'n 50.000 gulden boven ons eigen gestelde budget). Maar nu tien jaar later zitten we in een kast van een huis (voor randstadbegrippen dan) tegen een maandlast van 600 euro. Heb wat familieleden die huren voor datzelfde bedrag, de een in een piepkleine eensgezinswoning en de ander in een appartementje voor 1 a 2 personen. Die huur zal de komende jaren nog stijgen, maar die hypotheeklasten niet. Overigens kreeg mijn man ook opeens een huurwoning aangeboden toen we nog niet samenwoonden, dat hebben we toen afgewezen met het idee dat we liever gelijk wouden kopen, toch zonde om dan je huurwoning te gaan behangen enzo, dan blijf je er toch weer een paar jaar zitten. We zijn wat langer apart blijven wonen en daarna nog een half jaar bij zijn ouders in om te sparen, zo konden we in ieder geval de kk zelf betalen.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-09-2010 om 15:02

Wel een lening voor auto

Wij hebben er vorig jaar voor gekozen om WEL een lening af te sluiten voor een auto,
na jaren van pech en hoge kosten op onze tweede hands auto, hebben we een spliksplinternieuwe auto gekocht van 9000 euro, het geld daarvoor hebben we geleend.
Dat zullen jullie dan dom vinden, maar wij hebben voors en tegens afgewogen en op dat moment was het een goede keuze, ik heb er nog steeds geen spijt van.
Onze maandlast is gelijk gebleven omdat dit een super zuinige, kleine auto is, en de lenige betalen we met grote sprongen terug.
Ik heb er vertrouwen in dat we die over een jaar hebben afgelost. Is dat dan zo erg?
Groet, Polly

Polly Shearman

Polly Shearman

24-09-2010 om 16:09

Nee pelle

Maandelijkse aflossing+verzekering+wegenbelasting is om precies te zijn 5 euro goedkoper met de nieuwe auto dan met de oude.
Gelukkig zijn we ook aan benzine enorm veel minder geld kwijt ( scheelt wel 200 euro per maand)
en steeds als we wat extra over hebben, gaat dat gelijk naar de aflossing van de lening.
Natuurlijk is het een drama als pollyman ineens ontslagen zou worden, maar zijn bedrijf is zeer stabiel, en zijn positie ook daar hebben we rekening mee gehouden. Hij heeft bovendien een hele goed arbeidsongeschiktheids verzekering, en daarbij komt dat ik sinds deze maand ook een volledig baan heb en ook daar hebben we rekening mee gehouden toen we de keuze overwogen.
groet, polly

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 16:40

maandelijks sparen voor een nieuwe, dat moet je er ook nog bijtellen. Anders is straks autootje op, leninkje afbetaald en heb je weer/nog geen geld voor een nieuwe.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 16:42

Kaaskopje

Wij, de mensen, de maatschappij zíjn de politiek. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven. Mijn schoonmoeder van 90 zou graag vaker dan eens in de week douchen. Daar is geen geld voor in de zorg.

Tirza

dc

dc

24-09-2010 om 17:38

Pelle

Het is heel fijn dat jij alles zonder lening hebt kunnen doen, maar dat gaat niet voor iedereen op. Ik heb bijvoorbeeld voor een betere baan een lening moeten afsluiten, want ik had voor die baan echt een auto nodig, en niet eens geld voor een tweedehands auto.

Geen probleem om af te betalen hoor, maar als mijn man zijn baan kwijtraakt (ik werk nu niet meer), dan zitten we in de penarie met lening en vaste lasten als huur enzo. Laten we hopen dat het niet gebeurd.

Sparen is fijn als je een heel stabiel leven hebt op 1 plek. Ik en mijn man hebben ervoor gekozen veel te zien van Europa. We zijn ondertussen in ons 5e land beland. En iedere verhuizing kost altijd al ons spaargeld. Moeten we volgens jouw theorie gewoon niet doen (voorbijgaande onzin?). Maar ik vind juist dat dit soort ervaringen mijn leven de moeite waard maken. Ik heb er ontzettend van genoten en veel van geleerd. Maar daardoor heb ik dus wel de lening voor de auto. Stom stom stom.

Verder, als iedereen denkt als jij, en niets meer leent, dan gaan we waarschijnlijk richting een enorme economische crisis. Is dat nou zo handig? Lenen is goed voor de economie. Mensen die hun geld willen investeren in een nieuwe auto ook. Dat levert heel veel werk op. En een hoop rente.

Ik ben het wel met je eens dat lenen voor een nieuwe tv, of dat soort dingen erg onzinnig is. Maar ik denk dat de doelgroep voor dat soort leningen niet zoveel verstand heeft om dat in te kunnen zien. Vandaar dat ik vind dat de kleine lettertjes veel duidelijker moeten zijn, en mensen beter bewust gemaakt moet worden van wat een lening precies inhoudt. Kunnen ze op school toch wel wat aan doen bijvoorbeeld?

Hanny61

Hanny61

24-09-2010 om 17:38

Wat een gedoe

deze vervuiling van Elisa's juichdraadje. We kunnen met elkaar wel gaan filosoferen hoe je uit de financiële problemen blijft en wie er anders voor op gaat draaien, feit blijft dat Elisa uit de WSNP is! Gefeliciteerd!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2010 om 18:58

Reactie

Tel je zegeningen als je leven precies zo gaat als gepland zonder tegenslagen.
Ik heb helaas wel moeten lenen om het hoofd boven water te kunnen houden. Alsook voor mijn kind te zorgen. Om te kunnen overleven. Ik heb door omstandigheden nooit flink kunnen sparen ook al had ik dat graag gewild. Ik heb nooit een partner gehad die naast de lusten ook de lasten deels kon dragen. Een onverwachte zwangerschap; ziek worden/in de WAO terecht komen terwijl je parttime werkt op een vrij laag salaris; een brand; twee keer een noodzakelijke verhuizing op een inkomen dat net boven de grens ligt voor vele toeslagen maar te weinig is om veel noodzakelijke dingen te kunnen bekostigen, laat staan te kunnen sparen. Ouders die het ook niet breed hadden en je dus ook niet zomaar geld konden toestoppen indien noodzakelijk. Een "goede vriend" die je te goeder trouw dan een groot deel van je (toch al weinige) spaargeld aftroggelt en waarvan je nooit meer iets terugziet. De enige "vriend" die je steunde toen je zwanger was terwijl niemand anders, ook je eigen ouders niet, je steunden.
Ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik nog nooit een onverantwoorde uitgave heb gedaan. Ik heb op straat gezworven, dakloos. Ik heb wekenlang letterlijk om eten moeten bedelen. Ook met kind. Aankloppen bij de buren of mijn ouders om fatsoenlijk voedsel of die broodnodige aangepaste schoenen voor mezelf.
En nogmaals, ik ken de weg in de sociale zekerheid beter dan wie dan ook. Maar soms val je buiten alle "hokjes", regels en wetgeving.
En dan is die WSNP je laatste strohalm op uitzicht. Met die schone lei in de hoop dat meer onverwachte ellende je voorlopig bespaard blijft en je eindelijk eens kan gaan sparen als vangnet. Plus zover komen dat je lichamelijk en geestelijk weer een geschikte baan kan krijgen waarmee je eindelijk ook eens meer kan verdienen dan net iets boven bijstandsniveau.
Nee, een koophuis zit er niet in. Een nieuwe auto ook niet. Hoef ik ook niet zo nodig. Alleen al het feit dat ik nu onbezorgd en relatief makkelijk in staat ben om aan de noodzakelijke eerste levensbehoeften te voldoen geeft me dat gevoel van vrijheid en opluchting.
Als je nog nooit zo diep bent gezonken weet je niet waar je over praat. Ik word hier werkelijk misselijk van, dat "eigen schuld, dikke bult" belerende toontje van veel mensen. Lekker makkelijk, anderen veroordelen en beoordelen vanuit je eigen stabiele situatie. Ik wens mijn ergste vijand nog niet toe wat ik heb meegemaakt.
O ja, ik ben vijf jaar geleden toen ik in de schuldhulpverlening terecht kwam gestopt met roken en drinken. Maar dan nog gun ik iedereen zijn sigaretje. Juist die extra's kunnen dan net dat zetje geven om vol te houden. Probeer zelf maar eens drie maanden van 150 euro per maand (vaak had ik zelfs nog minder) rond te komen met kind. Dan besef je dat dat ene ijsje of dat ene koekje alle verschil maakt. Of dat ene uitje naar een pretpark. Dat ene sinterklaascadeautje.
En ik begin nu pas te beseffen dat ik die schone lei heb. Nu pas kan ik er echt bewust van gaan genieten.
Vandaar dat ik verder dit draadje voor gezien hou. Ik wil graag open en eerlijk zijn om zo hopelijk andere mensen te kunnen helpen danwel wat inzichten te geven maar ik hoef mij niet te verantwoorden danwel te verdedigen; net als veel anderen. Dat hebben wij in drie of vijf jaar schuldsanering al te veel en te vaak moeten doen.

Oef!

Elisa, het gaat mij er niet om te bagatelliseren wat jij hebt meegemaakt. Wat mij wel stoort aan jouw houding is de boodschap dat een ander "het geluk heeft gehad om in een stabiele situatie te zitten". Helaas, die mensen hebben dat voor zichzelf gecreerd. (Op een enkele na, maar die zijn toch echt zeldzaam)

Gr. Poezie. (Die echt heel blij voor je is, en hoopt dat je nooit meer in deze situatie beland...)

Poezie

ophouden is ook een kunst.

ik zou de bewering niet voor mijn rekening willen nemen dat iedereen in een stabiele situatie die zelf gecreëerd heeft.

Hou het bij jezelf zou ik zeggen.

dc

dc

24-09-2010 om 21:42

Illusie van zekerheid

We leven in een enorme illussie van zekerheid. In het leven IS niets zeker, ook financiële stabiliteit niet. Kijk naar de beurscrash begin vorige eeuw in amerika. Of wat dacht je van al het geld dat de joden in de jaren dertig zijn kwijtgeraakt (voor hun levens). Of wat een tsunami, aardbeving, etc. etc. kan doen?

We leven nu een tijdje in betrekkelijke stabiliteit, maar nog steeds kunnen we geveld worden door ongelukken of ziektes, die we niet hebben voorzien en veel meer financiële gevolgen kunnen hebben dan gedekt door verzereringen.

En soms kunnen mensen gewoon wat stoms doen. Een verkeerde persoon vertrouwen, of een bedrijf starten, dat door niet-betalende opdrachtgevers failliet gaat. Of een lening aangaan, en dan een baan verliezen.

Het fijne van Nederland is dat we in onze regelgeving hebben ingecalculeerd dat mensen al dan niet door eigen schuld armoedige jaren kunnen hebben, en dat we ervoor kiezen om deze mensen als maatschappij te ondersteunen (en de ondersteuning is geen vetpot). Uit het principe dat het iedereen kan gebeuren.

Als je gelooft in het eigen schuld, dikke bult principe, dan moet je voor de gein eens door New York gaan lopen. Persoonlijk vind ik het shockerend dat een van de rijkste landen van de wereld zoveel mensen heeft rondlopen die blijkbaar allemaal oerstom geweest zijn, en geen geld hebben voor huisvesting, kleren, eten of wat dan ook, en op straat bedelen.

Laten we onze zegeningen tellen, en niet vergeten een beetje mededogen te hebben voor anderen. Het leven is zo maakbaar niet als we wel zouden willen geloven!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2010 om 22:40

Veroordelen

Natuurlijk vat ik het persoonlijk op, net zoals de meeste anderen die in de schuldsanering buiten hun schuld om zitten en wel degelijk afgerekend worden door al die mensen met dezelfde vooroordelen en kokerblik.
Natuurlijk zijn er ook mensen die buitensporig verkwistend zijn geweest en gewoon maar lukraak alles kochten wat maar los en vast zit. Maar dit is niet het grootste deel van de mensen in de schuldsanering. Dat is een keihard gegeven en dat probeer ik duidelijk te maken.
En nee, ook NL is geen zaligmakend land. Los van de nog overwegend calvinistische inslag en de verrechtsing is die "sociale zekerheid" bij ons verre van perfect. Juist voor die mensen die er meer dan gemiddeld aanspraak op moeten maken. Juist die vallen te vaak buiten de boot en de pot met centen.
Maar wij hebben dan dus wel die WSNP. Waar maar al te duidelijk nog teveel vooroordelen over bestaan. Alsook dat men denkt dat het "slechts drie jaar zuinig aan zijn" inhoudt.
Mijn situatie was en is geen uitzondering. Het leven is idd niet maakbaar noch voorspelbaar. En dan nog, fouten maken is menselijk. Mensen verdienen een kans of zelfs een tweede kans.
En ja, tel je zegeningen. Dat iemand nu in een stabiele situatie zit geeft geen garantie voor de toekomst. Je hoeft ook weer niet paranoia te zijn maar shit happens. Ook al wil je niet. Soms heb je geen keuze; soms moet je je wel wenden tot noodmaatregelen ook al weet je dat die niet verstandig zijn. Als het om overleven gaat doe je alles. Daar ga je iemand toch niet om veroordelen? En als je het wel doet, geef dan tenminste toe dat je gewoon niet voldoende op de hoogte bent van de materie om er iets zinnigs over te zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.