Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2010 om 14:19

Wsnp: schone lei!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gemakkelijk

Ik denk dat het erg gemakkelijk is om te oordelen over situaties die je zelf niet hebt meegemaakt.
En die veroordelingen vliegen hier over het scherm.
Lenen is o zo fout, volgens een aantal mensen, maar als Polly zegt dat ze wel heeft geleend voor een auto, en onderbouwt waarom ze dat besluit heeft genomen is er opeens wel begrip.
Ik heb nooit in de schuldsanering gezeten...Net niet. Dank zij de hulp van ontzettend lieve familieleden. Ik heb fouten gemaakt, grote fouten, die mijn gezin het dak boven ons hoofd hebben gekost. Ik ben er niet trots op, schaam me kapot erover.
Maar ik ben wel heel trots op het feit dat we nog steeds samen zijn, een leuk huurhuisje hebben en prettig en ontspannen kunnen leven.
En ja, ik denk dat het iedereen kan overkomen. Je kunt nog zoveel spaargeld hebben, nog zo'n goede buffer, als je er iedere maand iets van moet opleven is op een gegeven moment dat potje ook leeg. De weg naar leven onder de armoedegrens is niet zo lang, ook niet in Nederland.
Daarom, Elisa, vind ik het geweldig dat je nu een nieuwe start kunt maken! Geniet ervan, dit heb je zelf voor elkaar gebokst! Alle bewondering daarvoor.

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 00:09

Maar wat zo grappig is

Jullie weten net zo min wat mijn achtergrond is. Ik ben over de helft van mijn leven (mag ik hopen) en ik heb het goed voor elkaar. Maar wie zegt dat dat altijd zo geweest is? De jaren hebben mijn blik verbreed, maar mijn mening niet verzacht. Ik heb moeite met mensen die alle mogelijke tralala er bij sleuren om de basis te verbloemen: verantwoording nemen. En inderdaad, shit happens. Daar weet ik alles van. Terugvallen in wéér geldproblemen happens trouwens ook. Elisa, ik wens je een schuldenvrij, zorgeloos leven. Maar neem alsjeblieft je verantwoording en blíjf die nemen.

Tirza

Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2010 om 09:39

Pelle ( ot)

Ja, die vreselijk auto van ons, zoop zoveel benzine dat ik daar bijna wekelijks 100 euro in kon gooien, en dat was dan weer op na een paar ritjes op en neer naar het ziekenhuis ( dat was de periode dat schoonvader daar lag)
nu tank ik maandelijks ongeveer 50 euro, soms nog voor 20 erbij ofzo...
het scheelt enorm!!

Shit happens

Ik ben het helemaal met Tirza eens, dat probeerde ik nou steeds uit te leggen.
Tirza zegt: "Terugvallen in wéér geldproblemen happens trouwens ook. Elisa, ik wens je een schuldenvrij, zorgeloos leven. Maar neem alsjeblieft je verantwoording en blíjf die nemen." Dat onderschrijf ik.....

Gr. Poezie.

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 11:12

Polly

Ik snap alleen niet dat je maandelijkse lasten gelijk blijven.Wij hebben nu ook een kleinere en meer zuinige auto,en betalen nu minder wegenbelasting en verzekering,scheelt 30 euro per maand.

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:23

Maar die benzinekosten

Die waren maar tijdelijk begrijp ik (schoonvader ziekenhuis). Wat reed die oude dan en wat rijdt die nieuwe? In 1-op-zoveel bedoel ik?

Tirza

fladder

fladder

25-09-2010 om 15:28

Dc en elisa

DC: "We leven in een enorme illussie van zekerheid."

En zo simpel ligt dat, ja. Het kan iedereen morgen overkomen.

Elisa, laat je niet gek maken! Je hebt een schone lei, je hebt een nieuwe kans! Super!!! Maar je bent er wel gekomen door een doorzettingsvermogen dat veel mensen niet kennen, omdat ze dat nog niet nodig hebben gehad...!

Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2010 om 15:51

De oude/de nieuwe

de oude was een hele grote oude auto, 7 persoons en reed naar schatting 1 op 7 ( de eerste jaren niet, maar het laatste jaar wel)
de nieuwe is een piep kleine super nieuwe, en die rijd echt heel zuinig ( geen idee hoe zuinig, maar een van de zuinigste auto's zegt men)

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 17:24

Dus polly

Betaal je waarschijnlijk ook minder wegenbelasting en verzekering.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2010 om 00:15

Pelle

Dat bankstel hebben we gekocht op afbetaling en dat is zonder probleem verlopen. Nu, jaren later, zou ik dat niet snel meer doen, omdat ik weet hoe rampzalig het is als je dergelijke verplichtingen niet meer kunt nakomen. Daarom was ik later ook zeer voor een verbod op reclame van de leenbanken van Dirk Scheringa. Het bracht mensen in verleiding tot aankopen die 'boven hun stand' waren. Inmiddels is dat op andere wijze opgelost zoals we allemaal weten.
Wij zijn ook begonnen op tweedehands meubels. Als je ziet wat voor spul er bij kringloopwinkels te koop is zou ik dat als 'starter' ook zo weer doen.
Ik kan niet goed uitleggen waarom ik nou eigenlijk geïrriteerd raakte door wat je verteld had. Ik denk voor een deel door de opmerking dat Pelleman zijn geld niet aan voorbijgaande onzin had uitgegeven. Wat is onzin? Wij gingen in die beginjaren nog vaak uit en naar popconcerten. Dat heeft geld gekost, maar ik vind het nog steeds geen onzin. Wij vonden een dure bruiloft weer niet nodig. Dus onzin en wat je belangrijk vindt is heel erg persoonlijk. Ik denk dat ik juist een beetje zenuwachtig geworden zou zijn van een jongeman die zijn geld nooit aan onzin uitgegeven had.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2010 om 01:18

Elisa

Jij: Als je nog nooit zo diep bent gezonken weet je niet waar je over praat.
Ik: Dat zijn mijn woorden, foei!)
Wij hadden volledig budgetbeheer, zoals je weet. Dat hield in dat we iedere week huishoudgeld kregen. Wat ik bijvoorbeeld zo lekker vond toen we weer over ons eigen geld konden beschikken was dat ik weer op aanbiedingen in kon gaan van bijvoorbeeld een paar zakken kattenvoer voor de een lagere prijs, pakjes drinken in een grootverpakking en daardoor veel goedkoper, of vlees uit de reclame die je in de vriezer legt voor als het uitkomt. Ik kon weer voorraadjes inslaan zeg maar. Het idiote van zo'n weekbudget is dat je regelmatig niet op een aanbieding in kunt gaan doordat de prijs te hoog is voor het weekbudget. Heel frustrerend, omdat het over een hele maand bekeken veel goedkoper kan zijn als je wel op aanbiedingen in kunt gaan.
Ik begrijp je gevoel dat je het verdedigen en verantwoording afleggen zat bent. Dat ben ik ook. Maar juist doordat ik denk dat de weegschaal erg makkelijk doorslaat naar 'eigen schuld, dikke bult', blijf ik toch reageren.
Elisa, geniet er maar lekker van dat je weer eigen baas bent. Je komt nu vast af en toe situaties tegen waarin je opeens bedenkt 'oh ja, dat kan ik nu weer doen!' Heerlijk is dat.

Polly Shearman

Polly Shearman

26-09-2010 om 12:05

Nog een keer

De wegenbelasting lag met oude auto ( uit mijn hoofd) rond de 75 euro, met de nieuwe 22,50
de oude verzekering was rond de 50 euro, en NU jawel ALL-risc maar 35 euro

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-09-2010 om 15:33

Kaaskopje, polly

Kaaskopje, ik geniet Ik ben druk bezig om al die zakken met te klein geworden kleding van zoonlief op MP te zetten, net als speelgoed waar hij niet meer mee speelt etc. En ik heb zowaar mijn eerste 50 euro spaargeld op mijn spaarrekening gezet! Hopelijk kan ik 50 euro per maand blijven sparen... Ik spaar nu eerst voor vakantie maar er zijn ook heel wat dingen hier in huis die heel hard aan vervanging toe zijn dus daar moet ik ook geld voor reserveren.
Van de week ben ik met zoonlief gaan shoppen want we hadden allebei geen lekker warme, degelijke winterschoenen dus ik heb voor ons allebei nieuwe, goede, warme winterschoenen gekocht in de uitverkoop.
Het was heel raar om weer eens te gaan "shoppen"; zoonlief genoot en we keken allebei onze ogen uit. Ik vond het heel eng om dat geld uit te geven, zeker omdat ikzelf speciale schoenen nodig heb vanwege mijn orthopedische steunzolen dus dan praat je toch over relatief dure schoenen maar ik ben zo blij als een kind met mijn laarzen! Eindelijk kan ik met warme voeten langs de zijlijn staan als hij voetbalt=P
Daarna heb ik hem voor het eerst mee uit eten genomen bij de V&D en dat was een feestje. Kijken hoe dat eten vers gemaakt wordt, ons water in wijnglazen en de luxe van het niet zelf hoeven koken en afwassen, geweldig!
Hopelijk kan ik in de toekomst weer aan het werk zodat ik meer inkomsten heb en meer kan gaan sparen... Maar dat gevoel van vrijheid dat ik nu heb is onbetaalbaar!
Polly, geniet van je autootje Heerlijk hoor; staat ook op ons verlanglijstje maar dat is een droom voor de lange-termijn... Ik vond het heel erg dat ik ons autootje moest verkopen; ook dat gaf een groot gevoel van vrijheid moeten missen. Het was een vierdehands stuk blik op wielen maar ik mis hem nog dagelijks...
Afijn, we gaan ervoor! Stukje bij beetje ons leven weer een beetje op de rails zetten maar voor nu zijn we allebei al zoveel meer ontspannen en relaxter en daar gaat het vooral om!

Elisa

Wat klinkt dat goed wat je omschrijft van jullie shoppen, super dat jullie daar zo van genieten.

Groetjes, Pinkelot

Fijn elisa!

Nu je je financiën weer op orde hebt zou ik dit soort dingen zeker eens in de zoveel tijd doen. Daar moet je dan wel voor sparen, én niet meerdere dingen tegelijk doen. Dan hou je het in de hand, en kán het gewoon. (Zo doe ik het zelf ook in tijden van krapte, en vooralsnog is dat altijd goed gegaan )

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.