Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sophie

Sophie

18-02-2011 om 10:21

Zo stom geweest... spoed!

Ik heb gisteren zoiets stoms gedaan op mijn werk besef ik nu, en nu weet ik niet meer wat te doen...

Verhaal in't kort. Mijn baas (waar ik al niet zo'n goed band mee heb) is op vakantie. Er is (buiten mijn schuld om) iets fout gegaan wat met mijn werk te maken heeft. Een collega is nu aan het rondbazuinen dat er iets niet goed loopt, en ik hoor van hem dat hij dit ook in een mail naar mijn baas heeft gestuurd. Met mijn naam erbij dus.

Ik heb rechten om in de mailbox van mijn baas te kijken, maar doe dit eigenlijk nooit omdat het nooit nodig is. Maar nu werd ik wel heel nieuwsgierig naar wat de betreffende collega in die mail naar mijn baas heeft gezegd, dus ik heb de mailbox van mijn baas geopend. En zonder er bij na te denken heb ik de mail doorgestuurd naar mijn naaste collega die ook in de mail wordt genoemd.

Ontzettend stom ja, ik weet het. Want nu staat er dus 'deze mail is doorgestuurd' bij die mail. En mijn baas komt maandag terug en gaat dat dan zien.

Ik kan wel door de grond zakken. Wat zouden jullie doen? Ja, in eerste instantie natuurlijk nooit zoiets stoms doen als ik, maar hoe los ik dit nou weer op? Eerlijk vertellen? Ik ben bang dat onze verstandhouding dan echt nooit meer goed komt.

O ja, de betreffende collega heb ik er ook al op aangesproken, dat ik dit geen stijl vind, dat hij eerst naar mij moet komen als hij een probleem heeft.
Maar ja, nu heb ik dus een groter probleem...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

18-02-2011 om 10:33

Valt toch wel mee?

Volgens mij valt het wel mee hoor! Er loopt iets niet goed, maar dat is niet jouw schuld. Collega doet net of het wel jouw schuld is en stuurt een mail naar de baas. Ik vind het niet zo raar dat je daar dan nieuwsgierig naar bent en ook niet dat je het doorstuurt naar een andere collega, want die wordt ook onterecht beschuldigd toch? Bovendien heb je ook gedaan wat je had moeten doen, namelijk de beschuldigende collega gewezen op zijn gedrag. Als je dit verhaal nu vertelt aan je baas zoals het is, dan kan ik me niet voorstellen dat je een groot probleem hebt.

Sophie

Sophie

18-02-2011 om 10:48

Ja maar

Ja maar toch, ik heb in principe niks in haar email te zoeken, ookal heeft ze mij daar wel de rechten voor gegeven. Ik kan me goed voorstellen dat ze daar moeilijk over gaat doen.
Maar ja, aan de andere kant... eerlijk duurt het langst, nietwaar?
Maar nu zit ik tot maandag dus wel enorm in de zenuwen. Echt waar, ben er bijna lichamelijk ziek van.

Is dit

niet goed ? Volgens mij wel.
Er is iets gebeurd, kon jij niet aan doen. Collega vertelt dit door en heeft baas gemaild. Dat is de reden waarom jij in de mail bent gaan kijken, wat je nooit doet: om de schade (of karaktermoord) voor collega te beperken en transparantie te betrachten. Pas achteraf kan je zeggen of dat verstandig was of niet. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen van deze collega als 'bron' verneemt wat er verkeerd is gegaan. Want wat hij aan de rest vertelt, vertelt hij waarschijnlijk niet precies hetzelfde aan jou en die andere collega, toch ?

Ik zou baas voorstellen om een functioneringsgesprek met deze roddelende collega te houden: zo gaan we niet met elkaar om. Misschien is het beste nu om je stil te houden op de werkvloer.. want het kan best dat iedereen dit nu wel een sappig verhaal vindt maar dat de mening over een week of meer omgeslagen wat betreft aanzien van deze roddelende collega. Wie wil er uiteindelijk nu zo'n collega? Maar je moet wel even nadenken over actie naar de baas.. wat die is geen idee.. misschien een sms met of hij jou kan bellen (na het werk bijv) waarin je eea kort schetst ? Als je het er eerlijk over hebt, wordt het niet gezien als iets dat je verzwijgt (en verzwijgen ligt in 1 stadium voor liegen vindt men vaak) en kan je ook jouw kant van het verhaal horen. Liefst voor hij op het werk is. (Of anders extra vroeg op kantoor komen als hij er weer is).

Lou

Lou

18-02-2011 om 10:59

Joh

Niet doen hoor, zo in de rats zitten. Ten eerste is het niet nodig en ten tweede heb je er niets aan. Of word je dit weekend doorbetaald?

Waarom heb jij rechten om in haar email te kijken? Waarschijnlijk omdat het heel soms nodig kan zijn, bijvoorbeeld als zij op vakantie is? Nou, daar heb je dan nu gebruik van gemaakt en daar kun je je voor verontschuldigen maar je kunt ook heel goed uitleggen waarom je dat deed. Zeg er maar bij dat je je zo rot voelt hieronder. Je had immers geen idee wat collega had geschreven en werd daar stikzenuwachtig van. Toch?

Echt, volgens mij valt de schade wel mee. Als je baas echt zo moeilijk is over e-mailrechten, dan had ze die niet aan jou gegeven.

Wat je verder nog kunt doen voor je eigen gemoedsrust is proberen te zorgen dat baas jouw versie van het verhaal als eerste hoort, dus dat ze er niet bij verrassing achter komt dat je in haar mail hebt gezeten.

Sophie

Sophie

18-02-2011 om 11:08

Rechten

Bedankt voor jullie geruststellende woorden. Baas komt maandag weer op het werk na een week vakantie, maar ik weet dus niet of ze dit weekend haar mail al gaat bekijken.

Ik heb rechten voor haar mail omdat dit gekoppeld is aan haar agenda, zodat ik afspraken voor haar kan plannen als haar secretaresse er niet is. Verder heb ik daar dus eigenlijk niets te zoeken.

Met mijn roddelende collega red ik me wel, hem kan ik aan. Ik ben alleen een beetje bang voor mijn baas, zij is echte een controlfreak en heeft al niet zo'n hoge dunk van mij. We liggen elkaar niet zo, zeg maar. Dus ja, ik zal maandag meteen met haar gaan praten over het hele gebeuren, inclusief dat ik in haar mail ben geweest. Had ik het maar nooit gedaan.... Bah.

Lou

Lou

18-02-2011 om 11:16

Goed

Prima. Dit is het plan, dit ga je doen. Bereid je nog even voor op het gesprek maandag en dan schluss voor nu, laat het niet je weekend vergallen!

Als je toch bij haar agenda kan

plan dan gelijk een afspraak met haar in, zodra ze op kantoor is. Ik zou als ik jou was ook (veel) eerder op kantoor zijn. Dat is die ene collega van jou vast ook van plan.

Sophie

Sophie

18-02-2011 om 11:38

Die collega

Die collega zit op een andere vestiging, dus die zal alleen per mail met haar communiceren. En voor hem of wat hij zegt ben ik niet zo bang, wordt ik alleen maar boos van (en terecht).
En ik ben er sowieso altijd eerder dan mijn baas. Maar heb blijft een vervelend gesprek wat het gaat worden, ik zit gewoon fout. En ik ken haar, zij laat dit niet over z'n kant gaan. En loslaten voor dit weekend... nee, ben bang dat dat niet gaat lukken...

joep

joep

18-02-2011 om 12:13

Misschien

kun je haar zelf een mail sturen met daarin je motivatie. Dan kun je er rustig over nadenken. Het was nodig om de mail te openen, niet voor jou maar voor je collega. Jij had de indruk dat de "foute collega" ergens van beschuldigd werd en dit op een achterbakse manier werd verspreid. Dit gaf teveel onrust op de werkvloer. Om verdere problemen te voorkomen heb je het geopend om te kijken wat er aan de hand was. Per ongeluk heb je dit doorgestuurd. Je hoopt dat ze dit niet vervelend vind.
Je kan het dan brengen alsof je haar hebt willen helpen, haar wil bijpraten over de afgelopen week en alsof de beschuldigde collega onrecht werd aangedaan en jij probeerde de zaak weer recht te zetten?

Mailen

dan zou ik een weloverwogen mail aan je baas sturen met een cc naar de roddelende collega en de andere betrokkenen.
Laat die mail lezen aan anderen om te zien of je boodschap overkomt. Houdt het concreet en verzin een duidelijke kop/object boven de mail.
Presenteer deze zo dat de zaak voor jou daarmee afgedaan is. Als baas dit dan wil bespreken is het aan haar en dan hoor je dat gewoon aan.
Dit soort zaken moet je direct de kop indrukken.
En inderdaad iemand die jou meldt een mail aan baas te sturen dan wil je weten wat daar instaat.
Als je een perfect mens was geweest, wat we geen van allen zijn had je die mail op kunnen vragen bij de betreffende collega.

Korte mail

Let op je formulering, eerst hoe je zaken aan het oplossen bent en niet teveel uitleggen of indekken. Dat is niet leesbaar. Houdt het kort en concreet met veel korte zinnen en alinea's.

joep

joep

18-02-2011 om 12:16

Precies annej

Jij zegt het mooier maar dit is ook mijn idee.

Joep

Dat is ervaring.

sophie

sophie

18-02-2011 om 12:27

O, vertel?

Ik hoor momenteel graag verhalen van anderen die ooit stomme dingen hebben uitgehaald...

Het probleem is nu ook dat ik maar loop te malen en te malen zonder een volwassene in de buurt met wie ik even kan sparren (zit nu thuis met de kinderen). Dus ik loop het ene na het andere scenario te bedenken.

Heb er zelfs al aan gedacht om die hele mail te deleten maar de questie zelf wel met de baas te bespreken. Dat ik heb gehoord dat ze een mail heeft gekregen van collega waarin staat dat.... Waarop baas zegt: ik heb geen mail gehad, maar dat we dan wel de situatie kunnen bespreken waarom dingen fout zijn gelopen.
Maar ja, da's natuurlijk ook geen oplossing, weet ik ook wel, daarmee maak ik het alleen maar erger. Ik weet het, maar ik ben momenteel echt even radeloos. Voel me echt heel slecht.

Een mail sturen is inderdaad een goed idee, ga ik even goed over na denken. Hulp is zeer welkom!

Vic

Vic

18-02-2011 om 12:34

Bellen

Niet zo'n handige actie, en ik kan me voorstellen dat je er wakker van ligt. Ik zou ook niet tot maandagochtend wachten alvorens actie te ondernemen. Heb je het telefoonnummer van je baas niet? Ik zou bellen en uitleggen dat je iets 'doms' hebt gedaan en excuses aanbieden.

langdradige joep

langdradige joep

18-02-2011 om 12:37

Go annej! verbeteren maar

Gedurende je afwezigheid deed ......probleem zich voor. Waarbij mn collega ... beschuldigd werd. De situatie werd hierdoor onwerkbaar. Om deze reden heb ik de mail van .... geopend om inzicht te krijgen in de situatie en deze op te lossen.
Ik hoop dat je hiervoor begrip kunt opbrengen en we zo spoedig mogelijk tot afspraken kunnen komen om herhaling te voorkomen.

Ervaring

Je hebt soms collega's die ook zaken die je goed doet in een kwaad daglicht zetten. Of dat je iets wat minder gedaan hebt om iets anders beter te kunnen doen. Prioriteiten dus. En soms heb je iets stoms gedaan. Dat kan gebeuren.
Sommige collega's letten op details en valt van alles zodoende op. Dat zit in hun karakter, om niet te zeggen dat dit een vorm van autisme kan zijn. Je verdiensten spreken dan vanzelf want perfectie is de standaard. Zelf zijn ze dan panisch om een foutje te maken en blij dat ze die verdenking tenminste van zich af kunnen schudden want het is de ander die een foutje maakt. Vervolgens kan er dan zonder enig inlevingsvermogen naar gezagsfiguren gereageerd worden in niet mis te verstane bewoordingen. Vaak met cc's naar andere betrokkenen of zelfs niet-betrokkenen.
Daar kun je veel last van krijgen en dat moet je ook direct de kop indrukken en voldoende afstand houden van dit soort collega's. Die overigens verder kunnen opvallen door een zeer grote mate van nauwkeurigheid waar jij niet aan zou kunnen tippen. En dat is natuurlijk ook best handig.

Ha joep mijn hobby!

Houdt het feitelijk.
Op die en die datum gebeurde er dat en dat. Dat lost zich op als volgt.
De woorden probleem, afwezigheid en beschuldigen wijzen naar oordelen. Laat dat weg.
Geen sorry zeggen dat leidt tot de veronderstelling dat je toch iets goed te maken hebt terwijl jezelf te goeder trouw aan het werk bent. Hooguit melden dat het onhandig bleek. Liever nog neutraal wat de gevolgen van je handelen bleken te zijn en hoe dit opgelost wordt.

Verontschuldigen

Neemt niet weg dat als je een meer socialere baas hebt, die weet dat mensen geen robotjes zijn en desondanks je vertrouwen geeft, dat dan een tijdig welgemeend excuus weer wel de zaken rechtzet.

sophie

sophie

18-02-2011 om 12:49

Maak een beginnetje

dan wordt het probleem alweer kleiner.
Je hebt niets verkeerds gedaan, het was omdat je op de hoogte wilde zijn van de situatie, om deze zodoende op te lossen.
En: ze heeft net een week vrij gehad, lekker in haar vel, ze voelt zich goed! Dus blij dat jij de kastanjes uit het vuur gehaald hebt!

joep

joep

18-02-2011 om 12:50

Sophie moet zijn joep

Dat heb ik nou zo vaak!

Zo is dat joep

zat ik nog over te denken maar dat is ook goed.
Voor het aanpakken van de storing/vertraging/ foute bezorging heb ik in je mail deze informatie kunnen vinden.

Lou

Lou

18-02-2011 om 12:56

Ha, stomme dingen?

"Ik hoor momenteel graag verhalen van anderen die ooit stomme dingen hebben uitgehaald..."

Ik ben redacteur en heb een keer de volledige kopij van het blad dat we hadden gemaakt, gedelete. Het moest nog die dag naar de vormgever en ik had het, slim als ik ben, op de enige manier weggegooid dat het niet meer terug te halen was.

Bedoel je dat soort verhalen?

Vic

Vic

18-02-2011 om 13:07

Geen excuses?

Volgens mij is het doorsturen van mail van een ander, zonder opdracht van diegene, toch wel een behoorlijke misser. Daar moet je m.i. in ieder geval je excuses voor aanbieden. Het was niet alleen een kwestie van de mail lezen, dat is nog tot daar aan toe, maar het doorsturen had geen enkele 'functie'.

Onverschrokken

Ik zou inderdaad een afspraak inplannen met die leidinggevende en jouw verhaal daar neerleggen. Daar zal ze best heel po op reageren (misschien ook niet...), maar dan ben jij in ieder geval eerlijk geweest. Dàt zal ze je niet kunnen verwijten.
Ik begrijp nooit zo die angst t.o.v. leidinggevenden en bepaalde collega's met nogal grote mond of chagrijnig gedrag. Dat zijn ook maar mensen! Hoe zou je zelf reageren als iemand met een dergelijk verhaal aan kwam zetten? Daarnaast vind ik dat je op extreem po gedrag best wat mag terugzeggen, ook als het een leidinggevende betreft.

Gr. Poezie.

Sophie

Sophie

18-02-2011 om 13:08

Ja, ga door!

O jee, wat erg zeg. Wat zul jij je naar hebben gevoeld. Wat heb je toen gedaan?

Vic

Vic

18-02-2011 om 13:08

Maar

Als ik de enige ben die dit vind, trek je er dan maar niets van aan. Ik ben niet zo goed in dit soort zaken en het inschatten van hoe anderen denken. Wat dat betreft heb ik voorbeelden te over van onhandige acties van mezelf

sophie

sophie

18-02-2011 om 13:34

Vic

Je hebt helemaal gelijk, zo denk ik er zelf dus ook over. Ik weet ook niet wat me bezielde om dat te doen, ik denk iets van blinde woede/hoge mate van verontwaardiging. Als ik zelf dacht dat mijn actie wel meeviel had ik er nu ook niet zo mee gezeten...

Lou

Lou

18-02-2011 om 13:39

Nou sophie

(ik neem aan dat je mij bedoelt)
Het was nog in het tijdperk van faxen en diskettes en ik heb de hele middag en een deel van de avond oude conceptversies zitten overtypen en heel bedeesd allerlei geïnterviewden zitten nabellen om de doorgegeven correcties alstublieft nog een keertje op te noemen. Het was echt sorry hier en sorry daar en sorry overal. Als ik eraan terugdenk breekt het zweet me nu nog uit, hahaha. Maar, en dat was leuk, mijn baas was eigenlijk niet boos, hij zag denk ik heel goed hoe verschrikkelijk ik mij schaamde en ging gewoon meehelpen.

joep

joep

18-02-2011 om 13:48

Als je je al met het boetekleed aan komt melden

is natuurlijk niet zo slim. Ik zou de indruk wekken de je de beste bedoelingen had, die niet direct met jou te maken hebben, wel met de afdeling/collega.
Wordt zij dan heel boos, dan zeg je gerust sorry, ja, nu achteraf zie ik ook wel dat ik dat niet had moeten doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.