Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Add en dyslexie

Zoon zit in groep 6 en heeft sinds een half jaar de diagnose ADD, nu is er ook een vermoeden van dyslexie. Wat nu? Hoe zit het met een onderzoek naar dyslexie wordt dat door de zorgverzekering vergoed omdat hij ook ADD heeft?
Wie heeft verder nog tips wat kunnen we thuis doen, vooral spelling is een probleem, hij leest wel graag de laatste tijd, wel zelf niet hardop. Is dat wel belangrijk hardop lezen.
Hij krijgt tijdens school 2x 10mg ritalin wat goed werkt.

Lisetje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

26-01-2012 om 23:49

Verzekering

Hier ook een kind met add en grote spellingsproblemen.
In principe vergoed de verzekering alleen maar een dyslexie onderzoek als het enkelvoudige dyslexie is.
Wij zijn toch gaan proberen om voor onze dochter een dyslexie test te krijgen daarbij heeft de kinderarts een brief geschreven dat ze behandeling heeft en goed is ingesteld op de medicijnen en haar spellings problemen dus niet door de add komt.
Dit leek voldoende te zijn. Helaas had onze dochter er niets aan. Ze heeft wel grote spellingsproblemen maar ze scoort voldoende op lezen. (een hierdoor komt ze alsnog niet in aanmerking.
Ik had overigens mijn vragen naar steunpunt dyslexie gestuurd daar krijg je een zeer uuitgebreid antwoord van alle mogelijkheden.

Hulp

Ik kan je niet helpen metj e vraag over de verzekering, maar vrees het ergste voor je.

mijn zoon is ook gediognostiseerd Dyslexie en zit nu in zijn 5e week van de ondersteuning. Wat belangrijk is wat wij moeten doen is samen lezen. Wij krijgen elke week een andere tekst van de behandelaarster, een tekst met een onderwerp wat zoon aanspreekt, bijvoorbeeld over vrachtwgens, politie, ambulance etc. Dit soort teksen kun je ook uit boekjes halen of gewoon boeken lezen die je zoon leuk vind. De bedoeling is dan dat jij eerst voorleest, dan jullie samen hardop en dan zoon alleen.

Verder moeten wij ook flitsen, ook dit kun je zelf. Maak kaartjes met woorden die je zoon moeilijk vind, maar zorg ook dat er woorden in zitten die hij wel makkelijk kan, zo blijft het leuk. Om de beurt leest je zoon het woord op het kaartje. Dit kun je met tijd doen, je zoon merkt dan dat het steeds makkelijker gaat. De flitskaartjes kun je ook gebruiken voor dictee, jij leest het woord zonder aan je zoon te laten zien. Heeft hij het woord geschreven laat hem dan eerst zelf kijken of het goed!! (dyslecten vinden dat nogal eens moeilijk!!!) Ook hierin zal je zoon merken dat hij steeds meer woorden goed schrijft. zijn alle woorden goed, is het tijd voor nieuwe kaartjes!

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Groetjes Pham

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-01-2012 om 18:51

Niet vergoed

Je krijgt vanuit de verzekering niets vergoed. Geen onderzoek, behandeling of hulpmiddelen. Om te oefenen kan je met bloon.nl werken. Perfect en gratis programma en makkelijk te begrijpen.

Rosa van der Zanden

lisetje

lisetje

28-01-2012 om 15:21 Topicstarter

Balen

dat we dus niets vergoed krijgen, vind het ook wel raar alsof hij met spellen en lezen wel 'last' heeft van zijn ADD maar bij rekenen en woordenschat is het opeens even 'over'.
Ik ga in ieder geval de kinderarts maar eens bellen over zo'n brief wie weet.....
Bij een dyslexie onderzoek hoort toch ook een IQ test? Die heeft hij dus al gedaan zo'n half jaar geleden als we het dus zelf moeten gaan betalen hoeft die test niet over en scheelt dat in de kosten of denk ik nu weer te simpel?
Waar ik eigenlijk het meest van baal is nog niet eens het onderzoek dat zal hoe dan ook wel goed komen maar ook geen behandeling en hulpmiddelen......ik vind het zo oneerlijk.

Pham met die teksten oefenen dat zal ik eens gaan proberen al wil ik het op dit moment niet ten kosten willen laten gaan van zijn leesplezier hij leest op dit moment graag en dat vind ik ook belangrijk.

Rosa bloon doen we thuis en op school al ruim een jaar maar hij blijft echt dezelfde fouten maken, hij loopt op dit moment ruim een jaar achter met spelling.

p als ik dit geweten had had ik ook eerst dyslexieonderzoek laten doen maar ja het stickertje zit er nu op of zouden we het er nog af kunnen poetsen?
wie weet er eigenlijk van die ADD diagnose? de zorgverzekering toch niet?

lisetje

lisetje

lisetje

29-01-2012 om 10:10 Topicstarter

Je hebt gelijk, natuurlijk weet dezorgverzekeraar dat er iets is, hij krijgt ritalin en dat is natuurlijk niet tegen zweetvoeten.
Logopedie is wel een goeie tip maar logopedie wordt toch wel vergoed door de zorgverzekeraar? Heb je uiteindelojk wel een dyslexie verklaring gekregen? Op het VO heb je dat volgens mij wel nodig bij ons op school staat zelf in de regelementendat een verklaring van een logopedist niet geldt.
Hoe oud is jouw zoonnu en hoe gaat het nu?

Lisetje

Wél vergoed onderzoek mogelijk

Hier zitten we in hetzelfde schuitje. Bij zoon is ADHD vastgesteld en volgens school is hij zwaar dyslectisch. Door zijn ADHD is er geen sprake van enkelvoudige dyslexie en zou hij niet voor vergoeding in aanmerking komen. Máár, als hij een half jaar de ADHD onder controle heeft (hetzij door medicijnen, hetzij door therapie) wordt het weer gezien als een enkelvoudig probleem en is er wel vergoeding mogelijk. Wij wachten nu dus met testen. Op school krijgt hij al alle hulp die zij kunnen bieden en na de test kunnen we dan nog buiten school vergoede hulp krijgen.

lisetje

lisetje

29-01-2012 om 12:41 Topicstarter

Mammie

Tocg een lichtpuntje zie ik, zoon heeft al sinds een jaar medicatie en het gaat op school goed op spelling en lezen na dan.
Ik denk dat ik maandag maar eens een afspraak ga maken bij de kinderarts.

Lisetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.