addie
13-10-2009 om 11:07
Add en huiswerk
Wij hebben hier met zoon van 11 altijd problemen om huiswerk te maken. Hij wil het niet doen en gaat dan allerlei andere dingen doen of staart voor zich uit.
Wat je ook zegt of doet, het lijkt niet te motiveren.
Heeft iemand ervaring daar mee? Hoe pakken jullie dat aan? Welke stimulerende tips?
Wij worden er zo langzamerhand erg boos over, wat dus juist weer averechts werkt....zucht.....

koentje
13-10-2009 om 11:28
Opdelen
bekijk met hem wat hij precies moet doen en deel dit op in kleine taakjes/stapjes. Maak er een aftekenlijstje van en laat hem iedere stap becomplimenteren. Misschien een beloninkje aan koppelen. Computertijd verdienen door binnen een bepaalde tijd je werk af te hebben?

Sasvangent
13-10-2009 om 13:25
Tja
mijn zoon is wel heel pak jonger maar maakte tot vorig jaar zijn huiswerk ook niet op school. Hij wachtte om het samen thuis te doen - werkte totaal niet wegens tijdgebrek. Ik heb hem nu opgedragen om het op school te maken, en hij wordt in het oog gehouden - zit op de eerste rij in de studiezaal.
Feit is dat hij wel doorheeft dat hij nu thuis tijd overheeft om andere -lees leukere- dingen te doen. Bij ons is dat voorlezen, soms nintendo of DVD-tje in plaats van met een boze moeder tot laat zitten werken (al komt dat er nog wel eens van).
Kan je niet proberen met je zoon een schema op te maken en als hij zich daaraan houdt een positieve beloning te geven (TV-- spelletje spelen - ...)? Als hij aanvaardt dat hij zijn huiswerk toch moet maken kan hij er maar beter snel vanaf zijn toch?
PS: ik ga gebruik maken van de "tegoedbonnen" uit de bijgaande link (al zal je zoon er wat oud voor zijn) maar misschien staat er nog wat anders interessants
tussen:
http://www.klasse.be/ouders/klikprint

Nausicaa
13-10-2009 om 13:33
Mijn add-zoon
wordt binnenkort 18 en heeft zich nog nooit langer dan 5 minuten op iets kunnen concentreren. Zeker niet op zijn huiswerk. Zelfs met behulp van huiswerkbegeleiding is het niet gelukt. Hij liep de kantjes er van af, zag elk vogeltje buiten vliegen, het was een drama..... Ik heb geprobeerd samen met hem huiswerk te maken, maar ook was dit geen succes. Hij zag me liever gaan dan komen.
Ik kan me niet meer herinneren hoe ik het heb aangepakt destijds. Zelf zou ik inderdaad denken aan computertijd verdienen, o.i.d.

addie
15-10-2009 om 13:30
Bedankt voor de tips
Ik ga ze uitproberen. Leuke site trouwens van de tegoedbonnen. Is zeker een poging waard.

Engelandvaarder
16-10-2009 om 12:19
Nausicaa
Nausicaa, ik ben wel benieuwd hoe de schoolcarriere van je zoon dan verloopt als het huiswerk maken niet lukt. Hier is huiswerk ook vaak een drama, hoewel het wel iets scheelt als het iets is dat onze zoon (van 9) leuk vindt.
Jose

Engeltje
16-10-2009 om 17:46
Oh, wat herkenbaar
Maar dan bij mezelf . Ik had op de middelbare school altijd perfect gelakt nagels weet ik nog. Ik zat veel liever met mijn nagels te klooien dan huiswerk te maken. En dan 's ochtends vroeg de wekker zetten om toch nog gauw (want het was meestal maar een paar minuten werk) wat op papier te zetten of wat laatste dingen door te nemen. En dat leverde jarenlang toch voldoendes op. Tot frustratie van mijn moeder
. Man, wat hebben wij in die jaren een ellende gehad. En inderdaad, hoe meer zij zeurde en boos werd, hoe minder gemotiveerd ik raakte. Uiteindelijk grandioos gestraald op de universiteit...
En nu heb ik een zoon met ADD, en zie ik hoeveel moeite het hem kost, dat huiswerk. Hij heeft wat meer doorzettingsvermogen dan ik, gelukkig. En man of ik zitten ernaast. Nog wel. Maar ja, hij is pas 9 en zit in groep 6. Hoe het later moet...? Ik hoop dat jullie nog wat geweldige tips hebben, en inmiddels hebben wij een remedial teacher ingeschakeld. Wij zijn heel benieuwd naar hoe het later gaat, maar als ik dan Nausicaa's verhaal lees zie ik niet echt vooruit naar die jaren!
Engeltje

stress-ma
18-10-2009 om 09:18
Hier
Zoonlief is 16 en heeft ADD. Hij gebruikt Ritalin op schooldagen en gaat twee keer per week naar een huiswerkbegeleidingsinstituut. Zelf maak ik een weekplanning met hem waar per dag in staat wat hij af moet hebben.
Meestal werkt het goed maar voor de herfstvakantie had hij zijn eerste toetsweek (4Havo) en dat is heel veel stof tegelijk. Helaas bleek een week voor de toetsweek dat hij niet begonnen was. Hij heeft werkdruk nodig om zich te motiveren om aan het werk te gaan maar bij te veel werkdruk blokkeert hij, en geeft hij het helemaal op om te leren.
Het blijft gewoon moeilijk, maar als je nu al weet dat hij ADD heeft en je hebt een diagnose van een GGZ psycholoog zou ik zeker een rugzakje aanvragen. Op de middelbare school krijgt hij dan extra mentorbegeleiding en kan je van het resterende budget eventueel huiswerkbegeleiding kopen. Het gaat zeker niet vanzelf wel beter.

Engeltje
20-10-2009 om 13:17
Stress-ma, hoe doe je dat dan, een rugzakje aanvragen?
Je schrijft: "... zou ik zeker een rugzakje aanvragen.". Dat klinkt een beetje alsof je denkt dat je dat met een diagnose in de hand altijd krijgt. Maar wij hebben het traject al twee keer doorlopen, en krijgen echt geen rugzakje hoor. De ambulant begeleider stelde het zo: als je in aanmerking wil komen voor een rugzakje moet je stoppen met medicatie en alle begeleiding. Op het moment dat je zoon vastloopt (en dat doet hij dan natuurlijk) maak je pas kans een rugzakje toegewezen te krijgen.
Onnodig te zeggen dat dat voor ons geen optie is, toch?
Dus: hoe heb jij dat dan aangepakt? Voor zover ik weet is 'alleen maar' een diagnose, zonder bijkomende (gedrags)problemen, niet voldoende voor een rugzakje hoor.
Engeltje

stress-ma
20-10-2009 om 19:41
Vastgelopen
Onze zoon was wel helemaal vastgelopen op school toen wij een rugzakje hebben aangevraagd, maar ik heb eigenlijk altijd gehoord van de zorgcoördinator op school dat je alleen een DSM-IV diagnose nodig hebt om een rugzakje aan te vragen. Zij riep nl al om een diagnose voordat zoonlief vastliep of er zelfs maar sprake van was dat hij ooit zou vastlopen. Dit gaat trouwens om voortgezet onderwijs.
Dus ja, ik was in de veronderstelling dat je met een diagnose in de hand altijd recht hebt op een rugzakje. Ik sta er van te kijken dat dat niet zo is.