Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-07-2010 om 23:50
Hoi,
Onze zoon van 9 (met AD(H)D) heeft sinds enkele maanden heel veel moeite met afscheid nemen. Van ons snap ik nog wel, al drijft hij het behoorlijk ver door. Hij geeft eerst 30 kussen, dan 10 knuffels, weer een paar "knuffelkussen" en dan moet je nog zo lang mogelijk zwaaien. Als een deel van het ritueel ontbreekt, of als je erge haast hebt en dus eerder vertrekt, kan hij compleet door het lint gaan. Ook afval kan hij bijna niet weggooien, elk papiertje, leeg flesje, kartonafval etc bewaart hij. Maar wat ik echt heel erg vind is dat hij ineens ook moeite heeft om afscheid te nemen van al dan niet gebruikte wc papiertjes. Een tijdje geleden vond ik allemaal papiertjes met poep achter de verwarming, en ook in het potje met pot-pourri. We hebben goed gemopperd en dat heeft hij niet meer gedaan. Maar nu zijn het ineens papiertjes met plas die hij wegstopt achter de flessen schoonmaakmiddel, de stapel voorraad handdoekjes of onder het wc matje... Past dit gedrag wel bij ADD vraag ik me dan af, en gaat dit weer over? Ik wordt er soms echt moedeloos van. Is er iemand die dit herkend?
groetjes, Karin
02-07-2010 om 08:06
Dingen bewaren
spullen verzamelen en bewaren dat herken ik wel, hier een zoon van bijna 9 met adhd die in een museum van snoeppapiertjes, mooie stenen en stukjes glas woont.
een paar keer per jaar, mest ik zijn kamer uit en gooi ik alles weg, behalve de meest mooie dingen mag hij bewaren op een plank in zijn kamer.
Maar wat jij verteld over ontlasting en urine nee dat herken ik absoluut niet.
Begrijp je zoon wel dat dat vies is? of ziet hij zijn ontlasting als zo eigen, dat hij daar geen afscheid van wil nemen en daarom maar bewaard? vind hij alleen zijn eigen poep en pis niet vies?
Ik heb verder geen advies, maar sterkte ermee!
groet, polly
03-07-2010 om 08:40
Via mijn werk
Door mijn werk ben ik eens in een woning geweest van een meneer die ook alles had bewaard. De meneer zelf was overleden. We troffen een enorme verzameling van pizza dozen, blikjes , lege pakjes shag, enz en ....een wc met een toren van ontlasting en daarnaast allemaal gebruikt wc papier. Keurig ( heel hoog )opgestapeld naast de pot. Wat deze man bezielt heeft weet ik niet. Maar ik krijg ook toekomst visioenen van mijn zoon die ook alles ( behalve wc papier ) bewaard. ( pdd-nos )
Ik weet niet hoe oud je zoon is maar het is wel heel belangrijk om hier tijd in te steken. Desnoods met proffessionele hulp.
03-07-2010 om 21:08
Idd
is het omdat er "vieze" dingen bij komen kijken nogal vreemd,
maar dingen bewaren en verzamelen kan natuurlijk op zich geen kwaad.
je kan je ook afvragen wie nou raar is, wij omdat we ontlasting vies vinden? of je zoon omdat hij dat niet vind.
misschien zijn wij juist wel afwijkend.
\wat is de norm>
05-07-2010 om 20:50
Toch maar mee verder
Ik denk dat ik toch maar eens contact op ga nemen met de psychologe, eens zien wat zij er van vindt.
Ondertussen geloof ik dat hij wel goed heeft gesnapt dat wij er niet blij van worden. (10 ct per gevonden papiertje heeft hij er blijkbaar niet voor over...)
bedankt voor de reacties.
Karin