Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ad(h)d bij meisjes en tevens erfelijkheid

Dit is het 2e topic dat ik vandaag hier open en het gaat wederom over AD(H)D. Mijn zoon is al een paar jaar gediagnosticeerd met ADD, ofwel ADHD, het onoplettende type. De problemen die ik met hem heb gehad zijn nu eigenlijk grotendeels onder controle, mede dankzij medicatie. Maar nu begint meer en meer tot me door te dringen dat ook zijn zusje vrij ernstige concentratiestoornissen heeft. Ze is een heel ander kind dan hij is. Een vrolijk rustig meisje, ik heb weleens gezegd 'ze is gewoon geboren met een goed humeur'. Maar toch, ze heeft meer en meer problemen op school. Ze kan het werktempo niet aan, is vreselijk dromerig en afwezig. Organiseert haar taken en spullen niet goed. Ze lijkt soms niet te merken wat er om haar heen gebeurd en ze luistert vaak slecht. Vandaag hielp ik mee op school en zag een paar opvallende dingen, en ineens drong het weer keihard tot me door: net mijn zoon. Kort daarna had ik en kort maar goed gesprekje met haar leerkracht en dat heeft me nog verder aan het denken gezet. Ook zij moet worden getest. Natuurlijk ben ik ook weer even aan het googelen geslagen. Ik heb een aantal artikelen gelezen waarin het me duidelijk werd dat AD(H)D vaak een gemiste diagnose is bij meisjes (zie o.a. http://home.concepts.nl/~watersch/artikelen/adhd/add.pdf en http://wijhebbenietsmetadhd.web-log.nl/wijhebbenietsmetadhd/2005/04/add_bij_meisjes.html )
En daarnaast heb ik het e.e.a. gelezen over ADHD en erfelijkheid. De gemiddelde erfelijkheid zou zelfs 77% kunnen zijn. Des te meer reden om nog eens goed naar mijn dochter te kijken.
Maar er is nog meer. Zowel ik als mijn man zijn chaotisch en dromerig. Niet tot op het punt dat we niet kunnen functioneren hoor, maar laat ik zeggen dat er altijd veel verbeterpunten zijn. Mijn man en ik hebben weleens samen onze oude schoolrapporten bekeken en bij ons beiden werd ontzettend vaak het woord dromerig gebruikt. Misschien draaf ik wel helemaal door en ik durf het eigenlijk nauwelijks tot me door te laten dringen en hardop te zeggen maar ik vermoed eigenlijk dat mijn man en ik ook ADD hebben.
Ik zit al de hele dag van alles op een rijtje te zetten, tot me door te laten dringen, te piekeren en ik weet dat ik het eventjes rustig moet laten bezinken maar tegelijkertijd voel ik diep van binnen dat ik op een heel essentieel spoor zit.
Misschien komt dit enigzins overdreven over, ik ben er nu ook even heel 'vol van'.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik wil met deze post. Ik wil het even van me afschrijven maar ik wil ook graag reacties.
Mijn vragen zijn nu vooral:
-Is AD(H)D, qua uitingsvorm, inderdaad vaak anders bij meisjes? En word het inderdaad vaker over het hoofd gezien?
-Is het mogelijk dat een heel gezin AD(H)D heeft???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

16-02-2011 om 22:17

Op beide vragen

ja...het is heel goed mogelijk. Bij ons op school ook een gezin, alle 4 ADHD. 1 zoon heeft ook PDD-NOs erbij. Diagnose van ouders is gekomen na de diagnose van oudste zoon. Jongste zoon is onlangs voorzien van diagnose...

ADD wordt inderdaad bij meisjes vaak pas laat ontdekt...ik hou mijn dochter in die zin ook wel in de gaten....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-02-2011 om 11:29

Klopt idd. Bij AD(H)D speelt de genetische factor een hele grote rol. De kans is heel groot dat meerdere leden van een gezin of familie AD(H)D hebben als een iemand er is mee gediagnosticeerd. Dat is hier ook. Mijn zus was 44 toen er bij haar ADD gediagnosticeerd werd (op haar eigen verzoek is ze getest want ze werd gek van zichzelf en van haar leven). Het gaat nu geweldig met haar en ze slikt Concerta. Bij meisjes is de uitingsvorm van AD(H)D vaak anders en wordt vaak pas veel later als zodanig herkend.
Toen werd mijn zoon gediagnosticeerd met ADHD en nu blijkt de zoon van mijn zus ook ADHD te hebben.
Mijn moeder vertoont behoorlijk veel trekken van ADHD maar is nooit gediagnosticeerd.
Je kan je uiteraard laten onderzoeken op AD(H)D als je zekerheid wilt hebben danwel er iets aan wilt doen. Dus als je er zelf last van hebt. Voor mijn zus was het een opluchting: ze was niet overmatig impulsief, niet dom, niet lui en ongeinteresseerd maar ze had ADD. De diagnose, de therapie en de medicatie hebben haar de kans gegeven om een tweede leven te beginnen en ze is gelukkiger dan ooit.

Moek

Moek

17-02-2011 om 11:55

..maar het hoeft ook weer niet altijd.

Mijn dochter is ook dromerig, snel afgeleid etc. Ik heb haar laten onderzoeken door een psych waar ik vertrouwen in heb en het antwoord was: nee, geen diagnose.

Dus echt een kwestie van grondig laten bekijken.

Zorra

Zorra

17-02-2011 om 12:14 Topicstarter

Gepieker

dank voor jullie reacties.

Ik denk dat ik het balletje nu door moet laten rollen. Voor dochter wil ik eigenlijk zo snel mogelijk helderheid. Al was het maar om het uit te sluiten, ik wil me later niet moeten afvragen of we haar misschien beter hadden kunnen helpen door een eventueel gemiste diagnose.
Maar dan blijven man en ik nog even in het ongewisse.
Ik ben vooral nogal geschrokken van het volgende een webartikel op hersenstorm.com, vrouwen en ADHD. Daar staat een checklist die erg confronterend voor me was.
Het zou, voor mij, alles weleens in een heel ander perspectief kunnen plaatsen. Het stroom nu gewoon even over in mijn hoofd. Ook man heeft al vaker gedacht dat hij misschien ADD heeft, en dat zou eigenlijk ook eens uitgezocht moeten worden.
Maar het is zo'n bizar idee, een hele familie die ADD heeft. Ik kan er even niet over uit.

T&T

T&T

17-02-2011 om 14:30

Ja, bizar...

Ga maar alvast stevig in je schoenen staan, want de opmerkingen komen nog wel: "zie je wel, als je maar zoekt vind je in ieder kind een stoornis", en "tja, ik heb die vader ook altijd al raar gevonden" en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.
Wij zijn de auti-familie, aangenaam! Mijn kinderen hebben allebei een vorm van autisme, zowel mijn man als ik hebben ook best wel wat trekken (hij meer als ik), ook mijn zus, mijn vader, mijn neefje... het enige neefje/nichtje dat niet in het autisme spectrum past heeft adhd.... dat is bizar of niet dan?
Zijn wij dan zo'n familie die zo graag etiketjes plakt? hebben we het circuit zo opgezocht? welnee! voordat ik kinderen had ging mijn kennis over autisme niet verder dan "rainman", en zo is mijn dochter natuurlijk niet!
Wat een geluk dat buiten het auti gen we ook een redelijke intelligentie hebben meegekregen compensatie gedrag, daar redde je het vroeger mee. Ik heb wel eens de neiging gehad om alle diagnoses overboord te gooien als klinkklare onzin, want het is toch ook idioot, als je ouders niet 1 normaal kleinkind hebben! ja gaat toch ook twijfelen aan jezelf? maar goed, een paar dingen die ik intussen zeker weet: het is erfelijk! het bestaat al heel lang (en niet sinds 20 jaar of zo toen ze er een naam aan gingen geven), en er is heel goed mee te leven.
Erkenning van adhd en autisme is volgens mij echt belangrijk, je hebt er rekening mee te houden, net zo goed als dat je rekening houd met iemand zonder benen (die laat je ook niet de chachacha dansen). En daarna moet je toch zo goed mogelijk integreren in onze maatschappij.
Tess

Zorra

Zorra

17-02-2011 om 14:45 Topicstarter

Stevig in de schoenen

Tess, bedankt voor je reactie. "Ga maar vast stevig in je schoenen staan" zeg je. Dat sta ik nu juist even niet! Ik heb sinds mijn 'epiphany' van gisteren juist even het gevoel dat alle grond onder mijn voeten weg is, het wankelt me.
De huisarts zou me vandaag terugbellen en dat is helaas nog niet gebeurd. Jammer, want zij is juist altijd zo'n lekker helder mens met concrete voorstellen en dat is precies wat ik nu even nodig heb.
Ik heb voor nu dus besloten dat zowel dochter als ik getest moeten worden. Man zou er denk ik ook wijs aan doen maar hij is nogal wars van alles wat riekt naar psychisch en stoornis gerelateerd gedoe dus ik denk dat hij er niet echt snel werk van wil maken.

Ik had vandaag een gesprek met mijn moeder hierover en zij zegt dat ze er zich zeker wat bij kan voorstellen. Ze werd zelfs lichtelijk verdrietig bij het idee dat ik met name in mijn vroege jeugd zoveel problemen heb gehad die misschien gewoon hieraan te wijten waren.
Mijn vader was ook bij dit gesprek en hij luisterde mee. Ineens zei hij: "ik wou dat ik nu nog een keer geboren kon worden..." Hij doelde daarbij op het feit dat hij in zijn jeugd vaak in de problemen zat en in zichzelf ook een ADHD-er herkent.
Het zou zomaar een hele keten kunnen zijn...
Zo raar.

Broodje

Broodje

17-02-2011 om 15:09

Zorra

Het lijkt mij inderdaad een rare gewaarwording, dat je er op zo'n manier achterkomt. Aan de andere kant is adhd de meest erfelijke psychiatrische stoornis. Ik geloof dat iemand met adhd 77% kans heeft dat zijn kind het ook heeft. Dus dan is het heel erg logisch, dat er meer mensen in een gezin, of een familie last van hebben. Het is in ieder geval duidelijk dat broertjes en zusjes van adhd-ers bijna altijd ook kenmerken van adhd hebben. Het zou dus opvallender zijn, als je niets zou herkennen in je eigen gezin.
Hier is het heel anders. Mijn schoonvader ziet het zelf niet zo in, maar eigenlijk is het voor iedereen die hem kent wel duidelijk dat hij adhd heeft. Het is echt een prototype. Impulsief, altijd bezig, van de hak op de tak en, doordat hij nooit 'behandeld' is en absoluut geen inzicht heeft in zijn eigen gedrag, is het een hele egocentrische man geworden. Wel een lieverd hoor, niet egoistisch, maar het gaat altijd over hem.
Mijn man gaat er volgens mij wel veel beter mee om. Hij heeft volgens mij ook adhd, maar hij ervaart er niet zo veel beperkingen meer van. Hij heeft wel een hele zware jeugd gehad, met onderpresteren op school en gedragsproblemen.
Van mijn kinderen heeft mijn zoon een diagnose. Maar zijn grote zus is veel hyperactiever dan hij. Zij zit echt nooit stil en heeft ook problemen met concentreren en ophouden met iets. Kleiner zusje heeft ook concentratieproblemen. Zij is de enige met opmerkingen in haar rapport erover.
Toch hebben wij er vooralsnog voor gekozen om voor die twee meiden niet een traject in te gaan. Ze merken wel dat sommige dingen lastiger voor hen zijn, dan voor een ander. Maar sinds we dat expliciet benoemen en ook erkennen dat dit wel degelijk door 'kenmerken van adhd' kan komen, hebben ze er eigenlijk wel vrede mee, voorlopig. Als dit anders wordt, gaan we alsnog een traject in met hen. Het probleem ervan is, dat zo'n diagnose uiteindelijk ook weer niets oplevert. Ze hebben allebei zo weinig problemen, dat ik medicatie niet aan de orde vindt. En dan blijf je dus hangen bij de gedragsaanpassingen en -begeleidingen. Die schudden wij nu eigenlijk wel uit onze mouw. Dus ik ben ook voor de meiden een soort plaatsvervangende frontale cortex. Ik help hen met organiseren, herinneren en structuur. We zijn positief en blijven kalm. Wat kan je verder nog doen?

Polly Shearman

Polly Shearman

17-02-2011 om 15:38

Hier ook

2 zoons met diagnose ADHD 1 zoon nog in de onderzoeksfase, maar inmiddels weet ik er genoeg van af om te zien dat hij het vast ook heeft
Hier een man met hele grote concentratie problemen, hij kan niet plannen, is chaotisch, altijd moeilijke leerling geweest, slimme vent, maar het komt er niet uit zeg maar.
Ik zelf: druk, kan me heel goed concentreren, kan heel goed plannen, wel wat slordig, maar goede leerling geweest, wel wat impulsief maar gecontroleerd, eerder dus spontaan.
Kortom eigenlijk zijn onze zoons een precies kruising van man lief en mij. Maar van mezelf weer ik wel dat ik in mijn jeugd nooit noemenswaardige problemen het gehad op school enzo om het adhd stempel te kunnen krijgen.
Manlief zou best wel eens add kunnen hebben, want hij is echt vreselijk dromerig, afwezig, kan geen hoofd en bijzaken scheiden.. echt heel typisch
Wij zeggen dus altijd de add hebben ze van hem en de H van mij.
Er vallen geen appels van peren bomen!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-02-2011 om 15:57

Zorra

Zorra, ik zou het even laten bezinken. Neem er rustig de tijd voor, je hoeft je niet te haasten!
Toevallig zat een collega van mij laatst in een zelfde soort situatie. Hij kwam ook vrij plots tot de conclusie dat hij vast AD(H)D heeft. Ook flinke stress en onzekerheid, eigenlijk net zoals jij nu beschrijft. Na een aantal weken kwam hij tot de conclusie dat hij helemaal geen zin heeft een een diagnose: hij weet van zichzelf precies hoe hij in elkaar steekt. Wat voegt zo'n etiket daar nog aan toe? Het besef 'dat het waarschijnlijk ADHD is', is voor hem voldoende.
En ik kon mij dat eigenlijk heel goed voorstellen. Mocht je medicatie overwegen, dan is het natuurlijk anders en heb je (waarschijnlijk) die diagnose wel nodig.
Hier een zoon met ADHD-diagnose; wel de enige in het gezin, én in de families. Hoewel mijn vader en broer nu beiden zeggen dat zij er toch ook wel veel van zichzelf in herkennen, ha ha. Autisten hebben we trouwens wel behoorlijk veel in de familie. Maar dat schijnt wel weer een link met ADHD te hebben. En wie weet met onze zoon... zie mijn draadje van (eer)gisteren. Hij heeft toch ook z'n minst de nodige autistische trekjes. Ach ja, voor wat het allemaal waard is met die etiketjes. Het is en blijft gewoon hetzelfde kind.

anna van noniemen

anna van noniemen

17-02-2011 om 20:10

Ah zorra

zal ik je onze familie even uit de doeken doen ?

Ja, je kan een hele familie vol ADHD-ers, ASS-ers, NLD-ers, DCD-ers enz hebben! Ik zit er middenin...

Ja, het is lastig, het is wennen, maar ach, het is ook reuze gezellig en makkelijk. Ik hoef mijn familie niet meer te overtuigen, ze snappen het volledig, en het voordeel is, dat er bij hen net zo'n duidelijke structuur als thuis heerst. Heerlijk voor de kids!

Autisme tiert weelderig in onze familie

Aan de kant van mijn man, zowel autisme als ADHD.

T&T

T&T

18-02-2011 om 08:24

Families!

Ik lees hier van verschillende mensen waar autisme en adhd flink in de familie zit...
Hebben jullie nooit getwijfeld? of die diagnoses wel kloppen, of jou familie misschien de normale is en al die anderen gek? waarom?
Ach, gekke vragen misschien... maar ik ben het autisme op een gegeven moment met een forse korrel zout gaan nemen. Dat wil zeggen; tot er weer eens iets voorvalt waaruit zooo duidelijk blijkt dat jou kinderen toch wel heel anders zijn dan gemiddeld, en dan zo'n lieve begripvolle opa hebben die heel hard roept "JAA dat kan toch ook niet!!! wat vragen ze tegenwoordig ook van die kinderen, dat kan(of kon) ik ook niet!"
Tess

Tess

Neuh, als ik naar mijn schoonvader kijk dan is hij het schoolvoorbeeld van autisme. Ik heb geen seconde getwijfeld.

Broodje

Broodje

18-02-2011 om 09:54

Tess

Natuurlijk twijfel ik nooit.
Kijk, IK ben normaal. Mijn schoonfamilie niet, dat mag duidelijk zijn. )))
Wat is normaal? daar kun je nog gezellig over door keuvelen. Maar feit is, ik zie bij de mensen die ik bedoel, wel duidelijk dat ze tegen problemen in hun leven oplopen, die niet anders te verklaren zijn, dan door die stoornis. Als je het plaatje van adhd op die problemen legt, denk je: AHA, nu snap ik het!
En zo ook bij mijn dochters. Bekeken vanuit een adhd perspectief, zijn hun problemen ineens een stuk beter te begrijpen en vooral: hanteerbaarder. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat deze mensen allemaal 'een diagnose moeten halen'. Volgens mij is dat helemaal niet nodig. De gedachte: 'Ach, ik heb ook kenmerken van adhd, misschien komt het daar wel door.' Kan wel helpen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2011 om 10:33

Twijfel

Nee, over ADHD-diagnose van zoon heb ik geen twijfel. Het is overduidelijk dat hij in 'dat hokje past'. Want zo blijf ik het zien hoor: een diagnose betekent dat iemand op basis van allerlei eigenaardigheden in een hokje kan worden geplaatst. Kind doet niet 'raar' omdat het ADHD heeft, welnee. Kind doet raar, en daarom heet het dat kind ADHD heeft. Maar goed, da's een heel andere discussie.
De autisten in mijn familie (zoals mijn neven) zijn 'goed gelukte' mensen. Ze zijn niet standaard, ze hebben hun eigenaardigheden, maar kunnen verder prima functioneren en zijn tevreden. Toen de eerste van hen (op volwassen leeftijd) zijn diagnose kreeg, ging er wel een schokgolf(je) door de familie heen. Jeetje, X is autistisch, wat nu? Tot die tijd was hij gewoon een wat aparte vogel geweest, nu werd het opeens als iets ernstigs ervaren. Dat vond ik wel opvallend. Dingen werden opeens ook uitvergroot, zijn eigenaardigheden werden toen als 'ziekte' beschouwd, het kreeg zo'n lading. 'Dat komt door zijn autisme.' Na een tijdje ging dat wel over hoor, zeker toen er nog meer diagnoses in de familie kwamen.

Hes@

Hes@

18-02-2011 om 14:59

Ja en ja

Dat zijn de antwoorden op je vragen

Bij ons is dochter het eerst gediagnostiseerd. Maar wel laat. Ze is al 10. Ik heb er jaaaren tegenaan gehikt. School verklaarde me een beetje voor gek.Kinderarts niet die zag het meteen. Nu ze meestal ritalin neemt, merk je pas hoe een pilloze dag verloopt. Dan vraag ik me af hoe ik haar gedrag ooit tamelijk normaal heb kunnen vinden. Ook de juffen op school hebben een giga verandering gezien.

Toen zij zo ontzettend blij was met ritalin is man zich ook gaan laten testen. Maar daar is wel een paar maanden zielestrijd aan voorafgegaan. Ben ik nog wel die ik ben als ik die pillen neem? Wie ben ik zelf en welk deel van mij is voortdurend onderdrukt en aangepast? Dat soort vragen worstelde hij heel erg mee, en nog. Ik ook wel hoor. Ik ben toch met hem getrouwd zoals hij nu is. Afgrijselijk chaotisch maar ook lekker gek. Dat willen we niet kwijt. ALs ik een super geordende man had gewild, had ik die wel uitgezocht (dat zou saai zijn)

Maar uiteindelijk geeft de diagnose je helderheid over je leven. Het belangrijkste kenmerk van adhd vind ik toch wel dat je 200% inspanning moet leveren voor 50% resultaat. Het is heerlijk als je door de ritalin terug kunt naar inspanning = resultaat.,

oudste is een stuiterbal maar jongste: lekker rustig, goed gehumeurd, nooit problemen BEHALVE concentratieproblemen. Juf schrijft in haar rapport "je kunt goed werken als je op een heel rustig plekje zit".
Ik weet het, zij heeft het ook.

Hes@

Hes@

18-02-2011 om 15:01

77%

trouwens, 77% erfelijkheid lijkt me wel een tikje veel. Dan zou de hele wereldbevolking het zolangzamerhand moeten hebben.

Broodje

Broodje

18-02-2011 om 15:53

Erfelijkheid

'ADHD komt in sommige families vaker voor dan in andere families. Uit erfelijkheidsonderzoek onder tweelingen en adoptiekinderen is vast komen te staan dat er bij ADHD sprake is van een erfelijke factor tot ongeveer 80%. Dat wil zeggen dat ongeveer 80% van de verschillen tussen kinderen wat betreft ADHD-kenmerken in een bepaalde samenleving door erfelijke factoren bepaald wordt. Ter vergelijking: de erfelijke factor van lichaamslengte is ook ongeveer 80%.

Kinderen met een ouder met ADHD hebben een acht keer zo grote kans om ADHD te krijgen als het gemiddelde kind. Hoewel er inmiddels een aantal kandidaat-genen bekend zijn die een verhoogd risico op ADHD geven, zijn bij lange na niet alle bij ADHD betrokken genen bekend.'

Van www.balansdigitaal.nl.
Ik heb het maar even opgezocht, maar met die 77% zat ik dus niet helemaal fout.

Janeway

Janeway

19-02-2011 om 20:58

Zorra

Hoi
Hier nog zo'n gezin. Mijn broer heeft adhd, 2 van zijn 3 kinderen hebben een diagnose adhd, waarschijnlijk nummer 3 ook. Mijn zus heeft een zoon met add. Ik zelf heb zeker weten adhd (geen diagnose) Mijn oudste (meisje van 12) adhd, middelste knul (bijna 9) adhd, jongste is 6 en we denken dat ze geen adhd heeft. Onze dochter is inderdaad anders in haar adhd als haar broer. Dochter is wat dromeriger, maar heeft ook wel veel lichamelijke onrust. Dat uit zich door wriemelen met haar handen, even gaan staan dan weer gaan zitten, altijd en eeuwig kauwen op iets (dat kan van alles zijn) maar ze kan zich ook enorm hyperfocussen op bv alles wat een beeldscherm heeft.Ze maakt ook veel geluid, geen praten maar tja geluiden maken. Ze is iig nooit stil.
Zoon is het type, vlieg in de gordijnen, ik moet zeggen was want hij is sinds dat hij vorig jaar op een traumatische wijze zijn arm gebroken heeft enorm veranderd. Vroeger speelde hij altijd buiten, beleefde veel avonturen en deed de meest maffe dingen. Nu is het het liefst veilig binnen. Concentratie is nog steeds moeilijk. Maar kan zich hyperfocussen op constructie speelgoed zoals knex en kapla. Op school met hem niet zo veel problemen tegenwoordig, zijn persoonlijkheid is ook enorm veranderd. Ze slikken wel beiden concerta. Dat haalt bij ieder de scherpe randjes van de adhd af. Een dagje zonder concerta thuis is bijna geen doen. Dat doen we dus ook nooit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.