Nienke*
24-09-2010 om 01:34
Adhd en school
Mijn zoon heeft ADHD, gebruikt hiervoor geen medicijnen, maar we volgen een dieet ( PVG dieet). Ik ben hierover erg tevreden, zijn gedrag is erg verbeterd. Maar 1 ding wil niet echt lukken met het dieet: zijn concentratie ( die is wisselend). Hij raakt nog steeds afgeleid en vergeet totaal om spullen van school mee naar huis te nemen.
Zo kwam ik er dus achter vandaag ( donderdag) dat ik voor woensdag een briefje had moeten inleveren om aan te geven wanneer ik het 10 minuten gesprek wilde. Ik heb dus gelijk het briefje ingevuld en aan een juf gegeven ( was niet zijn eigen juf, die was ziek, maar een andere). Ze sneerde er gelijk overheen dat alles al ingepland stond. Ik heb dat genegeerd en gezegd dat ik eigenlijk vond dat ze sommige kinderen wel eens wat vaker mocht helpen herinneren. Ik bedoelde dus kinderen met ADHD. Het is namelijk niet de eerste keer dat hij zoiets vergeet.
Hij moet ook een werkstuk maken en daar moest hij zijn onderwerp voor inleveren. Kom ik er dus ook achter dat hij een lijste met data in zijn la heeft liggen wanneer iets ingeleverd moet worden.Het inleveren van het onderwerp is op het nippertje gelukt pffff.
Nu wilde ik tijdens het 10 minuten gesprek bespreken hoe ze dat zien. Mijn zoon heeft nou eenmaal ADHD en ik vind dat ze daar toch rekenig mee moeten houden, ook al gebruikt hij geen pillen. Ik weet nu al dat ze gaan zeggen dat het zijn eigen verantwoording is. Maar ik denk dat het toch een kleine moeite is om ze ( er zitten meerder kinderen met ADHD in de klas) af en toe even helpen te herinneren dat ze hun spullen mee naar huis moeten nemen. En dan heb ik het niet eens over bekers etc.
Zie ik dat verkeerd? Moet hij dat zelf gewoon onthouden en de spullen op tijd mee naar huis nemen of kan ik verwachten dat ze hem daar nog wat bij gaan helpen? Of is het iets waar ik op moet letten. Steeds moet vragen of hij niet iets aan mij had moeten geven oid? Er zijn natuurlijk ook kinderen zonder diagnose die ook wel eens wat vergeten, dus ik twijfel een beetje wat nu eigenlijk normaal is.
Hij zit overigens in groep 6.

lilajolie
24-09-2010 om 07:09
Natuurlijk
Moet jouw zoon geholpen worden. Hij heeft een extra handicap als het gaat om zich te concentreren en om zich aan zaken te blijven herinneren. Ik ben verbaasd over de houding van de juf. Ik zou gelijk een 20 minuten- gesprek aanvragen.
Mijn zoon gebruikt ook geen medicatie, het wordt me weleens verweten. Zit daar de crux?

Pippin
24-09-2010 om 08:43
Vergelijkingsmateriaal
Onze dochter zit ook in groep 6. Ik herken het helemaal nog niet. Toen ik het begin van je post las, dacht ik dat je zoon in groep 8 zat of zo. De mate van verantwoordelijkheid zoals je die beschrijft, vind ik bij groep 8 passen, niet bij groep 6. En dan zelf, mijn zoon met adhd zit in groep 8, maar daar wordt alles tot de kerstvakantie braaf klassikaal in de agenda's ingevuld. Daarna moeten ze het zelf gaan doen. Onze dochter moet wel leren om dingen zelfstandiger te doen, maar de leerkracht helpt de kinderen daar erg bij. Ook kun je als ouder na schooltijd de klas inlopen om op het prikbord te kijken wanneer je kind zijn boekbespreking heeft, of die topo toets. En als het mis gaat, dan mogen ze het gewoon later doen. Ze moeten het toch nog leren?
Verder denk ik dat een tienminutengesprek een beetje kort is, om de problemen van je zoon te bespreken. Ik denk dat het een goed idee is om een aparte afspraak hiervoor te maken.

wil40
24-09-2010 om 08:57
Tussenweg
Ik verwacht niet dat de leerkracht bij alles zoon moet helpen herinneren. Ik heb samen met zoon naar oplossingen gekeken waardoor hij minder vergeetachtig is geworden. Als hij iets vergeten is op school mag hij weer op de fiets springen en het gaan halen. Niet ik hoef het op te halen en ik lever het al helemaal niet in bij de leerkracht. Dat mag hij zelf doen, met excuus.
Als hij na het sporten iets laat liggen mag hij het zelf ophalen bij de sporthal. Vergeet hij dat ook, dan kan hij niet sporten de volgende keer. Echt, het klinkt misschien hard, maar binnen enkele weken heeft hij afgeleerd om van alles te vergeten...
Geen briefje voor 10 min. gesprek? Helaas, ik kan er niet heen. Ik heb hem uitgelegd dat dat consequenties heeft op school, dat ik minder goed op de hoogte ben en hem minder goed kan helpen. Huiswerk vergeten? Ai, juf is niet blij, hij mag het inhalen op een ander moment. Ik heb dat heel moeilijk gevonden. De verantwoording alleen bij hem leggen. Natuurlijk help ik nog wel eens met iets herinneren, maar het hoeft nog maar zelden. Ik werd zeer geïrriteerd door zijn vergeetachtigheid, dus ik kon me goed indenken dat Juf er ook niet goed van werd. En ik heb geen 25 kinderen.
Hoe moet je het anders oplossen als je kind naar het VO gaat, dan zie of spreek je amper een leerkracht, moet je kind aan nog meer zaken zelf denken.
Ik heb dit overigens wel even besproken met de leerkracht, ik zag natuurlijk wel aankomen dat het een periode nog zwaarder voor hem zou worden. En ik heb nooit geen straf gegeven als hij weer iets vergat. Hij vergat natuurlijk ook wel eens leuke dingen, en dat was al straf genoeg...

wil40
24-09-2010 om 09:08
Pippin
Dan zijn ze hier in groep 8 een heel stukje strenger. Alles gaat idd in de agenda, maar ja, dan moet je die wel mee naar huis nemen...Boekbespreking, werkstuk te laat inleveren, kost punten...En ik mag best na schooltijd de klas inlopen, maar zoon gaat zelfstandig naar school. Eigen verantwoording wordt hier zeker vanaf groep 6-7 aangeleerd, zoon zit ook in groep 8 en is de afgelopen jaren heel zelfstandig geworden.
Als hij die topo toest vergeet te leren is dat pech, gewoon een onvoldoende bij te weinig leren, klaar. Er wordt natuurlijk wel rekening mee gehouden als een kind ziek was of om een andere reden afwezig.
Mijn zoon zou ook niet willen dat ik de klas inliep om op het prikbord te kijken, hij zou zeggen`Dat kan ik toch zelf, ik kan lezen hoor...`

Pippin
24-09-2010 om 09:24
Wil
Mijn post was niet zo heel duidelijk. Maar hier is het in groep 8 ook, niet geleerd, dan een onvoldoende. En ik kom echt niet meer in de klas.
Maar ze worden nog wel geholpen met onthouden en met het invullen van de agenda.
Mijn dochter zit in groep 6 daar is dat prikbord en daar mogen ze heus nog wel een keertje iets vergeten. Een boekbespreking kan je dan nog zonder problemen verschuiven bijvoorbeeld.

Nienke*
24-09-2010 om 11:06
Reactie
Hij zit op een dalton school, waar natuurlijk zelfstandigheid heel belangrijk is. Ik vind dat ook prima, maar soms denk ik dat sommige kinderen wel wat extra hulp met herinneren nodig hebben.
Tijdens de info dag aan het begin van het school jaar werd het me al duidelijk dat ze vanaf nu echt zelfstandig moeten worden. En als ze het niet onthouden, moeten ze maar een agenda aanschaffen. Hahaha die wordt natuurlijk ook vergeten of totaal niet gebruikt.
Inderdaad moeten toetsen geleerd worden, neemt hij het leerwerk niet mee, dan is dat dus pech of niet als hij toch een voldoende haalt Ik loop niet meer steeds zijn klas in om op het bord te kijken. Ik kan met die toetsen nog wel leven, ik denk dat hij dat wel snel afleert want hij heeft nog nooit een onvoldoende gehaald en dat wil hij denk ik ook niet.
Maar ik vind het wel vervelend dat een briefje voor 10 minuten gesprek niet bij mij terecht komt of veel te laat. En over dat werkstuk. Het is de eerste keer dat ze het moeten maken en dan denk ik dat het wel erg streng is als er bij te laat inleveren het een punt kost. Want tja, als hij het thuis niet vertelt wanneer dat gebeuren moet, weet ik het ook niet.
Ik ga het toch maar eens bespreken, gewoon om te zien hoe zij daar tegen aan kijken.
En wat betreft bekers, sportkleding vergeten, moet hij het inderdaad ook zelf maar eens ophalen. Nu krijgt hij geen drinken mee, mag hij gewoon water uit de kraan drinken. Maar ik geloof niet dat dat echt helpt. Ik zal hem inderdaad eens gewoon terug naar school laten gaan

Polly Shearman
24-09-2010 om 13:07
Hier
Heb ik veelvuldig mail contact met de juffen van mijn beide adhd zoons. Ze weten dat er briefjes wel eens niet aan komen thuis ( dat gaat trouwens de laatste tijd veel beter) maar dan kreeg ik van de juf een mailtje, en dan kon ik zoon er op aanspreken waar het briefje was gebleven.
Zoons mogen zelf kiezen in hoe verre ze hulp van de juffen willen, zo mogen ze zelf hun plek in de klas kiezen, en zitten ze dus regelmatig alleen omdat dat helpt bij de concentratie.
Ik vind de school waar mijn heren op zitten heel behulp zaam, ik geef aan waar we tegen aan lopen als ouders, en hun als leerkrachten en dan zoeken we samen oplossingen en hulpmiddelen.
fijne samen werking hoor.
groet, polly

Philou
26-09-2010 om 07:13
Lastig
Nienke schreef:
"Maar ik vind het wel vervelend dat een briefje voor 10 minutengesprek niet bij mij terecht komt of veel te laat."
Dat hoort niet, zeker niet bij een kind dat hier moeite mee heeft omdat je niet opeens kan van 0 naar 100. Bij jouw kind luistert de afstemming nauw en voor een school die daar (te) weinig (nog) van begrijpt klinkt als dat moeilijk en veel werk. Maar dat is niet perse hetzelfde.
Misschien kan je met school in een handelingsplan werken naar een manier om hem dit zelfstandig te leren. Ik zou zeker een pro inschakelen (wellicht dat de IB-er meer weet of een remedial theacher). Hij heeft dus wat meer tussenstapjes en handvaten nodig dat gangbaar. Hij heeft het ondanks toch tot deze groep gered op de Dalton. Dat is toch heel knap.
Ik zou zeker met school praten over hun opstelling inzake dat briefje. Als bekend is dat zoon hier moeite mee heeft, is de manier waarop dit is meegegeven, vragen om problemen. Een set-up for failure. Dat wil je toch juist niet bij dit kind ? Nee dit is echt een jij-bak van school. Misschien is zelfs de juf niet de persoon om in eerste instantie aan te spreken maar een iber of de organisatie van school. Hier moet je echt werk van maken.. op deze manier kan school hem ook nooit in deze ontwikkeling steunen.

Philou
26-09-2010 om 07:15
Dieet?
Ik weet niet of ik dat hier moet vragen of in een ander draadje.. kan je wat meer vertellen over dat dieet ? Zal ik daar een nieuw draadje voor aanmaken (wat is hier de netiquette in?).

Nienke*
26-09-2010 om 17:56
Judith
Ik ga het zeker bespreken op school wat betreft belangrijke briefjes. Ik moet ook zeggen dat er helemaal geen handelingsplan is oid. Er wordt verder helemaal niks met de diagnose geddaan. Maar ik zal dit keer eens verder vragen wat ze eigenlijk hem kunnen bieden. Want hij heeft toch echt wel problemen met zijn concentratie. Hij krijgt gewoon niet altijd zijn werk af. Ik denk dat ze er niks mee doen, omdat hij de toetsen goed maakt en hoge cito scores heeft.

Philou
26-09-2010 om 18:18
Yup
Je schrijft:
"Maar ik zal dit keer eens verder vragen wat ze eigenlijk hem kunnen bieden."
Mag ik je een tip geven na een jaar aan school/juf te hebben geduwd en getrokken omdat er niets werd gedaan.. en me maar welwillend en vragend op stellen..
Je moet niet vragen, want dan krijg je een ja/nee antwoord.. Stel liever de vraag, dit is zijn diagnose, wat hebben jullie hiermee tot nu toe gedaan ? Oh, niets ? Hoezo ? Dat wordt hoognodig eens tijd. Over twee weken wil daar meer over weten. Kan ik jullie ondertussen van informatie voorzien die ik heb (als je die hebt) of in contact brengen met therapeut X .. graag hoor ik jullie vragen en daar waar jullie tegenaan lopen. Laten we daarom gelijk een datum prikken voor over twee weken.
Dankzij (oa) dit forum eindelijk tot dit inzicht gekomen. Ik zit niet meer met school in de afwachtende samenwerking.. ik wijs, dirigeer eventueel wat, wil kennis en info delen en stel dat bij tijd x, ik er opnieuw over wil praten.

Nienke*
26-09-2010 om 18:53
Tja
Je hebt eigenlijk gelijk. Het komt omdat we dus vorig schooljaar druk bezig zijn geweest met zijn dieet, zijn gedrag is toen ook goed verbetert dus dan is de drang wat minder groot. Het enigste wat ik vorig jaar voor elkaar heb gekregen dat ze hem hielpen met het controleren of hij al zijn gymspullen in zijn tas stopte. Vond de juf ook zijn eigen ding. Maar ik kon dus wel steeds nieuwe spullen kopen, omdat hij het vergat en het was dan dus ook echt weg! Na dat de juf dat een paar keer samen met hem heeft gedaan, heeft hij nooit meer zijn gymspullen vergeten.
We zijn nog steeds met het dieet bezig, maar ik kwam erachter dat de juf daar helemaal niks van wist (zucht...). Ik hoor dat andere kinderen met ADHD bv. wel eens een toets over mag maken als ze hun medicijnen waren vergeten in te nemen. Maar dat soort dingen gebeuren dus niet bij hem. Hij gebruikt natuurlijk ook geen medicijnen. Maar door het dieet kan het ook zijn dat hij daardoor heel erg druk/ boos gaat worden. Ik zal dat ook duidelijker aan moeten geven. Hahaha ik denk dat ik nog maar een aparte afspraak moet maken.
Ik wil je trouwens nog wel wat vertellen over het dieet hoor. Maar misschien wel handiger om dat in een apart draadje te doen?

ijsvogeltje
26-09-2010 om 20:19
Nienke
Ik denk dat je van een school geen extra inspanningen kan verwachten 'vanwege zijn diagnose'. Er is geen standaard aanpak voor ADHD'ers, jouw zoon heeft misschien wel iets heel anders nodig dan mijn zoon (ook ADHD). Je kind is namelijk zoveel meer dan zijn diagnose! Maar je mag natuurlijk wel verwachten dat de leerkracht jouw kind helpt bij eventuele problemen.
Mijn ervaring is dat het helpt om het 'kleiner' en concerter te maken, en het vooral bij je kind zelf te houden. Probeer eerst met de leerkracht helder te krijgen (voor zover je dat nog niet hebt natuurlijk) waar hij in de klas tegenaan loopt. Dat is niet 'zijn ADHD', maar bijvoorbeeld 'hij kan zich niet langer dan 5 minuten concentreren' of 'hij is snel afgeleid als klasgenoten praten'. En zoek daar dan samen een oplossing voor. Met de nadruk op samen, want jij kent je kind véél beter dan de leerkracht.
Verwacht niet dat de leerkracht het allemaal weet, want dat valt in de praktijk gewoon vaak heel erg tegen. Sommige leerkrachten houden niet zo van meedenkende ouders, maar ik moet zeggen dat wij daar nooit problemen mee hebben gehad.
Wat onze zoon vooral helpt is een rustige plek (soms ook in z'n eentje op de gang) en hij werkt vaak met een MP3-speler op. Daarnaast zit hij op een zitbal i.p.v. een gewone stoel. Sommige kinderen hebben veel baat bij een geluidswerende koptelefoon. Het is vooral een kwestie van dingen uitproberen.