Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Adhd.. en toen ? (school)

En toen.. was er ineens na jaren van wel/niet toch misschien, en vele gesprekken ineens toch een diagnose.

Voor ons persoonlijk echt een zie je wel dus toch.
Ja.. dus toch adhd.
(zie het berichtje hier net boven).
EN zo stonden we vanmiddag ineens met een receptje ritalin in ons handen.

Onlangs de juf gesproken die aangaf nog nooit in de zes jaar dat ze les geeft een kind met ad(h)d in de klas te hebben gehad.
Ze gaf eerlijk toe er ook eigenlijk weinig tot niets van af te weten.
Dus.. lijkt het me verstandig dat ik alvast wat info op het net voor haar op zoek en uitprint.

Maar wat en waar ?

Wat ga ik de juf vertellen en welke artikelen kan ik het beste voor haar uitprinten ?

gr Yootje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

01-10-2008 om 21:59

Ik heb je al teruggemaild

maar in de bieb zijn ook nog veel boeken te vinden. Zit stil is een boek waar ik veel uitgehaald heb, maar er zijn er nog meer, en ik weet dat er speciale boeken voor het onderwijs zijn, vraag ik even na bij zus hoe die heten, wat die had ze! je hoort van me!

Pippin

Pippin

01-10-2008 om 21:59

Mooi boekje

http://www.kpcgroep.nl/publicaties/publicatie/index.asp?pubID=296
Bij deze link staat een mooie, praktische, positieve publicatie voor scholen. Er wordt ook in uitgelegd wat adhd is. Gratis te downloaden. Ik heb hem bij ons ook op school gegeven.
Het lijkt mij overigens zeer onwaarschijnlijk dat deze juf in zes jaar echt nooit een kind met adhd in de klas heeft gehad. Het komt toch bij 3-5% van de kinderen voor, stel dat je een klein klasje hebt, van 20 kinderen, dan zit er toch gemiddeld 1 adhd-er in.
Pippin

Beetje vreemd

Als ik het stukje van Yootje lees vind ik een paar dingen een beetje vreemd. Ik bedoel het niet als kritiek,het verbaast me oprecht. Er zijn al enkele jaren vermoedens van Adhd bij je kind. Ik neem aan dat je dan toch alle info allang zelf hebt doorgenomen, gelezen en uitgespit? "En zo stonden we vanmiddag ineens met een receptje Ritalin in onze handen." Hoezo ineens? Ik neem aan dat daar de nodige gesprekken aan vooraf zijn gegaan? Dat er op school en thuis al diverse zaken aangepast zijn, uitgeprobeerd voor de diagnose en voor je kind aan de Ritalin gaat? En dan een leerkracht die geen ervaring heeft met ADHD. Dat kan natuurlijk zo zijn. Maar is er geen intern begeleider die wel op de hoogte is van ADHD? Die Juf de komende tijd kan begeleiden? Of heeft de psychiater de nodige richtlijnen voor school aangegeven wat betreft je zoon? Als Juf niet op de hoogte is, hoe heeft ze de afgelopen tijd eventuele problemen met zoon dan aangepakt? Want er waren problemen, een kind krijgt niet zomaar Ritalin. Een hoop vragen en natuurlijk hoef je ze niet te beantwoorden, maar ik vind het echt een opvallende gang van zaken.

anna van noniemen

anna van noniemen

01-10-2008 om 22:20

Wil40

Het is uit de postings niet duidelijk, maar het kind van Yootje is een meisje )

O jee, anna

Nou, dat bevestigd maar weer de vooroordelen. Druktemakers zijn toch altijd jongens? Hahaha.Meisjes spelen alleen zoet met de barbies....nee dus!

anna van noniemen

anna van noniemen

01-10-2008 om 22:34

Lol....

inderdaad....hihihihi....het is dat ik Yootje toevallig ken, anders had ik het er ook niet uitgehaald en misschien dezelfde conclusie getrokken.....

anna van noniemen

anna van noniemen

01-10-2008 om 22:43

Yootje, naam van het boek voor de juf!

Heb zus gevraagd en ze mailde mij dit! Hopelijk heeft de juf er wat aan!

Dat boek heet Zit nu eens even stil en is geschreven door drs. John Jeninga.
Isbn 9065084541

Pippie

Pippie

02-10-2008 om 00:23

Adhd bij meisjes

Ik las laatst een artikel (helaas, weet niet waarvandaan in de wachtkamer bij de psychiater ha) over meisjes met ADHD. Ik werd daar triest van. Dat zijn vaak meisjes die over het hoofd worden gezien en op sociaal vlak wegkwijnen. Helaas hoefde ik niet al te lang te wachten maar het is zeker de moeite waard om toch ook eens te zoeken op meisjes met AD(H)D.

Ik deel trouwens de mening van Wil. Hoe is het nou mogelijk? Zo snel. Het traject zag er bij ons zo lang gestrekt uit. Intake, formulieren (van meer partijen), nog een gesprek en ontmoeting met psychiater met kind, voorlichting over medicatie, wij nadenken/beslissen over medicatie, bespreking dosering en gebruik medicatie. Bovendien orthopedagogische ondersteuning mogelijk. Ik vraag me dan ook best even af hoe je zo snel een receptje kan krijgen. vertel vertel, ik ben erg nieuwsgierig

Ik zou de juf ook zeker even doorverwijzen naar de IB
Op z'n minst.

Sterkte!

Pippie

Yootje

Yootje

02-10-2008 om 09:12 Topicstarter

Bedankt.

Hoi !

Bedankt voor jullie reacties tot zover. AL moet ik eerlijk zeggen dat ik me ergens behoorlijk aangevallen voel. Er worden meteen allerlei dingetjes aangenomen ??

Misschien ben ik te kort geweest in mijn reactie, maar ik vindt het persoonlijk niet nodig het verhaal van onze dochter (idd geen zoon ) hier op het net te gooien.

Ja ik heb de afgelopen jaren zeker alle info op het net al uitgespit.. maar niet in het bijzonder gezocht naar links voor school.
Ik heb voorlopig maar even een algemeen foldertje van balans voor de juf geprint.
En verder contact op genomen met de ib-er die er zeker is op school. (maar pas maandag weer).
En tuurlijk de juf zal best wel meer kinderen met adhd hebben gehad, maar geen een die een diagnose had. (neem aan dat ik daar van uit kan gaan als ze dat zegt, dan twijfel ik daar niet aan.)

Misschien is het een beetje voor de hand liggend, (ook ik heb veel verhalen gelezen van mensen die zomaar even een receptje weten los te peuteren)om maar aan te nemen dat het bij mij ook wel het geval is. De diagnose is dan ook gesteld/bevestigd door een kinderpsychiater. Neem aan dat die wel weet wat hij doet, toch ?
Sterker nog.. hij was van mening dat het allemaal al onnodig lang had geduurd !

Na jaren van vermoedens, gesprekken en onderzoeken ja,
die nee.. als je het zo op vat zeker niet INEENS.
Voor ons gevoel toch wel ineens.. omdat we al zolang er mee bezig zijn, en het nu ineens heel snel ging, wat we niet verwacht hadden. Ineens omdat we eigenlijk dus NOG meer onderzoeken verwacht hadden. Na de doorverwijzing hadden we gedacht dat dit een (zoveelste) intake zou zijn, maar het bleek alleen een bevestiging wat eerdere hulpverleners (oa psycholoog) eerder al hadden vastgesteld.

Overigens is school hier pas een paar weken aan de gang en zit onze dochter dus pas een paar weken bij deze juf.
De juf was uiteraard op de hoogte van de *problemen* met onze dochter.
Maar niet alle kinderen met adhd zijn hetzelfde ! En onze dochter is zeker geen storende factor in de klas. Presteert ondanks haar adhd nog redelijk gemiddeld (maar wel enorm onder haar eigen nivo !) en dan is er voor school niet snel een *probleem*.

gr Yootje.

Pippie

Pippie

02-10-2008 om 10:55

Yootje

Het is geweldig om te horen dat wanneer het nodig is het gewoon heel snel kan gaan. En zo te lezen hadden jullie al een heel traject gehad. Goed dat alles nu een plaatsje krijgt. dat van de 'storende factor' herken ik ook maar al te zeer. Je dochter heeft last, dat laat ze op haar eigen manier zien. Hopelijk zit ze straks met de medicatie en de aangepaste begeleiding van de juf lekker in haar vel in de klas zodat ze ook echt kan laten zien wat ze kan!

Sterkte ermee.

Pippie

Nee hoor yootje

Je posting kwam een beetje zo over, of de ADHD "uit de lucht"kwam vallen, zullen we maar zeggen. En tegelijkertijd stond je met een receptje Ritalin, zogezegd.Maar ik begrijp dat dit alles niet aan de orde is en dat je dochter nu de hulp gaat krijgen die ze al jaren nodig heeft. Nou, prima toch?

Petra-

Petra-

02-10-2008 om 20:44

Yootje

Hier ook een meisje met ADHD en een zoon met ADHD, en inderdaad alletwee heel verschillend. Maar ik denk dat het voor elk kind geldt, eris geen kind gelijk.

Is de IB-er wel al langer bekend met je dochter, is die bijvoorbeeld in staat het verschil te zien in zonder en met medicatie?

Heel veel sterkte, het valt niet mee...

Janeway

Janeway

06-10-2008 om 14:02

Yootje

Ook hier een dochter met adhd. Waarvan iedereen zich afvraagt of die diagnose wel klopt. Totdat je haar ziet als de medicatie nog niet werkt (s ochtends) of uitgewerkt is.. Dan is het gewoon zielig.. Ze heeft last van ruzie in haar hoofd (ze is 9) Met medicatie gaat het goed en haalt ze redelijke resultaten. Maar doordat ze geen doorsnee adhd-er is (lees jongetje) krijgt ze naar mijn idee niet altijd de begeleiding die ze nodig heeft. Als haar werk niet af is doordat ze constant afgeleid is vergeten ze dat het waarschijnlijk ook door de adhd komt.
Mijn zoon met adhd (ja net als wil40) Is een klassiek geval met een hoop onrust in zijn lijf. Krijgt ook regelmatig looptaakjes in de klas enzo. Bij hem is het zoveel duidelijker aanwezig dan bij mijn dochter.. , nee op een andere manier is het aanwezig en dat beseffen de meeste mensen niet.
groet Janeway

Pippie

Pippie

06-10-2008 om 14:33

Yootje

Hopelijk zie je hier mijn berichtje nog. Je vroeg of we kunnen mailen omdat we allebei starten met medicatie voor onze kinderen. Ik weet niet meer waar je het vroeg, maar reageer hier even. Het lijkt me fijn om dat te doen.

Kan jij dan mailen naar: krusch apestaart 12move.nl

Wij zijn hier gisteren inmiddels begonnen. Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat.

Pippie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.