Petra-
24-06-2009 om 15:37
Adhd-er op internaat?
Met het steeds dichterbij komen van de middelbare school leeftijd, vraag ik me af of onze dochter met ADHD(zeer grote neiging tot ODD) niet beter af is op een internaat. Doordeweeks op school en in het weekend thuis. Nu gaat ze naar een 'gewone'basisschool en de prestaties zijn goed.
Zijn er hier mensen met ervaringen?

Kikker
24-06-2009 om 17:10
Bestaat dat dan?
Ik ken eigenlijk alleen de Holterhoek in Diepenveen, en dacht dat zoiets een unicum in Nederland is. Of bestaan er speciale internaten voor zorgkinderen, of is dat dan ook een behandelplek?
Ik begrijp je idee wel, maar denk je dat het voor haar haalbaar is, steeds zoveel dagen van huis?

Petra-
24-06-2009 om 20:52
Regulier internaat
is volgens mij haalbaar, ze kan zich redden in groepen en heeft het vermogen om goed te leren. Maar ja hoe, wat en waar, dat is waar wij mee worstelen. Ik ben zo bang dat ze op regulier middebaar onderwijs het niet zal redden, vervolgens gaat onderpresteren en ja dan is het einde zoek.

zon
24-06-2009 om 21:38
Waarom internaat ipv vso?
Ik vraag me af wat je overweging voor een internaat is? Deze keus heeft m.i. meer met de thuissituatie dan met de schoolsituatie te maken. Vanwege problemen op school zou je je kunnen gaan orienteren op scholen voor speciaal voortgezet omderwijs. Indien het echter thuis ook echt niet meer gaat snap ik dat je je gaat verdiepen in de door jou genoemde mogelijkheid.
Bij zo'n instelling kom je echter niet zomaar en daarnaast zijn er indien er geen crisissituatie is vaak lange wachtlijsten. Verder zijn er niet veel instellingen met een school, wel hebben ze vaak een convenant met een vso uit de regio. De scholen die ik ken die direct bij een instelling horen zijn allemaal laag niveau. Het idee van doordeweeks school en in het weekend thuis komt in de praktijk denk ik neer op doordeweeks school, daarnaast een residentiele instelling en in het weekend thuis. Voor de meeste kinderen is dit erg zwaar.
Misschien uiteindelijk wel de beste keus voor je dochter of voor jullie maar vaak een lange, moeilijke weg voordat je zover bent.

Petra-
24-06-2009 om 21:47
Zon
HEt moeilijke is dat ze op school zich uitstekend weet aan te passen en dan thuis, lekker veilig, zich compleet kan laten gaan. Maar kan ze zich op het middelbaar onderwijs ook nog handhaven? Dan is er niet meer die vastigheid, die mooie structuur waar ze zo'n behoefte aan heeft. Dat is wat mij zo bang maakt...

ijsvogeltje
24-06-2009 om 22:05
Petra
Allereerst: nee, geen ervaringen met internaten. Hoor wel eens verhalen, met name over internaat met expat-kinderen en schippersinternaat.
Maar ben (net als de anderen geloof ik) wel erg benieuwd naar je overwegingen. Ik begrijp dat je bang bent dat ze het niet redt in het regulier onderwijs. In welk opzicht zou een internaat hierin voor haar iets kunnen toevoegen? Kan een internaat er voor zorgen dat je dochter straks niet gaat onderpresteren? En waar zou 'm dat dan in zitten? Andere begeleiding dan thuis? Of heb je juist een heel specifieke school op het oog voor je dochter, en is die te ver weg?

Petra-
24-06-2009 om 22:13
IJsvogeltje en anderen
nee we hebben geen specifieke school op het oog. Mijn angst zit hem meer in de ontbrekende structuur op het reguliere middelbare onderwijs. De grote massa, alle verschillende leerkrachten, de verschillende lokalen.
Ze doet het nu goed, als er duidelijke structuur is, is rigide en heeft een bovengemiddelde intelligentie. Helaas zijn de middelbare scholen voor speciaal onderwijs hier, in deze omgeving, niet op ingesteld.

Gallifrey
24-06-2009 om 22:56
Afwachten?
Ik heb geen directe ervaring met ADHD en ben daarom een beetje voorzichtig met reageren. Maar het lijkt mij een enorme stap om een kind naar een internaat te laten gaan. Voor een kind met ADHD is het misschien nog wel moeilijker (want ik begrijp dat het om een regulier internaat gaat?). Is het niet wat voorbarig om die stap nu al te nemen vanwege problemen die misschien (maar misschien ook niet) gaan komen?

Maylise
25-06-2009 om 00:16
Puur praktisch
In België zijn er vrij veel internaten. Die zijn vaak verbonden aan een reguliere school. Bovendien zijn scholen in België naar ik heb begrepen vaak ook wat meer gestructureerd en meer gericht op presteren. Ik weet niet of dit voor jullie een optie is maar als er in de buurt niks zou je allicht eens kunnen gaan informeren of dat misschien een optie zou zijn.
Maylise