Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Advies gevraagd, gedrag zoon

Onze zoon, 12 jaar, doet nu voor de 2e keer groep 7. Dit omdat hij eigenlijk door zou gaan naar een VO school, maar we niets geschikts konden vinden. Hij heeft ADHD, ASS en een laag iq en een geschikte middelbare school is een zoektocht van nu al bijna een jaar... Maar goed, met meewerking van onze geweldige school zit hij weer in groep 7, omdat 8 voor hem veel te onrustig is en hij toch een eigen programma volgt.
Nu is de puberteit aan het inzetten en hij is verschrikkelijk lastig in de klas. Maakt suggestieve heupbewegingen, geluidjes, anderen napraten, etc. De juf die hij nu heeft had hij 2 jaar geleden ook en zij is geweldig. ze doet verschrikkelijk haar best voor hem, en is ook gek met hem, maar op het moment even niet meer!
Na diverse waarschuwingen en overleg met ons, heeft ze ons vanmiddag gebeld om hem op te halen, het ging niet. We hadden hem ook al gewaarschuwd, wat we met hem moeten als school hem niet meer wil hebben. Hij denkt nu dat hij niet meer terug mag en, in overleg met school, laten we dat morgenochtend ook nog zo. Dan eens kijken of het kwartje wil vallen.

Maar wie heeft er een advies over hoe door te dringen tot dit lieve, maar oh zo lastige jochie... Hoe pakken we dit nou morgenochtend aan???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

10-10-2011 om 21:25

Naar groep 8?

Ik snap dat jullie (school en ouders) vinden dat groep 8 te onrustig voor hem is.
Maar het zou ook kunnen dat hij zich te weinig groot en erkend voelt omdat hij nu weer in groep 7 zit bij kinderen die twee jaar jonger zijn dan hij.
Als hij nu 12 is, hoort hij qua leeftijd eigenlijk al op het VO, dus toch minimaal in groep 8.
Misschien kun je met hem praten over wat hij zelf wil. Dus niet dreigen dat hij niet terug mag maar : stel jij mag de directeur van de school een voorstel doen. Wat zou jij dan willen?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

10-10-2011 om 21:26

Wat zegt hij zelf?

Het ligt er wel aan hoe hij reageerde op de verwijdering van afgelopen middag, lijkt me. Is de boodschap aangekomen?
Verder begrijp ik niet helemaal of hij nu morgenochtend al dan niet naar school gaat. Of hoort hij morgenochtend pas dat hij wél gaat?
Wat heeft juf trouwens al geprobeerd om zijn gedrag om te buigen? Kun je evt. bellen naar je zoons begeleider?

School

Ik zou zo'n kind niet dreigen tot het kwartje valt, dat heeft weinig zin denk ik. Het lijkt me heel frustrerend dat er geen vervolgonderwijs gevonden is voor je zoon. Heb je al geprobeerd onderwijsconsulenten in te schakelen? Het kan een hoop initiatief van jezelf vragen om je zoon goed geplaatst te krijgen en uit eigen ervaring weet ik dat het helemaal niet meevalt maar soms is er meer mogelijk als je zelf je informeert en steeds meer mensen spreekt die er ook ideeen over hebben.
Als het onhoudbaar is zou ik proberen om de schooltijden op voorhand te beperken als dat mogelijk is. Bijvoorbeeld alleen 's morgens naar school. Het kan ook te vermoeiend of te ingewikkeld zijn voor een kind om de hele dag zich goed te moeten houden en op zijn tenen te lopen sociaal gezien.

Jons

wat lastig voor jullie en voor jullie zoon. Van de beschrijving van de "etiketten" van jullie zoon herken ik veel bij onze oudste zoon.
Deze zit nu op het SBO in een groep met uitstroomprofiel Praktijkonderwijs. Is er bij jullie in de buurt niet een school die Praktijkonderwijs aanbiedt. Wellicht kan hij daar volgend schooljaar wel beginnen?
Veel sterkte voor jullie zoon, jullie en de juf. De juf vond het vast vreselijk dat ze niets anders wist dan te bellen dat het niet meer ging.

Veel wijsheid voor de komende tijd.

knuffel van Purk

jons

jons

10-10-2011 om 23:56 Topicstarter

Annet

nee, hij voelt zich op zich best ok in deze groep, de andere kinderen (gr.8) zijn eigenlijk juist te groot voor hem. Hij is mentaal en qua bouw zeker nog geen 12, eerder 10... Maar ja, hij IS wel 12. Groep 8 is echt geen optie en zelf zal hij met niets komen, hij sluit zich eerder op in zichzelf als er iets van hem 'gevraagd' wordt. Zijn standaard-antwoord is: weet ik niet. Zelfs als een vreemde hem vraagt hoe zijn zusjes heten of hoe zijn school heet, is dat het antwoord.
Bedankt voor het meedenken!

jons

jons

11-10-2011 om 00:00 Topicstarter

Quin

Hij was erg timide vanmiddag, dus het lijkt alsof hij wel iets begrepen heeft. Maar dat beklijft bij hem meestal niet erg lang. Vandaar dat we morgenochtend ook nog even meenemen. Hij denkt dat hij niet meer naar school mag, dus morgenochtend blijft hij ook thuis. In de ochtend willen we toch echt proberen wat langduriger bij hem aan te komen. We zoeken dus een mogelijkheid om bijvoorbeeld zgn met juf te bellen met de vraag of hij, onder bepaalde omstandigheden/voorwaarden terug mag komen. en dat mag natuurlijk.
Juf heeft al vanalles geprobeerd. Hem dingen uitleggen, hem op een rustige plek zetten, een maatje geven, noem maar op. Zoon heeft zelf nu niet echt een begeleider, die is zich aan het inwerken omdat ze het overneemt van de vorige. Daar heeft hij dus nog geen vertrouwensrelatie mee, helaas. De ouderbegeleider die we hebben is inhoudelijk wel goed, maar we voelen er allebei niet voor haar hierover te bellen. GElukkig staan man en ik wel helemaal op 1 lijn met elkaar.

jons

jons

11-10-2011 om 00:03 Topicstarter

Annej

Het is ook heel frustrerend, we waren al een heel eind in de aanmelding naar praktijkschool, maar die hebben hem uiteindelijk toch afgewezen. Ze vonden hem te zwak/kwetsbaar in vergelijking met de andere scholieren... Ik vind jouw idee over schooltijden beperken ook nog wel een gesprek waard. Morgenmiddag heeft man met directeur een afspraak, wellicht dat dat ook besproken kan worden.
Kijk, zo krijg je toch weer inzichten waar je in eerste instantie niet eens aan denkt!
Dankje!

jons

jons

11-10-2011 om 00:04 Topicstarter

Purk

zie reactie aan Anne over prakijkonderwijs... Juf vond het inderdaad heel naar om te doen, vooral omdat ze zoon zo graag ziet en ook met ons een heel fijne (wederzijdse) relatie heeft. Maar het geeft ook een goed gevoel dat je hier echt als team mee bezig bent, school én ouders, dat hoor ik hier toch veel te vaak anders....

Allemaal bedankt voor het meedenken, heel nuttig!

Karmijn

Karmijn

11-10-2011 om 07:53

Inslijten

Jons, kan het misschien zo zijn, dat het gedrag er bij je zoon is 'ingesleten'? Dat hij van zichzelf nu verwacht dit gedrag te vertonen? Dan kan het helpen om met een beloningssysteem het er weer 'uit te slijten'. Dus per dag deel kijken naar een paar dingen. En dat dan naar gelang het succes belonen.
Een beetje goed is een smilie, goed is twee smilies en prima is drie smilies. Daar kun je thuis of op school dan een beloninkje aan hangen. (kleine beloning, het gaat vooral om de tevreden constatering dat het zo goed gaat)
Je moet het wel formuleren in de termen van wenselijk gedrag.
Heb je daar wat aan?

jons

jons

11-10-2011 om 09:11 Topicstarter

Karmijn

hmm, die ga ik ook nog eens in de groep gooien, hier
Dat inslijten, daar zit best wat in.

Juf heeft het wel geprobeerd, als hij de ochtend goed deed, verdiende hij 10 min. op de pc, middag idem. Tussendoor liet ze hem dan ook wel weten dat hij op de goede weg zat, of dat hij risico liep. Belonen werkte daar dus niet echt. Want hij baalde wel als hij zijn 10 min. niet kreeg, maar het weerhield hem niet.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

11-10-2011 om 09:18

Belonen

Ik denk eigenlijk dat het systeem dat Karmijn aandraagt inzichtelijker/visueler is. En misschien moet je zoiets over de dagdelen heen tillen, dus 3 smileys (oid) is de geliefde 10 minuten pc-tijd. Eén of 2 smileys blijven staan tot de volgende keer. 5 Volle smileys-kaarten = een geweldige Beloning. Ik verzin maar wat.
En misschien ook niet meer brengen als "je bent voor straf verwijderd", maar "we gaan proberen het zo te regelen dat het voor jou in de klas fijner wordt, en dan kan je gewoon meedoen met de andere kinderen".

jons

jons

11-10-2011 om 11:43 Topicstarter

Gesprekje

We hebben met hem gepraat en hij lijkt zelf ook in te zien dat het gedrag dat hij vertoont niet kan en niet gewenst is. Maar ja, hij kan het niet laten... We hebben nu bedacht om hem een 'kaartje' te geven, dat als hij het idee heeft dat hij raar doet en het niet kan laten, kan hij dat kaartje op zijn bureau leggen, als juf het ziet, kan ze hem even 10 minuten uit de klas laten gaan. Als hij dan terugkomt, moet hij weer gewoon kunnen doen. Het is theorie, maar hij denkt dat hij dat wel kan. ook wil hij proberen zijn excuses aan juf te maken . Wij hebben aangegeven dat we hiermee naar de directeur gaan, vanmiddag en dat we daarmee proberen hem weer naar school te laten gaan.

Ik heb vanochtend een schema gemaakt voor hem en hij heeft rekentuin gedaan, lezen, en is nu voor een toets aan het leren. Heel braaf voor zijn doen. Vanmiddag gaat hij op timez attack de tafels oefenen en ik vraag aan juf nog een werkje voor hem. Hij heeft er geen profijt van dat hij thuis is

Karmijn

Karmijn

11-10-2011 om 13:19

Concreet?

Hoe specifiek en concreet heeft de juf het gemaakt. Was het: Je mag tien minuten computeren als je 'normaal doet'. Of was het: Je mag tien minuten computeren als je dit dagdeel niet door de klas roept.

Ik bedoel: Het is heel belangrijk om de doelen zo haalbaar mogelijk te maken. Zodat hij de beloning bijna al in zijn zak heeft. En dan langzamerhand moeilijker. Het is de bedoeling dat hij een beloning krijgt. Vandaar ook die smilie voor 'bijna goed'.

Bij onze zoon hadden we er dan ook nog een trapsgewijze beloning aan gekoppeld. Dus als hij een beetje smilies had, kreeg hij een kleine beloning, met meer werd de beloning steeds groter.

Dit werkt trouwens maar eventjes hoor. Maar het kan soms wel helpen om ingesleten gedrag weer uit te slijten.
Wat jullie doen, met dat kaartje, is het gedragsalternatieven aan de hand doen. Ook daar kun je nog verder mee. Misschien helpt het, als hij iets op mag schrijven, of een tekening mag maken, met daarin het gedrag wat hij doet.
Of inderdaad even de klas uit en een rondje om het schoolplein rennen. Misschien helpt het als hij een friemeldingetje krijgt, wat zijn aandacht vraagt, zodat hij van het gedrag wordt afgeleid. Bijvoorbeeld zo'n 3d puzzel of zo.

Ik zit maar wat te brainstormen hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.