Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Advies psychiater kan genegeerd worden?

Maandag kregen we het officiële adviesgesprek in het UMCU.
Onze zoon van 4 heeft dus PDD-NOS.
De psychiater gaf aan dat er cluster 4 begeleiding moest worden aangevraagd, en dat de SBD een psychologisch onderzoek moet uitvoeren, om te kijken waar er hiaten zitten of discrepantie.
Aanstaande maandag hebben we het gesprek op school. Maar in de mail werd al aangegeven dat ze dit niet zomaar gaan doen.
Wat kunnen we nu doen? Moeten we het UMCU maar inschakelen om het school duidelijk te maken?
(we krijgen over ongeveer 3 weken het dossierverslag).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

24-08-2011 om 13:05

School heeft gelijk

De school kan alleen financiering krijgen voor begeleiding als het kind aantoonbaar is vastgelopen. Dus wanneer de school aan kan tonen dat ze handelingsverlegen zijn. En dan moeten ze al een half jaar geïnvesteerd hebben in een handelingsplan. Pas als dat niet heeft geholpen, komt externe begeleiding in beeld. Het is scheef, het is stom, maar het is de regel.
Ze doen in onderwijsland niet veel aan preventie.
Als ik jou was, zou ik zo snel mogelijk met de school een overzicht maken van de zaken waar je zoon tegen aanloopt. En daar dan zo snel mogelijk een handelingsplan aan koppelen. Dan 'heb' je dat alvast.
Ik wil je vertellen dat het van groot belang is voor je zoon, om te zorgen dat jullie relatie met de school goed blijft. Vliegen vang je beter met stroop dan met azijn. Trek fluwelen handschoenen aan, wees open, medewerkzaam en beleefd. Ga ervan uit, dat hoewel de belangen van school en je kind niet altijd dezelfde zijn, ze er in principe op uit zijn, om hem, binnen hun mogelijkheden, zo goed mogelijk te begeleiden. Maar die mogelijkheden zijn beperkt. Veel leerkrachten hebben erg weinig kennis over stoornissen, veel leerkrachten zijn niet gewend om hun eigen gedrag te gebruiken als hulpmiddel in de begeleiding van een kind met eens stoornis. Daar zal je de school in moeten coachen.
Je kunt het beste zorgen dat je zelf zoveel mogelijk te weten komt en dat in hapklare, op je zoon toegepaste, brokjes aan de leerkrachten voeren, met je fluwelen handschoenen aan.

ishtar

ishtar

24-08-2011 om 13:14

Wat wel kan

is Preventieve Ambulante Begeleiding aanvragen. Dat kan vanuit cluster 4. Dat geeft school om te beginnen handvatten, plus dat het, voor latere rugzakaanvraag (mocht het dan nog bestaan) aangeeft dat school al veel geprobeerd heeft.
Overigens moet school niet alleen een half jaar (ik dacht eigenlijk zelf dat het om 1 heel jaar ging, maar de periode is vast wel terug te vinden op de info-site) handelingsverlegen moet zijn, ze moeten ook de hulp inroepen van het samenwerkingsverband.

Mamarijke

Mamarijke

24-08-2011 om 20:45 Topicstarter

Cluster 4

We weten (helaas) hoe een cluster 4 aanvraag werkt, ivm onze oudste. Maar wat nu als wij wel de problemen op school zien, en school ziet ze (nog?) niet?
We hopen anders dat het UMCU ook op school wil observeren en dan wil aangeven wat de problemen zijn. Eerst anders marar maandag het gesprek afwachten.

Problemen

Als jij problemen ziet, en school niet, dan is het moeilijk. Uit ervaring weet ik dat problemen op school niet (altijd) zo duidelijk zijn als ze thuis eruit komen.

Probeer het zoveel mogelijk op papier te krijgen. Inderdaad met stroop en zachte handschoenen, maar wel op papier zodat je wat hebt, als er meer nodig is. Een PAB heeft pas zin (in mijn ogen) als er problemen zijn die al dan niet op school kunnen worden opgelost. Om samen te bespreken en te zoeken naar een oplossing.

ziet de school niet de dingen zoals jullie het zien (dingen die jouw jongste frustreren en zijn ontwikkeling in de weg staan) dan kan het helpen om iemand mee te nemen naar de gesprekken op school. Iemand die helder en duidelijk kan vertellen over wat het probleem is voor jouw zoon. Want over ASS moeten ze op de meeste basisscholen nog een hele hoop leren. Jammer genoeg ten kostte van veel kinderen die daaraan ten onder gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.