hasse
13-08-2011 om 18:42
Agenda voor asperger adhd-er
Zoon gaat naar 3 havo en begeleidster van school gaf aan dat er speciale agenda's waren die wat meer structuur konden bieden, meer ruimte voor huiswerk en systeemj voor plannen. Nu ben ik op zoek gegaan, maar kan hem niet vinden. De agenda was groter dan normaal (a5 of zelfs a4?) en zag er aan de buitenkant neutraal uit. De kosten waren rond de 17,50 en het is een schoolagenda, dus 2011-2012.
iemand een tip?

rixt
13-08-2011 om 19:00
Schoolplanner
Ik heb voor mijn zoon de Schoolplanner gekocht. Als je er op googelt vind je'm. Er is nog zoiets op de markt, dat is de '1blik agenda'. Dat systeem werkt met kleurtjes, en is net zo groot (A4).

Elisa Gemani
13-08-2011 om 19:30
Agenda
Ik heb voor zoon (ADHD) de Schoolplanner gekocht www.schoolplanner.nl
Dan heb je ook nog de 1 Blik agenda www.1blik.nl en de CitrusPers agenda http://www.citruspers.net/content.aspx?i=1
En ten overvloede wellicht een site waarop je kind zijn huiswerk kan plannen www.plandit.nl

hasse
13-08-2011 om 21:07
Bedankt!
ik ga morgen samen met hem de sites bekijken en bestellen!
thanks!!!

hasse
14-08-2011 om 09:19
Het is geworden......
de schoolplanner!
de 1blik agenda vond hij weer minder overzichtelijk door de kleurtjes.....
Ben benieuwd wat de ervaringen worden.....

Elisa Gemani
14-08-2011 om 14:24
Schoolplanner
Goeie keuze! Daarom hebben wij ook voor de Schoolplanner gekozen; die andere agenda's vond mijn zoon ook "te druk". Deze is lekker simpel en basic.

hasse
16-08-2011 om 18:28
Beetje teleurgesteld....
Vandaag kwam de schoolplanner binnen, en ik vind hem er mooi uitzien. Overzichtelijk en wel wat groot (A5 had denk ik ook gemogen)
Zoon vindt hem saai....
Zo saai zelfs dat hij hem echt lelijk vindt en erg opvallend anders dan de "normale" agenda's.....
Ik zeg hem voor de leuk maar een stripboek te lenen uit de bieb, maar snap wel wat hij bedoelt...
Hij zit op regulier onderwijs en dit maakt hem (zichtbaar) afwijkend.....

Belle Époque
16-08-2011 om 18:46
Creatief zijn
Misschien kan hij de buitenkant naar eigen smaak aanpassen met plaatjes, stickers e.d.? En dan eventueel beschermen met Boeklon plakplastic?
Het is confronterend, maar als dit beter is dan een gewone agenda zal hij dat toch moeten leren accepteren. Soms is dat namelijk beter om je aan te passen als je een "etiketje" hebt, al is het niet altijd leuk...

Astrid
16-08-2011 om 20:48
Hier eigen plansysteem met gewone (saaie) agenda
Zoon heeft hier al jaren alle soorten agenda's voor autisten e.d. bekeken maar hij vindt het allemaal niks en wil ze absoluut niet! Hij vindt het domme systemen. Z'n eigen systeem bedacht door een hulpverlener eind groep 8 vindt hij veel beter. Hij heeft in de brugklas en in de 2e zo'n simpele saaie gewone agenda gehad. Voldeed prima. Dit jaar wilde hij een Kijk agenda.
Zoon (13 met Asperger en wrs. ADD) schrijft in z'n agenda gewoon z'n huiswerk zo als ieder ander. Daarnaast heeft hij een map met voorgedrukte (zelfgemaakte) A4 tjes met daar op een plan schema. Voor elke dag een bladzijde. Met alle vakken onder elkaar. Dat ding blijft gewoon thuis. Het is eigenlijk een heel simpel ding, maar het werkt fantastisch. Meer is niet nodig hier. Uit school bekijkt hij dus z'n agenda en verdeelt het huiswerk over de dagen. Repetities verdeeld hij altijd over 3 dagen. Dat is standaard en zit er helemaal ingebakken. In de planning zet hij ook hoeveel tijd hij er per onderdeel over denkt te doen. Leerwerk kan hij heel goed qua tijd inschatten. Dat is nl. bij een repetitie binnen 10 min. klaar. Maakwerk overschrijdt de tijd dikwijls. Daar heeft hij geen concentratie voor.

Bonny
30-08-2011 om 13:52
Vraag aan astrid
jij schrijft dat jullie zelf een map met zelfgemaakte a4tjes met planschema hebben gemaakt. Kun je uitleggen hoe dit eruit ziet?

an mien
31-08-2011 om 20:33
Ben astrid wel niet.......
Maar wij hebben ervaring met verschillende systemen, wel allemaal 1 week op twee a4 tjes.
De eerste versie heb ik zelf gemaakt op de computer kan bv makkelijk in word. Met per dag een tabel met 4 kolommen de eerste het vak, dan het werk wat gedaan moet worden voor dat vak op die dag, daarna als hoeveelste hij het moet maken en de laatste kolom om af te vinken als het af is. Per dag zo'n 10 regels is meestal wel voldoende.
Het invullen ging zo: ik lees bv lees bv op maandag een proefwerk gesc. Het hoofdstuk bestaat uit 4 paragraven we weten dat hij per dag een par kan leren dan begint hij te schrijven bij zo herhalen za par 4 vr par 3 do 2 en wo 1. Ik streep het door in de schoolagenda. Als alles erin staat kijken we wat eerst leren/maken en nr alles. Dan kan hij zelfstandig aan de slag. Later kon hij zelf ook zo plannen als hij geleerd had.
Op de huiswerkbegleiding waar hij nu zit ook zo' soort systeem maar daar moet ook de schoolagenda overgeschreven worden.
Een tweede gewone agenda hebben we ook gebruikt werkt ook maar soms te weinig lijntjes.
Groetjes
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bonny
05-09-2011 om 15:18
An mien bedankt
Hier kan ik wel wat mee denk ik! Ik ga er ook een proberen te maken op die manier, bedankt!