Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Asperger en slank willen zijn, hulp nodig!

Ik ben behoorlijk geschrokken.
Sinds een twee weken ongeveer hebben wij een sterk vermoeden dat onze dochter autistisch is. Ze is bijna 10. Het onderzoek loopt nog, is in december afgelopen. tot die tijd hebben we echter geen begeleiding, en we doen alles op eigen houtje. Ons vermoeden van autisme is enorm bevestigd omdat onze dochter geweldig reageert op de super strakke structuur die we sind een week (pas) bieden. Ik ben erg boos dat wij zo lang moeten wachten want het gaat enorm ten koste van onze dochter. het lijkt er namelijk op dat zij een obsessie voor slank zijn heeft ontwikkelt. Gister bracht ik haar naar bed, en wilde ze alles weten over anorexia. Haar belanstelling daarvoor is al langer aanwezig. Of ik iemand kende die dat had, ik zei nee, maar kende wel indirekt iemand die er aan is overleden...ze zei, maar hoe kan dat nou, in het ziekenhuis krijg je toch een infuus met voeding? Ze wilde ook minder eten want na het eten krijgt ze altijd buikpijn. Ze heeft enorm veel spanningen de laatste tijd vooral nadat haar beste vriendin een jaar geleden alweer niet vooral met een ander meisje speelt. Ik zie een verband met zich geliefd willen voelen en haar obessie voor een mooi en slank uiterlijk. Ze staat voor de spiegel en kijkt in winkelruiten om te zien hoe dun ze is, en trekt thuis een riem om haar middel zodat ze nog dunner lijkt.
Hoe moet ik reageren? wat kan ik haar uitleggen?
thanks

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

02-10-2010 om 13:06

Feitjes

Mijn dietiste die me van mijn eetstoornissen heeft afgeholpen (eerst anorexia, daarna vervallen in bulimia) heeft me in het eerste gesprek flink laten schrikken. Ze vertelde me dat als ik door zou gaan als ik deed het volgende zou gebeuren:
- ik zou over een paar jaar mijn tanden gaan verliezen
- ik zou over een paar jaar mijn haar geen verliezen
- ik zou hartproblemen krijgen en de 30 niet halen
- ik zou onvruchtbaar worden.

Verder kun je zeggen dat als je begint met dat soort ongein je nooit dun genoeg bent om populair te zijn. De hele dag ben je bezig met eten en niet eten, en je hebt geen energie voor andere dingen.

Je wordt veel populairder als je jezelf accepteert zoals je bent, en gewoon lol hebt en leuke dingen doet.

Balans

Bij mijn kinderen leg ik de nadruk op gezond eten en bewegen, en dat doen we al! Bij voorkeur formuleer ik positief, dat begrijpen ze beter. Ook vertel ik de verhalen van familie en vrienden over het omgaan met eten. Vaak met een waarschuwing in het verhaal. Het is zo jammer van je leven als je zoveel met eten bezig moet zijn. Er zijn veel leukere dingen. En je 'eigen beste vriendje' zijn kan ze weerbaarder maken tegen tegenslagen op het sociale vlak.
Op een moment dat het het mijn kinderen uitkomt om er over te praten. Ook al schrik je zelf heel erg ik realiseer me dat het bij mijn kinderen altijd wat extremer kan aandoen en probeer daar dan toch een neutrale toon en balans in te vinden, geen drama van maken, dat helpt niet. Daar kun je niet mee voorkomen dat het echt een probleem kan worden.
Ik hoop dat je met 'structuur' bedoelt dat zaken voorspelbaar en concreter worden in je gezin. Het ontaard soms makkelijk in dwang en daar heb je met mijn kinderen dan een veel groter probleem dat afleidt van waar het werkelijk om gaat en dat juist tot zulke maneuvres kan leiden.

Autisme centraal

Overigens kan ik je aanraden om trainingen en cursussen te volgen bij een instelling als Autisme Centraal. Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de begeleiding, if any, bij de instellingen wat wisselend van kwaliteit is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.