Bibi72
19-01-2012 om 16:58
Asperger en vo
Mijn dochter die vorig jaar januari de diagnose asperger heeft gehad, gaat na de zomervakantie naar het VO.
Nu op de basisschool zijn geen (of nauwelijks) aanpassingen nodig op school voor haar.
We moeten haar binnenkort gaan inschrijven, maar twijfelen wanneer een goed moment is om te melden dat ze agperger heeft. Ondanks dat er (bijna) geen aanpassingen nodig zullen zijn, lijkt het ons wel nodig dat de school het straks weet.
Maar schrijf je dat op het aanmeldingsformulier, melden bij het intake-gesprek? Of is het handiger om dit te bespreken met haar mentor als ze daar eenmaal op school zit?

Karmijn
19-01-2012 om 17:56
Relatie met school
K denk dat het van groot belang is om een open en eerlijke relatie met de nieuwe school te hebben. Ook is het van belang, dat de school in staat is, om zo nodig, met jullie meete denken over problemen, hoe klein ook. Het is natuurlijk mogelijk, dat er geen enkel probleem zal zijn. Maar eerlijk gezegd lijkt mij dat niet waarschijnlijk.
Daarom zou ik voor het hele aanmeldcircus begint, een gesprek aanvragen met degene die de toelating van leerlingen coordineert.
Vanuit dat gesprek, kun je dan gelijk een beeld krijgen van de houding van de school ten opzichte van kinderen die iets meer nodig kunnen hebben.
Wij moesten wel zo'n gesprek, onze zoon had lgf, maar daarin benadrukte degene, dat ze erg veel waarde hechten aan een open en eerlijke communicatie. Met andere woorden, we worden niet graag verrast, door informatie, die al bekend was. En daar moet ik ze eigenlijk wel gelijkin geven.

Leen13
19-01-2012 om 19:32
Open en eerlijk
Eerst zou ik willen weten wat het beleid van de school is op het gebied van kinderen met iets.
Hier een school die per leerjaar maximaal 5 iadh kinderen aanneemt. Mijn tijdige informatie ronde, bijvoorbeeld vanwege de overdracht van de lgf, was niet gewenst, ik moest me maar weer melden eind juni als de school zou weten of er plaats zou zijn. Ook verder niet erg welkom.
Natuurlijk wil school graag weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, maar dat kan ook betekenen dat ze jou kind dan niet aan willen nemen.
Zoon is door 3 scholen voortgezet onderwijs regulier op een schandalige manier afgewezen waardoor we alsnog met spoed naar het speciaal onderwijs moesten waar hij inmiddels van de wachtlijst af was.
Dochter hier dus zonder informatie vooraf aangemeld op school. Speciaal onderwijs mocht ineens niet van de staatssecretaris, want kinderen die in groep 8 een rugzakje krijgen moeten het eerst proberen op het voortgezet onderwijs. En altijd het probleem dat je kind tussen wal en schip komt? In overleg met de basisschool en een sleutelfiguur op het vo hebben we haar incognito geplaatst.
Haar mentor in de brugklas had haar direct in de gaten en meldde mij dat ze toch wel veel weg heeft van haar broer en of ze soms ook kandidaat voor lgf zou zijn? Prima jaar gehad met die mentor. Zonder lgf.
Mentor dit jaar heeft het niet, vreselijk jaar dus dit jaar.
Kortom: je eerste prioriteit is om een zo goed mogelijke school te vinden voor je kind zonder dat ze tussen wal en schip komt want dan heb je het als ouder aan de stok met de leerplichtambtenaar. Of je de school dan al dan niet inlicht hangt af van het door jou geschatte risico op afwijzing.

Karmijn
19-01-2012 om 20:16
Maar als ze afwijzen
Maar als een school mijn kind niet wil hebben, omdat er iets met hem aan de hand is, dan weet ik bij voorbaat al, dat het daar toch niet op gaat lukken. Een positieve instelling is toch wel de doorslaggevende factor.
Dus zo'n school, daar wil ik mijn kind niet op hebben.

Bibi72
19-01-2012 om 22:15
Lastig
Deze school is ons aangeraden door de zowel de ib-er, de leerkracht van de plusgroep waar ze in zit als degene van het steunpunt autisme die haar destijds heeft geobserveerd. Dus twijfels heb ik niet over de school (klein categoriaal VWO) We hebben vorig jaar al de open dag bezocht, en vanavond de info-avond voor ouders.
Het is absoluut niet zo dat ik het niet wil vertellen, maar twijfel alleen over het moment.

chani
19-01-2012 om 22:59
Hier ook
Hoi,
Ik zit met hetzelfde. School waar wij voor gekozen hebben heeft auti-afdeling, maar juf van basisschool zegt dat het in regulier moet gaan lukken. Dus.... Heb zelf besloten het niet te vermelden bij aanmelding maar wel bij intake. Ga dit draadje verder volgen.
Ben je ook zo benieuwd hoe het allemaal gaat lopen ?

Karmijn
20-01-2012 om 12:31
Intake gesprek
Het intakegesprek hier, was een drukke bedoening, met allemaal tafeltjes in de aula, waar je voor ieder kind een minuut of vijf had, om het in te schrijven, bij een administratief medewerkster. Dat zou ik geen prettige plek vinden om over de stoornis van mijn kind te spreken.
Ik zou doen wat Beemer zegt, een mailtje of een telefoontje naar de school, kan veel verhelderen. Ik zou dat nu al doen en niet tot het laatste moment wachten.

Leen13
20-01-2012 om 13:28
Juf zegt regulier
Als de juf zegt dat ze regulier kan, kun je ook nog vragen of ze je daarbij wil helpen. Kent ze mensen op de beoogde school? Dan kun je juf mogelijk ook als referentie gebruiken. Tenminste als je die openheid wilt geven.
Volgens leerkracht zou zoon ook regulier kunnen. Maar voor de door school aanbevolen middelbare school bleek dat we ons veel te laat aanmelden, had al minstens een half jaar eerder gemoeten omdat die een traject deden met kinderen met iets. En aan de door ons zelf uitgekozen, bezochte en goed bevonden school meldden ze achter onze rug om dat zoon daar toch niet geschikt voor leek. En die school, die ons aanvankelijk warm welkom heette: natuurlijk, we hebben er meer, kent zoon soms Pietje, die zit hier ook! En we ons bij de kernprocedure aanmelden, alles nog prima! Kregen we bij de uitslag te horen dat de school geen kinderen met Asperger meer wilde plaatsen want het ging niet goed; het beleid was gewijzigd; alleen de decanen wisten het nog niet op dat moment. Poing....

Leen13
20-01-2012 om 13:32
Speciaal onderwijs
Omdat we zoon van de wachtlijst voor speciaal onderwijs hadden afgehaald op advies van de leerkracht was het op zijn minst gezegd nogal een inspanning om zoon aan het eind van de kernproceduren alsnog in het speciaal onderwijs te krijgen. Dat is weer een heel ander verhaal.
Maar ik zou me toch maar goed op de hoogte stellen van de risico's en nadenken hoe je die zo klein mogelijk kunt maken.

chani
20-01-2012 om 23:24
Reactie
Het wisselt zo erg bij ons. Soms is ze "bijna gewoon" en denk ik waar maak ik me druk over dat gaat prima lukken. Maar dan komt er weer een moment waarop ik denk :'als ze zo gaat doen in de klas word ze neergesabeld ". Ben zelf ongenadig gepest in de brugklas heeft er denk ik ook wel mee te maken. Ik gun haar zo een jaar waarin ze zichzelf kan zijn en geaccepteerd word...