Gaia*
12-10-2010 om 10:53
Ass en plannen
Mijn dochter heeft ASS (en selectief mutisme, mogelijkheid tot ADHD). Ze is 11 en zit in groep 6.
Het lastige voor haar is dat ze op een Daltonschool zit. Mogelijkheden om haar naar een andere school te brengen zijn er niet. De school past zich redelijk aan.
Nu is er de vraag: kan zij een planning maken? Dochter geeft al een tijdje aan dit niet te kunnen. Zij kan trouwens ook (nog) geen klok kijken. Omdat het haar wel heel hoog leek te zitten begin dit schooljaar heb ik aangegeven dat het maken van planningen wat mij betreft door de juf gegeven kan worden. Dochter geeft duidelijk aan dit niet te kunnen, niet te snappen. Ik wil haar daar wat rust in geven. Juf geeft aan dat okee te vinden en het dan later eventueel nog wel eens op te willen pakken.
Nu is er wat onenigheid met haar coach (via rugzak) en die heeft het plannen toch met haar opgepakt. Dochter zag vandaag weer erg tegen school op en gaf aan dat de coach wat boos (even relativeren ha) had gereageerd toen ze hoorde dat dochter niet meer hoefde te plannen.
Mijn vraag is eigenlijk: is het wel realistisch om een kind met ASS een planning te willen leren maken? het werken volgens een kant en klare planning is al moeilijk voor haar. Ze kan geen klok kijken (snapt niets van tijd).
Ik heb binnenkort en gesprek en wil hier goed voorbereid in gaan.

Vera*
13-10-2010 om 08:49
Gaia
Is het een idee om het eens voor te leggen aan een electrowinkel van een universiteit, zie bijv. http://www.elektrowinkel.net/
Misschien dat zij je met iets kunnen helpen. Al is het maar voor een tijdbalk die verschuift om de schooldag aan te geven.
Vera

Gaia*
14-10-2010 om 10:10
Hulpmiddel
Dag Vera
bedankt voor je tip. Dit is te overwegen en daarvoor moeten we eens goed gaan kijken wat haar zou helpen.
Is het eigenlijk zo, dat je ook vindt dat ze het leren maken van een tijdsplan dan op school los kunnen laten? Want mijn vraag was of je een kind met ASS kan leren plannen (even zo kort samengevat).
Hulp op school is daar nu namelijk mee bezig en ik zie liever dat ze haar op andere punten steunen (bijvoorbeeld rekenen). De vraag stel ik eigenlijk ook omdat ik niet wil dat ik de mogelijkheden van mijn kind verkeerd inschat.

Vera*
14-10-2010 om 12:20
Gaia
Als een kind geen benul van tijd heeft en niet kan klokkijken lijkt me leren plannen ook moeilijk. Volgens mij zou ik eerst iets verzinnen dat je dochter doorheeft hoe lang een schooldag duurt en wat je dan kan doen, kun je 1 opdracht dan maken of wel 4, komen voor het plannen. Voor plannen moet je mijn inziens besef van (verstreken) tijd hebben en als je dat niet hebt kun je ook niet plannen. Maar misschien heeft de coach of de juf wel een heel goed idee om het te leren?
Vera

jacci
14-10-2010 om 12:39
Kleine stapjes
Ze is pas 11 en zit in groep 6, wat valt er dan al te plannen? Mijn zoon begon in groep 7 al met een agenda onder begeleiding van de leraar. (de rest van de klas pas in groep 8) En klokkijken is ook lastig. Mijn zoon had 1 wekker met wijzer om te kijken hoe laat het was en 1 digitale om te zetten als wekker. Ik heb jaren lang schema's gemaakt en zijn wekker gezet en nu voor het eerst sinds de zomer heeft ie het door en kan ie zelf zijn wekker zetten, zonder schema! (hij is nu 16) Toen ie geen benul had van tijd, hij wilde rustig om 17 uur nog weer naar school, heb ik ook schemaatjes gemaakt van de dag. Dan kon ie zien of ie 2 of 1 keer naar school moest, dat ie bijna ging avondeten enz. Ze krijgen steeds meer door, dus die dagschemaatjes konden op geven moment stoppen. En wat me in positieve zin verbaast is dat ie afgelopen examenjaar, zelf zijn proefwerken en werkstukken 'gedaan' heeft. Ik hoefde nergens achteraan te zitten. Zelf gepland en gedaan. Soms vloog ie wel uit de bocht, maar dan is het kwestie van bijsturen, dit is niet zo handig, volgende keer zus of zo.

Leen13
14-10-2010 om 19:57
Soms later
Bij mijn kinderen heb ik gemerkt dat ze vaardigheden soms later aanleren dan je van een gemiddeld kind zou verwachten. Ze moeten er neurologisch en biologisch ook rijp voor zijn en voldoende rust in zichzelf hebben om weer een stap te kunnen maken. Voor mijn kinderen werd er dan ook door de basisschool vaak teveel zelfstandigheid gevraagd waar ze niet aan konden voldoen maar dat toch ten koste van zichzelf wel probeerden te presteren of heel slim wisten te verbergen dat ze het niet konden.