Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-01-2011 om 11:00
Gisteren nadat ik op het forum was geweest dacht ik nog even na over wat er bij ons zorgenkind aan schort: het is een asymmetrische ontwikkeling: cognitief prima, taal prima (meer dan zelfs), moeite met concentreren en achterstand in de fijne motoriek. Wat ik zie aan zijn werkjes is dat hij ze of heel chaotisch maakt (daaraan zie ik dat geen structuur aangereikt heeft gekregen voordat hij ging tekenen. Ook daarin zie ik geen ontwikkeling in de fijne motoriek. Alle knip en plak werkjes zijn ook of volkomen chaotisch *of* de juf heeft ze voor hem gemaakt.
Ik zie aan zijn werkje niet dat hij op niveau oefent. De IB-er zou natuurlijk dat horen te weten maar ik zie dat het niet gebeurt. Ik heb school daar al een aantal keer op gewezen maar misschien helpt het als ik met praktische voorbeelden kom. Dus ik vraag me af aan wat voor soort werkjes je moet denken om hem cognitief uitdagend genoeg te laten zijn, goed genoeg voor zijn fijne motoriek. Het gaat om een jongetje van net 5.
04-01-2011 om 07:54
Daarom
vroeg ik ook of hij dit niet wilt of hij dit niet kan.
Normaal gesproken kan een kind dit wel rond deze leeftijd.
Inderdaad is het natuurlijk niet alleen omdat hij zijn naam niet kan schrijven. Misschien heb ik me te daarmee te drastisch uitgedrukt.