calien
11-01-2011 om 15:50
Autisme bij 2e kind
Dit lees ik net op internet.
di 11 jan 2011, 15:45 Risico autisme tweede kind groter
Zwanger worden binnen 36 maanden na het eerste kind leidt tot een groter risico op autisme bij het tweede kind. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Columbia University in New York.
Foto: JAN VAN EIJNDHOVEN Bij het onderzoek waren meer dan 600.000 tweede kinderen betrokken, geboren in Californië tussen 1992 en 2002.
Onderzoeker Keely Cheslack-Postava en zijn collega's van de Columbia University wezen erop dat moeders met een periode tussen de zwangerschappen van minder dan een jaar een nog hoger risico lopen. ”We zien deze zeer duidelijke associatie, maar we kennen de achterliggende oorzaak nog niet,” zegt Peter Bearman van de universiteit tegen English.News.cn. Verder onderzoek is volgens de onderzoekers nodig om de resultaten te bevestigen.

calien
11-01-2011 om 15:52
Bij ons
Toen onze oudste 9 maanden was werd ik zwanger van de 2e. Ze schelen 18 maanden....en de 2e heeft autisme.
Zou het echt zo zijn..........?

koentje
11-01-2011 om 15:54
blonde haren leidt ook tot een groter risico op een tweede kind met blonde haren.......... duh!
(geldt niet voor slimme brunette)

koentje
11-01-2011 om 15:56
Sorry
ik begreep het verkeerd! Het gaat dan om een eerste kind dat het niet heeft....

Guinevere
11-01-2011 om 15:58
Haha
Wat een lollig onderzoek, in welke krant stond dat? Misschien is het wel zo dat mensen met ASS in de genen vaker binnen 36 maanden het volgende kind krijgen?
Gelukkig zat er hier bijna 5 jaar tussen, haha.

Tihama
11-01-2011 om 15:58
Vermoeden
Uit onderzoek van Simon Baron Cohen blijkt dat een hoog testosteronniveau in het vruchtwater een relatie heeft met de kans op autisme. Dat hogere testosteronniveau heeft op zijn buurt een relatie met stress.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je meer stress hebt als je tijdens je zwangerschap al een kleintje hebt rondlopen dan wanneer je oudste al naar school gaat en sowieso wat ouder is.
Dus ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met hogere stress bij de moeder.
Tihama

toja
11-01-2011 om 15:59
Hier
Ik moest het ook 2 keer lezen. Hier klopt het niet. De oudste heeft autisme, de tweede is een nadh-kind.

Roos Vicee
11-01-2011 om 16:32
Nou hier en wel en toch ook weer niet
Hier een oudste zónder diagnose ASS.
De tweede, die 17 maanden later geboren werd bleek idd ASS te hebben.
Nr. 3 kwam 33 maanden na de tweede, en ja óók met ASS.
En jongste werd maar liefst 54 maanden na de 3e geboren en heeft het toch ook.
Gevalletje stress van Tihama blijkbaar )))

T&T
14-01-2011 om 08:38
Ja, 2x raak...
Maar niet helemaal binnen het plaatje van dit onderzoek; oudste heeft pdd-nos, jongste is 15 maanden jonger en heeft klassiek autisme.
Als dat onderzoek klopt zouden er vroeger toch heel veel autisten hebben rondgelopen, zo in het voor-de-pil tijdperk
Voor onze situatie heb ik het sterke vermoeden dat het genetisch is, aangezien wij ook meerdere mensen in de familie hebben zonder diagnose, maar met duidelijk dezelfde eigenschappen als waarop onze kinderen autistisch zijn bevonden.
Tess