T&T
21-10-2008 om 14:24
Autisme en het vrije school onderwijs
Ik weet dat ik hier wel een heel specefieke vraag ga stellen, maar misschien dat een van julie er ooit mee te maken heeft gehad.
Mijn zoontje was in onderzoek voor ASS, maar dat duurt allemaal knap lang... in de tussentijd zat hij erg ongelukkig op een reguliere basisschool. Na twee jaar aanmodderen wilden we hem niet weer een schooljaar daar laten beginnen. We hebben het heft in eigen hand genomen, en zijn, vrij vlot, overgestapt naar een vrije school.
Deze school is klein en overzichtelijk, er zit veel orde en structuur in de dag (en de week en het jaar), en dat sprak ons erg aan. Ook hebben ze een heel andere benadering van de kinderen, en een andere lesmethode (naar de leer van Rudolf Steiner).
Wat het belangrijkste is... hij voelt zich er stukken beter thuis! hij onderneemt dingen die we een half jaar geleden niet hadden kunnen dromen, en hij is een stuk vrolijker en minder bang geworden, kortom, het leek helemaal de goede kant op te gaan met ons manneke.
Maar de onderzoeken liepen ook door, en uiteindelijk werden onze vermoedens bevestigd; hij is autistisch.
Ik zou het zo erg vinden als hij nu weer naar een andere school moet, terwijl hij hier net zo lekker gewend is. Maar ik vraag me ook af of deze school wel geschikt is om eruit te halen wat erin zit. Hij is nu 6 en zit nog bij de kleuters, toont geen enkele interresse in de "leervakken" en dat hoeft nu ook nog niet, maar volgend schooljaar wel! De school heeft wel al aangeven dat ze zeker open staan voor kinderen met een rugzakje, er zijn ook meer ASS kindjes op school, maar er wordt ook eerlijk toegegeven; bij de een loopt dat beter dan bij de ander. Onze oudste zit al op een cluster 4 school, dus vergelijk met hoe het daar loopt hebben we ook genoeg!
Wie heeft er ervaring??? met auti's in de vrije school? het belangrijkste vind ik uiteindelijk toch dat hij zich prettig voelt op een school, en aan die voorwaarde word zeker voldaan... maar hoe gaat dit verder? zal hij straks mee kunnen vanaf groep 3? hij zal ook altijd blijven opvallen tussen de andere kinderen, en wanneer realiseert hij zich dat? (nu nog niet echt)
Ach ja, niemand kan in de toekomst kijken, maar graag hoor ik ervaringen van ouders die hun autistischs kind NIET naar een cluster 4 school brachten.
Groetjes Tess

Sasvangent
22-10-2008 om 10:07
Hier ook
Hier ervaring, zij het vanuit België met een Freinetschool, net wat anders dan een Steinerschool die hier nog ‘alternatiever’ is.
Zoon is dus naar een Freinetschool geweest vanaf 2.5 tot 5.5 jaar (dus tem. groep 2). Hij ging er graag, had het er naar zijn zin maar deed met verschillende activiteiten niet mee (kleuren - zingen – knippen...). Vanuit school werd toen ook gevraagd om zoon te laten screenen (en daar is uiteindelijk ASS uitgekomen). Vanuit het onderzoek bleek dat zoon meer aankon dan hij te kennen gaf. Ons werd gezegd dat we er zeker op moesten letten dat hij ‘hoog’ genoeg aangesproken zou worden. Maar op school werd aanvaard dat hij alles maar half deed, of ondermaats [Tegen eind onderzoek zat hij wel al midden groep 2]. Hij gaf ook wel de indruk vanalles niet te kunnen en bij ‘onderwijs op maat’ wil dat zeggen dat hij dus ‘minder’ kreeg/moest doen. Bij de kleutertoets kwam hij eerder zwak uit voor taal (risicokleuter), en werd ons gezegd hij waarschijnlijk problemen zou krijgen in groep 3.
In groep 3 zou hij in een graadsklas komen, waarbij veel zelfstandig werken werd gevraagd. Met zijn slechte aandacht en concentratie, in combinatie met veel prikkels eigen aan graadsklassen, hebben wij besloten om toch voor klassikale aanpak en structuur te kiezen. We zijn overgestapt naar een nogal klassieke school waar iedereen hetzelfde aanbod krijgt, geen kans voor zoon om gemakkelijkere werkjes te krijgen. Groep 3 startte niet gemakkelijk (hij had weinig voorbereiding gehad in de vrije school qua taal en rekenen en hij had er dan bovendien niet aan meegedaan). Maar alles is toch op z’n plooi gevallen. Nu zit hij in groep 4 en ik mag trots zeggen dat hij heel goede punten haalt.
Wat wel verschillend was bij ons is dat zoon niet ongelukkig is/was op de reguliere school. Ik moet ook wel zeggen dat in beide scholen niets bijzonder op het programma staat voor zoon met ASS. Eerder omdat het (nog niet) nodig is, dan dat school niets zou willen doen.
Bon, een lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt. wij hadden een vrije school gekozen net omdat het je zelfstandigheid en sociaal aspect extra in de verf zet. Maar dat moet toch bij je kind passen.

moggie
31-10-2008 om 23:01
Moeilijk
Mijn dochter is inmiddels 10 (groep 7)en heeft pdd nos. Zij zit op een school voor Jenaplanonderwijs (regulier). Haar probleem zit hem niet zozeer (ook wel een beetje) in het leren maar vnl. op het sociaal emotionele vlak. En dat gaat heel erg moeilijk. Kinderen kunnen haar denkwijze vaak niet volgen. Ze wordt gepest op school. Ik zit juist nu in een twijfel of ik haar toch nog beter naar een cluster 4 school moet laten gaan. En ben daarbij ook zoekende naar hulp bij deze beslissing.
Erg moeilijke beslissing.
Succes hiermee
Groetjes Moggie

T&T
01-11-2008 om 13:04
Moggie
Het is een heel moeilijke keus om je kind naar een andere school te brengen. En het word ook nog eens vaak als niet echt nodig gezien als ze wel goed kan leren.
Toch zijn wij gaan zoeken omdat onze zoon echt niet lekker in zijn vel zat op de reguliere kleuterschool. Hij werd ook niet gepest, maar hij kwam altijd moe er bozig thuis, en hij wilde ook echt niet naar school. (als een kind wel gepest wordt zal dat ook wel zo zijn lijkt me) Vanuit die, voor hem onveilige situatie, kon hij naar mijn mening ook niet gaan leren.
De vrije school brengt in zoverre al een oplossing, dat hij nu met plezier naar school gaat, en geaccepteerd wordt in de klas. Ieder kind mag zijn wie en hoe hij is, en er wordt ook geleerd respect te hebben voor elkaars verschillen of eigenaardigheden. Er wordt veel gedaan in het sociale, en hij heeft dat echt nodig want dat komt niet vanzelf bij deze kinderen.
Mijn dochter zit trouwens in het cluster 4, laatst kwam er een nieuw kind bij in de klas, die zei "ik vind het hier zo leuk, nu word ik tenminste niet meer gepest!" (Ook in het cluster 4 is trouwens veel extra aandacht voor het sociale deel) Ik had zo met dat kind te doen, wat heeft hij op die andere school allemaal moeten doorstaan?
Toch maak ik me de grootste zorgen over het "leren" en op welk niveau ze straks van de basisschool af zullen komen... halen we wel eruit wat erin zit? maar voor nu vind ik het toch het belangrijkste dat ze zich goed op hun plek voelen op school.
groetjes Tess