Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-09-2011 om 09:07
Zoon PDD-NOS 3 VWO heeft al vanaf de eerste klas moeite met muziek, juffrouw begrijpt niets van hem. Mentor heeft vorrig jaar al meerdere malen met haar gesproken maar ze begrijpt het gewoon niet, dankzij de theorie ging hij met een 5 net over. School heeft belooft dat hij deze juffrouw niet meer zou krijgen in de 3e maar helaas nog een jaar deze juf.
We hebben al heel wat uurtjes bijles in muziek voor hem geregeld zodat hij in ieder geval over ging maar dit meisje is verhuisd.
Wij willen dus graag ontheffing voor muziek vragen net zoals kinderen met dyslectie gen spaans hoeven te volgen, ik heb ooitop dit forum gelezen dat dat kon maar hoe zou ik dat moeten aanpakken?
School is van mening dat het niet mogelijk is.
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
22-09-2011 om 11:36
Geen ontheffing, maar...
Mijn zoon heeft ADD en ook wat motorische problemen, en heeft daar vooral last van met techniek, handvaardigheid etc. Vooral bij het laatste vak was enig begrip ver te zoeken en kreeg hij steeds drieen. Een pittige mail mijnerzijds met daarbij ook uitleg en verzoek om enig begrip heeft geholpen, nu heeft hij in ieder geval geen zware onvoldoendes meer en wordt zijn werk beoordeeld met in het achterhoofd zijn problemen hiermee. Heb je haar zelf al eens gesproken? Ik zu dat eens doen, en goed uitleggen wat de problemen zijn en waarom. geef ook aan dat je heus niet verwacht dat ze hem voortrekt, maar dat ze best een beetje rekening kan houden met zijn problemen en ook naar zijn inzet kan kijken.
22-09-2011 om 11:38
Misschien
"Scholen voor voortgezet onderwijs kunnen onder bepaalde omstandigheden een leerling vrijstelling verlenen voor het volgen van een bepaald vak. Deze mogelijkheid bestaat zowel voor de zogeheten basisvorming, waarin alle leerlingen in principe de vijftien wettelijk voorgeschreven vakken dienen te volgen, als voor de periode daarna. Meestal zal een vrijstelling worden verleend in overleg met de ouders van de leerling. In de periode van de basisvorming kan een school een leerling vrijstelling verlenen voor één van de vakken indien dat vak een te grote hindernis vormt voor de leerling. In de periode na de basisvorming kunnen de regels voor vrijstelling verschillen per soort onderwijs. Zo kan een vwo-leerling vrijstelling krijgen voor de deelvakken Franse taal en letterkunde 1 of Duitse taal en letterkunde 1 als hij of zij in het bezit is van een havo-diploma en daar vrijgesteld werd van het deelvak moderne taal- en letterkunde 1. Wanneer een vrijstelling wordt verleend, moet het bevoegde gezag van de school dit melden aan de Inspectie van het Onderwijs. In sommige gevallen is goedkeuring van de Inspectie vereist. Het 'bevoegd gezag' van een school is de gemeente of een ander openbaar rechtspersoon (bij openbare scholen) of het schoolbestuur (bij bijzondere scholen)."
Deze info heb ik hier gevonden: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1524
skik
22-09-2011 om 18:47
Ja dat kan
Mijn zoon (autisme) heeft voor alle 'voor de leuk'-vakken ontheffing. Eerst voor een proefperiode en toen bleek dat het goed ging, is de ontheffing voor de gehele schoolperiode geregeld. School heeft dit samen met de leerplichtambtenaar zo geregeld (op mijn verzoek). Hoe een en ander administratief is verlopen weet ik niet, maar het kan dus wel,
succes!