Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
maartje

maartje

06-07-2010 om 21:23

Babygedrag

Mijn zoontje 4 jaar, zijn we bezig met testen op ADHD en meerbegaafd.
Hij heeft een jonger broertje van 1.5.
Hij kopieert het gedrag van zijn broertje, brabbelen, gillen, in babytaal praten eeerggg irri en kan er moeilijk mee om gaan. Probeer zoveel mogelijk te negeren, maar als hij dingen op de grond gooit, en aan het gillen is dan moet ik ingrijpen. Ik zeg dan tegen hem "je bent geen baby, je bent 4 jaar en baby's moeten vroeg naar bed..dat helpt wel even.

Hebben jullie nog tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mee ipv tegen

Heb je weleens meegedaan? Een kind van deze leeftijd reageert vaak veel beter als je hem al spelenderwijs opvoedt in plaats van dat je aanwijzingen geeft of dingen verbiedt.

Dus helemaal meegaan in het babygedrag en dan ombuigen vanuit het spel. Vervolgens een positieve draai eraan geven door gedrag te definiëren dat je wél wilt. Bijvoorbeeld dat je hem een rol geeft als weetikveel politieman of iets anders stoers dat hem aanspreekt. Als hij later op een onhandig moment (supermarkt?) weer terugvalt in babygedrag kun je dan vragen of de politieman even wil komen.
Tis maar een voorbeeld... maar als je een slim kind met een korte aandachtsspanne het genot gunt van discussie of directieve aanwijzingen over zijn gedrag dan is vaak de beer los, dan ga je van confrontatie naar confrontatie.

Hier ook

Eentje van zes die af en toe heel kinderlijk sprak. Vooral als hij ofwel zijn zin wilde krijgen ofwel iets had uitgespookt. Misschien dacht hij mij zo een beetje te kunnen paaien (mama's vinden baby's leuk). Ik ben er niet zo van. Dus ik sprak in eenzelfde taaltje terug.
Maakte duidelijk dat ik hem niet kon verstaan. Niet dat hij mij nu kon verstaan.
Nou. Daar was niks aan dus. Kun je beter maar normaal praten weer. Dus we zijn er van af.
Houd wel in de gaten of er niets anders speelt waar je misschien in alle drukte geen oog voor hebt.

Maartje

Maartje

08-07-2010 om 15:02

Ideaal

Zo het werk meiden Bedankt!

Ik heb hem vandaag de rol "papa" gegeven en papa's kleden zichzelf aan en helpen mama's altijd

Hopelijk kan ik het zo vaak omdraaien....

Wat leuk maartje

ik bedacht later nog dat het ook goed hielp als ik meeging in dat babygedoe, aaien en kroelen en lieve woordjes.... en hem er dan fijntjes op wees dat babies in een box zitten, niet zelf kunnen lopen of praten en nooit eens iets lekkers eten. Alleen maar melk drinken 5x per dag.

Dan groeide hij zo een paar jaar in één tel!

Astrid

Astrid

08-07-2010 om 20:59

Zoon van 12 (brugklas) speelt met poppen

Hier speelt zoon (met Asperger) van 12 al een half jaar met de poppen van z'n zusje. Hij is net over naar de 2e klas voorgezet onderwijs, dus in mijn ogen nu echt te oud daar voor. Cognitief is hij super slim (doet gymnasium), maar op dit gebied loopt hij echt jaren achter.

Hij kleedt de poppen aan, doet ze een luier om, legt ze in hun bedje, praat met ze etc. Meestal speelt hij met z'n zusje van 7, maar ook als hij alleen is gaat hij bij de poppen spelen en kan uren zo zoet zijn. Maar dat is nog niet alles. Hij pakt ook de poppenbuggy en gaat dan met een pop er in buiten in de wijk rijden. Als wij visite hebben komt hij met de poppen beneden en gaat ze tussen de visite uitkleden en tegen ze praten. Dat de omgeving z'n gedrag raar vindt boeit hem niet.

Hoe dit gedrag komt weet ik niet. Ik denk zelf dat hij fase's over geslagen heeft. Op z'n 3e kon hij al heel goed lezen en hij las van af dat moment het ene boek na het anderen. Verder begon hij op z'n 4e met encyclopedieen, atlassen e.d. Behalve met Playmobil en z'n trein heeft hij nooit echt gespeeld. Jongens dingen zoals wild spelen, met auto's spelen, cowboytje spelen etc. heb ik helemaal nog nooit bij hem gezien. Ik ken hem eigenlijk alleen stil teruggetrokken met een boek.

We dachten afspraken gemaakt te hebben dat hij alleen binnenshuis zonder vriendjes/ vriendinnetjes met die poppen mag spelen, maar daar trekt hij zich niks van aan. Vooral dochter van 9 geneert zich dood voor broer als haar vriendinnen er zijn. Vriendinnen zijn van die pre puber meisjes van 10 die op kijken tegen haar broer. Komt hij dus opeens haar kamer binnen met een pop die een luier om moet. Hij wordt dan zelfs boos omdat hij dat niet mag. Snapt ook niet dat zus dat niet leuk vindt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.