Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Beelddenken en onderpresteren

Onze dochter van 11 isin september gediagnostiseerd met beelddenken. Wij hebben haar zelf laten testen en ze gaat nu wekelijks naar een orthopedagoog voor beeld en breintraining.

De orthopedagoog (toevallig ook de ambulant begeleider van onze school) zegt dat het heel goed gaat en dat het een slim meisje is maar haar resultaten op school blijven achter.

Nu heeft ze tot 3 weken geleden een zwakke leerkracht gehad (school heeft gelukkig ingegrepen) Zijn uitleg was zwak. Nu maak ik me toch wel zorgen om de komende entree toets
Mijn vraag: heeft iemand tips zodat ik haar kan helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

11-04-2011 om 17:16

Beelddenken is geen officiele diagnose

Ik wil niet flauw doen, maar beelddenken is geen officiele diagnose. Wel is het zo dat de karakteristieken die onder het etiketje beelddenken geschaard worden vaak symptonen zijn van wel erkende problemen waarbij een aangetoond werkende behandeling of plan van aanpak bestaat.
Dus om werkelijk nuttige tips te krijgen kun je beter vertellen wat de problemen van je dochter precies zijn. Waar heeft ze moeite mee en waar niet?
Groeten Primavera

Fransien

Fransien

12-04-2011 om 11:13

Beelddenken is een verzamelvat

Maar je kunt wel iets proberen. Bij rekenen noemen ze het handelend rekenen (iedere juf kent dat begrip) en dat houdt in dat je optel- en aftreksommen eerst met blokjes maakt. Verder kun je deelsommen of vermenigvuldigingen met een grote pot bonen laten maken (of druiven, maar dan ben je sneller door nul aan het delen . Ook het ouderwetse ambachtelijke rekenwerk (optellen en aftrekken onder elkaar zetten, staartdelingen, keersommen onder elkaar zetten) kan haar aan het zelfvertrouwen helpen dat ze het kan leren.

Karmijn

Karmijn

12-04-2011 om 11:35

Idee?

Ik heb mijn dochter nooit laten testen op beelddenken, maar ik weet nog heel goed, dat zij het rekenen pas begon te snappen, toen we samen gingen koken.
Als je voor 250 gram meel, 150 gram boter nodig hebt, hoeveel heb je dan nodig voor 500 gram meel. Zo leerde ze abstracte begrippen te koppelen aan concrete zaken. Ook is het een grote hulp geweest om haar bij sommen over maten, realistische beelden te laten zien. 1 liter is een pak sinasappelsap. 100 milliliter is een klein kopje. 10 liter is een emmer. 1 kilometer is de afstand naar het dorp, etc..
Snap je wat ik bedoel. Als ze dan een som op moest lossen, dacht ze terug aan die maten en dan snapte ze waar ze naar toe moest rekenen.
Oh ja, woordjes en tafels leren, ging/gaat goed met flash kaarten. Op de ene kant het woord of de som, op de andere kant de uitkomst of de vertaling. Dan ziet ze het voor zich. Op wtrs (dat internet programma om woordjes te leren) beklijft het niet. Dan haalt ze daar 100% en heeft toch een 4 voor haar toets.
Een ander ding waar zij altijd heel veel van leert, is instructie filmpjes, dat is ook beeldend. Ze moet het even zien en dan onthoudt ze het voor altijd. Dus klokhuis, animal planet, dat soort programma's.

Gaia*

Gaia*

13-04-2011 om 13:30

Website

Hoi diddle,
Kijk eens op www.ikleeranders.nl
Misschien heeft je dochter daar iets aan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.