Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
even zo

even zo

02-07-2011 om 07:56

Beelddenker?

In het draadje hierboven had ik het over een mogelijk autismestoornis bij onze zoon. Gisteren is gebleken dat hiervan geen sprake is. Hij vertoont wel enige autistorische kenmerken, maar niet voldoende om van een autisme stoornis te kunnen spreken. Hij valt niet binnen het spectrum en is er dus geen diagnose te stellen.

Wel had ze naast de kenmerken (die er toch zijn) enkele opvallende zaken te noemen die te herkennen zijn als zijnde beelddenken. We zijn eens op de diverse sites gaan kijken en vonden de overeenkomsten frappant.
Hij gaat nu naar groep 3 en wij verwachten dan ook mogelijk problemen. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met beelddeken en/of kinderen hebben die beelddenkers zijn en hoe zijn jullie te werk gegaan?

Wij gaan e.a. sowieso met de HA bespreken voor het nemen van de volgende stappen en we lichten school in. Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

02-07-2011 om 11:42

Even zo

Even kort twee punten.

1) beelddenken is geen officiële diagnose en het is maar de vraag of het echt bestaat

2) bij gezondheid was een paar maanden geleden een uitgebreid draadje over beelddenken. Misschien de moeite waard om dit in het archief op te zoeken. Overigens was de conclusie van het draadje min of meer dat de meeste mensen wel beelddenkers lijken te zijn of in elk geval ook beelddenkers zijn.

Annet

Annet

02-07-2011 om 20:34

Iq-test?

Even zo, hoe is de iq-test gegaan?
Toen jij meldde dat de nieuwe juf (en jullie) niet zoveel autismekenmerken zagen, moest ik gelijk aan hb denken. Een hb-er kan autisme kenmerken vertonen maar die verdwijnen vaak weer als een kind voldoende uitgedaagd wordt.

Primavera

Primavera

03-07-2011 om 12:38

Niet zo simpel

Hallo Evenzo,
Ik denk dat het niet zo simpel is en dat de zogenaamde beelddenker-diagnose eerder een dwaalweg is dan een oplossing. Je zoon is waarschijnlijk gewoon erg visueel ingesteld en compenseerd mogelijk ook op het visuele vlak andere dingen die minder goed gaan.
Mijn zoon, waarvan ik de aanpak in bovenstaand draadje heb beschreven, en ikzelf en 3 van mijn 4 kinderen zijn volgens de kenmerken ook allemaal beelddenkers. Ze zouden alleen geen barst hebben aan de 'therapie' die voor zoiets vaags gegeven wordt. Wist je dat autisten ook meestal als beelddenker uit de bus komen? Niet zo gek dat mensen met autistische trekjes (zonder autisme-spectrum diagnose) dat dan ook zijn.
Ik wil je aanraden om gewoon van je zoons sterke visuele kant kun je gebruik maken door hem schema's en picto's om dingen duidelijker voor hem te maken. Mocht leren lezen niet goed lukken dan is woordbeeld lezen (hele woord naast plaatje) voor dit soort mensen vaak een geschiktere methode omdat het gebruikt maakt van visuele input ipv auditieve.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.