Truuske
03-09-2010 om 11:22
Beetje balen
Gisteren kwam de vriendin van zoon spelen ( zoon adhd, vriendin pddnos) met haar moeder en zusje ( zusje speelt dan met jongste) Hele leuke dag gehad, en vriendin vraagt of ze mag blijven slapen.
Haar moeder drukt me altijd op het hart, duidelijk te zijn, en concequent en de regels te volgen, want anders raakt haar dochter in de war.
Dus ik spreek het door met de kinderen: je mag blijven slapen maar: bedtijd is 20.30 en opstaan is 8.00 uur. ( dit zijn onze huisregels om de kinderen weer in het ritme van school te krijgen gaan ze elke dag half uur eerder naar bed en eerder eruit, volgende week naar school)
Ok de regels waren duidelijk: en idd om half 9 lagen ze keurig gewassen in bed.
Jongste kreeg heimwee en wilde naar huis, vriendin van zoon ging ook maar mee?!?!? waarom dan? jij hebt hier toch al zo vaak geslapen: nee ik heb ook heimwee!??! ( nooit eerder gehoord)
dus beide dames zijn opgehaald door hun vader.
Vandaag sms contact met hun moeder: wat was er nu met de meiden??? Vriendin wilde uitslapen en daarom toch thuis slapen.....
Zoon baalde dat zijn logee er ineens weer vandoor ging. Ik baalde want ik heb eerst met veel moeite de bedden klaar gelegt en na 10 minuten stappen de dames weer op...
van kleine zusje snap ik het best, maar vriendin van zoon slaapt hier zo vaak!!
regels zijn toch regels, ik was zeer duidelijk, ze stemde in met de regels voor ze besloot hier te blijven slapen..
wat doe ik nou weer verkeerd!!!??
haar moeder zegt alleen dat ze uit wilde slapen, ja... is 8 uur niet lang genoeg??!? alsof ze ooit uitslapen als ze samen slapen!>??!?!
Truuske

Philou
03-09-2010 om 15:43
Niets verkeerd denk ik
Je hebt niets verkeerds gedaan. Misschien was de verandering/overgang te groot. En als de een weg wil, wil de ander ook.. dat is ook wel weer logisch. Begrijpelijk dat moeder graag wilde uitslapen maar als kinderen toch graag opeens naar huis willen, dan kan het niet anders. Ik kan me de 'teleurstelling' van de moeder voorstellen maar die moet ze niet in jouw zak steken. Ik kan ook haast nooit uitslapen.. daaroma ga ik vaak vroeg naar bed. Ik denk niet dat je iets verkeerd hebt gedaan.. je hebt een royaal gebaar gemaakt, het is niet gelukt (maar dat had je niet in de hand) en moeder kan het helaas niet op waarde schatten. Das niet handig van dr want ik denk niet dat je dit nog een keer wil doen zo.

Truuske
03-09-2010 om 15:49
Je hebt gelijk
Mijn verontwaardiging klinkt idd wat overdreven. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om het dit meiske naar de zin te maken.
Ze komt hier al 8 jaar over de vloer, al 8 jaar dikke vrienden met zoon. Ze komt vaak spelen, en ook logeren. Maar toch, nog nooit lekker hier gegeten, drinken doet ze hier niet of nauwelijks. Ik hou me aan de gebruiksaanwijzing die haar moeder mee geeft, maar toch loopt het niet zoals ieder zo willen. Ze eet en drinkt niet omdat het net anders is als dat ze gewent is: ook al koop ik het zelfde merk als haar moeder, dan nog drinkt ze het niet omdat het in een verkeerde beker zit ofzo. Ze begint nu na jaren eindelijk een beetje tegen me te praten, maar nog steeds maar heel sumier. Als ze nou gisteren had gezegt dat ze uit wilde slapen, ok prima, dan mocht ze uitslapen.
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen om het goed te doen. Ik hoor altijd pas achteraf wat er mis is: de frietjes waren goed, maar ze wilde een groen bord. bijvoorbeeld, als reden waarom ze weer niet had gegeten. Het is de vriendin van zoon, dus wij doen ons best maar het lukt gewoon niet...!
Ik word er gewoon gefrustreerd van!

Truuske
03-09-2010 om 15:51
Judith-t
Je begrijpt me verkeerd: de vriendin gaf aan haar moeder als reden waarom ze ineens naar huis wilde: dat ze liever wilde uitslapen. En ze bij mij om 8 uur uit bed had gemoeten. Aan mij gaf ze als reden dat ze haar moeder miste en daarom naar huis wilde.
Moeder wilde dus niet uitslapen, maar vriendin van mijn zoon.

Philou
04-09-2010 om 10:45
Sorry truuske
Truuske schreef:
"Je begrijpt me verkeerd: de vriendin gaf aan haar moeder als reden waarom ze ineens naar huis wilde: dat ze liever wilde uitslapen. En ze bij mij om 8 uur uit bed had gemoeten. Aan mij gaf ze als reden dat ze haar moeder miste en daarom naar huis wilde."
verkeerd begrepen.. Ik zou dat wat kinderen zeggen niet altijd even serieus nemen en in dit geval ook niet zien als iets op jou gericht. Kennelijk wilde ze graag naar huis en moest ze voor haar moeder een excuus bedenken. Misschien zijn de verklaringen van moeder geen aanwijzingen naar jou. Als het dat wel is.. dan snapt ze misschien niet dat elke kleine verandering voor ons voor kinderen met autisme een onoverkomelijke prikkel kan zijn. Er is toch echt een verschil tussen iets vrijwilligs aanbieden en een opdracht. En als het een met het ander verward wordt, dan kan overwegen ermee te stoppen. Autisme is een spectrum-aandoening en een deel kan best erfelijk zijn.

billie
06-09-2010 om 09:01
In de war
Ik vind je verhaal helemaal niet vreemd en nee, je doet niets fout. Kinderen met autisme denken echt ánders, tenzij je je inleeft in haar belevingswereld kun je haar niet snappen, niet met onze logica.
Als ik je goed begrijp bleef ze normaal alleen slapen, nu met brusje, dát is mogelijk al een enorme verandering voor haar. Overigens vind ik het de taak van ouder om hierop te anticiperen, en niet van jou. Dat ze naar huis wil omdat brusje naar huis wil, vind ik vanuit autistisch standpunt gezien heel logisch.
En als ik je nog eens goed begrijp zou je graag willen dat het wél goed ging, en vraag je daar tips voor. Het handigst lijkt het me als je probeert áltijd alles zo veel mogelijk hetzelfde te houden. Ze hoeft bij jou geen blauw bord, zoals thuis bijv, mag best groen zijn, maar geef haar de tijd om te wennen, kan best een paar keer misgaan, maar uiteindelijk went ze aan dat groene bord, maar het geeft haar veiligheid als het bij jou altijd dat groene bord is. ´OM 8 uur op staan´ zal ze niet snappen, misschien heeft ze geen benul van tijd. Probeer altijd hetzelfde te zeggen, maakt niet uit wat het is, maar iets dat steeds weer terug kan komen. Dan vindt ze haar houvast uiteindelijk ook bij jullie.