Guinevere
17-10-2008 om 12:42
Beslist even lezen: artikel uit trouw over adhd en medicatie
Weer een artikel waarin rucksichtlos de link naar cocaïne wordt gelegd. Ook allerlei bijwerkingen worden naar voren gehaald. En wéér worden de ouders van ADHD-kinderen afgeschilderd als mensen die te weinig regels stellen en (samen met de omgeving) te veel eisen van het kind.

Guinevere
17-10-2008 om 20:26
Heu, klopt emma
Heu...nee, het staat er inderdaad niet zo in, Emma. Ik was op mijn tenen getrapt door enkele dingen:
1. Dat de dierenarts mw. Pelsser weer eens wordt genoemd als zijnde alwetende expert
2 Door deze zinsnede: "In de jaren ’60 werd methylfenidaat voor het eerst gebruikt om ’hyperactieve’ kinderen rustiger te maken. Kinderen met niet te ernstige ADHD zouden volgens Europese richtlijnen eerst met niet-medicamenteuze therapie geholpen moeten worden. Dat komt onder meer neer op een instructie aan de ouders in de omgang met hun kinderen of gedragstherapie van groepen kinderen".
3 En last but not least: dat ADHD wordt afgedaan als een gedragsprobleem. Terwijl het gedrag juist een gevolg is.
Wel een kwestie van lange tenen mijner zijds dus. Maar wel weer een artikel dat veel mensen op het idee zal brengen dat Ritalin drugs is, je het probleem meestal op kan lossen door gedragstherapie of ouderbegeleiding, en dat ouders hun kinderen een pilletje geven om het kind zo fijn rustig te krijgen.

Merla
17-10-2008 om 20:59
Ja idd guinevere
Ik word alleen al gek van dit soort artikeltjes vanwege het feit dat het meningsverschil tussen mij en mijn man (+schoonouders) weer eens flink wordt aangehaald. Ik had deze link al doorgestuurd gekregen. Twee dagen ervoor kreeg ik ook al onderstaande tekst toegemaild en een link naar dit filmpje
http://nl.youtube.com/watch?v=1KlQ9957kR0&eurl=http://www.ronfonteine.com/aug2007_4.htmlGemailde tekst: "ADHD-kinderen worden gebruikt voor medisch experiment
Het gebruik van het stof Ritalin, dat met name wordt gegeven aan kinderen en jongeren met de diagnose ADHD, is in Denemarken gestegen met meer dan 900% sinds 1997. Maar experts vinden dit bloedlink, aangezien de lange termijn effecten niet bekend zijn. In de VS wordt Ritalin ervan verdacht de oorzaak te zijn van sterfgevallen onder kinderen en jongeren. Canada heeft het gebruik van Ritalin geheel stopgezet vanwege de onzekerheid rondom sterfgevallen onder jongeren die Ritalin kregen. Deense pyschiaters wegen deze onzekerheden af tegen de voordelen en vinden de voordelen te belangrijk. "Kleinere" bijwerkingen zoals slaapproblemen, gebrek aan eetlust en depressiviteit worden al geaccepteerd. Een aantal Deense psychologen zijn het hier niet mee eens, hieronder Peter la Cour van Center voor onderzoek rondom Bestaan en maatschappij aan het Universiteit van Kopenhagen. Hij noemt het grootschalig voorschrijven van Ritalin een onverantwoord medisch experiment. In Zweden woedt een heftige strijd om het medicijn; sommige Zweedse artsen en psychiaters zijn het eens met de Deense psychiaters; andere, hieronder neurologen, zijn erg kritisch: Ritalin verandert de persoonlijkheid net als cocaïne en zorgt ervoor dat de hersenen uit balans raken. De gevolgen voor kinderen in de groet zijn niet te overzien. Daarnaast wordt gesteld dat ADHD in wezen wetenschappelijk gezien (nog) geen ziekte is en daarom ook (nog) niet met medicijnen bestreden zou mogen worden.
In Denemarken wordt in Børn & Unge, vaktijdschrift voor pedagogen, vastgesteld dat Ritalin op een aantal punten twijfelachtig is:
* de lange termijn werkingen zijn niet bekend; wel is bekend dat Ritalin de persoonlijkheid verandert
* er zijn verdacht veel sterfgevallen onder kinderen en jongeren die Ritalin kregen
* Ritalin beïnvloedt bloeddruk en hartspierfunctie; hiervoor moet het kind geregeld voor contrôle
* Ritalin maakt depressief, dat is bekend; dit wordt als "acceptabele bijwerking" gezien, maar nu zeer ter discussie gesteld - is dat wel acceptabel?
* Vaak wordt Ritalin gegeven omdat de omgeving een rustiger kind wil! De vraag is of dat verantwoord is.
* Ritalin wordt grootschalig gegeven, ongeacht alle onzekerheden.
Bron:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/08/23/101532.htm "
En daarbij genomen alle diskussies die er hier thuis en in de familie al over geweest zijn en nog steeds, ben ik er even heeeelemaal klaar mee! Bleeeegh! wat een gezever weer. Af en toe wenste je gewoon ff helemaal niet te bestaan en helemaal niet zulke moeilijke beslissingen te hoeven nemen. Ik kan me de lange tenen van jouw dus heeel goed voorstellen. Die van mij zijn misschien nog wel langer. Ik word er gewoon niet goed van! Blegh!

Guinevere
17-10-2008 om 21:30
Oeh, die is nog erger, merla
Mijn Deens is nogal slecht maar wat je daar opsomt uit dat Deense artikel is wel heel erg. Ik ben reuze benieuwd waar ze die uitspraken op baseren. In elk geval niet op mijn kind!
En dat filmpje scheert ook alles over één kam, prozac en ritalin, alsof er geen verschil in zit!
Desalniettemin is het goed als er meer onderzoek wordt gedaan naar de vervelende bijwerkingen die Ritalin kennelijk kan hebben, dat van die bloeddruk en hartproblemen had ik nog niet van gehoord. En het zou geweldig zijn als je ADHD met een bloedtestje of een scan zou kunnen aantonen!

marsja
18-10-2008 om 11:55
40er met adhd
Ik wilde dat ze er eens naast zette hoe het leven van een 40er eruit ziet nadat hij nooit ritalin heeft gehad. Tenslotte adhd bestond niet en als er al gedragproblemen waren groeiden kinderen er in de pubertijd wel overheen.
Natuurlijk moet je kritisch zijn met medicatie geven, maar geen medicatie heeft ook echt ernstige gevolgen!
Wat ik wel erg vind is dat er veel betere medicijnen zijn dan ritalin, met zelfde, zo niet betere werking, maar waarbij je zo belachelijk veel geld zelf bij moet betalen.

Hanny61
18-10-2008 om 18:19
Ervaring 40 er
Mijn zwager heeft inmiddels de diagnose ADHD en gebruikt Ritalin. Hij is 41. Hij is verslaafd aan cocaïne en alcohol. Hij heeft een akelige scheiding achter de rug, waarbij twee kinderen zijn betrokken. Door zijn verslavingen is hij zo ongeveer failliet, veel schulden en schuldeisers. Inmiddels is hij opgenomen om zijn verslavingen te overwinnen. Misschien was het allemaal anders geweest als de ADHD eerder was onderkend. Wie weet....

Guinevere
18-10-2008 om 20:00
Verslaving en adhd
Dat heb ik vaker gehoord, Hanny, dat ADHD-ers die niet behandeld worden met medicatie sneller geneigd zijn naar bepaalde middelen te grijpen. Dus dat de kans op verslaving bij onbehandelde ADHD-ers juist groter is dan bij wel behandelde ADHD-ers. Wat een naar verhaal over je zwager. Ik hoop dat hij van zijn verslaving afkomt en snel weer door kan gaan met zijn leven.

juno
18-10-2008 om 23:56
Drug
In noord amerika wordt ritalin al jaren als drug gedealt in de grote steden.

Sancy
19-10-2008 om 01:04
Dat klopt juno
En ook morfine wordt als drug gedealt, net als slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen... Zullen we de mensen die die medicijnene nodig hebben ook maar niets geven? Omdat het ook als drugs gebruikt wordt?

Guinevere
19-10-2008 om 15:09
Juno
Klopt Juno. Maar dan wordt het niet in tabletvorm geslikt, maar gesnoven o.i.d. Dat schijnt (ik heb het natuurlijk niet uitgetest) een heel ander effect te hebben, doordat het snel en ongedoseerd in de bloedbaan terecht komt. Dan heeft het inderdaad de werking van een drug.

Tinus_p
19-10-2008 om 21:29
Boodschap gemist
Guinevere:
"Weer een artikel waarin rucksichtlos de link naar cocaïne wordt gelegd. Ook allerlei bijwerkingen worden naar voren gehaald. En wéér worden de ouders van ADHD-kinderen afgeschilderd als mensen die te weinig regels stellen en (samen met de omgeving) te veel eisen van het kind."
Je mist de belangrijkste boodschap van het artikel. Je hoeft het niet eens te zijn met die boodschap, maar je moet wel even snappen wat de insteek is.
Die boodschap gaat over marketing door de farmaceutische industrie.

Guinevere
19-10-2008 om 21:39
?? tinus
Wie zegt dat ik dat gedeelte niet heb gelezen? Volgens mij mis jij míjn boodschap.

juno
19-10-2008 om 23:20
Drug
Kids die zelf aan de ritalin zitten verkopen hun ritalin op het schoolplein gewoon in pil vorm.

Merla
20-10-2008 om 08:14
Juno
"Kids die zelf aan de ritalin zitten verkopen hun ritalin op het schoolplein gewoon in pil vorm."
Ja, dat is bekend! Dat is in ons gesprek over de medicatie ook aan de orde geweest, dat wanneer ze op puberleeftijd gekomen zijn, dit zouden kúnnen gaan doen. Maar wie is en blijft hier dan verantwoordelijk voor? Het kind zelf? Nee niet volledig, het is tenslotte nog een kind, het kind is alleen ontzettend dom bezig. Maar als ouders heb je óf je kind niet goed in- en voorgelicht, óf je hebt totaal geen controle meer over je kind. Zij zijn verantwoordelijk. Juist een kind dat Ritalin voorgeschreven krijgt heeft vaak extra begeleiding en aandacht nodig. Krijgen ze die niet of onvoldoende dan is de kans groot dat ze dit soort dingen gaan doen.
Daarnaast vind ik dat dit soort dingen niet op een schoolplein moeten kúnnen gebeuren! Dus ook bij de school ligt hier een verantwoordelijkheid. Er is blijkbaar te weinig controle.
En als allerlaatste; omdat een aantal kinderen (in vooral USA) zo ontzettend stom en onverantwoordelijk bezig is moet het middel Ritalin maar helemaal uit de handel genomen worden!?

ion
20-10-2008 om 09:49
Heu?
"Kids die zelf aan de ritalin zitten verkopen hun ritalin op het schoolplein gewoon in pil vorm."
Ja, dat is bekend! Dat is in ons gesprek over de medicatie ook aan de orde geweest, dat wanneer ze op puberleeftijd gekomen zijn, dit zouden kúnnen gaan doen. Maar wie is en blijft hier dan verantwoordelijk voor? Het kind zelf? Nee niet volledig, het is tenslotte nog een kind, het kind is alleen ontzettend dom bezig.
Heuh???
Een puber die niet zelf verantwoordelijk zou zijn voor het verkopen van pillen (ritalin)?? Maar alleen dom bezig zou zijn??
Ouders zijn verantwoordelijk voor het verkopen omdat ze kind niet goed in- en voorgelicht zouden hebben of geen controle meer over het puberkind zouden hebben???
Een PUBER!! is oud genoeg om goed te weten waar het mee bezig is. Ook als het ritalin verkoopt. Als ouder kun je voorlichten wat je wilt, maar als de dollartekens in de ogen van puberkind zitten is dat toch echt een probleem én de verantwoordelijkheid van puber zelf hoor.
Enne..welke ouder heeft de volledige controle over puberkind???
Dan zou je al het gedrag wat niet mag en toch voorkomt bij pubers af kunnen schuiven op de ouders, van het vernielen van bushokjes tot het verkopen van pillen toe.
Nee, dank je de koekoek, als mijn puberkind zoiets zou doen is de consequentie geheel en al voor hemzelf!

Guinevere
20-10-2008 om 10:02
Klopt dat dit voorkomt
Ja, dat komt inderdaad _af_en_toe_ voor. Die pillen kun je makkelijk fijnmaken en dan heb je een snelle kick schijnt het. Gebeurt nogal eens bij pubers die de medicatie niet meer willen nemen, dus het verkopen.
Maar elk medicijn kun je misbruiken. Zelf dingen die geen medicijn zijn (lijm inderdaad).

Tinus_p
20-10-2008 om 12:00
Details
Guinevere:
"Wie zegt dat ik dat gedeelte niet heb gelezen? Volgens mij mis jij míjn boodschap."
Jij laat je afleiden door wat details, die in een krantenartikel zelden erg genunaceerd zullen zijn.
Maken die details iets uit voor de grote boodschap van het artikel over marketing?

Guinevere
20-10-2008 om 12:35
Dat is een andere discussie, tinus
Ja Tinus, dan moeten we een andere discussie aangaan, namelijk "Mag iemand zich beklagen over de 'details' van een krantenartikel, als ie het daar niet mee eens is, of is dat verboden?"
Overigens, het artikel gaat voornamelijk over de veiligheid van Ritalin. Ook "marketing" is niet de hoofdboodschap.

ion
20-10-2008 om 14:10
Geen broodje aap
Ritalin wordt op grotere schaal (door)verkocht dan dat je zou denken of wensen! Het is zelfs onder de pubers en adolecenten een erg gewilde drug. (ritalin is een medicijn als je het gebruikt waar het voor is voorgeschreven, maar een drug als je het misbruikt).
Het zijn zeker geen broodje aap verhalen, was dat maar waar.
En v.w.b. de verantwoordelijkheid..waar ik op reageerde was:
---Maar wie is en blijft hier dan verantwoordelijk voor? Het kind zelf? Nee niet volledig, het is tenslotte nog een kind, het kind is alleen ontzettend dom bezig. Maar als ouders heb je óf je kind niet goed in- en voorgelicht, óf je hebt totaal geen controle meer over je kind. Zij zijn verantwoordelijk.---
Als ouder kun je je kind nog zo goed voorlichten en inlichten, wat daarvan daadwerkelijk blijfthangen en balngrijk gevonden wordt door puberkind is altijd maar weer een gok.
Zo lichten we allemaal onze schoolgaande puberkinderen in over de gevaren van het met meer dan 2 naast elkaar fietsen. Maar zodra ze de hoek omzijn, fietsen ze alweer met z'n 4en of meer naast elkaar. Ze hebben over de gevaren gehoord, maar leggen dat naast zich neer zoals dat gaat bij pubers.
En die controle...dat is ook zo relatief. Ik weet bv waar mijn puberkind is, tenminste...ik lees de sms dat hij bij vriend x thuis is. Hoe krijg je het voor elkaar om een puber onder volledige controle te houden?
Ook bij zoiets als ritalin is dat moeilijk.
"jongen, heb jij je pilletje op om 12 uur?" "ja mam".
"hoe kom je dan zo druk?" "weet dat niet mam, baal daar zelf ook van, ga nu huiswerk maken, doei"
Dat mijn puber oud en wijs genoeg is om verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen daden heb ik nooit gezegd.
Mijn puber krijgt al wel een tijd te horen dat het zelf verantwoordelijk is voor zijn daden. Simpel om het feit dat hij geen 4 meer is en niet onder continu toezicht staat.
Niet voor niets is er bureau HALT, daar waar de pubers terecht komen die over de grenzen gaan. En niet hun ouders komen daar om straf te krijgen. (en dat terwijl hun wettelijk wel de verantwoordelijkheid dragen).
Pubers kunnen echt wel denken, ze beseffen ook dat gedrag gevolgen kan hebben. Als ze dan bewust risico's nemen zijn de pubers verantwoordelijk daarvoor, niet hun ouders die thuis zitten en denken dat hun puberzoon samen met vriend huiswerk zit te maken!

Tinus_p
20-10-2008 om 14:30
Iets anders
Guinevere:
"Overigens, het artikel gaat voornamelijk over de veiligheid van Ritalin. Ook "marketing" is niet de hoofdboodschap."
Nouja, dan haal je er net iets anders uit dan ik. Maar dan nog; wat vind je van die zorgen over de veiligheid? Ik neem aan, dat je die zorgen deelt, want anders was je daar wel over gevallen, ipv over wat details.

Guinevere
20-10-2008 om 14:42
Ja, we lezen natuurlijk allemaal met onze eigen kleur bril!
Over die veiligheid: dat vind ik verontrustend, want dat hadden ze me nog niet eerder verteld! Voor mij reden om de volgende keer bij de arts bloeddruk te laten testen. De overige bijwerkingen heb ik gelukkig nog niet bespeurd bij onze zoon, maar ik blijf alert.
Voor de meelezers: "Gebruikers van deze middelen kunnen plots een psychose krijgen, manisch worden, last krijgen van hallucinaties en agressiviteit. Dat zijn veel voorkomende ernstige bijwerkingen. Daarnaast zien we ook groeivertraging en neurologische afhankelijkheid. Kinderen met aangeboren hartaandoeningen lopen een verhoogd risico op plotse sterfte en acute hartklachten als ze ADHD-pillen nemen.”

anna van noniemen
20-10-2008 om 19:48
Dat wist ik wel
daarom ook werden er eerst allerlei vragen gesteld over de gezondheid van zoon, en wordt elk half jaar zijn bloeddruk en hartslag gemeten.....In ons geval is er echt wel van te voren onderzoek gedaan voor wij de medicatie konden starten. En dat hoort ook zo vind ik! Stel dat zoon 2 toch ADHD zou blijken te hebben, wil ik dat er eerst een hartfilmpje gemaakt wordt, het hoeft niks te zijn, maar er is regelmatig een ruisje bij hem gehoord op het CB, nooit was het verontrustend, het was zacht enz.....maar het ligt wel opgeslagen bij mij.....

juno
20-10-2008 om 21:28
Kids coke
Kinderen die zelf aan de ritalin zitten hebben de drug al dus is het veel makkelijker om te dealen dan bv. cocaine. Ritalin wordt daarom veel gedealt onder highschool kids soms met de leeftijd van 14 jaar. ('kiddy coke' noemt men het ook wel) Ritalin is hetzelfde als speed en coke..........wie geeft dat nu aan z'n kinderen????

Guinevere
20-10-2008 om 21:35
Nee
Nee Juno, het is niet hetzelfde maar het is wel familie van elkaar. Dat weten we!

Ardnax
20-10-2008 om 23:46
Juno < -> antibiotica
Antibiotica is een schimmel. Van schimmels wordt je hartstikke ziek en ga je zelfs dood. Wie geeft dat nu aan z'n kinderen ????
Of zal in sommige gevallen ritalin een medicijn zijn ?
Overigens geef ik mijn dochter concerta. Werkt 12 uur, krijgt ze van mij en ik ben er bij als ze het inneemt. De voorraad staat achter slot en grendel en de enige die zou kunnen dealen ben ik zelf.
Overigens Guinevere, die groeiachterstand klopt wel, maar het is geen echte groeiachterstand, meer een groeivertraging. Ze halen het later weer in.
Grtz.
Ardnax

billie
21-10-2008 om 08:55
Medicatie-drugs
Heel veel medicatie wordt gebruikt als drug, en vice versa. En zo moet het ook. Alles gaat ook om hoeveelheden en verhoudingen etc etc etc. Je hebt niet veel paracetamol nodig om dood te gaan. Dat vergif geef je toch hoop ik niet aan je kinderen juno.
Of iets gevaarlijks als water. Wist je dat dat dodelijk was, als je maar genoeg ervan drinkt??
Reden genoeg wel om voorzichtig met ritalin om te springen.(maar dat doen de ouders die hier posten daar ben ik van overtuigd, meer ook breed maatschappelijk bedoel ik) Discussie is prima, maar niet met belachelijke argumenten.
Lijkt me trouwens dat veel pubers die verantwoordelijkheid niet (voldoende)aankunnen. Lijkt me ook niet zo´n goed idee dat ze iets deal-gevoeligs in eigen beheer hebben. Maar da´s toch simpel op te lossen door het ze onder topezicht in te laten nemen? Lijkt me eerlijk gezegd geen overbodige luxe, zeker niet voor kinderen met ADHD (toch een stoornis mbt impulsbeheersing?)

anna nomien
21-10-2008 om 09:25
Wat ik dan niet begrijp....
...is waarom er onder pubers, die dus massaal hun ritalin op het schoolplein verkopen, geen concerta wordt voorgeschreven en vergoed. bij het ontbijt zorg je als ouder dat hij zijn pil inneemt en er hoeft niets mee naar school.plus dat concerta niet zoals ritalin gebruikt kan worden als drugs.
groetjes
Anna

maggietel
21-10-2008 om 09:44
Eens met anna
een extra reden voor de overheid om over te gaan tot vergoeding van andere adhd-medicatie. De concerta is inderdaad niet te gebruiken als drugs. Betere controle op voorgeschreven doseringen zou ook al helpen denk ik, hoewel de doseringen in de USA over het algemeen vele malen hoger liggen dan in Nederland. In Nederland zijn de meeste psych. een stuk terughoudender qua aantal mg. per kilo lichaamsgewicht.

anna van noniemen
21-10-2008 om 10:15
Concerta e.d.
wordt niet volledig vergoed door de zorgverzekering, en voor veel mensen is dat veel geld. Zoon heeft het ook over langwerkende medicatie, maar ik moet dat eens goed bekijken op hoeveel bijbetaling dat komt. Komt ook nog bij, doordat de samenstelling van al die merken toch anders kan zijn, kan ook de werking anders zijn, hier werkt bijv. de goedkope methylfenidaat niet goed, de echte Ritalin werkt beter en langer en zonder heftige rbounds.....en dat vind ik ook belangrijk.....

Tinus_p
21-10-2008 om 10:37
Veel geld
Anna van noniemen:
"Concerta e.d. wordt niet volledig vergoed door de zorgverzekering, en voor veel mensen is dat veel geld."
Voor de zorgverzekering is het ook veel geld.. Je moet toch iets doen om de premies in bedwang te houden.

Merla
21-10-2008 om 10:38
Anna
Kom ik weer met mijn Equasym hoor... Maar ik kan toch niet nalaten te vertellen dat Equasym XL exact dezelfde werkzamestof bevat dan de echte Ritalin. Alleen met een gereguleerde afgifte waardoor het gedurende een uur of 7 á 8 (komt overeen met een schooldag) geleidelijk wordt afgegeven. En zo goed als géén rebounds!
Mijn zoon gebruikt het beide, en ook wel eens door elkaar. (vakanties en vrije dagen dus in principe niet alleen als het nodig is. En soms is dat maar even, soms gewoon een hele dag).
Het grote voordeel van een capsule Equasym is dus dat het maar 1x per dag gegeven moet worden en waardoor je dus zelf (ouder) de regie in handen kunt houden. En heeft hij rond 4 uur toch nog wat nodig, dan kun je altijd nog een gewone Ritalin bijgeven.
Nadeel is idd dat je (veel) moet bijbetalen. Maar dat is afhankelijk van je verzekering. Ik hoorde pas iemand vertellen dat ze het nu helemaal vergoed krijgen (als je wilt kan ik daar nog wel even navraag naar doen). Wij krijgen niets vergoed en betalen per doosje van 30 stuks (20 mg) 21,07 euro (is dus per maand ongeveer).
Het het zit met Concerta weet ik niet.