Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-03-2009 om 14:56
Onze zoon heeft een diagnose a.s.s. en sinds een half jaartje slaat hij zichzelf als hij heel boos wordt.
Ook knijpt hij zichzelf en laatst kraste hij met zijn vork over zijn hand.
Vanmiddag keek ik hem aan en miste ineens een halve wenkbrauw bij hem.
Hij bleef maar ontkennen dat hij hem er had afgeschoren.
het was waarschijnlijk perongeluk gegaan etc...
Herkent iemand dit gedrag?
01-04-2009 om 11:15
Ik werk veel met kinderen met ASS en dit komt heel vaak voor, hoewel volgens mij voornamelijk bij kinderen met een laag niveau en die bv niet kunnen praten. Het is dan een manier van frustratie uiten.
Heeft hij het misschien ook bij anderen ( op school) gezien?
Die wenkbrauw afscheren moet je misschien meer zien als een expiriment, en staat denk ik los van de andere incidenten.
02-04-2009 om 21:48
Ik ken dit gedrag
ook vanuit mijn werk van verstandelijk gehandicapten. Wat ook voor jouw zoon denk ik toch wel belangrijk is:
besteedt zo min mogelijk aandacht aan het gedrag
Geef hem alternatieven aan; laat hem op iets slaan, op de grond stampen of wat je kan verzinnen.
sterkte. Het lijkt me naar om dit zo bij je kind te zien.
Onlangs heb ik het overigens ook een keer bij mijn zoon gezien: vlak nadat hij de voorruit van de huisdeur had ingeslagen en wij boos op hem waren hoorden we getik. Toen bleek hij zichzelf met een stuk hout op zijn vingers te slaan...