Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Boek over adhd

Voor een casusopdracht voor mijn studie toegepaste psychologie moet ik een boek lezen over ADHD en daar een deel uit selecteren dat relevant is voor de casus, daar een samenvatting van geven en er een gemotiveerd oordeel over geven.

De casus gaat over een meisje met veel kenmerken van ADHD maar nog geen diagnose en de centrale vraag is of ze met aanpassingen binnen het regulier onderwijs kan blijven of beter naar cluster 4 kan gaan.

Wie kan mij een titel aanraden?

skik

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

26-01-2012 om 13:34

Euhmn

Ik zou Oudergids adhd van Kutscher doen. Ik vind dat een erg overzichtelijk boek, met veel achtergrond informatie. Leerkrachten zijn een van de doelgroepen van het boek.

Hier zie je een stuk waarin hij mijn stokpaardje, de adhd ijberg beschrijft. http://books.google.nl/books?id=09uQNfJkNlQC&pg=PA15&lpg=PA15&dq=adhd+ijsberg&source=bl&ots=BMLPiUyd9H&sig=dDFoAwN8v5RvZH7bBgXWF44o7E4&hl=nl&sa=X&ei=6UchT_rSNI6SOomviK4I&ved=0CCIQ6AEwAA#v=onepage&q=adhd%20ijsberg&f=false

Karmijn

Karmijn

26-01-2012 om 13:45

In ieder geval niet...

Ga in ieder geval niet dat enge Zit Stil boek van die Belgen lezen. Daar werd ik een beetje misselijk van.
Die grapjassen hebben bedacht dat het een goed idee is, om een overprikkeld kind met adhd op te sluiten in een kale kamer, bijvoorbeeld de badkamer. Of een dicht getimmerde box. Nu ken ik toevallig een paar adhd-ers, maar als je die echt last wilt laten hebben van hun adhd, dan moet je ze in een prikkelarme ruimte doen. Ze hebben die prikkels juist nodig. Door prikkels kunnen ze denken, leren en concentreren.
Vroeger schreven ze in dit boek, dat je een kind met adhd het beste kon slaan als straf, want andere straffen maakten minder indruk. Dat hebben ze er nu wel uitgehaald, maar er staat nog wel een passage in over een van de schrijvers, die zijn eigen kind geslagen had. 'Die tik had hij verdiend.'
Brrr, heel eng boekje vind ik het.

skik

skik

26-01-2012 om 14:05 Topicstarter

Dankjewel karmijn

Wow, op een presenteerblaadje! Dat scheelt me een trip naar de bieb. Hier kan ik mee aan de slag!

skik

skik

skik

26-01-2012 om 14:24 Topicstarter

Had je tweede bericht nog niet gelezen

Dat boek Zit stil zou natuurlijk net zo bruikbaar materiaal kunnen zijn, want ik moet een gemotiveerd oordeel geven over een relevant stuk. Dat kan ook over een stuk waar je het helemaal niet eens mee bent.

Interessant wat je zegt over het averechts werken van een prikkelarme omgeving. Prikkels wegnemen is een veel toegepaste remedie. Maar in het IJsberg-stuk staat dat ADHD'ers als motten tot licht aangetrokken worden. Dan zou je eerder met prikkels moeten sturen dan prikkels wegnemen. De juf met een felgekleurde hoed met lichtjes op als ze wat uit staat te leggen?

skik

skik

skik

26-01-2012 om 14:29 Topicstarter

Jij ook bedankt elisa

Ik ga ze onder favorieten zetten. Voor nu ga ik aan de slag met de IJsberg, maar verder in de studie komen de andere boeken vast nog van pas omdat ik van plan ben na afronden van het eerste jaar voor de onderwijsvariant te kiezen.

skik

Karmijn

Karmijn

26-01-2012 om 14:38

Jaaah

Precies!
Het is ook logisch, adhd medicatie is stimulerende medicatie. Ze hebben juist stimulans nodig.
Het beste helpen ruisprikkels. Dus geen dingen waar je van schrikt, die zijn heel fout. Mijn zoon heeft een docent die het een goed idee vindt, om af en toe ineens zijn stem te verheffen. Daar schrikt hij van en dan kost het tijd om het adrenaline niveau weer te laten zakken.
En je moet ook geen dingen hebben, die zo fascinerend zijn, dat ze het hele doel van de bijeenkomst vergeten. Ik denk dat die felgekleurde hoed met lichtjes te veel van het goede is. Of ze moet hem altijd op doen.
Wat je hoort is dat adhd-ers er baat bij kunnen hebben, om bijvoorbeeld actief te zitten, op een wiebelkussen. Ook helpt het om te bewegen terwijl je leert. Die hele hyperactiviteit is volgens mij voor een groot deel te verklaren door behoefte aan prikkeling. Mijn zoon kan het beste denken, als hij loopt. Dus als hij thuis iets moet uitdenken, gaat hij door de kamer banjeren. Op school is dat natuurlijk niet aanvaardbaar en dat doet hij daar ook niet. Maar hij zit wel altijd met zijn voeten te wiebelen, of met iets te friemelen. Dat is juist goed.
Mijn zus is leerkracht en die heeft een friemeldoos in haar klas. Allerlei dingetjes, waar kinderen mee mogen rommelen tijdens het luisteren. Dat werkt heel goed. Maar niet iedere school is daar van gediend. Bij mijn zoon op de basisschool, mocht hij niet eens een kneedgummetje vasthouden tijdens de instructie.
Ach, het is ook lastig hoor. Maar prikkelarm, dat werkt dus niet. Ten minste, niet bij de adhd-ers die ik ken. Misschien bij Belgische adhd-ers wel?
Ken je die show van Jochem Meyer. Dat Hachee gevoel, dat moet je echt zien te vermijden, wil je een adhd-er motiveren.

http://www.youtube.com/watch?v=sIpF-ipZi2g

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2012 om 16:57

Skik

Graag gedaan En succes ermee!

skik

skik

27-01-2012 om 09:55 Topicstarter

Hoed met lichtjes

"Ik denk dat die felgekleurde hoed met lichtjes te veel van het goede is. " Hmm, misschien een subtiel aureooltje dan?

Juist bewegelijkheid bij leren hoorde ik van een moeder die ontdekte dat engelse woordjes ovehoren het beste ging als ze haar zoon met een bal tegen een muur liet stuiten. Hem dwingen stil te zitten werkte averechts.

skik

skik

skik

27-01-2012 om 09:56 Topicstarter

Dank elisa (ot)

Jij had toch ook studieplannen?

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-01-2012 om 13:44

Skik (ot)

Ja, die had ik en heb ik. Maar ik heb ze in overleg met mijn reintegratiecoach nog even in de ijskast gezet omdat eea nu nog niet goed te combineren valt met de zorg en opvoeding van mijn zoon.
Ik heb me wel aangemeld voor vrijwilligerswerk in mijn oorspronkelijke vakgebied zodat ik na 11 jaar uit het arbeidsproces te zijn geweest weer even kan wennen.
Het wordt wel weer eens tijd om achter die geraniums vandaan te komen en mezelf nuttig te maken buiten het moederen en zorgen voor

Karmijn (off topic beetje)

Heb jij een boek/ tekst of wat dan ook waar dit in beschreven staat? Is ideaal om in te zetten op school zodat zoon juist ook meer prikkels krijgt ipv alles af te nemen. En voor mezelf ook een eyeopener dit. Hij heeft veel moeite met lezen (daar zit littekensweefsel in zijn hersenen) en miss een idee hem te laten wriemelen met iets tijdens het lezen. Snap nu ineens waarom hij zo goed kan Wii-en haha.

koentje

koentje

27-01-2012 om 17:49

Ja,

opgeruimd leven met ADHD. In dit boek vind je organisatie en studie advies ondanks je adhd of juist met je adhd.

Karmijn

Karmijn

27-01-2012 om 20:43

Jolinar

Kijk maar onderin deze bladzijde: http://www.steunpuntadhd.nl/adhd-op-school/omgaan-met-adhd-in-de-klas/didactische-maatregelen/
Ik vind de tips die in dit steunpunt staan sowieso erg waardevol.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.