mutsss
03-01-2009 om 17:32
Boekentip
"Right brained children in a left brained world" Unlocking the potential of your ADD child van de schrijver Jeffrey Freed.
Aangezien het onderwijs vooral gefocust is op ' left brained' kinderen krijgen steeds meer kinderen problemen in het reguliere onderwijs. Aldus de schrijver. Onze wereld veranderd door het vele gebruik van computers, t.v. en andere technologie en daardoor ook de 'wiring' van de hersenen van onze kinderen.
Ik vond het een zeer interessant boek. Nu hebben wij geen kind wat ADD heeft maar hoogbegaafd is. Vele vlakken overlappen waaronder de leerstijl. Right brained children zijn zeer visueel ingesteld en hebben problemen met audio sequential leermethodes (tafels, spelling etc). Een absolute aanrader voor ouders van kinderen die ondanks het feit dan ze ' slim' zijn toch veel moeite hebben in het reguliere onderwijs.

Magraat
06-01-2009 om 15:18
Heb het besteld
Mijn zoontje met ADD zit nu zijn tweede jaar in het BO, type 8. Hij is inderdaad zeer visueel ingesteld en best wel slim. Maar in het gewone onderwijs redde hij het niet. Nu doet hij het uitstekend maar het zou wel fijn zijn als hij terug kon naar het gewone onderwijs.
Misschien bevat dit boek goeie tips ter ondersteuning. En er zijn maar weinig boeken over ADD.
Ik hou je op de hoogte.

mutsss
07-01-2009 om 15:47
Nog een boek
Succes Magraat! Op dit moment lees ik Upside down brilliance van Linda Silvermann. (http://www.visualspatial.org/udb.htm)
Een ontzettend grappig boek met heel heel veel tips voor school en voor thuis.
Laat je horen wat je ervan vond?
Wij gaan morgen naar een nieuwe school om te praten. Ik homeschool mijn kids nu en de school waar we heen gaan is een virtual school. Ik hoop dat ze daar een IEP (individual educational plan) kunnen maken. De lagere school waar ze op zaten gaf ruiterlijk toe dat ze het niet meer wisten . We hebben veel medewerking gekregen maar ze hebben hier de mogelijkheden niet..
~Mutss

Magraat
08-01-2009 om 12:12
Bizar eigenlijk hé
dat een hoogbegaafd kind ook een zorgenkind kan worden.

Magraat
27-01-2009 om 15:30
Mutss, boekentip
Ik heb het ondertussen uit. Heel interessant boek. En zeker bruikbaar voor mijn ADDer. Dat van het visuele spellen bv. Dat blijk ik zelf te doen, ik besefte het alleen niet. En ik heb het uitgetest op zoonlief. Hij was zo trots toen hij ontdekte dat hij zo vlot achterstevoren kan spellen. Nu alleen nog een linkbreinig kind zoeken om het verschil uit te testen.
Ook de maaltafels gaan bij hem beter als je vanaf waar hij het weet gaat optellen. Ook dat trucje pas ik voor mezelf altijd al toe. Maar ik dacht dat drillen voor hem beter was. Blijkaar niet dus.
Deze week ga ik dat snellezen eens proberen. Heb nog niet eerder de kans gehad want hij was bij zijn vader.
In elk geval erg bedankt voor de tip. Het is echt een eyeopener geweest.

Jerseygirl
27-01-2009 om 21:30
Mooi!
Fijn dat je er wat aan hebt gehad. En zo wordt er elke keer weer een tipje van de sluier opgelicht
Als ik nog eens wat interssants hebt zal ik het hier posten.
~Mutss (tegenwoordig Jerseygirl)

Magraat
28-01-2009 om 21:41
Potentieel
Het is gewoon boeiend om elke keer weer nieuwe kanten aan je kind en aan jezelf te ontdekken. En zelf vind hij het ook leuk.