Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Diana

Diana

15-04-2018 om 11:12

Broekpoepen jongen 6 jaar

Onze zoon van 6 jaar heeft als baby erg reflux gehad groeide slecht en kreeg vanaf hij vast voedsel kreeg obstipatie. Als baby hier lactulose voor gehad en klisma's. Als peeuter ging het een tijdje beter tot dat hij steeds huilend stond te poepen door te harde ontlasting. Hier een tijdje forlax zakjes voor gehad tot dat het weer goed ging. Met ruim 3 begonnen met zind erlijkheidatrainng dit ging moeizaam veel poep en plas ongelukjes.heel groep 1 ging het redelijk goed en werden de ongelukjes minder de juffrouw was op de hoogte en stuurde onze zoon regelmatig naar de wc. In de zomervakantie van groep 1 naar groep 2 kwamen er weer meer ongelukjes vooral poep ongelukjes. Via kinderarts bij pipopoli geweest. Nu standaard forlax zakjes.Vaste tijden sturen we hem nu naar de wc om te proberen te poepen. Poep ongelukjes moet hij zelf schoonmaken. Maar na een korte verbetering werd pipopoli afgesloten. Inmiddels zijn we al maanden terug bij af ook al houden wij ons
Aan de regels vaste tijden naar de wc. Zijn toen ook al bij de kinderpsyloog geweest. Hij zegt het niet te voelen en durft op school niet naar de wc hij wil de wc in niet op slot maar wil ook niet dat er iemand binnen komt. Thuis moeten we voor de wc deur gaan staan.
Sociaal is hij niet heel sterk een eerste keer een nieuwe dingen aan gaan vindt hij erg spannend. Bijv eerste les voetbal doet hij niet mee en kijkt de hele les alleen maar. Op school is hij in de kring erg passief. Veel vrienden heeft hij niet. Maar helemaal alleen is hij ook niet. Deze week ga ik weer voor hem naar de huisarts om te kijken hoe nu verder. De moet zakt soms echt in onze schoenen ondertussen hebben we er alles voor over om hem van het broekpoepen af te helpen.

Hij voelt het niet.

Eet en drinkt hij veel zuivelproducten?

Vermoeden

Kan natuurlijk van alles zijn, maar hier werd zoon pas zindelijk voor poep toen hij mee ging doen met het absoluut melkvrije dieet dat dochter kreeg voor haar eczeem. Het was binnen een paar dagen voor elkaar.

Je zou het eens kunnen proberen. wel even opletten: in heel veel producten zit iets van melk en je wil echt 0 procent melk voor de test.

Zonder onderzoeken.

Ik kreeg het ook als tip. Zoon gebruikte meer zuivel dan ik eigenlijk bewust in de gaten had. Melk was gewoon zijn favoriete drinken en ik dacht:"nou, beter melk dan limonade".

Ik heb nooit onderzoeken en allergietesten laten doen maar heb de zuivelproducten op minimaal rantsoen gezet.
Binnen enkele dagen was de wat opgeblazen, harde buik verdwenen. De angst voor pijn bij het poepen heeft wat langer geduurd.
Maar dat de ergste lichamelijke problemen verdwenen gaf hem steeds iets meer zelfvertrouwen bij de stoelgang.
Op school of bij anderen naar het toilet gaan is hij nog wel heel lang uit de weg gegaan. Dat herken ik ook bij mezelf, plassen oké, maar poepen ergens anders vind ik maar niks.

Ipv forlax

Ik vond de glazen forlax niet prettig; het vele drinken gaf een opgeblazen gevoel en druk op de blaas.
Bij een opkomende opgeblazen buik gebruik ik de cupjes activit-yoghurt vanwege de verzachtende werking van de bacteriën over de gehele ontlasting zodoende is er ook geen pijnlijke prop. Zo hoeft het bezoek aan de wc niet te worden uitgesteld.
Ik kan ook gewoon melkproducten nuttigen.

Pas wel op; te vaak activit-yoghurt kan weer leiden tot diarree.

Oeps

Activit = activa

En geen reclame maar een tip omdat de glazen forlax gelijk staat aan wel 4 x het volume van een cupje.

Guppie

Guppie

27-04-2018 om 16:10

Veiligheid

Het lijkt me dat het onderliggende probleem is een gebrek aan veiligheid ervaren. Ik weet niet of hij ook in het ziekenhuis is geweest voor deze of andere klachten, dat dat nog een rol kan spelen. Lijkt me dat hij vooral hulp kan gebruiken bij het verkrijgen van meer zelfvertrouwen. En misschien hulp bij meer contact krijgen met en het vertrouwen krijgen in zijn eigen lichaam. Meer mensen hebben wel dat ze moeite hebben om hun behoefte buitenshuis te doen maar er zijn natuurlijk gradaties.
Dat hij wat afwachtend is hoeft niet direct een groot probleem te zijn; we zijn niet allemaal haantje de voorste.
Verder kunnen er bij obstipatie en reflux tekorten aan bepaalde voedingsstoffen spelen. Zoals magnesium en vitamine B. Bij kinderen natuurlijk voorzichtig doseren.
In de zakjes zitten vaak kunstmatige zoetstoffen; wat niet echt gezond is. In forlax zit ook zwaveldioxide, wat ook een belasting kan vormen omdat niet iedereen dat goed kan verwerken. De andere stoffen weet ik niet. Je kan ook denken aan een middel als Colon Clean, dat oplosbare vezels als psyllium en inuline bevat. Appelvezels werken ook wel prettig en die kan je ergens doorheen doen.

Guppie

Guppie

27-04-2018 om 16:22

E320

Kom in onderstaande link wat tegen over E-nummer 320, zoals in Forlax.
https://jessevandervelde.com/vermijd-deze-21-e-nummers-te-allen-tijde/

Gestaft

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.