Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

CIZ indicatie afgewezen zoon

Mijn zoon van bijna 21 heeft een eigen huisje toegewezen gekregen. Graag wil ik voor hem een soort van woonbegeleiding, iemand die hem ondersteund in de administratie, het invullen van papieren, het leren omgaan met andere mensen etc etc.

Mijn zoon heeft NLD en een laag iq, ik heb een ciz aanvraag gedaan maar is afgewezen omdat er volgens hun geen grondslag is ( dus geen handicap) Ik ben het hier niet mee eens en wil dus bezwaar gaan maken.

Wie heeft tips voor mij om een goed en onderbouwd bezwaarschrift in te dienen.

groetjes Miroy

Rafelkap

Rafelkap

16-10-2013 om 10:37

Mee

Ik zou eens informeren bij Mee, of iemand je kan helpen. Ben je lid van Per Saldo? Of kijk eens op hun site (pgb)
Succes!

Zoek de organisatie erbij

Je kunt ook de organisatie die jou zoon kan helpen erbij zoeken en aan hen hulp vragen bij het bezwaar tegen de afwijzing van de indicatie door het CIZ. Zij hebben de ervaring hoe het in hun werkvorm geformuleerd kan worden, en zij kennen de criteria.
Inderdaad mogelijk dat MEE een organisatie kent, en anders googelen of de huisarts of andere sleutelfiguren tips vragen.

Juridische afdelingen

Lidmaatschap van Per Saldo wordt vaak door de ziektekostenverzekering gedekt, dat hangt van je verzekering af.
En wat hierboven al aangegeven wordt, Mee.

Beide hebben een juridische afdeling.

Het CIZ, is op het gebied van toekenning heel erg zuinig geworden.
Je bezwaar kan echt wel iets gaan opleveren.

Zelf heb ik van beide, Mee en Per Saldo, erg veel ondersteuning gehad, nadat het PGB van mijn zoon volledig was afgekeurd.
De uitspraak was na het bezwaar dat 75% wel werd goedgekeurd en onder de AWBZ viel.

miroy

miroy

18-10-2013 om 11:24 Topicstarter

valt tussen wal en schip

Mijn zoon valt tussen het wal en schip. Vanwege zijn net iets te hoge IQ ( 3 punten) kan Mee hem niet begeleiden. Jeugdzorg valt ie niet meer onder, dus waar kan hij op terugvallen?

Mee heeft aangegeven toch te willen kijken of ze met info van oude verslagen van hem toch iets eruit kunnen halen. Hij is eens een keer door MEE verwezen naar stichting ORO, daar heeft hij bijna 2 jaar op de wachtlijst gestaan voor begeleid wonen, echter kwamen ze er toen ook achter dat zijn IQ net iets te hoog was en ze hem ook niet konden helpen.

Mijn zoon is verbaal erg sterk, maar alles erom heen is schijn. Hij heeft veel hulp en begeleiding nodig, is erg onzeker, kan verbaal enorm uit de hoek komen, maar fysiek is hij niet sterk. Hij zal ook nooit iemand slaan o.i.d. maar kan daar wel mee dreigen.

Doordat hij verbaal zo sterk is, overschatten mensen hem. Hij heeft echt hulp nodig in de vorm van begeleiding en ondersteuning in de dagelijkse dingen, echter lijkt hij nu aan zijn lot overgelaten te worden. Hij heeft niet voor niets 6 jaar op een instelling gewoond, daar kom je echt niet voor je zweetvoeten terecht en nu, nu mag hij het allemaal zelf uitzoeken? Ik kan er met me pet niet bij.

Ik heb altijd voor hem klaar gestaan en zal dat waar ik kan ook doen, echter kamp ik het laatste jaar met eigen psychische problemen waardoor het me gewoon niet meer lukt om hem de volledige ondersteuning te geven.

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2013 om 11:58

Miroy

Ik vind het volkomen onterecht dat er alleen naar iq wordt gekeken. Zeker als het maar 3 puntjes scheelt, dat is toch een momentopname.. Dus met de verslagen van de afgelopen jaren, met ook de NLD verklaring en met steun van Mee of Per saldo hoop ik dat het toch allemaal gaat lukken. Je moet goed benoemen bij wat voor dingen hij begeleiding nodig heeft.
Wel vervelend dat je er zo voor moet vechten, want dat vergt nogal wat energie. Dus zoek hulp om een goed bezwaarschrift te schrijven. Sterkte.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

19-10-2013 om 18:03

hij heeft

gewoon ontzettende pech omdat NLD geen officiele erkendediagnose is. Het is een leerstoornis, maar er kunnen enorm veel alledaagse problemen bij komen die het leven best moeilijk maken.
En inderdaad ze kunnen zo lekker verbaal goed over komen.
Mijn zoon heeft ook NLD en een laag IQ. Wij hebben dsan weer het 'geluk' dat hij er ADHD bij heeft ..... dat maakt het krijgen van ondersteuning dan weer wat gemakkelijker...

Een laag iq in combinatie met de NLD maakt dat een heleboel Ășitvoerende werkzaamheden' zeg maar, behoorlijk moeilijk aan te leren zijn.
Sterkte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.