Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bikkel

Bikkel

17-05-2011 om 14:09

Concerta 36 of 54?

Zoon gaat overstappen van medikinet cr 30 naar concerta ivm de langere looptijd van concerta en volgend schooljaar middelbare school waarbij het wel fijn is dat zijnmedikatie langer loopt.
De kinderpsychiater heeft een recept voorgeschreven voor 36 en een voor 54 omdat weer even zoeken is en zoon er eigenlijk tussen in zit. Hij adviseerde met de zwaardere te beginnen en eventueel over te stappen op de lichtere.
Nu ben ik eens gaan surfen en in de medikinet zit tussen de 27 en 28 mg methylfenidaat en in concerta 36 3 x 10 en 54 3 x 15.
Ik vind het verschil met de concerta 54 en zijn huidige dosering wel erg groot. De apotheek wilde hier verder geen advies in geven maar ik ben geneigd dus eerst maar eens de 36 te pakken en te kijken hoe dat gaat. Temeer daar zoon de laatste tijd nog wel eens moeilijkheden heeft met inslapen.
Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

17-05-2011 om 14:56

Bikkel

Ik zou het net als jouw eerste idee doen. Eerst die 36 proberen.

anna van noniemen

anna van noniemen

17-05-2011 om 15:52

Precies

eerst de 36, omhoog kan altijd nog...Vind de overstap anders ook wel erg groot. Hier gingen we van 27 mg Concerta naar 36 mg, da's niet zo'n grote stap...

Grote overgang, hier combi

De overgang van 36mg naar 54mg lijkt mij wel heel erg groot. Onze zoon slikt nu een combinatie van 27mg en 18mg, totaal dus 45mg om de overgang niet te groot te maken.

Is misschien ook een optie voor jullie ?
Moet zegen dat de verzekeraar het vergoedt bij ons en deze combi waarschijnlijk tijdelijk is anders wordt het een aardig kostbare zaak. ( net weer gehaald, € 69,- lichter... )

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2011 om 20:14

Maar....

Mijn zoon krijgt ook medikinet 30 cr, maar die voldoet tot een uur of vijf in de middag, en is om die reden gekozen. Om vijf uur neemt hij dan nog een lage dosis ritalin, ivm huiswerk in de avond enzo.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

17-05-2011 om 21:15

Hmmm

Hm, het lijkt me niet automatisch de beste keuze om voor de 36 te gaan.
Namelijk, stel dat de Concerta 1/3 langer werkt dan de Medikinet CR. Zeg even Concerta 9 uur, Medikinet 6 uur. Dan krijg je per dag: Medikinet 2*14 mg, Concerta 36 3*10 mg. Dat betekent dus dat je zoon op een bepaald moment dus 4 mg werkend methylfenidaat minder in zijn systeem heeft. Met 54 zou je dan op 3*15 zitten, da's wel 1 mg methylfenidaat meer natuurlijk, maar je zoon is natuurlijk ook aan het groeien. Ervan uit gaand dat de hoeveelheden methylfenidaat die je in je startbericht noemt correct zijn.

koentje

koentje

17-05-2011 om 22:52

Mijn zoon

ging van 36naar 54 en het leek mij een hele stap. Maar dat viel erg mee. Het ging vanaf dag 1 een stuk beter met hem en het is hem niet te veel. Hooguit dat zijn eetlust bij tijd en wijle slechter lijkt.

En de overgang lijkt groot vanaf de medikinet omdat de concerta het over langere tijd beter verspreid!

Astrid

Astrid

17-05-2011 om 22:58

Ik wil ook over op concerta

Zoon van 13 gebruikt nu 15 mg Ritalin per dag en het doet niks. Helemaal niks! Zou hij nu zo op concerta kunnen overstappen? Ik wil en een hogere dosering en maar 1 slik moment per dag. Nu ben ik s 'morgens een uur bezig om dat pilletje te laten slikken en moet ik om 16.00 naar huis bellen om het laatste pilletje te laten slikken. Ik moet dan 3X bellen tot hij m een keer inneemt. Bij niet bellen neemt hij 'm al helemaal niet in. Het is geen onwil want hij vergeet ook te eten en te drinken.
De reden dat hij het slikt is dat hij extreem sloom is en een zeer slechte concentratie heeft. Iets wat 5 min. Kost, duurt bij hem een uur.
Hij heeft geen ADHD, wel autisme.

mari39

mari39

18-05-2011 om 08:04

Astrid

ik heb ook zoon met ass (asoperger) met slechte concentratie en ook druk gedrag (wellicht ook of toch adhd bij hem, maar dat terzijde). Hij krijgt 20 mg medikinet, in de ochtend. Depsychiater zei me toen we er aan begonnen dat ritalin etc bij kinderen met ass niet per definitie (zo goed) werkt als bij adhd kinderen. soms werkt het gewoon niet. Dat geldt ook voor concerta.
Ik begrijp wel dat het erg veel vraagt voor je om je zoon te laten innemen, 3 keer per dag. Medikinet kun je ook eens bespreken, het is langzame afgifte van de werkzame stof. Alleen in de ochtend geef je dat, en werkt een uur of 8. Maar ik weet natuurlijk niet of dat voor een 13jarige lang genoeg is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2011 om 08:24

Astrid

Ik zou Concerta in jullie geval zeker overwegen. Ik kan mij daarnaast voorstellen dat je zoon een (veel) hogere dosering nodig heeft. Hier een 9-jarige die ook 15 mg nodig heeft - niet per dag, maar per 3 uur... Inmiddels is hij ook over op Concerta, maar dat is 's middags om 16 uur wel uitgewerkt, dus hij heeft er dan nog een dosis Ritalin bij. Succes!

Vera*

Vera*

18-05-2011 om 08:45

Astrid

Heeft jouw zoon moeite met slikken of moeite met het doen/beginnen aan de handeling? Concerta is een grote langwerpige pil, hoe hoger de dosering hoe groter de pil. Als je zoon moeite heeft met slikken dan kun je ook Medikinet proberen. Je kunt dan (beginnen met) de korreltjes uit de capsule te halen en die op een lepel vla of appelmoes leggen. Concerta 27 is groter dan een Medikinet capsule.
Mij lijkt trouwens de dosering ook vrij laag.

Vera

Karmijn

Karmijn

18-05-2011 om 08:50

Verschil in afgifte

Ik heb begrepen dat het verschil in afgifte tussen medikinet of een andere slow release-vorm en Concerta er vooral in zit, dat Concerta eerder op de dag een lagere afgifte heeft, maar later hoger. Bij Medikinet lag de nadruk vooral op het eerste gedeelte van de dag.
Vandaar dat bij onze zoon Concerta het keuze middel is. Hij doet het allemaal over het algemeen wel goed, maar raakt in de loop van de dag zo vermoeid en geirriteerd van zichzelf reguleren, dat hij dan een groot voordeel heeft bij methylfenidaat.
Eerst had hij tabletten, maar achteraf gezien had hij toch veel last van de schommelingen van zijn bloedspiegels.
Hij had bij de tabletten overigens ook wat moeite met de smaak. Concerta smaakt nergens naar volgens hem.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

18-05-2011 om 13:08

Astrid

Ik vind 3 keer 5 mg ook erg weinig voor een 13-jarige (hoe zwaar eigenlijk?). Het kan goed zijn dat het een te lage dosering voor hem is. Medikinet CR is bij problemen met innemen van pillen etc. een goed alternatief, je kunt de capsule openmaken en dan heb je gewoon een theelepeltje korreltjes. Je kunt het bij wijze van spreken door zijn hagelslag roeren.

Bikkel

Bikkel

18-05-2011 om 13:28

Het blijft lastig. Ik heb vanochtend de 36 gehaald. Daar gaat zoon maandag mee beginnen. Zijn eigen leerkracht is er de komende 2 dagen niet en om nou de invaller er mee te belasten .... daarom maandag pas. Gaat het niet goed, dan kunnen we altijd nog overschakelen.
Bij zoon is medikinet cr echt wel uitgewerkt rond 3 uur, vandaar nu Concerta.
Astrid: ik ken iemand van wie de zoon ook medikinet krijgt ivm met ass. Hij kan ook geen pillen slikken en vergeet het ook gewoon op school zelf in te nemen. Vandaar een langlopende. Zij maakt de capsule open en haar zoon neemt het dan in via een hap vla of yoghurt. Omdat haar zoon veel buikpijn heeft, gaan ze nu equasym proberen, ook al weten ze niet of de buikpijn van de medikinet komt.

Bikkel

Bikkel

24-05-2011 om 12:16

Begonnen

Zoon is begonnen met de 36 dosering en hij voelt zich prima. Hij voelt zich niet anders dan als hij medikinet gebruikt. Volgens leerkracht is de dosering prima. Leerkracht merkte dat hij inderdaad de hele dag erbij is ipv tot een uur of 2. Zoon denkt dat rond een uur of 6 de concerta uit begint te werken. Dat is dan 10 uur na het slikken. Hij heeft geen last van niet kunnen slapen (wat de laatste tijd bij medikinet wel het geval was) en de eetlust is niet veel anders dan bij medikinet (kan wel wat beter).
Kortom, tot nu toe gaat het prima (even afkloppen), het werkt langer (wat de opzet was) en de 36 dosering lijkt goed te zijn en de 54 is niet nodig (gelukkig).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.