Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
DB

DB

20-12-2020 om 01:25

DCD jongen 8 jaar. Accepteert het zelf niet.

Daar zit ik maar weer , kan weer niet slapen, alleen maar piekeren. Ik kom er niet meer uit. Mijn zoon heeft DCD, zit op regulier montessori onderwijs en krijgt veel hulp op school van er lieve juf, IB er, ergo,psycholoog en nog een aantal mensen. Bij anderen kan hij de schijn ophouden, thuis ontploft hij om alles. Heeft geen zelfvertrouwen, is veel te streng voor zichzelf als iets niet lukt, en dat is dagelijks een aantal keer. Het hele gezin loopt constant op eieren, inclusief zus. Ik zit nu op het punt dat ik het echt niet meer weet. Zijn er mensen die dit herkennen en tips hebben?

DCD

https://www.rtvoost.nl/nieuws/169606/Angelique-Bergsma-maker-van-glossy-SUZAN

Angelique Bergsma heb ik jaren gevolgd over haar zoons waarvan 1 met adhd en (ik dacht) DCD. En Autisme.

Jammer genoeg is haar twitter nu geblokkeerd maar als je belangstelling hebt kun je misschien je aanmelden?

Ik weet dat DCD ook vaak in combinatie gegeven wordt als diagnose.

Jammer dat je hier verder geen reacties hebt gekregen.

Koffiekop

Koffiekop

21-12-2020 om 17:16

Ik zou de psycholoog vragen

Die zal dit vast vaker tegenkomen.
Het zou fijn zijn als hij zich op school/bij anderen veilig genoeg zou voelen om de schijn niet op te hoeven houden. Thuis zou ik denk ik niet meer op eieren gaan lopen om hem te ontzien. Ja, het is hartstikke vervelend om DCD te hebben. Maar hij zal er toch zijn weg in moeten zien te vinden. En ontploffen tegen jullie is niet de manier om het af te reageren.
Ga op een rustig moment met hem in gesprek en vraag hem zelf om oplossingen te bedenken. Wat zou hij fijn vinden, wat zou hem helpen? Misschien is het fijn voor hem om een boksbal op zijn kamer te hebben waar hij tegenaan kan meppen? Ik noem maar wat.
Mijn neefje heeft baat gehad (andere stoornis, dat wel) bij een haptonome. Om het contact met zijn lijf beter te maken. Dat hielp hem ook beter accepteren. Misschien ook iets voor jullie? Anders speltherapie? Maak het niet te zwaar. Ja, het is k*t, maar andere mensen hebben andere vervelende dingen. Die moeten daar ook mee dealen. En hij is niet alleen zijn DCD. Hij heeft vast dingen waar hij juist goed in is, ga met hem daarnaar op zoek.

Mijn zoon is 9 en heeft ook DCD. Hij stelt ook hoge eisen aanzichzelf maar dat ontploffen herken ik absoluut niet en is naar mijn weten absoluut geen kenmerk van DCD. Mijn zoon is juist een heel zachtaardige lieve rustige jongen. Veel kinderen die DCD hebben hebben daar ook autisme bij…is jouw zoon daar weleens op getest? Ik heb namelijk nog een zoon die autisme heeft en daar herken ik dit gedrag wel bij. 
tip: er is een hele fijne groep op facebook genaamd ‘ouders van kindereb met DCD’.

Wij hebben trouwens het boek ‘de DCD survivalgids’ aangeschaft voor mijn zoon, dat was een heel leerzaam boek en heeft zeker geholpen bij de acceptatie van zijn diagnose. Er is ook een Autisme survivalgids

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.